Perustelut
         
         Syyteneuvottelu
         
         Arvioinnin lähtökohtia
         
         Esityksessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön syyteneuvottelu.
            Ehdotettu menettely on suomalaisessa rikosprosessissa ja rikosoikeusjärjestelmässä
            uuden
            tyyppinen ja periaatteellisesti merkittävä. Ehdotuksen
            mukaan syyttäjä ja rikoksesta epäilty
            tai rikosasian vastaaja neuvottelevat tuomioesityksestä,
            jossa epäilty tai vastaaja tunnustaa rikoksen ja suostuu
            asian käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä.
            Syyttäjä puolestaan sitoutuu vaatimaan rangaistusta
            lievennetyltä rangaistusasteikolta. 
         
         
         Tuomioesitys käsitellään epäillyn
            tai vastaajan sekä asianomistajan suostumuksella tuomioistuimessa
            tavallista oikeudenkäyntiä kevyemmässä tunnustamisoikeudenkäynnissä. Tällöin
            tuomioistuin tutkii tunnustuksen pätevyyden ja muut tuomioesitykseen
            liittyvät kysymykset sekä tarvittaessa muut tuomioesityksessä tarkoitettuun
            rikokseen perustuvat vaatimukset. 
         
         
         Esityksen perusteluiden mukaan tarkoituksena on kohdentaa viranomaisresursseja
            tarkoituksenmukaisesti, tehostaa viranomaisten toimintaa ja nopeuttaa
            rikosasioiden esitutkintaa, syyteharkintaa ja tuomioistuinkäsittelyä kuitenkin turvaten
            rikoksesta epäillyn sekä asianomistajan oikeudet.
            Erityisesti rikosasioiden käsittelyn nopeuttaminen rikosprosessin
            eri vaiheessa on tarpeen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut
            Suomea vastaan lukuisia ratkaisuja, joissa on todettu, ettei oikeudenkäynti
            ole tapahtunut Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan edellyttämässä kohtuullisessa
            ajassa. Valiokunta on aikaisemmin kiinnittänyt erityistä huomiota
            keskimääräistä pidempään
            kestävien rikosasioiden käsittelyaikaan. Suurimman
            riskin oikeudenkäyntien pitkittymiseen valiokunta
            on katsonut liittyvän vakaviin rikosasioihin, erityisesti
            talousrikoksiin (PeVM 1/2010 vp,
            s. 3). Oikeusturva on kokonaisuus, jonka osa-alueiden
            on oltava tasapainossa. Valiokunta on korostanut, että oikeudenkäyntien
            kokonaiskeston lyhentämiseen on pyrittävä sellaisin
            uudistuksin, jotka ovat tasapainossa oikeudenkäynnin joutuisuuden
            ja oikeusturvan muiden ulottuvuuksien kanssa (PeVM 1/2010
               vp, s. 3/II).
         
         
         Tuomiovallan käyttö
         
         Tuomioistuimen on 1. lakiehdotuksen 4 §:n mukaan annettava
            tunnustamisoikeudenkäynnissä tuomioesityksen mukainen
            tuomio, jos tuomioistuin lukee rikoksen syyksi tuomioesityksen mukaisesti
            eikä tuomion antamiselle ole muuta estettä. Tuomioistuin
            toisin sanoen hyväksyy tuomioesitykseen sisältyvän
            teon rikosoikeudellisen arvioinnin ja on sidottu rikosnimikkeeseen.
            Tuomioistuin ei voi myöskään lukea syyksi
            tuomioesityksessä tarkoitettua rikosta lievempää tai
            törkeämpää tekomuotoa. 
         
         
         Tuomioistuimen on tunnustamisoikeudenkäynnissä mitattava
            rangaistus lievennetyltä rangaistusasteikolta. Rangaistusasteikkoa
            lievennetään tunnustuksen perusteella rikoslain 6 lukuun
            lisättävän 8 a §:n mukaan niin,
            että tuomioistuin saa tuomita enintään
            kaksi kolmannesta rikoksesta säädetyn vankeus-
            tai sakkorangaistuksen enimmäismäärästä ja
            vähintään rikoksesta säädetyn
            rangaistuslajin vähimmäismäärän.
            Jos tuomioistuin ei hyväksy tuomioesitystä, se
            ei anna tuomioesityksen mukaista tuomiota, jolloin asia jätetään
            lakiehdotuksen 5 b luvun 4 §:n 1 momentin
            mukaisesti sillensä. 
         
