Perustelut
Ennakkoarviointi
Lakiehdotus
Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston tehtävät
luetellaan Yleisradio Oy:stä annetun lain 6 §:ssä. Näihin
tehtäviin ehdotetaan lisättäväksi
Yleisradio Oy:n uusien palveluiden ja toimintojen ennakkoarviointi
suhteessa julkiseen palveluun ja viestintämarkkinoiden
kokonaisuuteen. Arvioinnin perusteella hallintoneuvosto
päättää palvelun tai toiminnon
aloittamisesta tai aloittamatta jättämisestä.
Ennakolta arvioidaan lakiehdotuksen 6 a §:n mukaan sellaiset
uudet palvelut ja toiminnot, joilla on vähäistä suurempaa
vaikutusta tarjolla olevien sisältöpalveluiden
kokonaisuuteen. Ennakkoarviointi on tehtävä, jos uusi
palvelu tai toiminto on merkittävyydeltään, ajalliselta
kestoltaan ja kustannuksiltaan olennainen. Ennakkoarviointi tehdään
Yleisradio Oy:n tai sellaisen henkilön pyynnöstä,
jota asia koskee, sekä muutoinkin, jos se on perustellusta syystä tarpeellista.
Arviointia laadittaessa kuullaan sekä kilpailu- ja kuluttajaviranomaisia
että alan keskeisiä toimijoita.
Oikeusturva
Arvioinnin lähtökohdat.
Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston ennakkoarvioinnin perusteella tekemään
päätökseen ei — kuten muihinkaan hallintoneuvoston
Yleisradio Oy:stä annetun lain 6 §:n nojalla tekemiin
päätöksiin — liity muutoksenhakuoikeutta.
Sääntelyä on tämän vuoksi
tarkasteltava perustuslain 21 §:n kannalta. Tässä tapauksessa
asian arvioinnissa keskeistä on se, onko hallintoneuvoston
päätös sellainen perustuslain 21 §:n
1 momentissa tarkoitettu henkilön oikeuksia ja velvollisuuksia
koskeva päätös, joka jokaisella on oikeus
saada tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
käsiteltäväksi. Tarkastelussa on erityisesti
kiinnitettävä huomiota annettavan päätöksen
luonteeseen sekä siihen liittyvään oikeusturvan
tarpeeseen ja mahdollisiin muihin oikeussuojakeinoihin.
Ennakkoarvioinnin perusteella tehtävä päätös.
Hallintoneuvosto päättää ehdotetun
6 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan uuden palvelun tai toiminnon
aloittamisesta tai aloittamatta jättämisestä ennakkoarvioinnin
perusteella. Ennakkoarvioinnissa arvioidaan uusien palveluiden tai
toimintojen suhdetta julkiseen palveluun ja viestintämarkkinoiden
kokonaisuuteen. Arviointiin on lakiehdotuksen 6 a §:n 3
momentin mukaan sisällytettävä arvio
suunnitellun palvelun tai toiminnon vaikutuksista markkinoihin ja
kilpailuun sekä muista vaikutuksista.
Ennakkoarviointimenettelyssä huomioon otettavat seikat
on lakitekstissä ilmaistu melko yleisellä tasolla.
Perustuslakivaliokunnan liikenne- ja viestintäministeriöltä saaman
selvityksen mukaan ennakkoarviointia voidaankin luonnehtia pikemminkin
yhteiskunnalliseksi arvoihin perustuvaksi prosessiksi kuin oikeudelliseksi
päätökseksi ottaen huomioon eurooppalainen julkista
yleisradiotoimintaa koskeva sääntely ja voimassa
oleva parlamentaariseen ohjaukseen ja valvontaan perustuva kansallinen
käytäntö. Ennakkoarviointimenettelyn
taustalla on hallituksen esityksen perustelujen mukaan EU:n komission
valtiontukitiedonanto (Komission tiedonanto valtiontukisääntöjen
soveltamisesta julkiseen yleisradiotoimintaan, 27.10.2009), jossa edellytetään,
että merkittävät uudet audiovisuaaliset
palvelut ja toiminnot arvioidaan ennakolta erityisen arviointimenettelyn
kautta ennen palvelujen käyttöönottoa.
