Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Vesihuoltolain uudistamista koskevan esityksen yleisenä tavoitteena
on turvallisten ja kohtuuhintaisten vesihuoltopalvelujen saatavuuden varmistaminen
sekä sade- ja sulamisvesien eli hulevesien hallinnan parantaminen.
Ehdotettu uusi sääntely on suurelta osin nykyistä vesihuoltolakia
tarkentavaa tai täydentävää.
Lain perusteet ja vesihuollon kehittämiseen, järjestämiseen
ja huolehtimiseen liittyvät periaatteet ja vastuut säilyvät
ennallaan.
Lakiehdotuksen keskeiset muutokset liittyvät vesihuoltoverkostojen
asianmukaisen ylläpidon kehittämiseen ja hulevesien
hallinnan tehostamiseen sekä vesihuollon häiriötilanteiden
nykyistä parempaan hallintaan. Vesihuoltolain uudistuksella
pyritään myös vähentämään
käsittelemättömien jätevesien
vuotoja ja ohijuoksutuksia jätevedenpuhdistamoilla. Valiokunta
pitää tärkeänä hulevesien
kokonaishallinnan parantamista sään ja vesiolojen äärevöityessä ilmastonmuutoksen
myötä.
Valiokunta toteaa, että nykyinen vesihuoltolaki (119/2001)
tuli voimaan vuonna 2001. Sen jälkeen siihen on tehty vain
hyvin vähäisiä muutoksia. Laissa säädetään
vesihuollon kehittämisestä, vesihuoltopalvelujen
järjestämisestä, niistä huolehtimisesta
sekä vesihuoltolaitoksen ja sen asiakkaan välisestä suhteesta.
Vesihuollolla tarkoitetaan veden johtamista, käsittelyä ja
toimittamista talousvetenä käytettäväksi
sekä jäteveden, huleveden ja perustusten kuivatusveden poisjohtamista
ja käsittelyä. Keskeisiä vesihuollon
toimijoita ovat kunta, vesihuoltolaitos ja kiinteistön
omistaja tai haltija.
Vesihuoltolain mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa
alueellaan ja järjestää vesihuoltopalvelut,
jos suurehkon asukasjoukon tarve tai terveydelliset taikka ympäristönsuojelulliset
syyt
sitä vaativat. Kunta tekee päätöksen
vesihuoltolaitoksen toiminta-alueesta, jolla vesihuoltolaitos huolehtii
vesihuollosta. Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö tulee liittää
laitoksen
vesijohtoon ja jätevesiviemäriin sekä huleveden
ja perustusten kuivatusveden poisjohtamista varten tarkoitettuun
viemäriin, ellei kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myönnä päätöksellään
liittämisvelvollisuudesta erillistä vapautusta.
Nykyisen vesihuoltolain mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella
olevan kiinteistön on pääsääntöisesti
liityttävä laitoksen vesijohtoon ja viemäriin.
Valiokunta toteaa, että liittymisvelvollisuudesta vapauttamista
koskevissa tulkinnoissa on ollut suurta vaihtelua. Erityisesti esille
on noussut liittymisvelvollisuuden kohtuuttomuus niissä tilanteissa,
joissa haja-asutusalueella sijaitsevan kiinteistön vesihuolto
on toteutettu asianmukaisin kiinteistökohtaisin ratkaisuin ennen
vesihuoltoverkoston rakentamista alueelle. Valiokunta pitää hyvänä,
että lakiehdotuksessa liittymisvelvollisuuden selkeää epäkohtaa esitetään
korjattavaksi uudistamalla vapauttamista koskevaa sääntelyä.
Valiokunta toteaa, että nykyinen vesihuoltolaki on
perusteiltaan osoittautunut toimivaksi järjestelmäksi.
Suomessa on kaikkiaan noin 1
500 vesihuoltolaissa tarkoitettua vesihuoltolaitosta. Vesihuoltolaitosten
vesijohtoverkostojen piirissä on tällä hetkellä yli
90 prosenttia ja viemäriverkostojen piirissä runsaat
80 prosenttia Suomen talouksista. Lisäksi Suomessa toimii noin
1 400 vesiosuuskuntaa, joiden osalta kyseessä on
merkittävä kylien yleishyödyllisen liiketoiminnan
muoto.