         
         Sääntely on merkityksellistä perustuslain 3 §:n
            3 momentin kannalta, jonka mukaan tuomiovaltaa käyttävät
            riippumattomat tuomioistuimet, ylimpinä tuomioistuimina
            korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus. Ylintä tuomiovaltaa
            rikosasioissa käyttää perustuslain 99 §:n
            1 momentin mukaan korkein oikeus. Ehdotettua sääntelyä on
            syytä arvioida sen kannalta, onko kysymys tuomiovallan
            siirrosta tuomioistuinten ulkopuolelle. Valiokunta on arvioinut
            tätä kysymystä sakon ja rikesakon määräämistä (PeVL 7/2010 vp)
            metsähallituksen erävalvontaa (PeVL 46/2005 vp),
            rangaistusmääräysmenettelyä (PeVL 12/1993
               vp) ja rikesakkolakia (PeVL 1/1982 vp)
            koskevissa lausunnoissaan. Lausunnoissaan valiokunta on korostanut
            pidättyvää suhtautumista tuomiovallan
            käytön edelleen laajentamiseen tuomioistuinlaitoksen
            ulkopuolelle (PeVL 7/2010 vp,
            s. 3/II, PeVL 46/2005 vp, s. 4/I). 
         
         
         Valiokunta on viimeaikaisessa käytännössään
            pitänyt mahdollisena siirtää tuomiovaltaa tuomioistuinten
            ulkopuolelle summaarisissa rikosasioissa, jolloin tuomioistuimet
            voivat keskittyä vakavampien ja monimutkaisten rikosasioiden
            käsittelyyn. Valiokunta on pitänyt merkityksellisenä,
            että tällaisessa menettelyssä voidaan
            käsitellä vain rikkomuksia, joista voi seurata
            enintään kuusi kuukautta vankeutta ja summaarisessa
            menettelyssä voidaan määrätä vain rikesakko
            tai sakko (PeVL 7/2010 vp,
            s. 3—4). 
         
         
         Syyteneuvottelu poikkeaa tavoitteiltaan ja sisällöltään
            olennaisesti valiokunnan aikaisemmin arvioitavana olleesta tuomioistuinten
            ulkopuolella tapahtuvasta rikosasioiden käsittelystä. Esityksen
            tavoitteena ovat erityisesti prosessiekonomiset säästöt,
            vakavien ja monimutkaisten rikosten nopeampi esitutkinta, syyteharkinta ja
            tuomioistuinkäsittely. Syyteneuvottelu voidaan aloittaa
            epäillystä rikoksesta, josta säädetty
            ankarin rangaistus on kuusi vuotta vankeutta, ei kuitenkaan eräistä seksuaalirikoksista
            tai henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista, vaikka niistä säädetty
            ankarin rangaistus on vähemmän kuin kuusi vuotta
            vankeutta. Neuvotteluiden kohteena voi siten olla myös
            törkeitä rikoksia.
         
         
         Ehdotus ei merkitse tuomiovallan siirtämistä tuomioistuinten
            ulkopuolelle esitutkintaviranomaisille tai syyttäjille
            samalla tavoin kuin rikosasioiden summaarisessa
            käsittelyssä. Ehdotetussa menettelyssä tuomiovaltaa
            käyttää edelleen tuomioistuin. Tuomioistuimen
            tuomiovallan käyttöä rajaa tunnustamisoikeudenkäynnissä syyttäjän
            ja epäillyn tai vastaajan sopima tuomioesitys — tuomioistuin
            on sidottu rikosnimikkeeseen ja rangaistus on tuomittava lievennetyltä rangaistusasteikolta.
            Tuomioistuimen tuomiovallan kannalta on olennaista, että lakiehdotuksen
            5 b luvun 5 §:n 1 momentin mukaisesti tuomioistuimen on
            jätettävä asia sillensä, jos
            edellytykset antaa tuomioesityksen mukainen tuomio eivät
            täyty. Tuomioistuin myös määrää rangaistuksen
            lievennetyn rangaistusasteikon puitteissa samalla tavalla kuin tavanomaisessa oikeudenkäynnissä.
            Valiokunta korostaa sitä, että tuomioistuin voi
            käyttää tuomiovaltaansa ja arvioida tuomion
            antamisen edellytyksiä vain, jos sillä on käytettävissään
            riittävä selvitys teon rikosoikeudelliseksi arvioimiseksi
            ja tunnustuksen oikeellisuuden sekä vapaaehtoisuuden varmistamiseksi.
            Rikoskokonaisuuden oikeudellisen arvioinnin ja syyteneuvottelun
            asianmukaisuuden varmistamiseksi on tärkeää,
            että tuomioesityksestä ilmenee myös juttuun
            mahdollisesti liittyvät syyttämättäjättämispäätökset.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aiemmassa käytännössään
            suhtautunut myönteisesti rikosasian kirjalliseen käsittelyyn,
            kun tavoitteena oli mahdollistaa yksinkertainen ja prosessiekonominen
            menettely tunnustettuja rikoksia varten. Perusoikeusjärjestelmän
            kannalta on merkityksellistä, että syyteneuvottelu
            vaikuttaa asioiden käsittelyaikoihin ja siten edistää perustuslain
            21 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattua
            oikeutta saada asiansa ilman aiheetonta viivytystä tuomioistuimessa
            käsitellyksi (PeVL 31/2005 vp,
            3/II, PeVL 35/2002 vp,
            s. 3/II).
         
