Perustelut
Maatalous
Talousarvioesityksen tavoitteena on maatalouden osalta maataloustuotannon
jatkuminen koko Suomessa ja kotimaisen elintarvikeketjun tarvitseman
laadukkaan raaka-aineen tuottaminen, maatalouden kannattavuuden
turvaaminen sekä maataloustuotannon ravinnekuormituksen
vähentäminen. Tavoitteena on myös maatalousperäisen
bioenergiatuotannon lisääminen. Tavoitteisiin
pyritään EU:n yhteisen maatalouspolitiikan
ja kansallisen tukipolitiikan, tutkimuksen ja neuvonnan keinoin.
Valiokunta pitää kyseisiä tavoitteita
keskeisinä maatalouden kannalta. Valiokunta korostaa tässäkin
yhteydessä sitä, että näiden
tavoitteiden saavuttamisen kannalta on välttämätöntä,
että yhteisön maatalouspolitiikassa kunnioitetaan
Luxemburgin vuoden 1997 Eurooppa-neuvoston hyväksymää ja
Berliinin (1999) sekä Brysselin vuoden 2002 Eurooppa-neuvoston
vahvistamaa periaatetta, jonka mukaan maataloustuotannon on voitava
jatkua kaikilla yhteisön alueilla, mukaan luettuna alueet,
joilla on erityisiä ongelmia. Lisäksi Brysselin
vuoden 2002 Eurooppa-neuvosto on edellyttänyt, että yhteisön
epäsuotuisilla alueilla toimivien tuottajien tarpeet uudistusten
yhteydessä turvataan.
Lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta valtiontalouden tarkistetuista
kehyksistä vuosille 2008—2011 (MmVL 5/2007
vp — VNS 1/2007 vp) valiokunta piti erittäin
tärkeänä, että maatalouden
tuottavuutta voidaan nostaa ja elinkeinon kilpailukykyä parantaa.
Maatalouden tulokehitys on MTT Taloustutkimuksen mukaan ollut pääsääntöisesti
aleneva viime vuosina. Valiokunta kiinnittää lisäksi
erityistä huomiota siihen, että viimeisten ennusteiden
mukaan maa- ja puutarhatalouden kannattavuus laskee tänä vuonna
jyrkästi kaikissa tuotantosuunnissa tuottajahintojen noususta
huolimatta kohonneiden tuotantokustannusten ja heikohkojen satonäkymien
myötä. Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus
hallitusohjelman mukaisesti seuraa maatalouden kannattavuuden ja
viljelijäväestön tulotason muutoksia
ja varmistaa mm. verotuksen keinoin nousevan tulokehityksen.
Talousarvioesityksessä maatilatalouden kehittämisrahastoon
(Makera) esitetään siirrettäväksi
30 miljoonaa euroa. Makeran varoja on näillä näkymin
käytettävissä avustuksiin lähivuosina
94 miljoonaa euroa vuodessa ottaen huomioon hallitusohjelman mukaiset
siirrot. Todellisen tarpeen arvioidaan kuitenkin olevan noin 150
miljoonaa euroa vuodessa. Laskennallisesti tämän
vuoden ns. syyshakuun ja ensi vuoden hakemuksiin olisi käytettävissä vajaat
140 miljoonaa euroa. Tämä ei todennäköisesti
riitä kaikkien tukikelpoisten kohteiden rahoitukseen. Rahoituksen
riittävyyteen vaikuttaa ratkaisevasti se, mahdollistetaanko
tuki ensi vuonna koskemaan myös sika- ja siipikarjatalouden
uudisrakennus- ja laajennusinvestointeja ja millä tukitasoilla.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä lisäksi
huomiota siihen, että arvioiden mukaan rakennetukien erityisen
vaikea rahoitusvaje uhkaa vuodesta 2010 alkaen. Tähän
suureen ongelmaan on löydettävä pikaisesti
ratkaisu.