Valiokunta pitää myös erittäin
tarpeellisena lakiehdotuksen aiempaa laajempia säännöksiä siitä,
että vesihuollosta perittävillä maksuilla
tulee kattaa jatkossa sekä vesihuoltolaitoksen uus- että korvausinvestoinnit.
Muutostarpeita vesihuoltolakiin aiheuttaa myös tarve parantaa
vesihuoltopalvelujen toimintavarmuutta vesihuoltoverkostojen kunto
ja sään ääri-ilmiöiden
lisääntyminen huomioon ottaen. Lisäksi
vesihuoltolaitoksen toiminta ja talous luonnollisessa monopoliasemassa
tulee saattaa huomattavasti läpinäkyvämmäksi
riippumatta laitoksen organisaatiomuodosta. Valiokunta pitää myös
erittäin tarpeellisena vesihuoltolaitosten tiedotuksen
ja avoimuuden lisäämistä kiinteistönomistajien
ja -haltijoiden suuntaan.
Vesihuoltoverkoston kunnossapito on vesihuollon kasvava riski
ja uhkatekijä. Valiokunta korostaa sitä, että vesihuoltoverkostojen
puutteellinen ylläpito ja riittämätön
peruskorjaus ovat muodostuneet viime vuosikymmenien aikana vähitellen
vakavaksi ongelmaksi. Keskeisenä puutteena on kuntien riittämätön
panostus verkoston saneerauksiin ja sitä kautta kasvava
saneerausvelka. Valiokunta pitää syntynyttä korjausvelkaa
erittäin suurena piilevänä ongelmana,
johon tulee puuttua laajalla keinovalikoimalla. Valiokunta palaa
asiaan jäljempänä mietinnössä.
Vesihuollon kehittäminen ja järjestäminen
Lakiehdotuksessa kunnan yleisiä velvoitteita vesihuollon
kehittämiseen ja järjestämiseen muutetaan
lisäämällä vesihuollon kehittämiseen
yhteistyövelvoitteita. Esityksen mukaan kuitenkin pakollisesta
erillisestä kehittämissuunnitelmasta luovuttaisiin.
Kunta voi valita, päivittääkö se vesihuollon
kehittämissuunnitelman vai suunnitteleeko se kehittämistä muulla
tavalla. Valiokunta painottaa vesihuollon systemaattisen suunnittelun
tarvetta, mutta korostaa sitä, että erillisen
kehittämissuunnitelmavelvoitteen poistaminen antaa kunnille
mahdollisuuksia nykyistä joustavampaan suunnitteluun.
Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueiden rajausperusteissa viitataan
toteutuneeseen tai suunniteltuun yhdyskuntakehitykseen ja laissa
tarkoitettu tavoitteellinen aikataulu toiminta-alueen osien saattamiseksi
vesihuoltolaitoksen verkostojen piiriin sidotaan selkeämmin
yhdyskuntakehityksen tarpeisiin. Valiokunta toteaa, että myös sääntelyä toiminta-alueen
hyväksymisestä tarkennetaan ja siinä kiinnitetään
nykyistä selkeämmin huomiota asiasta tiedottamiseen
ja vesihuollon maksujen kohtuullisuuteen. Lisäksi esityksessä mahdollistetaan
vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen supistaminen tietyin edellytyksin,
jos kunnan velvollisuus vesihuoltolaitoksen palvelujen järjestämiseen
on poistunut. Valiokunta katsoo, että vesihuoltolain toiminta-alueen
supistamista koskevien säännösten selkeyttäminen
on tarpeen, jotta vesihuolto voidaan muuttuneissa olosuhteissa järjestää kiinteistönomistajien
ja haltijoiden kannalta järkevästi.
Liittymispakko
Nykyiseen vesihuoltolain 10 §:ään
sisältyvä kiinteistön liittämisvelvollisuus
laitoksen verkostoon on usein koettu epäoikeudenmukaiseksi tilanteessa,
jossa haja-asutusalueella kiinteistökohtainen vesihuolto
jo täyttää asianmukaisesti lainsäädännössä esitetyt
vaatimukset. Valiokunta painottaa sitä, että nykyisen
vesihuoltolain soveltamisessa on esiintynyt tietyissä yksittäistapauksissa
liittymispakkoa koskevia selkeitä ylilyöntejä ja
kiinteistönomistajien kannalta kohtuuttomia lopputuloksia.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä liittymispakkoon
liittyviä epäkohtia on onnistuneesti korjattu.
