Perustelut
Lausuntopyyntö ja ehdotukset.
Lakivaliokunta on pyytänyt perustuslakivaliokunnalta
lausuntoa siitä, miten on valtiosääntöoikeudellisesti
arvioitava hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta
rikoslain 20 luvun 8 §:n säännökseksi
seksuaalipalvelujen ostamisen kriminalisoinnista sekä säännöksen
muotoilemista vaihtoehtoisesti niin, että seksin ostamisen
rangaistavuus liittyisi ihmiskaupan tai parituksen yhteydessä esiintyvään
toimintaan.
Esityksen 1. lakiehdotuksen tarkoituksena on säätää seksuaalipalvelujen
ostaminen yleisesti rangaistavaksi. Teosta tuomitaan rikoslain 20
luvun muutettavaksi ehdotetun 8 §:n nojalla se, joka lupaamalla
tai antamalla korvauksen saa toisen ryhtymään
sukupuoliyhteyteen tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon,
samoin kuin se, joka käyttää sellaisia
seksuaalipalveluita, joista toinen on luvannut tai antanut korvauksen.
Myös yritys on rangaistava. Rikoslain 20 luvun nykyinen
säännös seksuaalipalvelujen ostamisesta
nuorelta ehdotetaan siirrettäväksi saman luvun
8 a §:ksi osin tarkistettuna. Järjestyslaista
ehdotetaan vastaavasti poistettaviksi säännökset
seksuaalipalvelujen ostamisen rangaistavuudesta. Järjestyslain
nojalla rangaistavaksi jäisi edelleen seksuaalipalvelujen
maksullinen tarjoaminen yleisellä paikalla.
Lakivaliokunnan lausuntopyynnössä hahmotellun
vaihtoehdon mukaan seksuaalipalvelun ostamisen rangaistavuus liittyisi
pelkästään ihmiskaupan tai parituksen
yhteydessä esiintyvään toimintaan. Lausuntopyynnössä muotoiltu rikoslain
20 luvun 8 § kuuluu seuraavasti: "Joka lupaamalla tai antamalla
korvauksen saa henkilön, jonka on olosuhteiden perusteella
syytä olettaa olevan [rikoslain 20 luvun] 9
tai 9 a §:ssä taikka 25 luvun 3 tai 3 a §:ssä tarkoitetun
rikoksen kohteena, ryhtymään sukupuoliyhteyteen
tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon, on tuomittava,
jollei teko ole [rikoslain 20 luvun] 8 a §:n
mukaan rangaistava, seksuaalipalvelujen ostamisesta sakkoon tai
vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
Perustuslakivaliokunta tarkastelee seuraavassa vain esityksen
1. lakiehdotukseen ja lakivaliokunnan vaihtoehtoiseen säännösehdotukseen liittyviä
kysymyksiä.
Arvion lähtökohtia.
Lainsäätäjän liikkumavaraa
kriminalisointien säätämisessä on
perustuslakivaliokunnan käytännössä pidetty
lähtökohtaisesti varsin väljänä,
joskin siihen on todettu johtuvan rajoituksia sekä perustuslaista
että Suomea sitovista kansainvälisistä velvoitteista. Perustuslain
asettamat rajoitukset johtuvat keskeisimmin perusoikeuksista (PeVL
23/1997 vp, s. 2—3). Yksittäisten
perusoikeuksien käyttämiseen liittyvien kriminalisointien
sallittavuutta on arvioitava samalla tavoin kuin perusoikeuksien rajoituksia
yleensäkin. Tällaisten rangaistussäännösten
tulee täyttää perusoikeuden rajoittamiseen
kohdistuvat yleiset edellytykset — kuten vaatimukset sääntelyn
hyväksyttävyydestä ja oikeasuhtaisuudesta — samoin
kuin kulloisestakin perusoikeussäännöksestä mahdollisesti
johtuvat erityiset edellytykset (PeVL 20/2002
vp, s. 6/II).
Ehdotettu kriminalisointi on merkityksellinen seksuaalipalvelun
ostajan ja myyjän itsemääräämisoikeuden
kannalta. Yksilön itsemääräämisoikeus
kiinnittyy useisiin perusoikeuksiin, erityisesti perustuslain 7 §:n
säännöksiin henkilökohtaisesta
vapaudesta ja 10 §:n säännöksiin
yksityiselämän suojasta (HE 309/1993 vp,
s. 46/II ja 53/I, PeVL 59/2002
vp, s. 3/II). Perustuslailla suojatun yksityiselämän
piiriin kuuluu muun muassa yksilön oikeus vapaasti solmia
ja ylläpitää suhteita muihin ihmisiin
sekä oikeus määrätä itsestään
ja ruumiistaan samoin kuin vapaus päättää sukupuolisesta
käyttäytymisestään (HE
309/1993 vp, s. 53/I, PeVL
15/2001 vp, s. 2/I). Seksuaalipalvelujen
tarjoajan näkökulmasta sääntely
on merkityksellistä myös perustuslain 18 §:n
1 momentin kannalta, sillä kriminalisointi voi vaikuttaa
oikeuteen tehdä työtä ja harjoittaa ammattia
tai elinkeinoa.
Perustuslain 8 §:ssä vahvistettu rikosoikeudellinen
laillisuusperiaate sisältää vaatimuksen sääntelyn
täsmällisyydestä. Sen mukaan kunkin rikoksen
tunnusmerkistö on ilmaistava laissa riittävällä täsmällisyydellä siten,
että säännöksen sanamuodon perusteella
on ennakoitavissa, onko jokin toiminta tai laiminlyönti
rangaistavaa (PeVL 7/2005 vp, s. 3/I, PeVL
26/2004 vp, s. 3/II).
