Perustelut
Yleistä
Eduskunta edellytti aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön
käsittelyssä, että hallitus antaa eduskunnalle
seikkaperäisen selonteon vuoden 2012 loppuun mennessä aluehallintouudistuksen
toimeenpanosta ja toteutumisesta. Selonteossa tuli eduskunnan lausuman
mukaan ottaa huomioon muun muassa uudistuksen tavoitteet; virastojen
ja keskusten toiminta-ajatus; toiminta ja tehtävät;
aluejakojen toimivuus; asiakas- ja kansalaislähtöisyyden
toteutuminen sekä palvelujen saatavuus mukaan lukien kielelliset
palvelut samoin kuin asioiden käsittelyn riippumattomuus,
puolueettomuus ja oikeusturva (EV 150/2009
vp).
Aluehallintouudistuksen tavoitteena oli uudistaa laajasti
aluehallintoa ja saada aikaan kansalais- ja asiakaslähtöisesti,
tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto. Valtion aluehallinto
koottiin uudistuksessa monialaisiin, uusiin viranomaisiin, joita
ovat aluehallintovirastot sekä elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskukset. Maakunnan liittojen toimivaltaa aluekehitysyhteistyötä kokoavana
ja yhteen sovittavana viranomaisena pyrittiin vahvistamaan.
Kielelliset oikeudet
Perustuslakivaliokunta arvioi hallituksen esityksestä antamassaan
lausunnossa aluehallintouudistuksen säännöstämistasoa
perustuslain 119 §:n 2 momentin kannalta ja kielellisten oikeuksien
turvaamista perustuslain 17 §:n 2 ja 3 momentin
sekä 122 §:n 1 momentin kannalta samoin kuin maakunnan
liittojen tehtäviä ja yhteistoimintaa erityisesti
perustuslain 121 §:n kannalta (PeVL 21/2009 vp).
Kielellisten oikeuksien kannalta aluehallinnon uudistamisessa
merkityksellistä on se, että muutokset viranomaisten
toimialueissa saattavat vaikuttaa viranomaisen kielelliseen
asemaan ja siten välillisesti perustuslain säännöksissä turvattujen
kielellisten oikeuksien toteutumiseen.
Valiokunta tarkensi mainitussa lausunnossaan aikaisempaa tulkintakäytäntöään
toteamalla, että jos hallinnollisesti toimiva aluejako
on mahdollista määritellä useilla vaihtoehtoisilla tavoilla,
perusoikeuksien turvaamisvelvollisuus edellyttää,
että niistä valitaan vaihtoehto, joka parhaiten
toteuttaa kielelliset perusoikeudet (PeVL 21/2009
vp, s. 3/II). Valiokunnan mukaan kielivähemmistöön
kuuluvien henkilöiden mahdollisuudet saada palveluja omalla
kielellään samoin kuin yleisemminkin vaikutusmahdollisuudet
aluehallinnossa saattavat vaarantua erityisesti silloin, jos kielivähemmistö jää hyvin
pieneksi
reuna-alueen ryhmäksi. Valiokunnan mielestä olisi
lähtökohtaisesti perustuslain kannalta ongelmallista
ainakin se, jos viraston tai keskuksen toimialueella on vain yksi
kaksikielinen kunta. Valiokunta katsoi, ettei tällaisessa
tapauksessa erillisellä kielivähemmistön
palveluyksikön perustamisella pystyttäisi käytännössä turvaamaan
kielivähemmistöön kuuluvien tosiasiallisia
mahdollisuuksia saada palveluja enemmistön kanssa samojen
perusteiden mukaan.
Valiokunta myös korosti, että kielelliset
perusoikeudet on otettava huomioon jo aluejakoja ja niiden muutoksia
valmisteltaessa ja piti välttämättömänä asian
selvittämistä ennen valtioneuvoston päätöksentekoa
aluejaotuksista (PeVL 21/2009 vp, s.
3—4).
Kuten selonteossa todetaan, kielellisten oikeuksien
kannalta uudistuksen toteuttamisessa nousi keskeiseksi kysymykseksi
kaksikielisen Keski-Pohjanmaan maakunnan sijainti aluejaoissa. Uudistuksessa
maakunta liitettiin kaksikielisen Länsi- ja Sisä-Suomen
aluehallintoviraston ja samoin kaksikielisen Pohjanmaan elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksen toimialueeseen.
Uudet aluejaotukset eivät siten muuttaneet kielisuhteita.