Valiokunta toteaa, että momentin 30.20.43 kohdalla
ei ole varauduttu laajentamaan tukea ympäristötukeen
sitoutuneen tilan tukikelvottomille lohkoille. Nämä lohkot
on otettu viljelyyn erilaisten viljelemättömyyssopimusten
päätyttyä, ja ne ovat jääneet
ilman ympäristötukea, vaikka näillä lohkoilla
joudutaan joka tapauksessa noudattamaan ympäristötuen
ehtoja. Valiokunta korostaa sitä, että tilatasolla
näiden peltojen osuus saattaa olla huomattava, jolloin myös
tukimenetykset muodostuvat huomattaviksi. Koska kyseiset
pellot ovat saaneet aiemmin viranomaisen hyväksymän
pellon statuksen, valiokunta pitää tärkeänä,
että johdonmukaisuuden ja oikeudenmukaisuuden vuoksi samoista
pelloista on saatava täydet tuet niiden palatessa jälleen
viljelykäyttöön.
Yleisenä huomiota valiokunta tuo esiin sen, että tärkeimmät
EU-jäsenyyteen liittyvät määrärahat
esityksessä ovat suuruudeltaan 2 206,475 miljoonaa
euroa, joka on 78 prosenttia pääluokan 30 (maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonala) menoista.
EU:lta arvioidaan tuloutuvan pääluokkaan 905,779
miljoonaa euroa, mikä on 79 prosenttia EU:lta kaiken kaikkiaan
tuloutuvista varoista.
Metsätalous
Valiokunta toteaa, että metsätalouden toimintaympäristössä tapahtuvista
muutoksista merkittävin on puun tuonnin vähentyminen
edelleen ja sen seurauksena kotimaisen puuntarpeen voimakas kasvu.
Esityksessä ainespuun hakkuutavoitteeksi on asetettu 63
miljoonaa kuutiometriä. Valiokunta pitää tavoitetta
erittäin haasteellisena. Sen toteutuminen edellyttää metsäteollisuustuotteiden
suotuisan markkinakehityksen lisäksi toimenpiteitä ja
yhteistyön lisäämistä niin julkisella
kuin yksityiselläkin sektorilla.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsäteollisuuden
viimeaikaiset päätökset tuotannon supistuksista
tulevat vähentämään jonkin verran
teollisuuden puunkäyttöä. Päätöksillä ei
kuitenkaan ole vaikutusta kotimaisen puun käytön
lisäämistavoitteisiin ja -toimenpiteisiin, koska
kotimaisen puun kysyntä tulee joka tapauksessa
kasvamaan puun tuonnin vähentyessä. Puun kysyntää lisää osaltaan
myös kasvava puun energiakäyttö. Kansallisen
metsäohjelman 2015 (KMO2015) tavoitteena on lähes
kolminkertaistaa metsähakkeen käyttö vuoteen
2015 mennessä. Metsien kasvun lisääminen
edistää osaltaan myös ilmastopoliittisten
tavoitteiden saavuttamista.
Vaikka puukauppa on markkinaosapuolten välinen asia,
julkisen vallan toimenpiteillä voidaan kuitenkin edistää puun
markkinoille tuloa ja hakkuumahdollisuuksien hyödyntämistä.
Keskeisin toimenpide lyhyellä aikavälillä on
metsien hoitoa ja käyttöä tukevan
neuvonnan lisääminen. Pitkällä aikavälillä hakkuumahdollisuuksiin
voidaan vaikuttaa lisäämällä metsänhoito-
ja perusparannustöiden suoritemääriä.
Valiokunta toteaakin, että puuntuotantoa on tehostettava raaka-aineen
saatavuuden ja metsien uusien käyttötarpeiden
turvaamiseksi. Puuntuotannon tehostamista tarvitaan myös
korvaamaan talouskäytön ulkopuolelle jääviä metsävaroja.
Metsätalouden vaikuttavuustavoitteet talousarvioesityksessä ovat
metsien puuntuotannollisen tilan parantaminen ja puuston kasvun
lisääminen lisäämällä metsänhoito-
ja perusparannustöiden suoritemääriä sekä parantamalla
kuljetusolosuhteita. Vaikuttavuustavoitteita ovat myös
metsien monimuotoisuuden säilyttäminen sekä metsätalouden
kannattavuuden säilyttäminen hyvällä tasolla.
