Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että uudistuksen tavoitteena on
valmiuslain saattaminen perustuslain vaatimukset täyttäväksi.
Lisäksi tavoitteena on ajanmukaistaa viranomaisten toimivaltuussäännökset
poikkeusoloissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksen
poikkeusolojen määritelmään
on nyt sisällytetty myös vaikutuksiltaan erityisen vakavaa
suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.
Viime vuosina onkin jo tehty suunnitelmia pandemiatilanteisiin
varautumiseksi. Jotta yhteiskunnan elintärkeät
toiminnot voidaan näissä tilanteissa turvata,
tarvitaan valmiuslain mukaisia toimivaltuuksia. Laaja pandeeminen
tartuntatautitilanne on paitsi lääkintähuollollinen
myös laajasti yhteiskunnan muihin toimintoihin vaikuttava
vakava tilanne. Elintarviketuotannon ja -jakelun näkökulmasta
kysymys on tällöin myös tarpeesta järjestellä voimavarojen
käyttöä siten, että kansalaisten
perustarpeet tulevat turvattua mahdollisimman tasapuolisesti. Elintarvikehuoltojärjestelmän
toimivuuden varmistamiseksi määrittelyn täsmentäminen
esitetyssä muodossa on siten perusteltua.
Poikkeusolojen määrittelyyn liittyen valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty huomiota siihen,
että varautumistyössä ja siihen liittyneissä harjoituksissa
on toistuvasti todettu ns. "harmaan vaiheen" (normaaliolojen vakava
häiriötilanne, jolloin eri osissa elintarvikehuoltojärjestelmää joudutaan
muuttamaan voimakkaasti voimavarojen käyttöä)
ongelmallisuus. Usein tämä tarkoittaa esimerkiksi
kuljetusten järjestämistä normaalista
poikkeavalla tavalla, työvoiman käyttöä normaalista
poikkeavasti jne. Tarvittaviin toimenpiteisiin on normaaliolojen
lainsäädännön mukaan kuitenkin
vaikeaa tai jopa mahdotonta turvautua. Työaikalainsäädäntö sekä mm.
kilpailulainsäädäntö rajoittavat
käytettävää keinovalikoimaa,
toimenpiteiden toteuttamista ja jo niiden suunnittelemista.
Valiokunta toteaa toisaalta, että valmiuslain ei tarvitse
kattaa kaikkia yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin
kohdistuvia uhkia. Osa uhkista on sellaisia, että niiden
torjuntaan on perusteltua varautua lähinnä normaaliolojen
lainsäädännöllä. Maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalalla eläinten
tai kasvien terveyteen tai elintarvikehygieniaan liittyviä poikkeuksellisia
tilanteita säännellään eläintautilaissa (55/1980),
helposti leviävien eläintautien vastustamisesta
annetussa laissa (488/1960) ja kasvinterveyden suojelemisesta
annetussa laissa (702/2003). Näiltä osin
lainsäädäntö on varsin kattavaa
eikä poikkeuksellisia tilanteita koskevien säännösten
sisällyttäminen valmiuslakiin ole perusteltua.
Valiokunta katsoo, että elintarvikkeiden alkutuotannossa
tavoitteena tulee olla, että väestölle voidaan
poikkeusoloissa turvata energiasisällöltään
normaali ravinnon saanti. Heikon satokauden sattuessa tai tuonnin
häiriötilanteissa elintarviketuotanto on turvattava
niin, että huoltovarmuus kattaa vähintään
yhden satokauden elintarvikkeiden saannin. Tuonnin häiriötilanteissa
voidaan joutua myös maatalouden alkutuotannon tuotantopanosten
säännöstelyyn. Tällöin
on turvattava muun muassa riittävä polttonesteiden,
rehujen, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden saatavuus elintarvikkeiden
alkutuotannossa. Myös elintarviketurvallisuudesta ja eläintautien
torjunnasta vastaavilla viranomaisilla on oltava edellytykset toimia
poikkeusoloissakin esimerkiksi eläinlääkkeiden
käyttöä säännöstelemällä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että voimassa olevan valtioneuvoston tavoitepäätöksen
mukaisesti varastoissa on 80 000 tonnia siemenkäyttöön
soveltuvaa viljaa. Määrästä vajaa
puolet on sertifioitua siementä ja loput lajikepuhdasta
viljaa. Sertifioidun siemenen varastoja voidaan purkaa valtioneuvoston
päätöksellä, mutta lajikepuhtaan
viljan käyttäminen siemeneksi edellyttää Euroopan
unionin komission erillistä lupaa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että riittävästä siemenviljan
varmuusvarastoinnista huolehditaan.
