Perustelut
Maatalous
Valiokunta pitää tärkeänä maatalouden
ja maaseudun kilpailukyvyn ja rakennekehityksen edistämistä.
Harjoitettavalla maatalouspolitiikalla tulee tukea aktiivitilojen
toiminnan kannattavuutta, viljelijöiden nousevaa tulokehitystä ja kotimaisiin
raaka-aineisiin perustuvan elintarviketuotannon säilyttämistä nykytasolla.
Tärkeää on kehittää perheviljelmiin
perustuvaa maataloutta siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden
nostaminen ja kilpailukyvyn parantaminen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että liittymissopimuksen
141 artiklaan perustuvan neuvottelutuloksen toimeenpano sellaisenaan merkitsee
sopimuskaudella Etelä-Suomen viljelijöille huomattavia
tulonmenetyksiä. Tulotukien maksuvaltuus alenee
tukikaudella 2008—2013 asteittain vuoden 2008 enintään
93,9 miljoonasta eurosta enintään 62,93 miljoonaan
euroon vuonna 2013. Vuoden 2007 tuotannolle tukea voitiin maksaa
enintään 94 miljoonaa euroa. Sianliha- ja siipikarjatuotannon
tukimenetykset ovat sopimuskaudella yli 60 prosenttia. Mikäli rakennekehitykseen
ei kohdenneta riittävästi varoja, elintarviketeollisuuden
kotimaisen raaka-aineen saanti vähenee.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että rakennetukien vuosittainen rahoitustarve on noin 140—150
miljoonaa euroa. Kehyskaudella maatilatalouden kehittämisrahaston
(Makeran) rahoitusmahdollisuudet jäävät kuitenkin
vuositasolla noin 95 miljoonaan euroon. Liittymissopimuksen 141
artiklaan liittyvässä komission päätöksessä vaaditaan,
että kotieläintuotantoaloille maksetaan aloitus-
ja investointituet korotettujen tukitasojen mukaan. Koska tavoitteena
on maksaa yhtäläiset aloitustuet koko maassa,
rahoitusvarojen niukkuus kohdentuu erityisesti C-tukialueelle. Valiokunta
pitääkin välttämättömänä,
että Makeran rahoitusvaroja lisätään.
Tärkeää on myös edistää viljelijöiden
tulokehitystä verotuksen keinoin. Verotukseen tehtävillä muutoksilla
voidaan helpottaa erityisesti Etelä-Suomen maatilojen sopeutumista
141-ratkaisun seurauksiin ja tuotantoaan jatkavien viljelijöiden
tilannetta. Hallitusohjelman mukaan hallitus varautuu alentamaan
maatalouden tuotantokustannuksia siirtämällä maatalous
samaan sähköveroluokkaan teollisuuden kanssa ja
kasvattamalla polttoöljyn kokonaisveropalautusta. Lisäksi
ohjelman mukaan perintö- ja lahjaverotus poistetaan kokonaan
maa- ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksilta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kehyspäätöksessä edellytetään
maatalouden tutkimustoiminnan henkilöstömäärää vähennettäväksi.
Valiokunta pitää kuitenkin erittäin tärkeänä,
että maatalouden ja maaseudun tutkimustoimintaan osoitetaan
sen tason turvaava rahoitus ja että maaseutumaisille seutukunnille
taataan kattavat, maaseutuyritysten tarpeita vastaavat koulutus-
ja neuvontapalvelut, jotka luovat maaseudun kehittämiselle
vankan osaamispohjan.
Metsätalous
Valiokunta toteaa, että maa- ja metsätalousministeriön
kehykseen vuosille 2009—2012 varattavaksi esitetty 41,7
miljoonan euron suuruinen lisämääräraha
kattaisi pääasiassa metsäkeskuksille
ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle metsänomistajien
neuvonnan lisääntymisestä aiheutuvia
menoja, Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelman
2008—2016 (METSO) toteuttamiseen talousmetsissä tarkoitettuja
menoja ja metsäautoteiden perusparannustyökustannuksia.