Tiedonannossa on puolestaan määritelty puitteita
valtion rahoittamalle julkiselle yleisradiotoiminnalle erityisesti
nojautuen EU-sopimusten julkisen palvelun asemaa ja valtiontukea
koskeviin määräyksiin sekä EU-sopimuksiin
liitettyyn pöytäkirjaan jäsenvaltioiden
julkisen palvelun yleisradiotoiminnasta (ns. Amsterdamin pöytäkirja).
Tiedonannossa on lisäksi viitattu myös eräisiin
EU:n tuomistuinten antamiin yleisradiotoimintaa koskeviin tuomioihin.
Ennakkoarvioinnin tarkoitus on niin ehdotetun lain, hallituksen
esityksen perustelujen, valiokunnan saaman lisäselvityksen
kuin komission valtiontukitiedonannonkin perusteella kaksijakoinen.
Yhtäältä arvioinnissa selvitetään
ja arvioidaan sitä, miten uusi palvelu tai toiminto vastaa
Amsterdamin pöytäkirjassa tarkoitettuihin yhteiskunnan
demokraattisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin tarpeisiin ja edistää viestinnän
moniarvoisuutta. Toisaalta kysymys on markkina- ja kilpailuvaikutusten
huomioimisesta. Näiden seikkojen pohjalta tehdään
eräänlainen kokonaisarvio.
Hallituksen esityksen perusteluissa on lähinnä komission
valtiontukitiedonantoon tukeutuen tarkemmin selitetty niitä seikkoja,
joihin kokonaisarvio perustuu. Arviointi toteutetaan, jotta voidaan
varmistaa, että merkittävien uusien palvelujen
julkinen rahoittaminen ei vääristä kilpailua
ja kauppaa yhteisen edun kanssa ristiriitaisella tavalla. Markkinavaikutusten
arvioinnin kannalta merkityksellisiä seikkoja
ovat esimerkiksi vastaavien tai korvattavissa olevien tarjontojen
olemassaolo, kilpailu toimituksellisesta sisällöstä,
markkinarakenne, julkisen yleisradioyhtiön markkina-asema,
kilpailuaste ja potentiaaliset vaikutukset yksityisten toimijoiden aloitteisiin.
Markkinavaikutuksia arvioitaessa on otettava huomioon myös
palvelun tai toiminnon vaikutukset yhteiskunnalle. Jos palveluun tai
toimintoon myönnettävän julkisen rahoituksen
markkinavaikutukset ovat pääasiassa kielteisiä,
rahoituksen voidaan katsoa olevan oikeassa suhteessa sille asetettuihin
tavoitteisiin vain silloin, kun se tuottaa lisäarvoa yhteiskunnan
demokraattisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tarpeiden palvelemisen
kannalta. Lisäarvon tuottamista arvioitaessa on otettava
huomioon koko julkinen palvelutarjonta.
Valiokunta katsoo edellä esitetyn perusteella, että eduskunnan
valitseman hallintoneuvoston ennakkoarviointi sisältää runsaasti
harkinnanvaraisena pidettävää julkisen
palvelun arvon ja rajojen määrittelyä ja
täsmentämistä. Tämä viime
kädessä Amsterdamin pöytäkirjan
kriteereihin kiinnittyvä arvioinnin pohja olisi perustuslakivaliokunnan
mielestä syytä näkyä ehdotettua
selvemmin myös lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin
4 kohdan muotoilussa. Toisaalta erityisesti markkinavaikutusten
arvioiminen käsittää myös lähinnä kilpailuoikeudelliseksi
luonnehdittavaa oikeusharkintaa. Lisäksi valiokunta toteaa,
että vaikka EU-oikeudellinen kehikko jättää jäsenvaltioille
runsaasti harkinnanvaraa, voidaan EU:n valtiontukisääntöjen
noudattaminen yleisradiotoiminnan yhteydessä tutkia viime
kädessä myös EU:n toimielimissä. — Valiokunta
huomauttaa siitä, että Yleisradio Oy:n hallintoneuvosto
antaa eduskunnalle vuosittain kertomuksen julkisen palvelun toteutumisesta
sekä ohjaus- ja valvontatehtäviensä toteuttamisesta.