Kun poikkeusolojen elintarviketuotantoa ohjaa yhtenä perustekijänä raaka-aineiden
saatavuus, raaka-aineiden käyttöä on
näissä niukkuustilanteissa voitava ohjata siten,
että jalostuksessa keskitytään kansalaisten
perushuoltotason turvaavien tuotteiden tuottamiseen. Elintarviketeollisuuden
poikkeusolojen eräänä suunnitteluperusteena
tuleekin olla ns. keskivertotuotteet eli keskeisimmät peruselintarvikkeet. Valiokunta
painottaakin sitä, että elintarviketeollisuuden
tuotannon suunnittelun on tältä osin oltava yhteneväinen
alkutuotannon osalta tehtyihin poikkeusolojen suunnitelmiin nähden.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
että Huoltovarmuuskeskuksen toiminnassa painopiste on viime
aikoina siirtynyt yhä selvemmin normaaliolojen häiriötilanteiden ehkäisyyn
ja vaikutusten lieventämiseen. Maa- ja elintarviketalouden
osalta on jo pitkään toteutettu merkittäviä varmuusvarastointijärjestelyjä maatalouden
tuotantopanosten ja viljan osalta. Samoin puolustustaloudellisen
suunnittelukunnan yhteyteen organisoidun elintarvikesektorin ja
sen alaisen alkutuotantopoolin, elintarviketeollisuuspoolin
sekä kauppa- ja jakelupoolin piirissä on tehty
työtä poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin
varautumiseksi. Valiokunta katsoo, että uusi valmiuslaki
antaa täsmällisemmän pohjan näille
valmiussuunnittelu- ja varautumistoimille.
Valiokunta on mietinnössään valtioneuvoston
selonteosta maatalouspolitiikasta (MmVM 7/2006
vp — VNS 4/2005 vp)
todennut, että EU:n maatalouspolitiikan eräänä perustavoitteena
on ollut perustamissopimuksesta lähtien maataloustuotteiden
saatavuuden turvaaminen. Tämä tavoite ei ole kuitenkaan
mitenkään konkretisoitunut, ja EU onkin nähnyt
ongelmaksi lähinnä ylituotannon. EU:n pyrkimyksenä on
ollut vapaiden sisämarkkinoiden toiminnan turvaaminen ja
sillä tavoin tuotteiden saatavuuden varmistaminen. Mahdollinen
tilanne, jossa vapaat markkinat eivät jostakin syystä toimi
ja elintarvikkeiden saatavuudessa esiintyy jollakin alueella
ongelmia, ei ole EU:ssa ollut tarkasteltavana. EU ei olekaan nähnyt
huoltovarmuuskysymyksiä (energiaa lukuun ottamatta) toimialaansa
kuuluviksi. Vaikka interventiovarastoissa olevaa viljaa on joissakin
tapauksissa ohjattu muun muassa kuivuudesta kärsineiden
alueiden markkinoille, interventiovarastoja ei kuitenkaan pidetä huoltokyvyn
varmistamiseksi vaan markkinoiden tasausinstrumenttina. Valiokunta
katsoi mietinnössään, että EU-jäsenyyden
aikana maamme huoltovarmuus on alentunut muun muassa satotasojen
alenemisen ja peltojen perusparannusten vähentymisen vuoksi.
Mietinnössään valiokunta edellyttikin,
että maamme elintarvikehuoltovarmuusnäkökohdat
otetaan nykyistä painokkaammin huomioon, sillä jokaisella
valtiolla on oikeus ja velvollisuus huolehtia kansalaistensa elintarvikkeiden
saatavuudesta ja niiden turvallisuudesta.
Mainitussa mietinnössään valiokunta
korosti myös sitä, että huoltovarmuudessa
kysymys on maamme koko elintarviketuotannon muodostamasta kokonaisuudesta
ja sen rakenteesta. Jos tuotanto joltakin osin heikkenee, se heikentää huoltovarmuuden
perustaa. Yksittäisen tuotteen, vaikkapa sokerin, tuotannon
lasku ei sellaisenaan vie huoltovarmuudelta perustaa, mutta jonkin
tuotteen tuotannon väheneminen tai loppuminen heikentää osaltaan
kokonaisuutta.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että elintarviketalouden markkinatilanne
on muuttunut maailmanlaajuisesti selonteon valmistumisen jälkeen.
Elintarvikkeiden maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet aiheuttaen
tyytymättömyyden ilmaisuja eri puolilla maailmaa.
Samanaikaisesti yhteisön maatalouspolitiikan edellä kuvattujen
tavoitteiden uudelleenharkinta on tullut ajankohtaiseksi.
