Perustelut
Metsätietojärjestelmä ja julkisuusperiaate
Valiokunta toteaa, että metsätietojärjestelmään liittyvä rekisterinpito
on Suomen metsäkeskuksen julkinen hallintotehtävä.
Kyseessä on perustuslain 124 §:ssä tarkoitettu
julkisen hallintotehtävän antaminen yksityiselle.
Kyseisessä perustuslain säännöksessä edellytetään,
että hyvän hallinnon takeet, joihin sisältyy
muun muassa julkisuus, koskevat kaikkien julkisten hallintotehtävien
hoitamista. Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annettu
laki (419/2011), jäljempänä metsätietolaki,
oli siihen liittyvien perustuslakikysymysten vuoksi perustuslakivaliokunnan
arvioitavana (PeVL 54/2010 vp), eikä perustuslakivaliokunnalla
ollut huomauttamista hallituksen esityksessä esitettyihin
tietojen julkisuutta koskeviin näkökohtiin.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999,
jäljempänä julkisuuslaki) 9 §:n
1 momentissa todetaan, että jokaisella on oikeus saada
tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Julkisuusperiaatteeseen
perustuva tiedonsaantioikeus on ehdoton. Viranomaisella ei ole harkintavaltaa
sen suhteen, antaako se tiedon julkisen asiakirjan sisällöstä.
Lain 16 §:n 3 momentin
ensimmäisessä virkkeessä puolestaan säädetään,
että viranomaisen henkilörekisteristä saa
antaa henkilötietoja sisältävän kopion
tai tulosteen tai sen tiedot sähköisessä muodossa,
jollei laissa ole toisin erikseen säädetty, jos
luovutuksensaajalla on henkilötietojen suojaa koskevien
säännösten mukaan oikeus tallettaa ja
käyttää sellaisia henkilötietoja.
Kun viranomaisen henkilörekisteristä pyydetään
tietoja kopiona, tulosteena tai sähköisessä muodossa,
sovelletaan julkisuuslain 16 §:n 3 momentin säännöstä,
jolloin viranomaisen tulee ensin selvittää, onko
tietoja pyytävällä taholla jokin henkilötietolaissa
tai muussa laissa säädetty peruste käsitellä tietoja.
Tällöin viranomaisen on muun muassa selvitettävä,
kuka tietoja pyytää ja mihin käyttötarkoitukseen.
Tätä on kysyttävä myös silloin,
kun tietopyyntö koskee vain yhtä henkilöä koskevia
tietoja. Jos tietoja pyydetään annettavaksi suullisesti
(puhelimitse tai asiointikäynnillä viranomaisen
luona), sovelletaan julkisuuslain 16 §:n 1 momentin säännöstä,
jossa ei edellytetä sen selvittämistä,
kuka tietoja kysyy ja mihin käyttötarkoitukseen.
Valiokunta toteaa, että eduskunnassa ei ole nyt vireillä hallituksen
esitystä julkisuuslain säännösten
muuttamiseksi.
Metsätietojärjestelmän tietojen
luovuttaminen käyttöyhteyden avulla
Valiokunta toteaa, että nyt muutettavana olevassa metsätietolaissa
on jo säännöksiä tietojen luovuttamisesta
sivullisille. Lakiin on sisällytetty säännökset
tietojen luovuttamisesta suoramarkkinointia ja muita osoitteellisia
lähetyksiä varten, tutkimusta varten ja kaukokartoitusaineistojen
puustotulkintaa varten. Laissa on myös säännös
(8 §) tietojen luovuttamisesta teknisen käyttöyhteyden
avulla viranomaisille tai viranomaistehtävää hoitaville
tahoille laissa säädettyä tehtävää tai
velvoitetta varten.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsätietolain
säätämisen yhtenä tavoitteena
oli edistää metsäkeskuksen siirtymistä metsänomistajapalveluissa
sähköiseen asiointiin ja metsävaratietoihin
liittyvien sähköisten palvelujen tuottamista metsänomistajalle
ja hänen valtuuttamilleen toimijoille. Sähköisen
asioinnin edistämiseen liittyen metsäkeskuksen
tarkoituksena on ottaa vuosien 2012—2014 aikana vaiheittain käyttöön
Metsään.fi-niminen sähköinen
asiointipalvelu.
Esityksen perusteluissa käy ilmi, että Metsään.fi-palvelussa
sekä maanomistajat että metsäpalveluja
tarjoavat yritykset rekisteröityisivät palvelun
käyttäjiksi. Maanomistajalla olisi rekisteröitymisen
perusteella oikeus tarkastella sähköisessä palvelussa
omia metsätiloja koskevia tietojaan ja antaa suostumuksia
yrityksille metsätietojen katseluun. Vastaavasti yrityksellä,
joka on rekisteröity palvelun käyttäjäksi,
olisi oikeus selailla tai siirtää omaan tietojärjestelmäänsä maanomistajan
suostumuksen perusteella suostumuksessa yksilöityjen tilojen
tietoja. Tarkoituksena on, että tietojen luovuttamiseen liittyen
päätös tehtäisiin pääsääntöisesti
ainoastaan yrityksen rekisteröityessä Metsään.fi-palvelun
käyttäjäksi.
Esityksen perusteluissa on todettu, että perustuslakivaliokunta
on katsonut, että lailla säätämisen
vaatimus ulottuu mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja
teknisen käyttöyhteyden avulla (PeVL 12/2002).