Nämä ratkaisut vastaavat edellä selostettuja
perustuslakivaliokunnan kannanottoja.
Selonteon mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
jokainen vastuualue, jonka toimialueella on yksikin kaksikielinen
tai toisenkielinen kunta, on kaksikielinen ja sillä on
sen mukainen velvollisuus järjestää palvelut
molemmilla kansalliskielillä. Selonteossa todetaan, että "yleisellä tasolla
ei ole tullut esiin, että aluehallinnon viranomaisten palveluissa
molemmilla kansalliskielillä olisi tapahtunut merkittäviä muutoksia
uudistusta edeltävään tilanteeseen verrattuna"
(s. 61). Kun perustuslaki edellyttää kielellisissä oikeuksissa
paitsi muodollista myös tosiasiallista tasa-arvoa, on valiokunnan
mielestä tärkeää, että kielellisten
oikeuksien tosiasiallista toteutumista seurataan.
Selonteossa viitataan Kielibarometri — Språkbarometern
2012 -kyselyyn, jonka mukaan ruotsinkielisten vastaajien kielellisestä palvelusta
elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksille antama
arvosana oli selvityksessä mukana olleista valtion viranomaisista
alhaisin. Valiokunta pitää tätä tietoa
huolestuttavana ja katsoo, että perustuslain näkökulmasta
on tärkeää kehittää ruotsinkielistä palvelua
niin ELY-keskuksissa kuin muissakin aluehallinnon viranomaisissa.
Asioiden käsittelyn riippumattomuus ja oikeusturva
sekä viranomaisten toimivalta
Uudistuksessa osoitettiin ympäristölupien myöntäminen
aluehallintovirastoihin ja lupiin liittyvä ympäristövalvonta
ELY-keskuksiin. Selonteossa esitettyjen, kyselyjä ja selvityshenkilöiden
selvityksiä koskevien tietojen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota
erityisesti tarpeeseen turvata viranomaisen riippumattomuus ja puolueettomuus
asioiden käsittelyssä. Valiokunta toteaa, että selvityshenkilöiden
laatimassa Talvivaara-selvityksessä ehdotetaan hallintopakkotoimivallan
siirtämistä lupaviranomaiselle eli aluehallintovirastolle
ja sen ympäristölupavastuualueelle, jolla on itsenäinen
ja riippumaton asema.
Saatujen tietojen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon kantelu-
ja valvonta-asioissa aluehallintovirastojen ja Valviran
välinen työnjako vaatii selkeyttämistä.
Tämä tarve on ilmennyt myös eduskunnan
oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnassa. Lähtökohtana
on, että Valvira käsittelee periaatteellisesti
tärkeät asiat ja asiat, jotka sijoittuvat kahden
tai useamman aluehallintoviraston alueelle. Käytännössä on
kuitenkin esiintynyt epäselvyyksiä siitä,
minkä viranomaisen tulisi valvonta-asiaa hoitaa. Valiokunnan
mielestä on tärkeää, että tällaisissa
perusoikeuskytkentäisissä asioissa ei
ole epäselvyyttä asiaa hoitavasta viranomaisesta.
Aluehallintouudistuksessa työsuojelupiirien tehtävät
organisoitiin osaksi aluehallintovirastoja siten, että työsuojelun
tehtäviä hoitava vastuualue on riippumaton valvontatehtävää hoitaessaan.
Selonteossa todetaan, että työsuojelun valvonnalta
edellytettävä riippumattomuus on aluehallintomallissa
toteutunut hyvin (s. 59—60, 117). Saatujen tietojen mukaan
erityiseksi ongelmaksi on todettu suurten, monikansallisten työmaiden
valvonta, johon yksittäisen aluehallintoviraston työsuojelun
vastuualueen resurssit ovat vähäiset. Selonteon
mukaan työsuojeluvalvonnan asemaa aluehallintovirastoissa
on tarkoitus kehittää muun muassa niin, että valvontaresurssien
käyttöä tehostetaan ja parannetaan valvonnan
tasalaatuisuutta. Eräänä mahdollisuutena
mainitaan työsuojelutarkastajien toimivallan laajentaminen
valtakunnalliseksi. Toimivallan tarkistamisessa tai muussa työsuojeluvalvonnan
uudelleenjärjestämisessä on valiokunnan
mielestä edelleen tärkeää huolehtia
viranomaistoiminnan riippumattomuuden ja puolueettomuuden
säilymisestä sekä asianmukaisista valvontaresursseista.