Yleisperustelut
Esityksen perusteluista käy ilmi, että yhteismetsiä on
nykyisin noin 140 yhteispinta-alaltaan noin 500 000 hehtaaria,
joka on vajaa 3,5 prosenttia yksityismetsien pinta-alasta ja noin
1,8 prosenttia koko maan metsäalasta. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että yhteismetsien pinta-alat ja osakasmäärät
vaihtelevat suuresti. Pienimmän yhteismetsän pinta-ala
on hieman alle 20 hehtaaria ja suurimman noin 85 000 hehtaaria.
Osakasmäärältään pienimmissä yhteismetsissä on
vain muutama osakas ja suurimmassa yhteismetsässä on
yli 6 000 osakasta.
Valiokunta toteaa, että nyt voimassa oleva yhteismetsälaki
on vuodelta 2003. Lähtökohtana lainsäädäntöuudistukselle
oli maa- ja metsätalousministeriön 9.3.1998 asettaman
Metsän yhteisomistusmuotojen kehittämistyöryhmän
(työryhmämuistio MMM 1999:5) työ. Työryhmä selvitti
nykyisten yhteisomistusmuotojen eli kuolinpesän, yhteisomistuslain
mukaisen maa- ja metsätalousyhtymän, yhteismetsän
ja osakeyhtiön soveltuvuutta metsätalouden harjoittamiseen
yhteiseen lukuun ja näiden eri muotojen kehittämismahdollisuuksia.
Metsien kiinteistöjaotusrakenteen, omistuksen jakautumisen
ja omistajarakenteen huomioon ottaen työryhmä pyrki
selvittämään, miten näitä eri
yhteisomistusmuotoja voitaisiin kehittää niin,
että niiden puitteissa metsätalouden harjoittaminen
olisi nykyistä kiinnostavampaa ja taloudellisempaa, jolloin
metsän omistuksen pirstoutuminen vähenisi ja metsien
kiinteistörakenne paranisi. Valiokunta toteaa, että toisaalta
on syytä muistaa, että maassamme on runsaasti
erittäin hyvin hoidettuja pienialaisiakin metsälöitä.
Nyt esityksen perusteluissa on viitattu vuoden 2003 yhteismetsälain
tavoitteisiin ja todettu, että muuttuneiden säännösten
myötä olemassa oleviin yhteismetsiin on liittynyt
jossain määrin uusia osakkaita siten, että kiinteistön
alue tai osa siitä on liitetty osaksi yhteismetsää yhteismetsäosuutta
vastaan. Lisäksi yhteismetsälain voimaantulon
jälkeen on perustettu muutamia uusia metsänomistajien
sopimukseen perustuvia yhteismetsiä. Valiokunta toteaakin,
ettei lain tavoitteita uusien yhteismetsien perustamisesta ja uusien
osakkaiden liittymisestä ole saavutettu.
Valiokunta toteaa myös, että suomalainen metsätalous
on perhemetsätaloutta, jossa metsälöiden
koko on tyypillisesti pieni, noin 30 hehtaaria. Metsälöiden
koosta aiheutuu merkittäviä haittoja niin yksityismetsätalouden
kannattavuudelle kuin teollisuuden puuhuollollekin. Metsätilojen
pirstoutumiskehitys jatkuu edelleen, ja arvioiden mukaan se tulee
seuraavien 20—30 vuoden aikana kiihtymään,
kun suurten ikäluokkien omistamia tiloja siirtyy seuraavalle
sukupolvelle.
Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen,
että Suomen metsät 2007; Kestävän
metsätalouden kriteereihin ja indikaattoreihin perustuen
(Maa- ja metsätalousministeriö 7/2007)
-julkaisun mukaan yksityisiä metsälöitä,
joiden pinta-ala on yli kaksi hehtaaria, on kaikkiaan 443 300.
Metsänomistajien määrä on kuitenkin
suurempi kuin metsälöiden määrä,
sillä yhden tilan omistavat usein puolisot yhdessä.
Perikunnissa ja yhtymissä on keskimäärin
neljä osakasta. Metsää omistavien henkilöiden
lukumääräksi arvioidaankin 92 000.
Julkaisusta käy myös ilmi, että metsänomistajat
ovat iäkkäitä; keski-ikä on
noussut lähes 60 vuoteen. Ikääntymiskehityksen
seurauksena eläkeläiset ovat lukumäärältään
suurin metsänomistajaryhmä. Henkilöiden,
jotka saavat pääasiallisen toimeentulonsa maataloudesta, osuus
metsänomistajista on laskenut kymmenessä vuodessa
kolmasosasta viidesosaan.
Kansallisen metsäohjelman seurantaraportista 2005—2006
(Maa- ja metsätalousministeriö 5/2007)
käy toisaalta ilmi, että vaikkakin kansallisesta
metsäohjelmasta keväällä 2005
tehdyn väliarvioinnin mukaan metsänhoito- ja perusparannustöiden
lisäämisessä on onnistuttu kohtalaisen
hyvin, vuonna 2005 tarkistettujen alueellisten metsäohjelmien
mukainen taimikonhoitotavoite vuosille 2006—2010 on 203 000
hehtaaria vuodessa eli taimikonhoitoa tulisi lisätä 45 prosentilla.