Lakiehdotuksen 10 §:n 2 momentin mukaan taajaman ulkopuolista
kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen
vesijohtoon, jos momentissa tarkoitetut edellytykset täyttyvät.
Poikkeuksen myöntämisen perusedellytyksenä on
esityksen mukaan se, että kiinteistön vesihuoltolaitteisto
on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä.
Toinen edellytys on se, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi
terveydensuojelulain mukaiset laatuvaatimukset täyttävää talousvettä.
Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen
jätevesiviemäriin, jos kiinteistön vesihuoltolaitteisto
on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja
jätevesien johtamisessa sekä käsittelyssä noudatetaan,
mitä ympäristönsuojelulaissa (86/2000)
säädetään. Valiokunta toteaa
myös, että taajaman ulkopuolella sijaitsevaa kiinteistöä ei
tarvitse liittää lakiehdotuksen 10 §:n
mukaan jätevesiviemäriin silloinkaan, jos kiinteistöllä ei
ole vesikäymälää ja sen jätevedet
käsitellään ympäristönsuojelulain
mukaisesti. Lisäksi liittämisvelvollisuudesta
vapauttamisen perusteita tarkennetaan siten, että vapautus
voidaan myöntää toistaiseksi voimassa
olevana tai määräaikaisena ja että liittämisen
kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon kiinteistön
vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset.
Valiokunta toteaa lisäksi, että liittymispakosta
vapauttamiseen sisältyy erillinen siirtymäsäännös.
Ennen lain voimaantuloa hyväksytyllä vesihuoltolaitoksen
toiminta-alueella, jossa laitos on jo ryhtynyt toimenpiteisiin vesihuollosta huolehtimiseksi,
kiinteistön liittämisvelvollisuus vesihuoltolaitoksen
vesijohtoon ja viemäriin määräytyy
31 päivään joulukuuta 2018 asti nykyisen
vesihuoltolain 10 §:n mukaisesti. Valiokunta toteaa, että edellä mainittu
siirtymäsäännös on tarpeen jo
pitkällä suunnittelussa olevien hankkeiden loppuun
saattamiseksi ja aloitettujen vesihuoltohankkeiden loppuunsaattamisen
turvaamiseksi. Hallituksen esityksen siirtymäsäännöksiä koskevissa
perusteluissa todetaan, että vesihuollosta huolehtimisen
toimenpiteillä tarkoitettaisiin verkoston rakentamistoimenpiteitä tai
niiden aktiivista suunnittelua tai valmistelua. Valiokunta toteaa,
että rakentamistoimenpiteet muodostavat selväpiirteisen
rajan siirtymäsääntelyn soveltamiselle,
mutta valmistelussa ei ole aina osoitettavissa täysin selväpiirteistä rajakohtaa,
jossa suunnittelu tai valmistelu olisi muotoutunut aktiiviseksi.
Valiokunta katsoo, että siirtymäsääntely
tulee suunnittelun osalta sovellettavaksi silloin, kun suunnnittelu on
jo edennyt pitkälle ja rakentaminen on alkamassa. Rakentamistoimenpiteiden
aloittamiseen voidaan rinnastaa se, että asiasta on tehty rakennusurakoitsijan
kanssa sopimus tai sopimukset. Käytännössä raha-
ja maksuliikennettä koskevan velvoitteen olisi tullut tavalla
tai toisella alkaa tai se olisi sopimuksen perusteella tullut mahdollistaa.
Vesihuollon riskien hallinta
Vesihuoltopalvelujen toimintavarmuutta on tarpeen parantaa erityisesti
vesihuoltoverkostojen kunnon huononemisen ja sään ääri-ilmiöiden
lisääntymisen takia. Esityksen mukaan vesihuoltolakiin
sisällytetään varsin kattavat säännökset vesihuoltolaitosten
velvollisuuksista varautua häiriötilanteisiin.
Valiokunta toteaa, että vesihuoltolaitoksen tulee jatkossa
laatia suunnitelma häiriötilanteisiin varautumisesta
yhteistyössä eri tahojen kanssa ja ryhtyä sen
perusteella toimenpiteisiin vesihuollon palvelujen varmistamiseksi.
Laitosten tulee olla selvillä raakaveden laatuun ja määrään
kohdistuvista riskeistä sekä laitteistojensa kunnosta
sekä tarkkailla raakaveden määrän
ja laadun ohella laitteistonsa kuntoa ja vuotovesien määrää.
