Perustelut
Valiokunta toteaa, että esityksessä ehdotetaan kumottavaksi
Euroopan yhteisön maidon ja maitotuotteiden kiintiöjärjestelmän
täytäntöönpanosta annettu laki
(355/1995), jäljempänä maitokiintiölaki,
jolla on pantu täytäntöön Suomessa yhteisön
lainsäädännön mukaiset maitokiintiöitä sääntelevät
järjestelmät. Esityksen mukaan tarvittavat kansalliset
säädökset voidaan vastaisuudessa antaa
yhteisön yhteisen maatalouspo-litiikan täytäntöönpanosta
annetun lain (1100/1994) nojalla. Esityksen perustelujen
mukaan lakiehdotus liittyy eduskunnalle annettuun esitykseen maatalouden
organisaatiouudistuksesta. Kyseisessä jo peruutetussa hallituksen
esityksessä Maaseutuviraston perustamista koskevaksi lainsäädännöksi
(HE 140/2001 vp) ehdotettiin
perustettavaksi uusi maaseutuvirasto hoitamaan eri tukimuotojen
täytäntöönpanoon liittyviä tehtäviä.
Nyt käsiteltävänä olevassa esityksessä ehdotettu
laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä huhtikuuta
2002.
Valiokunta toteaa, että Suomessa toteutettava kiintiöjärjestelmä perustuu
Euroopan yhteisön säännöksiin.
Lisäksi määräyksiä on
annettu myös kansallisilla säädöksillä,
joilla mahdollistetaan erityisesti maitokiintiöiden kauppa
tuottajien välillä. Voimassa olevat laintasoiset
kansalliset säädökset ovat: Laki Euroopan
yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta (1100/1994)
ja nyt kyseessä oleva maitokiintiölaki. Maitokiintiölaki
säädettiin sen seurauksena, että eduskunta
edellytti käsitellessään vuonna 1994
lakia Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta,
että elinkeinonharjoittajien tuotanto-oikeuksien, kuten
maitokiintiöiden, määräytymisen
perusteista säädetään lailla.
Vaikka yhteisön asetukset ovat sellaisinaan Suomea
sitovia ja ilman erillistä voimaanpanoa välittömästi
sovellettavia, osa asetuksista sisältää kuitenkin
säännöksiä, joissa edellytetään myös
kansallista sääntelyä, esimerkiksi toimivaltaisista
kansallisista viranomaisista, rangaistus- ja muista seuraamuksista
sekä täytäntöönpanoa
koskevista säännöksistä. Asetuksissa
on voitu myös jättää osa sääntelystä kansallisesti
päätettäväksi. Kansallisella
lainsäädännöllä on
lisäksi mahdollista antaa täydentäviä säännöksiä silloin,
kun yhteisön säännökset sisältävät
ainoastaan sääntelyn kohteena olevaa
asiaa koskevat vähimmäisvaatimukset. Valiokunta
toteaa, että maitokiintiölakiin sisältyy
muun ohella eräitä merkittäviä säännöksiä hallinnollisesta
kiintiökaupasta, maitokiintiöneuvottelukunnan
asettamisesta ja viitemääriä koskevien
rekistereiden pitämisestä.
Maidontuotanto on yhteisön yksi merkittävimmistä maatalouden
aloista. Sitä on koskenut vuodesta 1968 maidon ja maitotuotteiden
yhteinen markkinajärjestely. Viimeisin yhteisön
perussäännös on neuvoston asetus (ETY)
N:o 3950/92. Agenda 2000 -uudistuksen yhteydessä maitokiintiöjärjestelmää päätettiin
jatkaa vuoteen 2008. Samalla sovittiin, että maitokiintiöjärjestelmää tarkastellaan
uudelleen vuonna 2003, mahdollisesti jo vuonna 2002. Tämä tarkastelu
voi mahdollisesti johtaa kiintiöjärjestelmän
lakkauttamiseen vuoden 2006 jälkeen. Siinä tapauksessa,
että sovitaan yhteisön kiintiöjärjestelmän
lakkauttamisesta, tulee ratkaistavaksi myös kiintiöihin
pääomittuneiden varallisuus- ja vakuusarvojen
korvaaminen maidontuottajille. Valiokunta onkin eri yhteyksissä (muun
muassa lausunnossaan valtioneuvoston selvityksestä Agenda
2000:een liittyvien maatalousneuvotteluiden ajankohtaisesta
tilanteesta MmVL 4/1999 vp — E 81/1998 vp)
kiinnittänyt huomiota siihen vakavaan uhkaan, joka aiheutuu
maamme maidontuotannolle siitä, että yhteisön
maitotuotealan kiintiöjärjestelmän jatkumisesta
vuoden 2006 jälkeen on epävarmuutta. Viime vuosina
alan tuotantorakenteen parantamiseksi suoritetut investoinnit (muun
muassa karjasuojat) ovat edellyttäneet riittävien
tilakohtaisten tuotantokiintiöiden hankkimista. Näiden investointien
vaikutukset kohdistuvat pitkälle ajanjaksolle vielä vuoden
2006 jälkeenkin, mikä on myös edellytyksenä investointien
kannattavuudelle. Kiintiöjärjestelmän
purkamisella olisikin erittäin laajakantoiset yleiset vaikutukset maamme
maataloustuotantoon, mutta ennen kaikkea se romahduttaisi maamme
maidontuottajien taloudellisen aseman ja heidän tuotantovarallisuutensa
arvon.
Viitaten edellä esitettyyn kokonaisuudessaan valiokunta
pitää tärkeänä, että maitokiintiölaki pidetään
voimassa. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hylkäämistä.
Samalla valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että lain säännökset
ovat eräiltä osin vanhentuneet ja ne on syytä saattaa
ajantasalle. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että hallitus antaa pikaisesti tätä tarkoittavan
esityksen eduskunnalle.