         
         Erilaisia syyteneuvottelumenettelyjä on käytössä useissa
            Euroopan maissa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa on ollut käsiteltävänä syyteneuvottelua
            koskevia asioita ilman, että tuomioistuin olisi pitänyt
            järjestelyä Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisena.
            Lisäksi Euroopan neuvoston ministerikomitean
            suosituksessa vuodelta 1987 puolletaan syyteneuvottelun käyttöönottoa
            rikosprosessien yksinkertaistamiseksi, jos perustuslailliset ja
            oikeudelliset traditiot sen sallivat. Valiokunnan käsityksen
            mukaan ehdotettu sääntely ei muodostu perustuslain
            3 §:n 3 momentin kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Oikeudenmukainen oikeudenkäynti
         
         Syyte voidaan käsitellä tunnustamisoikeudenkäynnissä rikoksesta
            epäillyn tai rikosasian vastaajan suostumuksella. Tunnustamisoikeudenkäynti
            on menettelyltään normaalia rikosoikeudenkäyntiä keveämpi
            ja suppeampi. Suostumus rikosasian käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä merkitsee
            erityisesti sitä, että näyttönä on
            vastaajan tunnustus eikä muuta todistelua esitetä.
            Vastaaja luopuu siten oikeudestaan riitauttaa esitetty todistelu
            ja esittää omaa todistelua. 
         
         
         Ehdotus on merkityksellinen Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6
            artiklan 3 kappaleen d kohdan kannalta. Sen mukaan rikoksesta syytetyn vähimmäisoikeuksiin
            kuuluu oikeus kuulustella tai kuulustuttaa todistajia, jotka kutsutaan
            todistamaan häntä vastaan, ja saada hänen
            puolestaan esiintyvät todistajat kutsutuiksi ja kuulustelluiksi
            samoissa olosuhteissa kuin häntä vastaan todistamaan
            kutsutut todistajat. Tämä oikeus kuuluu myös
            perustuslain 21 §:n 2 momentin sisältämiin
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin (HE
               309/1993 vp, s. 74/II, PeVL
               31/2005 vp, s. 4/II, PeVL 5/1999
               vp, s. 6/I). Valiokunta on vakiintuneessa käytännössään
            katsonut, ettei perustuslain säännös
            estä säätämästä lailla
            vähäisiä poikkeuksia oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset poikkeukset eivät
            muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
            yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
            (HE 309/1993 vp, s. 74 ja esim. PeVL 7/2010
               vp).
         