Lisäksi laitoksen tulee saattaa verkostotietonsa sähköiseen
muotoon.
Vesihuoltolain 15 §:ään ehdotetuilla
vesihuoltolaitoksen selvilläolo- ja tarkkailuvelvoitteilla
sekä 15 a §:n suunnitelmalla palveluiden turvaamisesta
häiriötilanteissa varmistetaan nykyistä paremmin
se, että kuluttajille ja yrityksille toimitettava talousvesi
täyttää sille talousvesiasetuksissa säädetyt
laatuvaatimukset kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa. Lakiehdotuksen
15 a §:n 2 momentissa säädetään
vesihuoltolaitoksen velvollisuudesta laatia suunnitelma häiriötilanteisiin
varautumisesta ja 4 momentissa annetaan valtioneuvostolle valtuus
antaa lakia tarkentava asetus varautumisesta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvoston asetus varautumissuunnitelman sisältövaatimuksista
ja muiden kunnan varautumissuunnitelmien yhteensovittamisesta valmistellaan
mahdollisimman pian lain voimaantulon jälkeen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota häiriötilanteisiin varautumista koskevan
asetuksenantovaltuuden avoimuuteen lakiehdotuksen 15 a §:ssä.
Lain säännöksistä ei perustuslakivaliokunnan
mukaan ilmene, millaista varautumista häiriötilanteisiin vesihuoltolaitokselta
edellytetään varautumissuunnitelman laatimisen
ja sen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin ryhtymisen lisäksi.
Lakiehdotuksessa jää epäselväksi
se, millaisista asioista asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä.
Valiokunta ehdottaa säännöksen täydentämistä jäljempänä yksityiskohtaisista
perusteluista ilmenevällä tavalla.
Vesihuoltoverkoston korjausvelka
Lakiehdotuksessa korostetaan sitä, että vesihuollosta
perittävillä maksuilla tulee kattaa sekä vesihuoltolaitoksen
uus- että korjausinvestoinnit. Valiokunta pitää riskien
hallinnan kehittämistä täysin välttämättömänä,
koska tällä hetkellä vesihuollon korjausinvestointeihin
varautumisessa ja niiden toteuttamisessa on vakavia puutteita. Suuri
osa nyt kunnostuksen tarpeessa olevasta vesihuoltoverkostosta on
rakennettu 1960—1970-luvuilla. Tämänaikaiset
putkistot näyttävät rapistuvan jopa nopeammin
kuin yhtä tai kahta vuosikymmentä aiemmin rakennettu verkosto.
Maan alle, pois näkyvistä on kaivettu kaikkiaan
noin 100 000 kilometriä vesijohtoja ja noin 50 000 kilometriä jätevesijohtoja.
Huonokuntoisten vesijohtojen osuus on ollut vuonna 2008 arvioiden
mukaan noin 6 prosenttia vesijohtoverkoston kokonaispituudesta ja
huonokuntoisten viemärien osuus noin 12 prosenttia viemäriverkoston
kokonaispituudesta. Huonojen ja erittäin huonokuntoisten
viemärien pituuden on arvioitu vuonna 2008 olleen yli 5
500 kilometriä.
Valiokunta tähdentää sitä,
että vesihuoltoverkoston korjausvelan kustannuksista ei
ole tällä hetkellä tarkkoja tietoja,
mutta korvausvelka on hyvin todennäköisestä miljardiluokkaa.
Saneerausvelan tarkempaa arviointia haittaa se, että verkostojen
uudisrakentamis- ja saneeraustasoista ei ole vuosiin pystytty julkistamaan
yhtenäisiä tilastoja. Nykyisten asiantuntija-arvioiden
mukaan saneeraustarve on kaksin-kolminkertainen nykyiseen kunnostuspanostukseen verrattuna.
Vesihuoltoverkoston korjausvelka lisää todennäköisesti
myös vesihuollon häiriötilanteiden määrää.
Vesihuoltoverkoston saneerausvelan kiinnikuromisessa on riittävien
taloudellisten resurssien lisäksi muitakin ongelmia:
verkostojen saneeraus vaatii yhteensovittamista esimerkiksi katusaneerauksen
ja muiden johtojen saneerauksen kanssa. Valiokunta korostaa sitä,
että kiinteistöjen liittymäjohtojen saneeraus
tulee hoitaa lähtökohtaisesti katujohtojen saneerauksen kanssa
samanaikaisesti aina, kun se vain on mahdollista. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että korjausinvestointeja
ja korvausvelkaa koskevan sääntelyn täydentämisen
lisäksi edistetään valtakunnallisesti
vesihuoltoverkoston saneerausta kokonaisvaltaisesti. Valiokunta
painottaa sitä, että myös valtion tulee
osallistua korjausvelan pienentämiseen.