Valiokunnan toimialan kannalta keskeiset ehdotukset
Valiokunta toteaa, että esityksen valmiuslakiehdotuksessa
valiokunnan toimialan kannalta keskeiset säännökset
sisältyvät lakiehdotuksen 5 lukuun (Hyödyketuotannon
ja -jakelun sekä energiahuollon varmistaminen). Lukuun
sisältyvät säännökset
maatilatalouden alkutuotannon ohjaamisesta ja säännöstelystä (30 §),
vedenhankinnan turvaamisesta (43 §) sekä puun
ja turpeen saannin turvaamisesta (44 §). Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että vedenhankinnan turvaamista lukuun ottamatta
vastaavat toimivaltuussäännökset sisältyvät
myös voimassa olevaan lakiin, joskin yleisemmällä tasolla.
Lakiehdotuksen 30 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
lannoitteiden, rehujen, torjunta-aineiden ja eläinten lääkitsemisessä tarvittavien
lääkkeiden ostoluvasta. Ostolupamenettelyn piiriin
kuuluvien hyödykkeiden yksilöinnistä annettaisiin tarkemmat
säännökset valtioneuvoston asetuksella.
Maatilatalouden harjoittaja saisi käyttää hyödykkeitä,
joiden hankkimiseen vaaditaan ostolupa, vain elintarviketuotannon
turvaamiseksi välttämättömään
tuotantoon. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
myös tarkemmin, mikä tuotanto on elintarviketuotannon
turvaamiseksi välttämätöntä.
Valiokunta on lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta lähiajan
energia- ja ilmastopolitiikan linjauksista — kansallinen
strategia Kioton pöytäkirjan toimeenpanemiseksi
(MmVL 6/2006 vp — VNS
5/2005 vp) kiinnittänyt huomiota siihen,
että rehujen täydennysvalkuaisomavaraisuus
on maassamme nykyisin vain vajaat 15 prosenttia. Tähän
viitaten valiokunta pitääkin erityisen tärkeänä,
että myös poikkeusolosuhteissa valkuaisrehujen
saanti kotieläintuotannolle turvataan.
Huoltovarmuuskeskuksen tehtävänä olisi
tarvittavien eläinlääkkeiden saannin
varmistaminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että selvitetään, tulisiko viimeksi mainitun
asian osalta ylläpitää ja vahvistaa välttämätöntä normaaliajan
yhteistyötä sosiaali- ja terveysministeriön
sekä maa- ja metsätalousministeriön välillä esimerkiksi
perustamalla neuvottelukunta.
Uutena hyödyketuotantoa ja -jakelua koskevana sääntelynä ehdotetaan
säännöstä vedenhankinnan turvaamisesta
(43 §). Säännöksellä pyritään
turvaamaan yhdyskuntien vesihuolto poikkeusoloissa. Maa- ja metsätalousministeriö
voisi
velvoittaa vesihuoltolaissa tarkoitetun vesihuoltolaitoksen luovuttamaan
tai toimittamaan omistamaansa vettä laitoksen oman toiminta-alueen
ulkopuolelle. Lisäksi ministeriö voisi päätöksellään
muuttaa vesilakiin perustuvaa vedenotto-oikeutta. Muuttaminen voisi
merkitä sitä, että vedenottoa tilapäisesti
rajoitetaan tai lisätään. Valiokunta
toteaa, että veden hyvä laatu ja riittävä määrällinen
saatavuus on elintarvikehuoltojärjestelmän toimivuuden
kannalta (järjestelmän kaikki osat) välttämätöntä.
Viimeaikaiset jo normaalioloissa ilmenneet ongelmat veden
laadun osalta ovat entisestään lisänneet tarvetta
tehostaa vesihuollon varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että veden
jakelujärjestelmät ja niiden häiriötön
toimivuus ovat riippuvaisia raakaveden laadun ja saatavuuden ohella
myös monista muista tekijöistä (esimerkiksi
vesilaitosten sähkön saannista).
Lakiehdotuksen 44 §:ssä säädettäisiin
maan talouselämän, energiahuollon ja välttämättömän rakentamisen
turvaamiseksi tarvittavan puun ja turpeen saannin turvaamisesta.
Nykyiseen valmiuslain säännökseen verrattuna
säännöstä ehdotetaan täsmennettäväksi
niin, että luovutusvelvollisuus voisi koskea myös
jo hakattua puutavaraa.
Valiokunta toteaa, että toimivat logistiikkajärjestelmät
ja niiden yhtenä keskeisenä osana kuljetukset
ovat avainasemassa koko elintarvikehuoltojärjestelmässä.
Niin alkutuotanto kuin elintarviketeollisuuskin ovat täysin
riippuvaisia täsmällisesti toimivasta logistiikasta.