Esityksen mukaan vaikuttavuustavoitteisiin pyritään
toteuttamalla KMO2015:tä ja siihen liittyvää Etelä-Suomen
metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa 2008—2016 (METSO). Talousarvioesityksessä
ohjelmien
toteuttaminen näkyykin metsätalouteen osoitettujen
määrärahojen kasvuna. Metsätaloudelle
esitetyt määrärahat ovat yhteensä 172,9
miljoonaa euroa, jossa lisäystä edelliseen vuoteen
on lähes 9 miljoonaa euroa. Lisäyksestä noin
6 miljoonaa euroa aiheutuu KMO2015:n ja METSOn toteuttamisesta.
Loppuosa aiheutuu lähinnä palkankorotuksista.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kotimaisen puun saatavuutta edistetään
myös verotuksen keinoin. Esityksessä onkin todettu,
että puun myyntitulojen verotusta kevennetään
osittaisella ja väliaikaisella verohuojennuksella vuosina
2009—2011. Lisäksi puunsaantia edistetään
ensiharvennushakkuiden väliaikaisella verovapaudella sekä korotetulla
metsävähennyksellä. Valiokunta korostaa
sitä, että verotukselliset toimenpiteet ja tukitoimenpiteet
tulee yhteensovittaa niin, että toimenpiteet edistävät yhdistettyä energia-
ja kuitupuun korjuuta.
Valiokunta kiinnittää metsäkeskusten
osalta huomiota siihen, että valtioneuvoston kanslian asettama
metsäteollisuuden ja metsäsektorin toimintaedellytystyöryhmä esitti
jo väliraportissaan 15.2.2008 lisäpanostusta metsäkeskuksille. Metsäkeskusten
valtionapu nousee esityksen mukaan 2,2 miljoonaa euroa nykyisestä.
Valiokunta korostaakin sitä, että nykytilanteessa
on perusteltua suunnata metsäkeskusten voimavaroja
maastotiedon keruun ohella nopeavaikutteiseen neuvontaan ja markkinointiin.
Puun markkinoilletulon parantaminen on asetettava metsäkeskusten
tärkeimmäksi tulostavoitteeksi kestävää metsätaloutta
edistävien toimenpiteiden ohella. Samalla metsänhoitotoimenpiteitä tulee
tehostaa, jotta metsätalouden edellä todetut tavoitteet
voidaan saavuttaa.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että metsänomistajat ovat viime ja kuluvana
vuonna toteuttaneet paljon metsänhoito- ja metsänparannustöitä.
Onkin todennäköistä, että tänä vuonna
käytettävissä olevat puuntuotannon kestävyyden
turvaamiseksi osoitetut varat eivät tule riittämään.
Jos avustusmäärärahaa ei lisätalousarviossa
lisätä, valtiontuki siirtyy tältä osin
ensi vuoden varoista maksettavaksi ja rahoitusvaje siirtyy vuoteen
2009.
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että toimivalla tieverkostolla on
keskeinen merkitys maaseudun kaikkien toimintojen kannalta. Se on
myös puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys. Tieverkoston puutteet,
erityisesti kelirikkokausina, aiheuttavat alalle voimakkaan kausivaihtelun,
josta aiheutuu noin 100 miljoonan euron vuotuiset lisäkustannukset
metsäteollisuudelle. Valiokunta pitää välttämättömänä sitä,
että metsäteiden tekemisen suoritemäärät
kasvavat. KMO2015:ssä on myös todettu tarve lisätä rahoitusta
perusväylänpitoon. Lisäksi alempiasteisen
tieverkoston taso on laskenut ja vaatii kohentamista. Tämä samoin
kuin yksityisteiden kunto on tärkeää maaseutuelinkeinoille
ja teiden varsilla asuville. Valiokunta on kiinnittänyt
huomiota tähän lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta liikennepolitiikan
linjoista ja liikenneverkon kehittämis- ja rahoitusohjelmasta
vuoteen 2020 (MmVL 11/2008 vp — VNS
3/2008 vp). Ehdotettu perustienpidon rahoitus
merkitsee perusväylänpidon rahoituksen reaalista
vähentymistä. Valiokunta korostaakin sitä,
että riittävä rahoitus alemmanasteiselle
tieverkostolle ja yksityisteiden tukeen tulee turvata ja muutoinkin huolehtia
riittävistä määrärahoista
tieverkoston ylläpitämiseen.
Puuntuotannon ja puunhankinnan kannalta välttämätöntä on
myös se, että metsätalouden ammattitaitoisen
työvoiman saatavuus turvataan. Kotimaisen puun käytön
lisäämiseksi tarvitaan tuhansia puuntuotannon
ja puunkorjuun ammattilaisia, joiden kouluttamisesta on huolehdittava.
