Perustelut
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
puun myyntitulon määräaikaisesta osittaisesta
verovapaudesta ja ensiharvennushakkuista saatavien puun myyntitulojen
määräaikaisesta verovapaudesta. Lisäksi
ehdotetaan muun ohella muutettavaksi metsävähennystä koskevia
säännöksiä. Valiokunta katsookin,
että esitetyillä veronhuojennuksilla ja metsävähennyksen
laajentamisella lisätään kotimaisen puun
markkinoilletuloa. Metsävähennyksen laajentamisella
ehkäistään myös tilojen pirstoutumista
ja kannustetaan tilakoon kasvattamiseen, mikä on tärkeää metsätalouden
kannattavuudelle ja kilpailukyvylle.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että metsäverotusta koskevat linjaukset muodostuvat
yhdenmukaisiksi uusiutuvan energian edistämisestä tehtyjen
linjausten kanssa.
Esityksessä on todettu, että eri kauppamuotojen
neutraalin verokohtelun takaamiseksi ehdotetun puun myyntitulon
osittaisen verovapauden osalta on perusteltua, että puun
myyntitulon hankkimisesta johtuneet menot olisivat verotuksessa
verovapautta vastaavilta osin vähennyskelvottomia. Ehdotetusta
tuloverolain 43 b §:n 2 momentista
käykin ilmi, että vähennysrajoituksen
kohteena olisivat laajasti edellä tarkoitetun verovapaan
puun myyntitulon hankkimisesta johtuneet metsätalouden
menot. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että vähennysrajoituksen piirissä olevia
menoja ei ole kuitenkaan yksilöity pykälän
3 momentissa, vaan siinä on vain esimerkinomaisina kustannuserinä lueteltu eräitä
menoja,
joita pidetään pykälän 2 momentissa
tarkoitettuina menoina. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että kyseiset menot yksilöidään. Vähennysrajoitusten
kohteena olevien menojen piiriin tulee sisällyttää ainoastaan
ne puutavaran hakkuusta ja korjuusta aiheutuvat menot, jotka liittyvät
välittömästi puutavaran myyntiin.
Mainitun 43 b §:n 2 momentin
mukaan tuloutettaisiin myös taannehtivasti eräitä aikaisemmin
toimitetussa verotuksessa vähennettyjä menoja.
Verotuksessa aiemmin vähennetty osa menoista, joka kohdistuu
verovapaaseen tuloon, lisättäisiin sen verovuoden
veronalaiseksi tuloksi, jona osittain verovapaa myyntitulo on saatu. Valiokunta
ei pidä ehdotusta perusteltuna. Tämä taannehtiva
tuloutus olisi valtiontaloudellisesti merkityksetön, eikä se
tukisi tavoitteena olevaa puukaupan edistämistä.
Ehdotetun tuloverolain 43 c §:n mukaan
ensiharvennushakkuusta saatavan puun myyntitulon määräaikainen
verovapaus (43 a §), puun määräaikainen
osittainen verovapaus (43 b §) ja metsävähennys
(55 §) luettaisiin komission vähämerkityksisestä tuesta
annetun asetuksen (de minimis -asetus) piiriin kuuluviksi tuiksi.
Valiokunta korostaa sitä, että esityksessä on
kyse de minimis -asetuksen kansallisesta tulkinnasta. Valiokunta
kiinnittää huomiota niihin kielteisiin vaikutuksiin,
joita tulkinnasta aiheutuisi.
Hallituksen esityksessä on todettu, että yhdelle
yritykselle myönnettävän vähämerkityksisen tuen,
jäljempänä de minimis -tuen, kokonaismäärä ei
saa olla yli 200 000 euroa kolmen verovuoden jakson aikana.
Tarkastelujakso määräytyy yrityksen kyseisessä jäsenvaltiossa
soveltamien verovuosien perusteella. Jos tämä enimmäismäärä ylittyy,
asetusta ei voida soveltaa tukeen edes sen osuuden osalta, joka
ei ylitä enimmäismäärää.
Valiokunta korostaakin, että järjestely merkitsisi
sitä, että eräät suuret toimijat
voisivat jäädä ilman kestävän
metsätalouden rahoituslain (544/2007)
mukaista tukea, jäljempänä Kemera-tuki.
Tähän ryhmään kuuluisivat maatalousyrittäjät,
jotka ovat saaneet yleistä de minimis -perusteista tukea
(yrityksen käynnistystuki, yrityksen investointituki ja
yrityksen tai yritysryhmän kehittämistuki). Lisäksi
yhteismetsät ja suuret energiapuun hankkijat voisivat kuulua tähän
ryhmään.
Toisaalta valiokunnalle on todettu, että de minimis
-tukea koskevia yhteisön tukisäännöksiä voidaan
tulkita myös niin, että vain edellä todettu
kokonaismäärä (200 000 euroa)
olisi tuen maksamisen kannalta olennaista eikä tukea voitaisi
evätä siltä osin kuin se ei ylittäisi
kokonaismäärää. Valiokunta korostaakin
sitä, että yhteisön tukea koskevia kansallisia
säännöksiä tulee tältä osin
tulkita laventavasti eli viimeksi esitetyn vaihtoehdon mukaisesti.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että valiokunta kohtaa työssään
toistuvasti kansallisen lainsäädännön
ja yhteisölainsäädännön
yhteensovittamiseen liittyviä ongelmia, joihin sisältyy
usein myös tulkintakysymyksiä. Valiokunta korostaa
sitä, että yhteisölainsäädäntöä koskevat
tulkinnat kaventavat kansallista toimivaltaa ja liikkumavaraa talouspolitiikassa.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
siihen, että de minimis -järjestelmän
säännösten valmistelu, tietojärjestelmien
muutokset ja tukien hallinnon järjestelyt sekä ylläpito
tulevat vaatimaan huomattavia voimavaroja eikä niitä voida toteuttaa
välittömästi. Siten jo metsätalouden
tukien (kestävän metsätalouden rahoituslaki)
osalta järjestelmän luominen edellyttää mittavaa työpanosta
ja aiheuttaa byrokratiaa. Lisäksi järjestelmän
toteuttaminen edellyttäisi koko valtakunnan kattavan, keskitetyn
rekisterin luomista, jotta eri viranomaiset olisivat selvillä toistensa myöntämistä
de
minimis -perusteisista tuista. Kuitenkin tuen hakijan vastuu de
minimis -perusteisen tuen ilmoittamisesta säilyisi.