Vuonna 2006 valmistuneen valtakunnan metsien 10. inventoinnin (VMI
10) tulosten mukaan taimikonhoidon metsänhoidollinen tarve
on jopa kolmanneksen asetettua tavoitetta korkeampi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen esityksen
perusteluissakin todettuun, että saatujen kokemusten perusteella
yhteismetsää voidaan sinänsä pitää varsin
tarkoituksenmukaisena metsätalouden harjoittamisen muotona.
Vaikka yhteismetsiin kuuluvien metsämaiden maapohjat ovat
merkittävästi huonompia kuin yksityismetsissä yleensä,
yhteismetsien ja muiden yksityismetsien puustojen keskitilavuudet
ja -kasvu eivät juuri eroa toisistaan. Hakkuumahdollisuuksiin
nähden yhteismetsistä myydään
enemmän puuta kuin yksityismetsistä. Yhteismetsien
metsänhoito- ja metsänparannustöihin
sijoitetaan hehtaaria kohti enemmän varoja kuin yksityismetsissä keskimäärin.
Metsätalouden harjoittamisen näkökulmasta
suuri koko mahdollistaa luonnon monimuotoisuuden huomioon ottamisen
keskimääräistä metsätilaa
paremmin. Valiokunta painottaakin yhteismetsien merkitystä pyrittäessä ehkäisemään
metsätilojen pirstoutumisesta aiheutuvia kielteisiä vaikutuksia.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta edellyttää,
että pikaisesti ryhdytään toimiin lainsäädännön
muuttamiseksi siten, että voidaan aikaisempaa tehokkaammin
edistää uusien yhteismetsien perustamista ja uusien
osakkaiden liittymistä yhteismetsiin. Valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että muilla keinoilla pyritään vaikuttamaan
metsien pirstoutumisen ehkäisemiseen ja metsälöiden
pinta-alan kasvattamiseen. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että uusjakojen tukemisesta annettu laki
mahdollistaa myös metsämaita koskevat uusjaot.
Valiokunnalle on todettu, että maa- ja metsätalousministeriössä valmistellaan
parhaillaan tilusjärjestelystrategiaa, jonka yhtenä tavoitteena
on muun muassa edistää poikkihallinnollista tilusjärjestelytoimintaa.
Tässä Maanmittauslaitos toimisi ensisijassa tiedon
ja välineiden tuottajana, kun taas metsäalan toimijat
yhdessä asiakkaiden kanssa hakisivat kuhunkin tilanteeseen
sopivimmat ratkaisut.
Valiokunta toteaa, että nyt esityksessä ehdotetaan
yhteismetsälakiin otettavaksi säännökset osakaskunnan
omistuksessa olevaan kiinteistöön kuuluvan alueen
liittämisestä yhteismetsään
ja hoitokunnan päätöstä koskevasta
moiteoikeudesta. Lisäksi lakiin ehdotetaan otettavaksi
säännökset maanomistajien sopimukseen
perustuvan yhteismetsän jakamisesta osakkaiden kesken.
Osakkaan oikeuksien käyttämistä, yhteismetsän
eri toimielinten toimivaltaa ja ohjesäännön
varaista luovutusrajoitusta koskevia yhteismetsälain säännöksiä ehdotetaan
tarkistettaviksi. Valiokunnalla ei ole sinänsä esitettyjen muutosten
osalta huomautettavaa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että voimassa olevan yhteismetsälain
31 §:n mukaan yhteismetsän osakaskunnalla on oltava
vähintään kaksi tilintarkastajaa. Yhden
tilintarkastajista valitsee metsäkeskus. Osakaskunnan tilintarkastukseen
sovelletaan, mitä yhteismetsälaissa ja tilintarkastuslaissa
säädetään. Heinäkuun
1 päivänä 2007 voimaan tulleen uuden
tilintarkastuslain (459/2007) 57 §:n siirtymäsäännöksen
mukaan ennen uuden lain voimaantuloa perustetun yhteisön
maallikkotilintarkastajaan ja tämän suorittamaan
tilintarkastukseen sovelletaan vanhaa tilintarkastuslakia niiden
tilikausien osalta, jotka päättyvät viimeistään
31.12.2011. Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on
käynyt ilmi, että oikeusministeriössä valmisteltavien uuden
asunto-osakeyhtiölain ja yhdistyslain muutoksen yhteydessä on
tarkoitus ehdottaa nykyistä maallikoiden harjoittamaa tilintarkastusta
vastaavia säännöksiä hallinnon
ja talouden tarkastuksesta. Valiokunta toteaakin, että mahdollisuudesta
maallikkotarkastukseen tulee säätää myöhemmin
myös yhteismetsälaissa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa edellä esitetyin
huomautuksin lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.