Lisäksi tulee panostaa puunkorjuukaluston ja -tekniikan
kehittämiseen.
Valiokunta toteaa, että METSOn toteuttamiseen
on Metsäntutkimuslaitokselle (Metla) esitetty osoitettavaksi
lisämääräraha. Sen sijaan suuruudeltaan
laajemman ohjelman, KMO2015:n toteutukseen ei ole esitetty lisärahoitusta
tutkimukseen — ei Metlan eikä muidenkaan tutkimuksen
tekijöiden kohdalla. KMO2015 sisältää paljon
laajoja tutkimus- ja kehittämistehtäviä.
Valiokunta korostaakin sitä, että ristiriita Metlalle
esitettyjen KMO2015-tehtävien ja Metlan resursoinnin suhteen
syntyy siitä, että Metlan tuottavuusohjelman toteuttaminen
vähentää huomattavasti sekä toimintavaroja että henkilöstöä koko
KMO2015-toimintakauden aikana. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että edellä todettu puuntuotantomme
tila edellyttää myös metsäsektorimme
tulevaisuuden turvaavan tutkimus- ja kehitystyön vahvistamista.
Sen vuoksi Metlan tutkimus- ja kehitystyön yleinen vahvistaminen
ja kehittäminen sekä laitoksen Joensuun tutkimuskeskuksen
ja muiden toimipisteiden kehittäminen tulee ottaa huomioon
valtion talousarviossa.
Tutkimuksen ja maaseudun neuvonnan rahoitus
Esityksessä on todettu, että maaseudun säilymiseen
asuttuna ja elinvoimaisena vaikutetaan muun muassa maaseudun yritys-,
tutkimus- ja kehittämishankkeiden samoin kuin maaseudun neuvonnan
avulla. Kansallisen maaseutupolitiikan tavoitteeksi on vuosien 2007—2010
maaseutupoliittisessa erityisohjelmassa asetettu elinkeinojen ja
työn uudistaminen, osaamisen tason nostaminen, peruspalvelujen
ja asumisen kehittäminen sekä maaseudun toimintarakenteiden
vahvistaminen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että maaseutumaisilla seutukunnilla on tarjolla kattavat,
maaseutuyritysten tarpeita vastaavat neuvontapalvelut (ml. bioenergianeuvonta),
jotka luovat maaseudun kehittämiselle vankan osaamispohjan.
Näiden pitkäjänteinen tarjonta ja kehittäminen
on turvattava sekä kansallisin että EU:n osarahoittamin
toimin. Neuvontajärjestöjen yritysneuvonnalla
kehitetään maaseudun yrittäjyyttä,
lisätään liiketoimintaosaamista sekä sukupolven-
ja muita omistajanvaihdoksia. Neuvontajärjestöt ovat
yhteistyössä maaseudun muiden toimijoiden kanssa
edistäneet elinkeinotoiminnan kehitystä ja yritystoiminnan
monipuolistumista maaseudulla. Maaseutukeskusten palveluista ovat hyötyneet
vuosittain yli 32 000 tilaa ja 3 500 maaseutuyritystä.
Maa- ja elintarviketutkimus tuottaa ja välittää yhteistyössä neuvonnan
kanssa tutkimukseen perustuvaa tietoa maa-, puutarha- ja elintarviketalouden
sekä näihin liittyvän maaseudun yritystoiminnan
kehittämiseksi. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen
(MTT) on koottu maa-, puutarha- ja elintarviketalouden biologinen,
taloudellinen ja teknologinen tutkimus.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää MTT:n
osalta huomiota siihen, että valtion tuottavuusohjelman
toteuttamiseen liittyen on ratkaistava luovutettaviin kiinteistöihin
tehdyistä muutostöistä aiheutuneiden
kustannusten kuoletus- ja rahoituskysymykset samoin kuin ongelmat,
jotka liittyvät osittaiseen luopumiseen kiinteistöstä.