         
         Perusoikeusrajoituksen kohteeksi joutuvan henkilön
            suostumuksella voi sinänsä olla merkitystä valtiosääntöoikeudellisessa
            arvioinnissa, ja perustuslakivaliokunta on pitänyt tässä suhteessa
            oleellisena sitä, mitä voidaan pitää oikeudellisesti
            relevanttina suostumuksena tietyssä tilanteessa (esim. PeVL
               31/2005 vp, s. 3). Valiokunta on toisaalta pitänyt
            selvänä, että perusoikeussuoja ei voi
            oikeudellisena kysymyksenä menettää aina
            merkitystään pelkästään
            siksi, että laissa säädetään
            jonkin toimenpiteen vaativan kohdehenkilön suostumuksen.
            Perusoikeussuojaa ei voida millaisessa asiassa tahansa jättää riippumaan
            asianomaisen suostumuksesta. Valiokunta on edellyttänyt
            suostumuksenvaraisesti perusoikeussuojaan puuttuvalta
            lailta muun muassa tarkkuutta ja täsmällisyyttä,
            säännöksiä suostumuksen antamisen
            ja sen peruuttamisen tavasta, suostumuksen aitouden ja vapaaseen
            tahtoon perustuvuuden varmistamista sekä sääntelyn
            välttämättömyyttä.
            Suostumuksen aitouteen ja vapaaehtoisuuteen sekä nimenomaisuuteen
            on valiokunnan mielestä kiinnitettävä erityistä huomiota,
            kun kysymys on oikeusturvasta rikosoikeudenkäynnissä.
            Lisäksi on varmistuttava siitä, että suostumuksen
            antaja tietää ja ymmärtää suostumuksen
            merkityksen (PeVL 31/2005 vp,
            s. 3/II). 
         
         
         Arvioitaessa suostumuksen aitoutta ja sen perustumista vapaaseen
            tahtoon on otettava huomioon, että suostumus liittyy, mahdollisesti
            vakavan, rikoksen tunnustamiseen ja siitä tuomittavan rangaistuksen
            merkittävään lieventämiseen.
            Tunnustaessaan rikoksesta epäilty luopuu oikeudestaan olla
            todistamatta itseään vastaan, joka kuuluu perustuslain
            21 §:n oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin
            (PeVL 34/2012 vp, s. 3). Euroopan
            neuvoston ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännössä itsekriminointisuoja
            on johdettu  Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen
            turvaamasta oikeudesta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.
         
         
         Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut, että syyteneuvottelu
            voi loukata Euroopan ihmisoikeussopimusta, jos 1) tunnustamalla
            saatu alennus rangaistukseen on huomattavan suuri, 2) epäiltyä on
            painostettu syytteestä sopimiseen tavalla, joka tekee täysin
            tyhjäksi oikeuden olla myötävaikuttamatta
            oman syyllisyytensä selvittämiseen, tai 3) syyteneuvottelu
            vaikuttaisi olevan ainoa keino välttää rangaistus,
            joka itsessään loukkaisi ihmisoikeussopimuksen
            3 artiklaa. Keskeisenä ihmisoikeustuomioistuin piti myös
            sitä, että tuomioistuin varmistaa syyteneuvottelussa
            annetun tunnustuksen vapaaehtoisuuden (Babar Ahmad ym. v. Yhdistynyt
            Kuningaskunta 6.7.2010).
         
         
          Syyttäjä ei voi ryhtyä syyteneuvotteluun,
            ellei käytettävissä oleva näyttö syyttäjän
            mielestä riitä syytteen nostamiseen. Syyteneuvottelussa syyttäjää koskee
            yleinen objektiviteettiperiaate ja tasapuolisuusvelvoite eikä hän
            esim. saa liioitella niitä seuraamuksia, joita aiheutuu,
            mikäli epäilty ei syyteneuvottelussa tunnusta
            rikosta. Rikoksesta epäillyllä tai rikoksen vastaajalla
            on pääsääntöisesti
            oikeus avustajaan sekä syyteneuvottelussa että tunnustamisoikeudenkäynnissä (1
            luvun 10 a §:n 2 mom. ja 5 b luvun 2 §:n 2 mom.).
            Tunnustamisoikeudenkäynnissä tuomioistuin selvittää vastaajalta,
            tunnustaako hän edelleen rikoksen, suostuuko asian käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä
            ja
            ymmärtääkö hän tuomioesityksen
            sisällön ja merkityksen (5 b luvun 3 §:n
            1 mom. 2 kohta). Ehdotettu sääntely suostumuksen
            antamisen ja peruuttamisen tavasta, suostumuksen nimenomaisuudesta,
            aitoudesta ja vapaaehtoisuudesta ja sen varmistamisesta, että suostumuksen
            antaja ymmärtää suostumuksen merkityksen,
            vastaa valiokunnan asettamia vaatimuksia. Valiokunnalla ei ole myöskään huomautettavaa
            sääntelyn tarkkuudesta ja täsmällisyydestä (vrt. PeVL
               31/2005 vp, s. 3/II). 
         