Vesihuoltolaitosten talouden ja toiminnan läpinäkyvyyden
parantaminen
Valiokunta painottaa kohtuuhintaisten vesihuoltopalveluiden
tarvetta kansalaisten kannalta, koska vesihuoltolaitos toimii luonnollisena
monopolina eikä laitoksen asiakkaalla ole mahdollisuutta
kilpailuttaa palveluntarjoajia. Valiokunta toteaa, että vesihuoltolaitosten
taloudenpidon läpinäkyvyydessä on ollut
viime vuosina ongelmia eikä kuntien laitoksille asettamia
tuottovaatimuksia ole voitu luotettavasti vertailla tai selvittää.
Vesihuoltolaitosten talouden seurantaa on vaikeuttanut myös
se, että kasvava osa laitoksista on niin sanottuja monialayrityksiä,
jotka harjoittavat vesihuollon lisäksi muutakin liiketoimintaa.
Nykyiseen vesihuoltolakiin ei sisälly riittävän
selkeitä säännöksiä,
jotka velvoittaisivat eriyttämään vesihuoltolaitoksen
kirjanpidon muusta kirjanpidosta monialayrityksessä.
Lakiehdotuksen mukaan vesihuoltolaitosten talouden ja toiminnan
läpinäkyvyyttä pyritään parantamaan
säätämällä vesihuoltolaissa
laitoksen taloudenpidon eriyttämisestä, toimintakertomuksesta,
tilinpäätöstietojen ja toimintakertomuksen
tarkastamisesta, tietojen julkistamisesta sekä vesihuollon
tietojärjestelmästä. Säännösmuutosten
tarkoituksena on yhtäältä parantaa mahdollisuuksia
laitosten toiminnan ja talouden seurantaan ja julkisuusvalvontaan
sekä toisaalta varmistaa laitosten edellytykset huolehtia
toimintavarmuudestaan. Valiokunta korostaa sitä, että vesihuollon
uuden tietojärjestelmän avulla tulee kyetä tuottamaan
sellaisia tietoja, joiden avulla voidaan riittävän
kattavasti vertailla ja seurata vesihuoltolaitosten taloudenpitoa.
Vesihuoltolaitoksen kirjanpidon eriyttämisvelvollisuus
ulotetaan lakiehdotuksessa kunnallisten laitosten lisäksi
monialayrityksen osana toimiviin laitoksiin. Vesihuollolle ja huleveden viemäröinnille
tulee jatkossa laatia erillinen tase ja tuloslaskelma sekä toimintakertomus.
Laitoksen tulee julkistaa tilinpäätös,
toimintakertomus ja toimitusehdot samoin kuin vesihuollon hintatasoa,
tehokkuutta ja laatua kuvaavat tunnusluvut.
Vesihuoltolaitosten tulee jatkossa toimittaa vesihuollon tietojärjestelmään
tiedot palvelujensa hinnoista ja niiden määräytymisperusteista. Valiokunta
pitää tärkeänä sitä,
että tietojärjestelmän kehittäminen
tehdään kiinteässä yhteistyössä sidosryhmien
kanssa. Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan kannanoton perusteella vesihuoltolaitoksilta
tietojärjestelmästä perittävästä maksusta
luopumista jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa ilmenevällä tavalla.
Valiokunta pitää vesihuoltolaitosten toiminnan
läpinäkyvyyden lisäämistä erittäin
välttämättömänä.
Tarvitaan myös lakiuudistuksen aktiivista seurantaa, jotta
voidaan varmistaa, osoittautuvatko vesihuoltolaitosten toiminnan
ja talouden läpinäkyvyyden parantamiseksi esitetyt toimenpiteet
riittäviksi ja oikein suunnatuiksi.
