Perustelut
Asetuksenantovaltuudet
Ehdotettu sääntely perustuu merkittävin
osin lainsäädäntövallan delegoinnin
varaan. Esityksen 1. lakiehdotus sisältää useita
asetuksenantovaltuuksia maa- ja metsätalousministeriölle.
Lakiehdotuksen 2 §:n soveltamisalasäännös
saa tarkemman sisältönsä maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella. Pykälän 1 momentin säännös on
yleisluonteinen rajatessaan lain soveltamisalan eläinten
osalta muihin kuin luonnonvaraisina eläviin eläimiin.
Asetuksella säädettäisiin eläinlajeista,
jotka kuuluvat lain soveltamisalaan.
Tällaista sääntelyä on arvioitava
perustuslain 80 §:n kannalta. Sen 1 momentin mukaan ministeriö voi
antaa asetuksia perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn
valtuuden nojalla. Ministeriö voidaan valtuuttaa antamaan
asetuksia lähinnä teknisluonteisissa sekä yhteiskunnalliselta
ja poliittiselta merkitykseltään vähäisissä asioissa (esim.
PeVL 56/2002 vp, s. 4/I). Lailla on kuitenkin
säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Valtuutuksen
säätämiseen laissa on perustuslakivaliokunnan
vakiintuneessa käytännössä kohdistettu
vaatimuksia sääntelyn täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta
(esim. PeVL 25/2005 vp, s. 4 I/II).
Täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden merkitys
on tässä yhteydessä erityisen suuri,
koska kyse on paitsi lain soveltamisalan määräytymisestä myös
siitä, että lain 13 §:n 3 momentin, 15 §:n
2 momentin, 19 §:n 2 momentin ja 1 §:n 3 momentin
asetuksenantovaltuudet ovat väljiä. Soveltamisalan
tarkemmalla rajauksella täsmennetään
myös näitä valtuussäännöksiä.
Valtuuksien perusteella säädetään
eläinlajeista, jotka on ilmoitettava eläinrekisteriin,
merkittävä tunnistimella ja joista on pidettävä luetteloa
tai tehtävä rekisterikysely. Lisäksi
13, 19 ja 21 §:ssä säädetyn
velvollisuuden rikkominen ehdotetaan säädettävän
rangaistavaksi.
Eläintunnistusjärjestelmän pääasiallisena
tavoitteena on edistää eläinten, ihmisten
ja ympäristön terveyden suojelua, eläinten
hyvinvointia ja elintarviketurvallisuutta. Tavoitteen toteuttamiseksi
tarvitaan järjestelmällistä tietoa eläinten
pitopaikoista, eläimistä vastuussa olevista toimijoista
ja eläimistä, niiden alkuperästä ja siirroista.
Lisäksi EY:n eläintenpitoa koskeva lainsäädäntö edellyttää eläinten
jäljitettävyyttä.
Lakiehdotuksen asetuksenantovaltuudet ovat tässä tapauksessa
perusteltuja tarvittavan sääntelyn yksityiskohtaisuuden
vuoksi. Asetuksenantajan toimivalta jää kuitenkin
varsin väljäksi, kun lakiehdotuksen muut säännökset
eivät sitä riittävästi rajaa
(vrt. esim. PeVL 37/2005 vp, s. 5/II). Lain soveltamisalaan
olisi mahdollista sisällyttää kaikki
muut kuin luonnonvaraisina elävät eläimet
siihen katsomatta, ovatko ne tuotanto-, seura- tai harraste-eläimiä.
Soveltamisalasäännöksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
tuodaan esille perusteita, joiden mukaan eläinlajeja asetuksella
nimetään. Nimeäminen voi johtua
mm. eläinten tunnistamista, terveyttä ja eläimistä saatavia
sivutuotteita koskevasta EY-lainsäädännöstä tai
eläintautilaista ja sen nojalla annetuista säännöksistä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että 2 §:n 2 momentin asetuksenantovaltuutta täsmennetään
perusteluissa esitetyin tavoin. Tämä on edellytys lakiehdotuksen
käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Säännöksen täsmentäminen
rajaa myös muita edellä mainittuja asetuksenantovaltuutuksia.
Lakiehdotuksen 32 §:n 6 momentin mukaan maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella voidaan antaa tarkemmat säännökset
1 momentissa tarkoitetun kaikkia pitopaikassa olevia saman eläinlajin
eläimiä koskevan kiellon edellytyksenä olevan
laiminlyönnin laajamittaisuuden arviointiperusteista.
Viittauksen kohteena olevassa momentissa ei mainita lainkaan lääninhallituksen
määräämän kiellon perusteena
laiminlyönnin laajamittaisuutta. Säännösehdotus
ja sen perustelut ovat epäselvät ja ristiriitaiset.
Ottaen huomioon asetuksenantovaltuuteen kohdistetut täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimukset sekä pykälän
perustuslain 15 §:n omaisuuden suojaan ulottuvan vaikutuksen
on säännöstä täsmennettävä.
Kotirauha
Valvontaviranomaisella on 1. lakiehdotuksen 28 §:n
2 momentin perusteella oikeus suorittaa tarkastus kotirauhan piirissä.
Se voidaan suorittaa vain, jos se on välttämätöntä eläinten,
ihmisten ja ympäristön terveyden, eläinten
hyvinvoinnin tai elintarviketurvallisuuden vaarantamisen estämiseksi.
Ehdotusta on arvioitava perustuslain 10 §:ssä turvatun
kotirauhan suojan kannalta. Lailla voidaan perustuslain 10 §:n
3 momentin mukaan säätää perusoikeuksien
turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin
ulottuvista toimista. Perustuslaissa turvattu kotirauhan piiri kattaa
lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen
asumiseen käytetyt tilat (PeVL 16/2004 vp, s.
5/II).
Ehdotetun sääntelyn valtiosääntöoikeudellisen
arvioinnin kannalta on merkitystä sillä, voidaanko
tarkastuksia pitää perustuslain 10 §:n
3 momentin tarkoittamassa mielessä välttämättöminä "perusoikeuksien
turvaamiseksi". Tarkastusvaltuussäännöksen
perusteluissa (s. 25/I) todetaan, että tarkastus
asuntoon voidaan tehdä perusoikeuksien turvaamiseksi silloin,
kun sen avulla on mahdollista ehkäistä tai estää vakavan terveysvaaran
syntyminen tai sen laajeneminen. Pykälän 2 momentti
menee kuitenkin selvästi perusteluita pidemmälle,
sillä sen mukaan tarkastuksen saa suorittaa eläinten,
ihmisten ja ympäristön terveyden, eläinten
hyvinvoinnin tai elintarviketurvallisuuden vaarantamisen estämiseksi.
Eläinten hyvinvoinnin vaarantamisen estämisessä ei
kyse ole perustuslain 10 §:n 3 momentin tarkoittamasta
perusoikeuksien turvaamisesta. Tämän vuoksi se
ei voi yksinään oikeuttaa tarkastukseen kotirauhan
piirissä. Momenttia on tältä osin muutettava,
jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.