         
         Tunnustetusta rikoksesta tunnustusoikeudenkäynnissä tuomittavan
            rangaistuksen lievennys on tuntuva, mutta rangaistuksen ankaruuden
            ero tavanomaisessa oikeudenkäynnissä tuomittavan rangaistuksen
            välillä ei ole suhteettoman suuri eikä sen
            voida katsoa asiattomasti painostavan henkilöä tunnustamaan
            rikoksen ja suostumaan tunnustamisoikeudenkäyntiin. Valiokunnan mielestä ehdotettu
            sääntely ei ole nämä seikat huomioon
            ottaen ristiriidassa perustuslain 21 §:n 2 momentin tai
            Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
            kanssa. 
         
         
         Yhdenvertaisuus
         
         Rikoksen tunnustanut ja tunnustamisoikeudenkäyntiin
            suostunut tuomitaan lievempään rangaistukseen
            kuin tavanomaisessa rikosoikeudenkäynnissä. Tällaista
            sääntelyä on arvioitava myös
            perustuslain 6 §:n 1 momenttiin sisältyvän yleisen
            yhdenvertaisuussäännöksen kannalta. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            vakiintuneesti katsottu, ettei yleisestä yhdenvertaisuusperiaatteesta
            voi johtua tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
            vaatimaan sääntelyyn. Erottelut eivät
            kuitenkaan tällöinkään saa olla
            mielivaltaisia, eivätkä erot saa muodostua kohtuuttomiksi
            (vrt. esim. PeVL 11/2012 vp, s. 2/II, PeVL 37/2010
               vp, s. 3/I). Valiokunta on toisaalta korostanut
            perustuslaissa turvatun yhdenvertaisuuden merkitystä rikosoikeudellisen
            seuraamusjärjestelmän yhteydessä (PeVL
               59/2001 vp). 
         
         
         Syyteneuvottelun käyttöala on lähtökohtaisesti
            laaja, sillä siihen kuuluvat rikokset, joiden enimmäisrangaistus
            on kuusi vuotta vankeutta, pois lukien tietyt henkeen ja terveyteen
            kohdistuvat rikokset ja seksuaalirikokset. Lisäksi edellytetään,
            että syyttäjä katsoo rikosasian käsittelyn
            tunnustamisoikeudenkäynnissä perustelluksi ottaen
            huomioon asian laatu, esitettävät vaatimukset,
            saavutettavat kustannussäästöt, ajansäästö ja
            osallisuuskysymykset (1 luvun 10 §:n 1 mom. 2
            kohta). Esityksen perusteluissa korostetaan voimakkaasti sitä,
            että syyteneuvottelulla on saatava tuntuvia prosessiekonomisia
            etuja verrattuna asian käsittelyyn tavanomaisessa järjestyksessä.
            Sääntelyn katsotaan soveltuvan sellaisiin rikoksiin,
            jotka ovat vaikeasti tai hitaasti tutkittavissa ja joiden oikeudenkäynti
            muodostuu laajaksi ja raskaaksi. Esimerkkinä mainitaan talousrikokset
            laajassa mielessä (HE s. 14, 23 ja 40). Rikoksesta
            epäiltyjen tai rikosasian vastaajien yhdenvertaisuuden
            kannalta on merkityksellistä myös se, että syyteneuvottelun
            aloittaminen edellyttää, ettei rikoksen asianomistajalla ole
            vaatimuksia asiassa tai hän suostuu sen käsittelyyn
            tunnustamisoikeudenkäynnissä. Syyteneuvottelu
            edellyttää lisäksi lähtökohtaisesti
            sitä, että myös muut rikokseen osalliset
            tunnustavat rikoksen ja suostuvat sen käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä.
         
         
         Rikoksen tunnustaminen syyteneuvottelussa johtaa rangaistuksen
            tuomitsemiseen sekä minimi- että maksimirangaistuksen
            osalta lievennetyltä rangaistusasteikolta, ja erityisistä syistä tuomioistuin
            voi poiketa rangaistuslajista. Nykyään rikoksen
            tunnustaminen voidaan rangaistuksen mittaamisessa ottaa huomioon
            rikoslain 6 luvun 6 §:n 3 kohdan mukaisena rangaistuksen
            lieventämisperusteena. Oikeuskäytännössä lieventämisperusteen
            käyttö ei ole ollut yleistä, ja sen soveltamiselle
            on asetettu korkeat vaatimukset. Syyteneuvotteluun liittyvällä tunnustamisella
            olisi siten rangaistuksen ankaruuteen merkittävästi
            suurempi vaikutus kuin tunnustamisella tavanomaisessa oikeudenkäynnissä.
            Asteikon lievennystä voidaan pitää myös
            varsin huomattavana, kun sitä verrataan rikoslain 6 luvun
            8 §:n mukaiseen yhden neljäsosan suuruiseen rangaistusasteikon
            lievennykseen.
         
