Perustelut
Ehdotettu sääntely
Hallituksen esityksen tarkoituksena on turvata nykyistä paremmin
oikeus välttämättömään
huolenpitoon ja riittäviin terveyspalveluihin Suomessa
oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille, joilla ei ole voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
oikeutta muihin julkisen terveydenhuollon palveluihin kuin kiireelliseen
hoitoon (1. lakiehdotuksen 1 §).
Ehdotuksen mukaan kyseessä olevilla ns. paperittomilla
henkilöillä on oikeus terveydenhuollon ammattihenkilön
välttämättömiksi arvioimiin
lyhytkestoisiin terveyspalveluihin (4 §), joita
ovat esityksen perustelujen (s. 35/I) mukaan raskauden
ja synnytyksen hoitoon liittyvät palvelut sekä pitkäaikais-
ja muiden sairauksien hoito silloin, kun terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi
hoidon olevan välttämätöntä ottaen huomioon
henkilön terveydentila ja hänen Suomessa oleskelunsa
kesto (4 §:n 2 momentti). Kunnalla olisi velvollisuus järjestää laissa
tarkoitetuille alaikäisille terveydenhuollon palvelut samassa
laajuudessa kuin niille alaikäisille, joiden kotikunta
on Suomessa (4 §:n 3 momentti).
Ehdotuksen mukaan velvollisuus terveyspalvelujen antamiseen
on kunnalla. Kunnalla on myös oikeus periä terveydenhuollon
palveluja käyttäneeltä palvelujen tuotantokustannuksia vastaava
asiakasmaksu, joka vastaa muulta kuin Suomessa asuvalta henkilöltä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksulain 1, 2 ja 13 §:n
sekä asiakasmaksuasetuksen 24 §:n nojalla perittävää maksua.
Maksukyvyttömyys ei saa kuitenkaan olla este palvelujen
järjestämiselle. Esityksen 1. lakiehdotuksen 5 §:n
ja 2. lakiehdotuksen 20 §:n 3 momentin mukaan valtio korvaa
palvelut järjestäneelle kunnalle niistä aiheutuneet kustannukset.
Arviointi
Esityksen arvioinnin kannalta merkityksellisiä ovat
perustuslain 19 §:n välttämätöntä huolenpitoa
koskeva sääntely ja 22 §:n mukainen julkisen
vallan velvoite turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen
sekä myös 6 §:n yhdenvertaisuutta koskeva
säännös.
Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella, joka
ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa,
on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Säännös
turvaa jokaiselle Suomen lainkäyttöpiirissä olevalle
subjektiivisen oikeuden sellaiseen tulotasoon ja palveluihin, joilla
turvataan ihmisarvoisen elämän edellytysten vähimmäistaso (ks. HE
309/1993 vp, s. 69/II). Tähän
kuuluu esimerkiksi terveyden ja elinkyvyn säilyttämisen kannalta
välttämätön kiireellinen sairaanhoito (ks.
esim. PeVL 20/2004 vp, s. 2/I).
Hallituksen esitys toteuttaa perustuslain 19 §:n 1 momenttia, joten
ehdotus on perustuslain perusoikeussääntelyn mukainen.
Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Lakiehdotus turvaa
nykyistä paremmin oikeuden välttämättömään
huolenpitoon ja riittäviin terveyspalveluihin Suomessa oleskeleville
kolmansien maiden kansalaisille. Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
vakiintuneesti katsottu, ettei perustuslaki sinänsä estä asettamasta
ehtoja 19 §:n 2 momentin mukaista perustoimeentuloa
turvaavan etuuden saamiselle. Tämä saattaisi liittyä esimerkiksi
Suomessa asumiseen tai työskentelemiseen. Nyt ehdotettu sääntely
kuitenkin koskee perustuslain 19 §:n 1 momentin
mukaista ns. eksistenssiminimiä eli ihmisarvoisen elämän
edellytysten vähimmäistasoa, joka kuuluu kaikille.
Perustuslain 6 §:n mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia
lain edessä. Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän,
kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä,
ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin
asioihin kehitystään vastaavasti. Valiokunnalla
ei ole tältäkään osin huomautettavaa ehdotettuun
sääntelyyn.
Ehdotus merkitsee perustuslain 121 §:n 2 momentissa
tarkoitettua uutta tehtävää kunnille, josta
on säädettävä lailla. Kunnille
säädettävien uusien tehtävien
merkitys ilmenee lainsäätäjän velvollisuutena
huolehtia rahoitusperiaatteen mukaisesti kuntien tosiasiallisista
edellytyksistä suoriutua velvoitteistaan (ks. esim. PeVL 30/2013
vp, s. 5/II, PeVL 12/2011 vp,
s. 2/II, PeVL 41/2010 vp, s.
5/II).
Kunnat vastaavat jatkossa hallituksen esityksessä tarkoitettujen
terveydenhuollon palvelujen antamisesta. Koska tehtävästä säädetään
lailla, ei uuden tehtävän antamisessa ole valtiosääntöoikeudellista
ongelmaa. Ehdotus ei muodostu myöskään
rahoitusperiaatteen kannalta ongelmalliseksi, koska 1. lakiehdotuksen
5 §:n mukaan Kansaneläkelaitos korvaa
valtion varoista kunnalle rajat ylittävästä terveydenhuollosta
annetun lain 20 §:n 3 momentin mukaisesti lakiehdotuksessa
tarkoitetuista terveydenhuollon palveluista aiheutuneet kustannukset.