Käsitellessään valtioneuvoston maatalouspoliittista
selontekoa eduskunta on valiokunnan asiasta antaman mietinnön
(MmVM 7/2006 vp — VNS 4/2005 vp) mukaisesti
edellyttänyt muun ohella, että elintarviketalouteen
liittyvän tutkimus- ja kehitystoiminnan sekä neuvonnan riittävä rahoitus
turvataan.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että momentilla 30.10.50 osoitetaan maatilatalouden ja muiden
maaseutuelinkeinojen kehittämiseen tämän
vuoden tasoa vastaava rahoitus ja että talousarviossa MTT:n
toimintamenoihin osoitetaan riittävä rahoitus.
Lisäksi kasvihuoneiden soveltavaan tutkimukseen maamme
suurimmalla kasvihuonetuotantoalueella Närpiössä tulee osoittaa
määräraha tutkimus- ja koulutuskäyttöön
soveltuvan blokkikasvihuoneen rakentamiseen.
Vesitalous, erityisesti maaseudun vesihuolto
Valiokunta toteaa, että sää- ja vesiolojen ääri-ilmiöiden
yleistyessä tarve yhdyskuntien tulvasuojelua ja vesihuollon
erityistilanteisiin varautumista palvelevien hankkeiden tukemiseen
kasvaa. Myös vesistörakenteiden perusparannustoimenpiteiden
tarve ja vesistöjen kunnostamistarve kasvavat.
Valtion tuella toteutettavat vesihuoltohankkeet edistävät
etenkin vesihuollon alueellista yhteistyötä, erityistilanteisiin
varautumista sekä maaseudun vesihuollon kehittämistä,
jossa lähivuosina painotetaan vesiensuojelusyistä tarpeellisia
haja-asutusalueiden viemäröintihankkeita.
Maaseudun vesihuoltoa tuetaan momentin 30.50.31 (Vesihuollon
ja tulvasuojelun tukeminen) määrärahoin.
Vesihuoltoavustuksiin esitetään kuluvan vuoden
tapaan 1,5 miljoonan euron lisäystä viemäriverkostojen
laajentamisen tukemiseen haja-asutusalueilla, joille aiemmin on
valtion tuella rakennettu runkovesijohto. Lisäys toteuttaa
hallitusohjelman linjausta haja-asutusalueiden saattamisesta vesi-
ja viemäriverkostojen piiriin ennen vuonna 2014 voimaan tulevaa
talousjätevesiasetuksen velvoitetta. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että haja-asutusalueiden viemäriverkostojen
laajentamiseen on perusteltua lisätä tuntuvasti
tukea, jos järkevästi viemäröitävissä olevat
haja-asutusalueet halutaan saattaa viemäriverkostojen piiriin
siirtymäajan puitteissa.
Yhdyskuntarakenteen kehitys aiheuttaa monenlaisia haasteita
vesihuollon järjestämiselle. Ne liittyvät
yhdyskuntien kasvuun tai väestön, palveluiden
ja tuotannollisten toimintojen vähenemiseen. Maaseudulla
on otettava huomioon alueellisia erityispiirteitä, kuten
keskittyvän kotieläintalouden ja kehittyvän
loma-asutuksen tarpeet. Myös pienten vesihuoltolaitosten
suuri määrä vaatii erityistä huomiota.
Valtion vuoden 2009 talousarvioesityksessä on luvun
30.50 (Vesitalous) määrärahoja yhteensä 29,040
miljoonaa euroa. Määrärahataso on 0,642
miljoonaa euroa pienempi kuin kuluvan vuoden talousarviossa. Ympäristöministeriön
pääluokkaan on budjetoituna lisäksi vesivaratehtävien
hoitoon tarvittavia määrärahoja.
Momentille 30.50.20 (Vesivarojen käytön ja hoidon
menot) on koottu jo aiemmin tälle momentille budjetoitujen
määrärahojen lisäksi valtion
vastuulla olevien vesistötoimenpiteiden määrärahat.
Momentin 13,371 miljoonan euron määräraha
on nykyisin tältä momentilta rahoitettavien käyttötarkoitusten
osalta vuoden 2008 tasolla. Momentille aikaisemmalta momentilta 30.50.77
siirtyvä osuus 6,5 miljoonaa euroa vastaa välttämätöntä tarvetta
pakollisiin velvoite- yms. menoihin, joten muutos ei tuo helpotusta momentin
määrärahatilanteeseen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että momentille kohdistuu lähivuosina
lisää rahoitustarpeita kasvavista velvoitemenoista,
tulvakarttojen laatimisesta sekä muista EU:n tulvadirektiivin
toimeenpanosta aiheutuvista tehtävistä.