Edellä todettuihin ongelmiin viitaten valiokunta toteaa,
että Kemera-tuet tulee säilyttää notifioidun
järjestelmän piirissä. Verolainsäädännössä tulee
vahvistaa, että verohuojennusten ja kertyvien Kemera-tukien
(nuoren kasvatusmetsän hoidon, energiapuun korjuun ja haketuksen
tuen) yhteismäärä on enintään
200 000 euroa. Yhteismetsät tulee rajata tuen
ulkopuolelle, koska 200 000 euron enimmäisrajoituksella
olisi vaikutusta lähinnä niiden osalta. Valvonta suhteessa
muihin de minimis -tukiin (koskee käytännössä niitä maatiloja,
n. 150 lukumäärältään,
jotka ovat saaneet yleisen de minimis -säännön
mukaista tukea investointeihin) tulee järjestää siten,
että verovelvollinen ilmoittaa saamansa de minimis -tuet
(maa- ja metsätalousministeriössä on
tiedot viime vuosien tuista). Kuvatulla menettelyllä säännöksiin
tulisi selvä tukien yhteismäärän
rajaus (200 000 euroa) ja valvonta kohdistettaisiin edellä käsiteltyjen
hallinnollisten vaikeuksien välttämiseksi vain
valittuihin erityiskohteisiin.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen perusteluissa
määritetään erikseen pysty-,
hankinta- ja käteiskauppojen kaupantekohetki. Myös
silloin, kun kaupasta ei tehdä erillistä kauppakirjaa,
on tärkeää, että puutavarakaupan
ajankohta määritetään täsmällisesti.
Esityksen perusteluissa on tältä osin todettu,
että näissä tilanteissa kaupantekohetki
määriteltäisiin yleisten sopimuskaudellisten
periaatteiden mukaisesti. Valiokunta katsoo, että mikäli
puutavarakaupasta ei tehdä erillistä kauppakirjaa,
sitä korvaavana asiakirjana on pidettävä puutavaran
luovutuksesta tai loppumittauksesta laadittua asiakirjaa.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että voimassa olevan lain mukaan metsäkiinteistön
luovutuksen yhteydessä metsänomistajan omistusaikanaan
käyttämä metsävähennys
otetaan huomioon luovutusvoittoa laskettaessa metsän hankintamenoa
pienentävänä eränä.
Selvityksessä on katsottu, että tuloverolain 46 §:ään
ehdotettu lisäys (8 momentti) johtaisi nykytilanteeseen
verrattuna metsätilojen luovutusvoittojen verotuksen kiristymiseen, mikä olisi
ristiriidassa sen kanssa, että tavoitteena metsätaloudessa
on metsätilojen pirstoutumisen estäminen. Valiokunta
pitääkin erittäin tärkeänä,
ettei lakiehdotuksen 46 §:n 8 momentin ehdotettua lisäystä hyväksytä sellaisenaan.
Näin varmistetaan se, ettei metsän luovutusvoiton
verotusta kiristetä.
Valiokunta toteaa, että leimikon ennakkoraivauskulujen
lukemiseen myyntitulon hankkimisesta johtuviin menoihin ei ole perustetta.
Ennakkoraivaus vähentää merkittävästi
puihin kohdistuvia korjuuvaurioita. Vaurioiden vähenemisessä on
kyse puunkasvatusta tukevasta toimenpiteestä, jonka hyöty
tulee ajan kuluessa myöhemmissä hakkuissa tulevien
tulojen kautta. Kokonaisuutena harvennushakkuu ja sen ennakkoraivaus
on tärkeä osa koko puunkasvatuksen toimenpideketjua.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että ennakkoraivauksen vähennyskelvottomuus
merkitsisi eräissä työkohteissa sitä,
ettei ensiharvennuksesta saisi välitöntä taloudellista
hyötyä, jolloin hakkuu jäisi helposti
kokonaan tekemättä. Valiokunta toteaakin, että ennakkoraivaus
tulee katsoa muihin metsänhoitotoimenpiteisiin verrannolliseksi
työksi, eikä siitä aiheutuvia kuluja
tule lukea myyntitulon hankkimisesta johtuviin menoihin.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että tuloverolain 63 §:n 3 momentin
mukaan hankintatyön arvo katsotaan veronalaiseksi tuloksi
vain siltä osin kuin siinä tarkoitetun puun määrä yhteensä ylittää 125
kuutiometriä. Valiokunta pitääkin kotimaisen
puun tarjonnan lisäämiseksi tarpeellisena, että kyseinen
määrä korotetaan 250 kuutiometriin. Valiokunta
esittää, että valtiovarainvaliokunta
mietinnössään edellyttäisi hallituksen
antavan pikaisesti asiaa koskevan esityksen eduskunnalle.