Perustelut
Bosnia-Hertsegovinassa joulukuussa 2004 käynnistyvä Althea-operaatio
on Euroopan unionin kolmas sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio.
Se on henkilövahvuudeltaan huomattavasti aiempia vuonna
2003 Makedoniassa (FYROM) ja Kongon demokraattisessa tasavallassa
toteutettuja EU:n operaatioita suurempi. Alkuvaiheessa Althea-operaatioon
on tarkoitus osallistua noin 7 000 henkilöä eli
sen vahvuus on suunnilleen sama kuin Bosnia-Hertsegovinassa toimivan Nato-johtoisen
SFOR-operaation päättymishetken vahvuus.
Selonteon mukaan Bosnia-Hertsegovinan turvallisuustilanne on
parantunut, mutta maa on edelleen epävakaa ja kansainvälisen
yhteisön läsnäolo tarpeen. Puolustusvaliokunta
toteaa, että kuluvan vuoden maaliskuun levottomuudet Kosovossa
osoittavat, että tilanne Länsi-Balkanilla voi
muuttua nopeastikin huonompaan suuntaan. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että EU:n operaation
kokoa ja luonnetta kyetään muuttamaan tarpeen
mukaan tilanteen muuttuessa, ja toivoo, että kansainvälistä sotilaallista
läsnäoloa Bosnia-Hertsegovinassa kyetään
pienentämään suunnitellulla tavalla.
Selonteon mukaan Althea-operaation voimankäyttösäännöt
on tarkoitus hyväksyä EU:n yleisten asiain ja
ulkosuhdeneuvostossa 11. lokakuuta 2004. Selonteon ja valiokunnan
saaman selvityksen mukaan voimankäyttösäännöt
tulevat olemaan hyvin samankaltaiset kuin nykyisen SFOR-operaation.
Voimankäyttösäännöt
eivät valiokunnan saaman selvityksen mukaan myöskään
poikkea Makedonian Concordia-operaation tai Kosovon KFOR-operaation
vastaavista.
Puolustusvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että sääntöjen sisältö ei
tule olemaan Suomen kannalta ongelmallinen. Koska voimankäyttösääntöjen
sisältö määrittelee rauhanturvaamislain
2 §:n mukaan sen, miten eduskunta osallistuu Suomen rauhanturvaoperaatioista
päättämiseen, valiokunnan mielestä on jossain
määrin ongelmallista, että eduskunnalla ei
Suomen osallistumista harkitessaan ole lopullista varmuutta voimankäyttösääntöjen
sisällöstä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi pyrkii osaltaan varmistamaan, että tuleviin
operaatioihin osallistumista harkittaessa voimankäyttösäännöt
on hyväksytty siinä vaiheessa, kun Suomen osallistumista
operaatioihin käsitellään eduskunnassa.
Tämä on valiokunnan mielestä entistä tärkeämpää,
jos Euroopan unionin kriisinhallintaoperaatioiden osalta pyritään
kaavaillulla tavalla entistä lyhyempiin valmisteluaikoihin.
Valiokunta pitää hyvänä EU:n
ja Naton välisen yhteistyön kehittämisen
kannalta, että operaatioon sovelletaan periaatteessa EU:n
ja Naton välisiä pysyviä yhteistyöjärjestelyjä (ns. Berlin
plus -järjestelyt). Althea-operaation myötä EU:n
ja Naton yhteistyöjärjestelyjen samoin kuin EU:n
kriisinhallintatoiminnan päätöksentekoketjun
sotilaallisten ja poliittisten elementtien toimivuutta kyetään
arvioimaan laajemmassa kriisinhallintaoperaatiossa.
Vaikka Naton SFOR-operaatio päättyy ja vastuu
siirtyy EU:lle, Bosnia-Hertsegovinaan jää edelleen
noin 150 hengen suuruinen Naton esikunta sekä pienehkö määrä Yhdysvaltain
sotilaita. Valiokunta pitää tätä Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintaoperaation
historia sekä Bosnia-Hertsegovinan hallituksen oma kanta
huomioon ottaen ymmärrettävänä.
Puolustusvaliokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että EU ja Nato pyrkivät sekä etukäteisneuvotteluin
että käytännön toiminnassa varmistamaan,
että järjestöjen roolit ja vastuut operaatioalueella
ovat mahdollisimman selkeät.
Suomen on tarkoitus toimia operaatiossa pohjoisen monikansallisen
osaston (Multinational Task Force North) kehysvaltiona vuoden 2005 kesään
saakka. Kokonaisvahvuudeltaan 1 200 hengen suuruiseen osastoon sisältyy
valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen lisäksi 10
EU- tai Nato-maan joukkoja (Irlanti, Itävalta, Puola, Portugali,
Ruotsi, Slovenia, Tsekki, Turkki, Kreikka ja Viro). Puolustusvaliokunta pitää Suomen
saamaa kehysvaltion roolia merkittävänä osoituksena
Suomen osaamisesta kriisinhallinnassa sekä Suomea kohtaan
tunnetusta luottamuksesta.
Valiokunta pitää hyvänä,
että Suomi sijoittuu Bosnia-Hertsegovinassa samalle alueelle,
jossa Suomen aiemmat IFOR- ja SFOR-operaatioihin osallistuneet rauhanturvaajat
toimivat vuodesta 1996 vuoteen 2003.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan operaation kustannukset
vuodelle 2005 tullaan sisällyttämään
valtion ensi vuoden talousarvioon täydennysmenettelyllä.
Valiokunta toteaa samoin saamaansa selvitykseen viitaten, että Suomen
kehysvaltioasemasta johtuen lopulliset Suomelle aiheutuvat kustannukset
selviävät vasta siinä vaiheessa, kun
kustannusten jako Suomen ja muiden pohjoisen monikansallisen osaston
valtioiden välillä on saatu suoritettua.