Uudesta momentista 30.50.31 on muodostettu harkinnanvaraisten
vesistö- ja vesihuoltotoimenpiteiden tukemisen momentti.
Sen määrärahalla tuetaan vesistö-
ja vesihuoltotoimenpiteitä riippumatta siitä,
osoitetaanko tuki avustuksena vai valtion työnä.
Pääosa momentin määrärahoista
käytetään vuonna 2009 vesihuollon tukemiseen,
mutta tulvasuojelun tukemisen tarpeen arvioidaan kasvavan lähivuosina.
Momentin 13,758 miljoonan euron määrärahasta
arvioidaan käytettävän 5,1 miljoonaa
euroa valtion työnä toteutettaviin seudullisiin
yhdysvesijohto- ja siirtoviemärihankkeisiin sekä 8,1
miljoonaa euroa vesihuoltoavustuksiin. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kokonaisuutena momentin määrärahataso
on hieman vuoden 2008 tasoa alempi.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää tärkeänä,
että maaseudun vesihuoltoon osoitetaan riittävä rahoitus
ottaen huomioon edellä esitetyt tarpeet.
Lähi- ja luomuruoan edistäminen
Valiokunta toteaa, että julkisen sektorin ruokapalveluilla
on merkittävä rooli terveyttä edistävien
ruokavalintojen opettamisessa, ympäristöosaamisen
kehittämisessä ja kansanravitsemuksen edistämisessä sekä suomalaisten
kuluttajien ruokavalintojen ja ostokäyttäytymisen
ohjaamisessa. Suomessa toimii yli 21 000 ammattikeittiötä,
joiden kautta tarjotaan vuosittain yli 755 miljoonaa ateriaa,
eli joka kolmas ateria syödään kodin
ulkopuolella. Noin 900 000 suomalaiselle lapselle ja nuorelle tarjotaan
arkisin päivän tärkein ateria koulussa
tai päiväkodissa. Vaikka kouluruokailujärjestelmämme
on maailman huippuluokkaa, vain 13 prosenttia oppilaista nauttii
päivittäin kaikki osat tarjotusta ateriasta. Toisaalta
osalle lapsista ja nuorista esimerkiksi perunoiden kuoriminen on
nykyisin vieras asia.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
että kestävän kulutuksen toimikunnan
julkaiseman KULTU-raportin toimenpidesuositusten, EU-komission julkaiseman
"Julkisen sektorin vihreät hankinnat" -suosituksen sekä syksyllä 2008
valtioneuvoston käsittelyyn tulevan Kestävät
hankinnat -toimenpideohjelman mukaan julkisen sektorin tuottamissa
ruokapalveluissa sekä kokoustarjoiluissa tulee suosia luomuelintarvikkeita,
lähiruokaa sekä Reilun kaupan tuotteita.
Luomutuotteiden tarjoaminen ammattikeittiöiden
käyttöön on erittäin helppoa,
sillä luomutuotteiden tuotantotapa on ns. tekninen laatuominaisuus,
jonka perusteella luomutuotteet voidaan kilpailuttaa tarjouspyyntövaiheessa omana
tuoteryhmänään. Sen sijaan lähituotteiden
kilpailuttaminen on haastavampaa, sillä lähiruoan
tai kotimaisen elintarvikkeen määritelmien käyttäminen
laatukriteerinä on julkisista hankinnoista annetun lain
(348/2007) mukaan kiellettyä, koska näiden
sanontojen katsotaan rajoittavan vapaata kilpailua. Lähituotteiden
käytön lisääminen julkisen sektorin
ruokapalveluissa on kuitenkin mahdollista, mutta se vaatii poliittista
päätöksentekoa alue- ja paikallistasolla, asennemuutosta
elintarvikehankinnoista vastaavilta sekä konkreettista
neuvontatyötä ja viestintää mainitun
hankintalain soveltamisesta.