Hulevesien hallinta
Valiokunta toteaa, että keskeinen periaatteellinen
muutos vesihuoltolain uudistuksessa on hulevesien ja perustusten
kuivatusvesien viemäröinnin irrottaminen vesihuoltolain
mukaisesta vesihuollon käsitteestä. Tämä uudistus
vaikuttaa vesihuoltolain soveltamisalaan siten, että uuden
vesihuoltolain useimpia säännöksiä ei
sovelleta huleveden viemäröintiin, vaan hulevesien kokonaishallinnasta
säädetään nykyistä kattavammin
maankäyttö- ja rakennuslakiin lisättävillä uusilla
säännöksillä. Valiokunta korostaa, että maankäyttö-
ja rakennuslain uusilla säännöksillä voidaan
paremmin huolehtia hulevesien hallinnasta äärevöityvissä ilmasto-olosuhteissa.
Hulevesien kokonaishallinnasta ehdotetaan säädettäväksi
maankäyttö- ja rakennuslain uudessa 13 a luvussa.
Tavoitteena on tarkentaa kuntien tehtäviä hulevesien
hallinnassa sekä edistää maanpäällisten
hallintakeinojen käyttöä ja hulevesien
hallinnan huomioon ottamista alueidenkäytön suunnittelussa.
Valiokunta korostaa, että hulevesien onnistunut hallinta
edellyttää kokonaisvaltaista maankäytön
suunnittelua, joten sen liittäminen selkeämmin
osaksi maankäyttö- ja rakennuslakia on tarkoituksenmukainen
uudistus. Valiokunta katsoo, että kunnilla on vesihuoltolaitoksia
paremmat edellytykset vaikuttaa hulevesien hallintamenetelmien käyttöönottoon,
koska kunnat voivat varata vesien imeytykseen ja viivytykseen soveltuvia alueita
sekä kaavoituksessa että rakennuslupien myöntämisen
yhteydessä.
Lakiuudistuksen merkittävä hulevesiä koskeva
linjaus on lähtökohtainen kielto johtaa hulevesiä yhteen
jätevesien kanssa ns. sekaviemäreissä,
ellei samalla erityisesti voida taata viemärijärjestelmän
moitteetonta toimintaa. Käytännössä vanhoissa
kaupunkikeskustoissa voi säilyä sekaviemärijärjestelmiä,
mutta lakiuudistus edellyttää korjaamaan järjestelmiä niin,
että pystytään estämään
hulevesien aiheuttamat, viemärivesiä sisältävät
ylivuodot vesistöihin ylikuormitetuista pumppaamoista ja
jätevedenpuhdistamoista. Viemärivesien ylivuodot
vesistöihin runsaiden sateiden yhteydessä aiheuttavat vesistöissä muun
muassa hygieniaongelmia, jotka voivat olla vakavia. Valiokunta pitää tärkeänä kiinnittää
jatkossa
erityistä huomiota hulevesien laadun parantamiseen, jotta
vesistöjen kuormitusta voidaan näiltäkin
osin vähentää.
Esityksen mukaan maankäyttö- ja rakennuslain
13 a lukuun lisätään uudet säännökset
myös hulevesisuunnitelmasta. Kyseessä on uusi
lähinnä erilaisiin teknisiin suunnitelmiin rinnastuva suunnitelma,
joka voi olla osa katusuunnitelmaa tai yleisten alueiden suunnitelmaa.
Tässä suunnitelmassa esitetään
kunnan hulevesijärjestelmään kuuluvat
hulevesien hallinnan ratkaisut ja rakenteet. Lähtökohtana
on hulevesien hallinnan suunnittelu yleiskaavatasolla ja tarkentuvana
asemakaavassa. Kunnan hulevesisuunnitelma on jatkossa laadittava
siten, että suunnitelmassa otetaan huomioon mahdollinen
sademäärien lisääntyminen, asemakaava,
katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma ja että se täyttää toimivuuden,
turvallisuuden sekä viihtyisyyden vaatimukset. Valiokunta
korostaa sitä, että ilmaston muuttuessa arvioita
ns. mitoitussateista ja niihin perustuvia suosituksia on tarpeen kehittää ja
huomioida ne suunnittelussa ja rakentamisessa nykyistä kattavammin
kulloinkin käytössä olevan parhaan asiantuntijatiedon
pohjalta.