Tästä syystä metsätietojärjestelmän
henkilötietojen luovuttamisesta teknisen käyttöyhteyden
avulla on tarpeen säätää lailla.
Metsätietolain mukaan jokaisesta tietojenluovutuksesta
tulee tehdä hallintopäätös.
Hallintopäätöstä tehdessään
rekisterinpitäjän tulee metsätietolain
13 §:n 3 momentin perusteella arvioida, täyttyvätkö julkisuuslain
16 §:n 3 momentissa säädetyt tietojen
luovuttamisen edellytykset. Esityksen perusteluista käy
ilmi, että sähköisen palvelun käytettävyyden
ja kävijämäärien takia
ei kuitenkaan ole mahdollista, että jokaisen suostumuksen
osalta tehtäisiin hallintopäätös.
Tästä syystä tekninen käyttöyhteys
on voitava avata yksinkertaisemmin eli automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla ilman rekisterinpitäjän päätöstä tai
muita toimenpiteitä, jos maanomistaja on antanut suostumuksensa
sähköisesti.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen jo edellä todettuun,
että metsätietolain mukaan tietojärjestelmän
julkisia tietoja voidaan jo nyt luovuttaa teknisen käyttöyhteyden
avulla viranomaisille tai viranomaistehtäviä hoitaville
tahoille laissa säädettyä tehtävää tai
velvoitetta varten. Metsätietolaissa on siten rajattu tietojen
luovuttaminen ainoastaan edellä mainittuihin tilanteisiin. Esityksessä ehdotetaan
teknisen käyttöyhteyden avaamisen mahdollistamista
myös silloin, kun asianomainen on antanut suostumuksen
henkilötietojensa käsittelyyn. Pykälän
tarkistaminen on myös tarpeen, koska suostumus ei kohdistu
tietojen luovuttamisen tapaan eli tekniseen käyttöyhteyteen,
vaan oikeuteen ottaa vastaan tietoa ja käsitellä sitä tietyllä tavalla.
Tämän vuoksi metsätietolain 8 §:ään
ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti,
jonka mukaan maanomistajan suostumuksella teknisen käyttöyhteyden
avaaminen tulee mahdolliseksi metsätalouteen liittyvää kaupallista
tai muuta hyväksyttävää tarkoitusta varten.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että suostumuksen
tulee täyttää henkilötietolain 3 §:n
7 kohdassa asetetut vaatimukset. Mainitun säännöksen
mukaan suostumuksella tarkoitetaan "kaikenlaista vapaaehtoista,
yksilöityä ja tietoista tahdon ilmaisua, jolla
rekisteröity hyväksyy henkilötietojensa
käsittelyn". Suostumuksessa tulee yksilöidä muun
muassa luovutettavat tiedot ja niiden käyttötarkoitukset.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun 8 §:n 2
momentin mukaan teknisen käyttöyhteyden avulla tietoja
voitaisiin luovuttaa metsätalouteen liittyvää kaupallista
tai muuta hyväksyttävää tarkoitusta
varten. Esityksen perustelujen mukaan kaupallisen toiminnan osalta
kyseeseen tulevia käyttötarkoituksia ovat lähinnä metsäpalvelujen suoramarkkinointi
sekä metsien hoitoon ja käyttöön
liittyvä neuvonta, toimeksiantojen hoitaminen ja muu sopimusten
täytäntöönpano. Ehdotettu säännös
mahdollistaisi teknisen käyttöyhteyden avaamisen
maanomistajan suostumuksella myös muuhun metsätalouteen
liittyvään hyväksyttävään
tarkoitukseen kuin kaupalliseen toimintaan. Kyseeseen voisi tulla
muu kuin kaupalliseen toimintaan liittyvä metsien hoitoon
ja käyttöön liittyvä neuvonta.
Maanomistaja voisi antaa suostumuksen metsävaratietojensa
selailuun esimerkiksi lähipiiriinsä kuuluvalle
metsäasiantuntijalle. Esityksen perusteluista käy
ilmi, että käyttötarkoituksen tarkempi
yksilöinti kävisi ilmi suostumuksesta.
Esityksessä lakiin lisättäväksi
ehdotetun uuden 13 a §:n 2—4 momentissa olisi
säännökset teknisen käyttöyhteyden
avaamista koskevasta menettelystä. Metsään.fi-palvelu
otetaan metsäkeskuksessa käyttöön
vaiheittain vuosina 2012—2014. Kyseisessä palvelussa
maanomistajat pystyvät sähköisesti käsittelemään
omia metsävaratietojaan ja muutoinkin asioimaan sähköisesti
metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikön kanssa.
Tämä tietojen käsittely tapahtuu metsätietojärjestelmässä.
Kyseisessä palvelussa maanomistaja voisi antaa myös
sähköisesti suostumuksen metsävaratietojensa
käsittelyyn sivullisille. Tällöin maanomistajan
valitsema taho (metsäpalveluja tarjoava yritys tai maanomistajan
metsiä koskevia asioita hoitava henkilö) voisi
suostumuksen perusteella käsitellä sähköisesti
maanomistajan metsävaratietoja. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että ehdotetuissa säännöksissä on
otettu huomioon myös ne tilanteet, joissa maanomistaja
ei itse asioi sähköisesti metsäkeskuksen
kanssa. Siten suostumuksen voisi antaa myös kirjallisesti.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.