         
         Syyteneuvottelu voi kaiken kaikkiaan kohdentua rikoksesta epäiltyihin
            osin heistä riippumattomista syistä. Ehdotetussa
            sääntelyssä ja erityisesti esityksen
            perusteluissa korostuvat prosessiekonomiset tavoitteet tavalla,
            joka voi johtaa moitittavuudeltaan ja tekijän syyllisyyden
            kannalta samanlaisista rikoksista tuomittavien rangaistusten erilaisuuteen.
            Ongelmatonta ei ole myöskään se, että oman
            rikoksen selvittäminen teon tunnustamalla vaikuttaa kovin
            eri tavoin rangaistuksen ankaruuteen sen mukaan, käsitelläänkö asia
            tunnustamisoikeudenkäynnissä tai tavanomaisessa
            oikeudenkäynnissä. Perustuslakivaliokunta katsoo
            kuitenkin, ettei sääntely muodostu rikoksesta
            epäiltyjen tai rikosasian vastaajien kannalta mielivaltaiseksi
            eikä erottelu rangaistuksen lievennyksen suuruudesta huolimatta
            ole kohtuutonta. Ehdotettua sääntelyä on syytä edelleen
            kehittää sen varmistamiseksi, etteivät
            erot seuraamusten ankaruudessa käytännössä muodostu
            epäasiallisen suuriksi. Yhdenvertaisuutta voidaan vahvistaa
            esimerkiksi rajaamalla syyteneuvottelu rikoksiin, jotka kohdistuvat
            valtioon ja julkisyhteisöihin. Lakivaliokunnan tulisi vielä harkita
            tunnustuksen vaikutuksen supistamista koskemaan esimerkiksi vain enimmäisrangaistusta.
            Lisäksi sääntelyä on syytä täydentää syyteneuvottelun
            edellytyksiä ja neuvottelumenettelyä koskevilla
            säännöksillä. Perustuslakivaliokunnan
            mielestä esityksessä on kysymys periaatteellisesti
            merkittävästä rikosprosessin uudistuksesta,
            jonka vaikutusten merkittävyyttä ja laajakantoisuutta
            on vaikea arvioida. Tämän vuoksi valiokunta pitää perusteltuna, että sääntelyn
            vaikutuksia seurataan tarkoin epätoivottujen seurausten
            havaitsemiseksi ja niihin puuttumiseksi.
         
         
         Syyttämättäjättämispäätös
         
         Oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 1 luvun
            säännöksiä syyttämättäjättämisestä ehdotetaan
            muutettavaksi siten, että syyttäjä saa jättää syytteen
            nostamatta luvun 7 tai 8 §:n taikka muun vastaavan lainkohdan
            perusteella, vaikka syytteen nostamiseen on todennäköisiä syitä. Voimassa
            olevan oikeuden mukaan, kun syyttäjä tekee toimenpiteistä luopumista
            tarkoittavan eli seuraamusluonteisen syyttämättäjättämispäätöksen,
            siihen sisältyy toteamus epäillyn syyllistymisestä rikokseen.
            Ehdotetulla muutoksella on tarkoitus ilmaista se, ettei syyttämättäjättämispäätöksessä
            enää todettaisi
            rikoksesta epäillyn syyllistyneen rikokseen. Samalla ehdotetaan
            kumottavaksi luvun 10 §:n säännös
            syyttämättä jätetyn mahdollisuudesta
            saada syyllisyyttä koskeva ratkaisu tuomioistuimen käsiteltäväksi. 
         
         
         Syyttämättäjättämispäätöstä koskevan
            sääntelyn muuttaminen siten, ettei päätökseen
            enää sisälly toteamusta henkilön
            syyllistymisestä rikokseen, on perusteltua perustuslain
            21 §:stä johdettavan ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            6 artiklan 2 kappaleessa nimenomaan vahvistetun syyttömyysolettaman
            kannalta. Valiokunta pitää syyttömyysolettaman
            kannalta perusteltuna, että henkilöllä on
            edelleen oikeus saattaa häntä koskeva syyttämättäjättämispäätös
            tuomioistuimen käsiteltäväksi.