Kunta voi ehdotetun maankäyttö- ja rakennuslain
13 a luvun perusteella päättää periä myös
uudentyyppisiä maksuja, joilla voidaan kattaa kunnan mahdollisen
hulevesijärjestelmän rakentamiskustannuksia ja
käyttö- ja ylläpitokustannuksia. Lakiehdotuksen
mukaan maksut kohdistetaan niiden kiinteistöjen omistajille
ja haltijoille, jotka kuuluvat kunnan hulevesijärjestelmän
vaikutusalueeseen. Valiokunta toteaa, että vaihtoehtoisesti
kunta voi halutessaan edelleen kattaa hulevesien hallinnasta aiheutuvat kustannukset
kokonaan verovaroin, kuten nykyäänkin.
Lopuksi
Nykyisen vesihuoltolain käytännön
ongelmat ovat liittyneet lähinnä taajamien ulkopuolisten kiinteistöjen
liittymispakkoon. Kiinteistönomistajat ovat tietyissä tapauksissa
joutuneet maksamaan vesihuoltoverkostoon liittymisestä varsin suuria
liittymismaksuja ilman varsinaista palvelutarvetta tai hyötyä.
Valiokunta korostaa, että tältä osin
lakiehdotuksen 10 §:n muutokset vähentävät
näitä ongelmia merkittävästi.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä on
hyvin tuotu esille tarve tiedottaa vesihuoltoon liittyvistä suunnitelmista
nykyistä paremmin, tarve selvittää riittävästi
hankkeiden kohtuulliset ja tasapuoliset kustannukset sekä parantaa
hankkeiden ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Kokonaisuudessaan asiakkaan suoja vesihuollossa paranee uudistuksen
myötä. Valiokunta pitää tärkeänä riittävää seurantaa,
jotta vesihuollon kustannuksia ja tiedotuksen kattavuutta voidaan
arvioida. Valiokunta painottaa lisäksi sitä, että mittavasta
lakiuudistuksesta tulee tiedottaa mahdollisimman laajasti, jotta
esimerksiksi kiinteistönomistajat ja -haltijat saavat tietoa
muuttuvista säännöksistä.
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota vesihuoltoverkostomme
korjausvelkaan ja painottaa sitä, että verkoston
laajentamisen sijaan ensisijaisena tavoitteena tulee tulevaisuudessa
olla nykyisen verkoston kunnostuksen ja kunnossapidon parantaminen.
Valiokunta korostaa valtakunnallisen yhteistyöhankkeen
tarvetta, jossa edistetään ja kehitetään
parhaita käytäntöjä yhteistyössä vesihuoltoalan
toimijoiden ja alan tutkimustahojen kanssa.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki vesihuoltolain muuttamisesta
15 a §. Vesihuoltolaitoksen palvelujen turvaaminen
häiriötilanteissa.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että sääntelyä on
syytä täydentää säännöksillä siitä,
mitä velvoitteita häiriötilanteisiin
varautumiseen voi sisältyä, tai rajaamalla asetuksenantovaltuus
koskemaan vain tarkempien säännösten
antamista varautumissuunnitelmasta.
Valiokunta ehdottaa vesihuoltolain 15 a §:n 4 momenttia
täydennettäväksi siten, että valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä perusteista,
joiden mukaan vesihuoltolaitos suunnittelee varautumista häiriötilanteisiin.
Valiokunta toteaa, että täydennys liittää asetuksenantovaltuuden
kiinteästi pykälän 2 momentissa tarkoitettuun
suunnitteluun häiriötilanteisiin varautumiseksi
sekä 1 momentissa tarkoitettuun yhteistyöhön
eri tahojen kanssa.
20 a §. Vesihuollon toimintakertomus.
Valiokunta ehdottaa pykälän sanamuodon tarkentamista
siten, että vesihuoltolaitoksen on laadittava kirjanpitolaissa
tarkoitettu toimintakertomus. Valiokunta toteaa, että vesihuollon
toimintakertomuksen tavoitteena on vesihuollon taloushallinnon läpinäkyvyyden
lisääminen.
20 d §. Vesihuollon tietojärjestelmä.
Perustuslakivaliokunta on kokonaisarvioinnin perusteella pitänyt
hallituksen esitykseen sisältyvää vesihuollon
tietojärjestelmästä perittävää maksua perustuslain
81 §:n 2 momentissa tarkoitettuna maksuna. Maksua koskevat
säännökset lakiehdotuksessa eivät
kuitenkaan perustuslakivaliokunnan arvion mukaan täytä perustuslain
81 §:n 2 momentin vaatimuksia, joiden mukaan maksun suuruuden
yleisistä perusteista tulee säätää lailla.
Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan kannanoton perusteella
vesihuoltolaitoksilta tietojärjestelmästä perittävästä maksusta
luopumista ja 20 d §:n 1 momentin toisen virkkeen poistamista
pykälästä. Kun maksusäännös
poistetaan ehdotetun pykälän 1 momentista, tulee myös
3 momentin viittaus 1 momenttiin poistaa.
Voimaantulo.
Voimaantuloa koskevien hallituksen esityksen perusteluiden mukaan
vesihuoltolain 20 d § on tarkoitus saattaa voimaan vuoden
2016 alusta, jos vesihuollon tietojärjestelmän
kehitystyö valmistuu suunnitellussa aikataulussa. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan katsonut, etteivät tämänkaltaisten
hallinnollisten toimenpiteiden aikatauluun liittyvät syyt
täytä perustuslain 79 §:n 3 momentissa
tarkoitetun erityisen syyn vaatimusta. Tällaiset toimet
ovat tavanomaisia lainsäädännössä,
ja tarvittava aika niille voidaan varata päätettäessä lain
voimaantuloajankohdasta lakia vahvistettaessa.
Valiokunta toteaa, että vesihuoltolain 20 d §:n voimaantuloajankohdasta
säätämistä ei ole edellä mainituista
syistä mahdollista jättää valtioneuvoston
asetuksen varaan, vaan 1. lakiehdotuksen voimaantulosäännöstä on
tarkistettava, jotta lakiehdotus voidaan tältä osin
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valiokunta ehdottaa edellä todetun perusteella vesihuoltolain
20 d §:n voimaantulon ajankohdaksi 1.1.2016.
2. Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
103 a §. Soveltamisala.
Valiokunta ehdottaa teknisenä korjauksena suluissa
olevan "hulevesi" -sanan kursivointia.
103 d §. Valvonta.
Pykälän mukaan kunnan monijäseninen
toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle
määräyksen hulevesistä aiheutuvan
haitan poistamiseksi. Valiokunta ehdottaa teknisenä korjauksena
sanan "määräämä" lisäämistä pykälän
alkuun sanan "kunnan" jälkeen, jotta
sanamuoto on yhdenmukainen muiden ehdotettujen maankäyttö-
ja rakennuslain pykälien kanssa.
103 h §. Kiinteistöjen hulevesijärjestelmä.
Valiokunta ehdottaa asetuksenantovaltuuden täsmentämistä siten,
että ympäristöministeriön asetuksella
voidaan antaa tarkempia säännöksiä kiinteistön
hulevesijärjestelmästä, siihen kuuluvien
laitteistojen ja rakenteiden teknisistä ja toiminnallisista
vaatimuksista sekä kiinteistön hulevesijärjestelmän
rakentamisesta. Valiokunta toteaa, että tulevien asetusten
sisällöllä on tarkoitus ohjata erityisesti
hulevesijärjestelmän teknistä toteuttamista.
103 k §. Määräys hulevesistä aiheutuvan
haitan poistamiseksi.
Pykälän mukaan kunnan monijäseninen
toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle
määräyksen hulevesistä aiheutuvan
haitan poistamiseksi. Valiokunta ehdottaa teknisenä korjauksena
sanan "määräämä" lisäämistä pykälän
alkuun sanan "kunnan" jälkeen, jotta
sanamuoto on yhdenmukainen muiden ehdotettujen maankäyttö-
ja rakennuslain pykälien kanssa.
103 n §. Hulevesien hallinnasta kunnalle perittävä maksu.
Valiokunta toteaa, että ehdotetussa 103 n §:n
1 momentissa tarkoitettujen hulevesijärjestelmästä aiheutuneiden
kustannusten voidaan katsoa sisältävän
myös esimerkiksi kohtuulliset järjestelmän
suunnittelukustannukset. Valiokunta ehdottaa kuitenkin maksuja koskevan
sääntelyn tarkentamista. Koska kysymys on kiinteistön
omistajalta tai haltijalta perittävästä maksusta,
tulee maksuperusteiden ilmetä mahdollisimman selvästi
laista. Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia
täsmennettäväksi siten, että hulevesimaksun
perusteita voivat olla kunnan hulevesien hallinnan ratkaisut ja
kiinteistön sijainti kunnan hulevesijärjestelmän
vaikutusalueella sekä järjestelmän suunnittelun
kustannukset alueella, jolla kiinteistö sijaitsee.