Oikeusturvan tarve.
Ehdotuksessa tarkoitettu Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston
toteuttama ennakkoarviointi ja sen perusteella tehtävä päätös
kohdistuvat Yleisradio Oy:n mahdollisiin uusiin palveluihin ja toimintoihin.
Päätös ei sen sijaan sisällä oikeudellisesti
sitovaa ratkaisua muiden toimijoiden, kuten Yleisradio Oy:n kaupallisten
kilpailijoiden, eduista. Se seikka, että Yleisradio Oy:n
uudella palvelulla tai toiminnolla voi olla välillisiä markkinavaikutuksia
näiden toimijoiden tarjontaan, ei valiokunnan mielestä merkitse
sitä, että hallintoneuvoston tekemä päätös
olisi perustuslain 21 §:ssä tarkoitettu näiden
oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva päätös.
Olennaista alan kaupallisten toimijoiden oikeussuojan
tarpeen kannalta on lisäksi se, että nämä voivat
saattaa Yleisradio Oy:n palvelun arvioitavaksi kilpailu- ja valtiontukilainsäädännön
määrittelemässä menettelyssä toimivaltaisessa
kansallisessa tai EU:n toimielimessä ja viime kädessä tuomioistuimessa.
Tällöin saattaa tulla yksittäistapauksellisesti
arvioitavaksi myös se, onko menettelyn alullepanijalla
asiassa oikeusturvan tarvetta.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota lakiehdotuksen
6 a §:n 2 momentin säännökseen,
jonka perusteella ennakkoarviointi tehdään, jos
sitä pyytää henkilö, jonka etua
asia koskee. Säännöksen muotoilu näyttäisi
viittaavan siihen, että lähinnä vain
asianosaisen asemassa oleva henkilö voi pyytää ennakkoarvioinnin
tekemistä. Valiokunnan liikenne- ja viestintäministeriöltä saaman
selvityksen mukaan säännöksellä on
kuitenkin tarkoitus antaa kenelle tahansa, sekä luonnolliselle
että oikeushenkilölle, mahdollisuus esittää ennakkoarvioinnin käynnistämistä.
Tarkoituksena on selvityksen mukaan omalta osaltaan vahvistaa uusien
merkittävien palvelujen ja toimintojen arvioinnin avoimuutta
ja julkisuutta. Näin ymmärrettynä kysymys
on mahdollisuudesta saattaa palvelu tai toiminto julkiseen arviointimenettelyyn,
johon lakiehdotuksen 6 a §:n 4 momentin mukaisesti kuuluu
myös siinä määritelty kuulemismenettely.
Tällaisena, ja ottaen myös huomioon mitä edellä on
esitetty päätöksen oikeusvaikutuksista,
säännöksen ei valiokunnan mielestä voi
katsoa merkitsevän sitä, että sillä olisi
tarkoitettu luoda asianosaisasema suhteessa ennakkoarvioinnin
perusteella tehtävään päätökseen.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan on tämän
valossa syytä tarkistaa säännös
vastaamaan sen tarkoitusta.
Johtopäätös.
Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston ennakkoarvioinnin perusteella
tekemään päätökseen
ei perustuslakivaliokunnan mielestä ole välttämätöntä liittää muutoksenhakuoikeutta,
koska päätöksellä on välittömiä oikeusvaikutuksia
vain Yleisradio Oy:n kannalta. Tähän arvioon vaikuttaa
olennaisesti se, että yleisradioyhtiön toiminta
voidaan saattaa arvioitavaksi kilpailu- ja valtiontukilainsäädännön
määrittelemissä menettelyissä niissä tapauksissa,
joissa yhtiön kaupallisilla kilpailijoilla on olemassa intressi
asiassa. Ennakkoarvioinnin avoimuuden ja julkisuuden kannalta on
valiokunnan mielestä sinänsä perusteltua,
että menettelyyn liittyy kilpailuviranomaisen, kuluttajaviranomaisen
ja alan keskeisten toimijoiden kuulemismenettely sekä hallintoneuvoston
velvollisuus julkaista päätös perusteluineen.