Päivittäistavaroiden jakelujärjestelmän
toiminta on puolestaan ehdoton edellytys myymäläverkon toiminnalle
ja kyvylle palvella kuluttajia. Ehdotetusta laista (69 §:n
3 momentti) käy ilmi velvoite ylläpitää huoltovarmuuden
kannalta kriittisten yritysten kuljetuksissa tarvittavat ajoneuvot
erillisessä tietokannassa. Tällä menettelyllä varmistetaan
paitsi polttoaineen kohdentuminen välttämättömien
kuljetusten hoitamiseen myös kyseisen ajoneuvokaluston
käytettävyys yritysten tarpeisiin. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että kuljetuskaluston varausjärjestelyissä otetaan huomioon
maan huoltovarmuuden kannalta kriittiset siviilikuljetustarpeet.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun valmiuslain 9 lukuun
sisältyisi säännökset sähköisten
tieto- ja viestintäjärjestelmien toimivuuden sekä postipalveluiden
saatavuuden turvaamisesta. Valiokunta korostaa näiden toimintojen
toimivuuden suurta merkitystä myös maaseutuelinkeinoille kriisitilanteissa.
Ehdotetun valmiuslain 13 luvun pykälät sisältävät
mahdollisuuden sovittaa työvoiman käyttöä muuttuneissa
tuotanto-olosuhteissa. Tuotantokapasiteetin käyttöä voidaan
joutua tehostamaan eri syistä. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että energian saatavuuden ja jakelun häiriöt,
työvoiman niukkuus (esimerkiksi pandemiatilanteessa), kuljetusreittien
muutokset (esimerkiksi luonnonkatastrofitilanteissa) ja tuotantolinjojen
kunnossapidon ongelmat (esimerkiksi varaosien saatavuuden vaikeutuessa) saattavat
edellyttää normaalista poikkeavien työaikojen
ja -vuorojärjestelyjen käyttöä.
Erityisesti 92 §:n sisältämä työaikojen
järjestelymahdollisuus on tällöin tarpeen
riittävän tuotantotason takaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että työvoiman osoittaminen
maataloudelle, varsinkin poikkeusoloissa, saattaa olla yllättävän
vaikeasti toteutettavissa. Esityksessä tarpeen arviointitehtävä on
osoitettu työvoimaviranomaisille. Valiokunta pitää tärkeänä viranomaisten
asiantuntemusta tunnistaa myös alkutuotannon työvoimatarpeet.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty huomiota
siihen, että nykyisin työvoimatoimistojen työvoimatoimikunnissa
on hyvin vähän maataloutta ja itsenäisiä ammatinharjoittajia edustavia
henkilöitä jäseninä.
Huoltovarmuuden kannalta valiokunta pitää keskeisenä myös
polttoaineiden ns. keskitisleiden varmuusvarastointia. Polttoaineiden
keskitisleitä on asetettujen tavoitteiden mukaisesti varastoitu
viiden kuukauden käyttöä vastaava määrä sijoitettuna
varastoihin eri puolille maata. Valiokunta pitää tärkeänä,
että säännöstelysuunnitelmissa
alkutuotannon tarpeet otetaan tältäkin osin niin
määrällisesti kuin alueellisesti kattavasti
huomioon.
Ostolupamenettely koskisi myös maatilatalouden
alkutuotannossa käytettävää polttoöljyä. Poikkeusoloissa
maataloudessa käytettävän polttoöljyn
määrä riippuisi lakiehdotuksen 29 §:ssä tarkoitetusta
polttonesteen kokonaissäästötavoitteesta
ja kokonaissäästön jakautumisesta eri
käyttökohteisiin. Ostoluvan myöntäisi kunnan
maaseutuelinkeinoviranomainen. Lupaa myönnettäessä otettaisiin
erityisesti huomioon maatilatalouden harjoittajan aikaisemman tuotannon
määrä. Metsähallituksen hallinnassa
olevilla alueilla harjoitettavaan metsätalouteen käytettävistä lannoitteista,
torjunta-aineista ja polttoöljystä päättäisi
kuitenkin maa- ja metsätalousministeriö.
Ottaen erityisesti huomioon hiljattain tapahtuneet muutokset
maamme lannoitemarkkinoiden toimijoiden omistussuhteissa ja niistä aiheutuneet
vaikutukset valiokunta pitää välttämättömänä korostaa
sitä, että lannoitteiden saanti alkutuotannolle
tulee turvata kaikissa tilanteissa.
Valiokunta korostaa sitä, että työkoneiden polttoainekäytössä tapahtuneet
muutokset, jotka koskevat ainakin puunkorjuun, turvetuotannon, satamien
ja terminaalien sekä maatalouden työkoneita, tulee
ottaa huomioon. Kyseisissä koneissa on aikaisemmin käytetty
vastaavaa kevyttä polttoöljyä kuin lämmityksessä,
mutta muuttuneiden päästövaatimusten
ja kehittyneen moottoriteknologian vuoksi niissä käytetään tänä päivänä polttoaineena
erityistä moottoripolttoöljyä (kevyemmin
verotettua dieselöljyä). Valiokunta katsoo, että työkoneet
tulee säännöstelyssä ottaa erikseen
huomioon eräänä liikennepolttoaineiden
käyttökohteena.