Arvio ehdotuksista.
Seksuaalipalvelujen ostamisen kriminalisoinnilla pyritään
suojaamaan ennen muuta parituksen ja ihmiskaupan uhrin asemassa
olevien prostituoitujen psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta
samoin kuin oikeutta määrätä itsestään
ja ruumiistaan. Ihmisen välineellinen käyttäminen
ihmiskaupalle ja paritukselle ominaisella tavalla kauppatavarana
on ihmisarvoa selvästi loukkaavaa. Sääntelyllä pyritään
kaiken kaikkiaan heikentämään ihmiskauppa-
ja paritusrikoksiin syyllistyvien toimintaedellytyksiä.
Kriminalisoinnille on esitettävissä myös
sukupuolten tasa-arvon edistämiseen liittyviä syitä.
Ehdotetulle sääntelylle on siten perustuslain
useisiin perusoikeussäännöksiin tukeutuvia
perusteita.
Seksuaalipalvelun ostaminen on hallituksen lakiehdotuksen perusteella
rangaistavaa, vaikka palvelun tarjoaminen ei liity paritukseen tai
ihmiskauppaan. Kriminalisoinnin tällainen laaja-alaisuus
ja siihen liittyvä etääntyminen perusoikeusjärjestelmään
kiinnittyvistä pääasiallisista tavoitteista
muodostavat valiokunnan mielestä ongelman sääntelyn
oikeasuhtaisuuden näkökulmasta, etenkin kun otetaan
huomioon, että kysymys on varsin intiimille yksityiselämän osa-alueelle
kohdistuvasta ja yksilön itsemääräämisoikeutta
rajoittavasta rikosoikeudellisesta sääntelystä.
Sääntelyn kohteena olevan tarjontatoiminnan erityinen
luonne sekä toimintaan liittyvät sosiaaliset,
inhimilliset ja terveydelliset ongelmat huomioon ottaen ehdotus
kuitenkin pysyy lainsäätäjän
harkintavallan puitteissa. — Lakivaliokunnan lausuntopyynnössä esitetty vaihtoehtoinen
säännös on hallituksen esittämää selvästi
rajatumpi ja oikeasuhtaisuuden vaatimukset paremmin täyttävä,
koska se kohdistuu vain paritukseen ja ihmiskauppaan liittyviin kiistatta
moitittaviin tekoihin.
Rangaistusuhka ei esityksen perustelujen mukaan ulotu ihmisten
välisiin ystävyys- ja seurustelusuhteisiin. Säännöksen
tyypilliseksi soveltamistilanteeksi perusteluissa mainitaan tilapäiseksi
luonnehdittavissa oleva suhde tai kanssakäyminen sellaisen
henkilön kanssa, joka ammatikseen tarjoaa maksua vastaan
seksuaalipalveluja. Nämä rikoksen tunnusmerkistön
kannalta keskeiset seikat — suhteen tilapäisyys
ja palvelun tarjoamisen ammattimaisuus — eivät
käy ilmi itse säännöksestä.
Toisaalta teon rangaistavuus säännöksen
sanamuodon perusteella edellyttää, että henkilö ryhtyy
sukupuoliyhteyteen tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon nimenomaan
hänelle luvatun tai annetun korvauksen vuoksi.
Voidaan olettaa, että tällöin on kysymys
tilapäisluonteisesta — vaikkakaan ei välttämättä ammattimaisesta — seksuaalisesta
kanssakäymisestä toisen
henkilön kanssa. Vaikka rangaistavien tekojen ala on säännöksen
sanamuodon puitteissa mahdollista tulkita esityksessä tarkoitetuksi,
on rikoksen tunnusmerkistötekijöitä rikosoikeudellisen
sääntelyn tarkkuuteen kohdistuvien vaatimusten
takia täsmennettävä esityksen tarkoitusta
ehdotettua selvemmin vastaaviksi. — Lakivaliokunnan vaihtoehtoiseen säännökseen
ei liity vastaavia tulkintaongelmia, koska sen perusteella rangaistavia
ovat vain ihmiskaupan ja parituksen yhteydessä esiintyvät teot.
Ehdotus seksuaalipalvelujen ostamisen yrityksen säätämisestä rangaistavaksi
voi tuoda kriminalisoinnin piiriin myös moitittavuudeltaan varsin
vähäisiä tekoja. Teon yrityksen rangaistavuus
on valiokunnan mielestä perusteltua silloin, kun se kohdistuu
alaikäiseen henkilöön taikka ihmiskaupan
tai parituksen uhriin. Lakivaliokunnan on tältä kannalta
syytä vielä arvioida ehdotetun 8 §:n
3 momentin mahdollisia käytännön soveltamistilanteita
ja säännöksen tarvetta. Samoin lakivaliokunnan
on aiheellista selvittää, onko oppia ns. välttämättömästä osallisuudesta
asianmukaista soveltaa 8 §:ssä tarkoitettuun seksuaalipalvelun
tarjoajaan vai tulisiko palvelun tarjoajan asemasta rikoksen mahdollisena
osallisena lisätä lakiin nimenomainen säännös.
Tällöin tulee ottaa huomioon, että perustuslakivaliokunta
on käytännössään painottanut
rikosoikeudelliseen legaliteettiperiaatteeseen sisältyvän
täsmällisyysvaatimuksen korostuvan, jos osallisuutta
rikokseen säännellään rikosoikeudessa
vakiintuneista osallisuusopillisista käsityksistä poikkeavasti
(PeVL 48/2002 vp, s. 2/II, PeVL
7/2002 vp, s. 2/II).