Käytännössä Lähikeittiöhankkeen
rahoitus on myönnetty maa- ja metsätalousministeriön
kahdelta eri momentilta, joiden molempien tukiehdoissa sanontojen
"lähiruoka" tai "kotimainen elintarvike" käyttö on
kiellettyä. Tavoitteena on julkisen sektorin ruokapalveluissa
lapsille ja nuorille tarjottavien aterioiden lautaslaadun edistäminen
sekä kestävien elintarvikehankintojen eli tuoreiden
ja lyhyen toimitusketjun elintarvikkeiden käytön
edistäminen julkisen sektorin ruokapalveluissa. Tuoreempiin
ja lyhyemmän toimitusketjun elintarvikkeisiin suunnatut voimavarat
ovat pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa
investointi suomalaiseen kansanterveyteen, huoltovarmuuteen ja ympäristöön.
Jotta lähi- ja luomuruoan käyttöä pystytään
lisäämään julkisen sektorin
keittiöissä, tarvitaan aktivointi- ja neuvontatyötä paikallistasolla.
Viitaten muutoinkin jo edellä esitettyyn valiokunta
esittää, että Lähikeittiöhankkeelle
kohdistetaan riittävä rahoitus suoraan valtion
talousarviosta ja että tukiehdoissa mahdollistetaan sanontojen
"lähiruoka" ja "kotimainen elintarvike" käyttö.
4H-toiminta
4H-toiminta edistää maaseudun elinvoimaisuutta
ja vetovoimaisuutta asuinympäristönä tarjoamalla
monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistämällä nuoria
ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen omalla
kotiseudullaan. Erilaiset käytännön taitoja
edellyttävät metsä-, luonto- ja ympäristöasiat ovat
myös toiminnan painopistealueita. 4H-neuvontajärjestössä on
yhteensä yli 300 valtionavustusta saavaa yhdistystä,
joiden toiminta kattaa noin 90 prosenttia Suomen kunnista.
Esityksessä momentille 30.10.55 (Valtionapu 4H-toimintaan)
ehdotetaan määrärahojen tason alentamista
kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta pitää tärkeänä,
että 4H-toimintaan osoitettavan määrärahan
taso säilyy kuluvan vuoden tasolla ottaen lisäksi
huomioon kustannustason nousu.
Riistaeläimen aiheuttaman vahingon korvaaminen
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen riistavahinkolaiksi
ja laiksi metsästyslain 87 §:n muuttamisesta (HE
90/2008 vp), mikä käy ilmi myös
talousarvioesityksen momentin 30.40.42 (Petoeläinten aiheuttamien
vahinkojen korvaaminen) perusteluista.
Ehdotetun riistavahinkolain 8 §:n 2 momentin mukaan
riistaeläimen aiheuttaman vahingon korvaaminen olisi mahdollista
vain talousarvion asettamissa rajoissa. Sen vuoksi lain 9 §:n
2 momentissa säädettäisiin menettelystä siinä tapauksessa,
ettei talousarvioon otettu määräraha
riitä kaikkien korvattavaksi esitettyjen vahinkojen korvaamiseen.
Mikäli korvausta ei voitaisi suorittaa täysimääräisesti
talousarvion puitteissa, korvauksen määrää vähennettäisiin
jokaiselta korvaukseen oikeutetulta taholta samassa suhteessa.
Viimeksi mainitun pykälän 3 momenttiin on lisäksi
ehdotettu säännöstä korvauksen
rajoittamisesta siten, että riistaeläimen aiheuttamaksi todettu
vahinko korvattaisiin ilman euromääräistä rajoitusta
vain, jos korvauksen hakijalle aiheutuneiden vahinkojen yhteenlaskettu
määrä kalenterivuotta kohti olisi enemmän
kuin 250 euroa.
Valiokunta toteaa, että se tulee tehdessään mietintöä esityksestä harkitsemaan,
tulisiko edellä kosketellut korvauksiin liittyvät
rajoitukset poistaa. Rajoitusten poistamisella olisi valtiontaloudellisia
vaikutuksia.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
maamme kansainvälisiin velvoitteisiin petoeläinkantojen
turvaamiseksi ja näihin velvoitteisiin liittyviin kannanhoitosuunnitelmiin.
Puutteellinen korvausmenettely aiheuttaa lisääntyvää kielteistä suhtautumista
maamme petoeläimiin. Valiokunta pitääkin
erittäin tärkeänä, että vahinkojen korvaamiseen
osoitetaan vahingot kattava määräraha.