Metsäkeskusten ja kehittämiskeskuksen rahoituskehyksiä lisättiin
14,5 miljoonalla eurolla verrattuna aikaisempiin kehyspäätöksiin.
Lisäys kohdennetaan metsänomistajien neuvonnan
lisäämiseen ja tietojärjestelmien uudistamiseen,
joihin molempiin panostaminen on tärkeää,
kun pyritään nostamaan maamme metsien käyttöastetta.
Teollisuuden puuhuollon turvaamiseksi tarvitaan erityisesti panostusta
toimiin, joilla voidaan nopeasti lisätä metsiemme
hakkuita, kun puuhuoltoa uhkaa tuontipuun saatavuuden nopea tyrehtyminen. Metsäkeskukset
ovat keskeinen toimija, kun pyritään nopeasti
tehostamaan metsävaratietojen hyödyntämistä,
lisäämään metsänomistajille suunnattua
neuvontaa ja nopeuttamaan palvelumarkkinoiden kehittymistä metsätaloudessa.
Valiokunta kiinnittää metsäkeskusten
osalta myös huomiota siihen, että valtioneuvoston kanslian
asettama metsäteollisuuden ja metsäsektorin toimintaedellytystyöryhmä esitti
väliraportissaan 15.2.2008 viiden miljoonan euron lisäpanostusta
metsäkeskuksille jo tämän vuoden lisätalousarvioon.
Väliraporttiin viitaten valiokunta korostaa sitä,
että nykytilanteessa on perusteltua suunnata metsäkeskusten
voimavaroja maastotiedon keruun ohella nopeavaikutteiseen neuvontaan
ja markkinointiin. Puun markkinoilletulon parantaminen on asetettava
metsäkeskusten tärkeimmäksi tulostavoitteeksi
kestävää metsätaloutta edistävien
toimenpiteiden ohella. Metsänhoitotoimenpiteitä tulee
tehostaa, jotta metsätalouden edellä todetut tavoitteet
voidaan saavuttaa. Kansallinen metsäohjelma 2015:ta (kansallinen
metsäohjelma) koskevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä 27.3.2008
esitetään metsäkeskusten valtionavun
tasoksi 55 miljoonaa euroa vuodessa.
Valiokunta toteaa, että kestävän
metsätalouden rahoitukseen, ns. KEMERA-varoihin, uudet kehykset
tuovat lisäystä viisi miljoonaa euroa, jotka suunnataan
vain metsäteiden perusparannuksiin. Päätökset
parantavat hieman rahoitustilannetta, mutta keskimääräinen
vuotuinen rahoitus, noin 72 miljoonaa euroa, ei vastaa kansallisessa
metsäohjelmassa määritettyä 85
miljoonan euron vuotuista tarvetta. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että riittämätön
rahoitus saattaa kasvattaa edelleen metsänhoidon (taimikot
ja nuoret metsät) ja metsänparannuksen (ojitusalueiden
ja metsäteiden kunnostus) tekemättömien
töiden määrää. Nämä pienentäisivät
tulevaa puuntuotosta tilanteessa, jossa puuntuotosta tulisi kasvattaa
kaikin keinoin, jotta turvataan tulevaisuuden puuraaka-aineen saatavuus
ja metsähakkeen kasvava tarve energian tuotantoon. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on tuotu myös esiin,
että viime ja kuluva vuosi ovat osoittaneet, että metsänomistajilla
on halukkuutta panostaa aiempia vuosia selvästi enemmän
metsiensä hoitotöihin. Kestävän
metsätalouden rahoituslain mukaisten töiden lisääntyminen
viime vuonna johti näihin töihin tarkoitettujen
valtion määrärahojen loppumiseen jo hyvissä ajoin
ennen vuoden vaihdetta. Tänä vuonna ollaan näillä näkymin
vastaavassa tilanteessa jo loka-marraskuun vaihteessa. Edellä esitetyn
perusteella valiokunta korostaa sitä, että valtiontalouden
kehyksissä metsäalan eri toimenpiteisiin osoitettavien
määrärahojen tasoa tulee vuosittaisissa
valtion talousarvioesityksissä harkita uudelleen toimenpiteiden
kohdentamistarpeiden muuttuessa. Samalla valiokunta korostaa sitä,
että valtiontalouden yleisessä suunnittelussa
tulee pyrkimyksenä olla, että jo vuosittaisissa
talousarvioesityksissä eri rahoitustarpeet voidaan ottaa
huomioon, jotta valtion lisätalousarvioesitysten antamista
voidaan välttää.