Perustuslakivaliokunta katsoo, ettei edellä kuvatun
kaltaista Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston Yleisradio Oy:n toimintaan
kohdistuvaa päätöstä ole pidettävä hallintopäätöksenä.
Arviointimenettelyssä ei ole kysymys julkisen
hallintotehtävän hoitamisesta, eikä sitä siten
ole tarpeen tarkastella perustuslain 124 §:n valossa.
Sananvapaus
Ehdotettua sääntelyä ennakkoarvioinnista
on syytä tarkastella myös perustuslain 12 §:ssä turvatun
sananvapauden kannalta. Perustuslain sananvapaussäännöksen
mukaan sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa
ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Säännöksen
tarkoituksena on kieltää sekä perinteinen
viestien ennakkotarkastus että muut ennakollista estettä merkitsevät
puuttumiset sananvapauteen (ks. PeVL 52/2010 vp,
s. 2/I ja HE 309/1993 vp, s. 57).
Sananvapaus on turvattu myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen
10 artiklan määräyksillä. Sananvapautta
ja tiedonvälityksen vapautta käsitellään
niin ikään Euroopan unionin perusoikeuskirjan
11 artiklassa.
Ennakkoarviointi ei kohdistu 1. lakiehdotuksen 6 §:n
1 momentin 4 kohdan ja 6 a §:n perusteella suoranaisesti
tietoihin, mielipiteisiin tai muihin viesteihin, vaan yleisemmin
uuden palvelun ja toiminnon suhteeseen julkiseen palveluun ja viestintämarkkinoiden
kokonaisuuteen. Tarkoituksena on esityksen perustelujen mukaan turvata
se, että yleisradiotoiminta keskittyy julkisen palvelun
tuottamiseen. Ennakkoarviointi ei sen sijaan kohdistu Yleisradio
Oy:n toimitukselliseen riippumattomuuteen tai sisällöllisiin
ratkaisuihin. Näin kohdennettu ja sisällöltään
rajoitettu ennakkoarviointi ei perustuslakivaliokunnan mielestä merkitse
perustuslain 12 §:n 1 momentissa tarkoitettua
ennakollista estettä sananvapauden käyttämiselle.
Televisio- ja radiorahasto
Valtion televisio- ja radiorahasto on perustuslain 87 §:ssä tarkoitettu
valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto. Tällaisen rahaston
tai sen käyttötarkoituksen olennaista laajentamista
tarkoittavan lakiehdotuksen hyväksymiseen vaaditaan kahden
kolmasosan enemmistö. Näitä edellytyksiä tulee
tulkita tiukan pidättyvästi (PeVL 24/2009
vp, s. 1—2, PeVM 10/1998 vp,
s. 24/I).
Esityksen 2. lakiehdotuksen säännökset
eivät merkitse rahaston käyttötarkoituksen
merkittävää laajentumista. Rahaston laajuus
kasvaa hallituksen esityksen perustelujen mukaan noin kahdeksan
prosenttia verrattuna tämänhetkiseen rahaston
laskennalliseen laajuuteen. Tällainen kasvu ei valiokunnan
aikaisemman käytännön valossa merkitse
perustuslaissa tarkoitettua rahaston olennaista laajentumista (ks. PeVL 31/2004
vp, PeVL 34/2002 vp). Lisäksi
on otettava huomioon, että rahasto on ollut luonteeltaan
niin sanottu avoin rahasto ja se olisi voinut olla laajuudeltaan
nykyistä huomattavasti laajempikin. Perustuslain 87 §:n
taustalla olevan eduskunnan budjettivallan suojaamistarkoituksen
(HE 1/1998 vp, s. 139/II) kannalta
on myös huomioitava, että ehdotuksen perusteella
eduskunta päättää rahastoon
ohjattavasta määrästä, joka
siirretään edelleen Yleisradion toiminnan rahoittamiseen.
Valiokunta katsoo, ettei 2. lakiehdotus ole eduskunnan budjettivallan
näkökulmasta sillä tavoin olennainen,
että se olisi hyväksyttävä perustuslain
87 §:ssä vaaditulla määräenemmistöllä.