METSOn rahoitukseen on kehyskaudella varattu rahoitusta sekä maa-
ja metsätalousministeriön että ympäristöministeriön
hallinnonaloille. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että maa- ja metsätalousministeriön
toimenpiteisiin varattu vuotuinen rahoitus 11,7 miljoonaa euroa
kattaa noin puolet ohjelmassa esitetystä 21 miljoonan euron
tarpeesta. Ympäristöministeriön toimenpiteisiin
varattu vuotuinen rahoitus, 28 miljoonaa euroa kattaa noin 40 prosenttia
ohjelmassa esitetystä 66 miljoonan euron tarpeesta. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä onkin todettu, että määrärahat
ovat riittävät METSOn käynnistämiseen
ja etenkin niiden valmiuksien luomiseen, jotta ohjelmaa voidaan
ryhtyä vuoden 2010 alussa toteuttamaan täydellä teholla. Kehyspäätös
on kuitenkin METSO-ohjelman toteuttamisen kannalta riittämätön.
Liikenneväylien rahoituksen osalta hallituksen kehyspäätöksessä on
metsätalouden kannalta myönteistä puuhuollon
turvaamiseen kohdistettu lisärahoitus sekä perustienpidossa
että perusradanpidossa. Myös yksityistieavustusten merkittävä lisäys
on puukuljetusten kannalta oikean suuntainen. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että perusväylänpidon
rahoituksen taso pysyy lähes entisellään,
huolimatta esimerkiksi kansallisessa metsäohjelmassa todetusta
lisäystarpeesta. Valiokunta pitääkin erittäin
tärkeänä niin maaseudun asukkaiden kuin
maaseudun yritystoiminnan kannalta yleisestikin, että liikenneväylien
yleistä kuntoa ja palvelutasoa voidaan nostaa. Erityisesti
alempiasteisen tieverkoston taso on laskenut ja vaatii kohentamista.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä metsätalouden
ammattihenkilöstön koulutuksen merkitystä.
Välttämätöntä on, että ammattitaitoisen
työvoiman saatavuus turvataan. Kotimaisen puun käytön
lisäämiseksi tarvitaan tuhansia puuntuotannon
ja puunkorjuun ammattilaisia, joiden kouluttaminen on saatava käyntiin
välittömästi. Metsäkoneiden
ja puutavara-autojen kuljettajapula rajoittaa jo nyt puunhankintaa.
Metsäntutkimuslaitos (Metla) osallistuu kansallisen
metsäohjelman toteuttamiseen ministeriön kanssa
sovittavalla tavalla. Lisäksi Metla osallistuu maamme metsäklusteria
koskevan tutkimusohjelman toteuttamiseen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kehyspäätöksessä edellytetään
Metlan henkilöstöä vähennettäväksi
12 prosentilla vuosina 2008—2011. Valiokunta toteaa, että maamme
metsäklusterin kansainvälisen kilpailukyvyn turvaaminen
on erittäin tärkeää maamme kansantalouden
näkökulmasta. Ottaen erityisesti huomioon maamme
metsätalouden edellä selostetut haasteet
teollisuuden puuhuollon turvaamisessa metsäntutkimuksen
ja metsäteknologiaan liittyvän osaamisen merkitys korostuu
entisestään. Puuntuotantomme merkitys koko yhteiskunnalle
on erittäin merkittävä, mikä edellyttääkin,
että metsäalan tutkimus- ja kehitystyötä lisätään
ja että nykyisten alueellisten tutkimusasemien toimintaedellytykset
turvataan.