Perustelut
Yleisarvio selonteosta
Valiokunta keskittyy tässä lausunnossaan EU-selonteon
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen osuuteen. Valiokunta tukeutuu
arviossaan EU-selonteosta turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
2009 käsittelyn yhteydessä kuultuihin asiantuntijoihin.
Selonteossa todetaan, että valtioneuvoston tahtotila
2020-luvulla on, että EU on kansainvälisen turvallisuuden
vahva tuottaja sekä tehokas kokonaisvaltainen kriisinhallinnan
toimija. Valiokunta yhtyy tähän tavoitteeseen.
Euroopan unioni on turvallisuuspolitiikassa Suomelle keskeinen viitekehys.
Unionin jäsenenä Suomi on osa poliittista liittoa,
jonka jäseniä yhdistää vahva
yhteenkuuluvuus ja tahto toimia yhdessä. Valiokunta arvioi,
että kriisinhallinnan parissa toimivista organisaatiosta
Euroopan unionilla on kaikkein parhaat edellytykset kokonaisvaltaiseen
kriisinhallintaan. Unioni on tehokas toimija niin kehitysyhteistyössä kuin
siviili- ja sotilaallisessa kriisinhallinnassa.
EU:n yhteisvastuulauseke ja avunantovelvoite
Valiokunta toteaa, että uusia elementtejä EU:n turvallisuus-
ja puolustuspolitiikassa ovat muun muassa unionin yhteisvastuulauseke
sekä avunantovelvoite. Valiokunta huomauttaa, että unionin
yhteisvastuulausekkeen mukainen toiminta on jo huomioitu laissa
puolustusvoimista sekä asevelvollisuuslaissa. Unionin avunantovelvoitetta
puolustusvaliokunta on käynyt perusteellisesti läpi
Lissabonin sopimusta koskevassa lausunnossaan (PuVL 4/2008
vp). Valiokunta toteaa, että unionin avunantolausekkeen
tulkinnasta ei juuri käydä keskustelua Suomen
ulkopuolella. Valiokunnan näkemyksen mukaan muiden unionimaiden
avunantovelvoitetta koskevien näkemysten selvittyä voidaan
myös Suomessa paremmin arvioida tarpeita lähteä muuttamaan kansallista
lainsäädäntöä.
Valiokunta toteaa, että EU:n avunantovelvoite on kansainvälisoikeudellisesti
sitova, mutta sen merkitys rakentuu ennen kaikkea EU-maiden tiiviille
yhteenkuuluvuudelle. Laajamittainen sotilaallinen hyökkäys
jotakin EU-maata kohtaan on hyvin epätodennäköinen
kehityskulku. Sen sijaan sotilaalliset painostustoimet, jotka ovat
kuuluneet erilaisten sotilaallisten uhkamallien sisältöön
ja keinovalikoimaan jo aiemmin, ovat mahdollisia myös jatkossa.
Unionin keskittyminen voimavaratyössään sotilaallisen
kriisinhallintakyvyn kehittämiseen ei valiokunnan mielestä ole
ristiriidassa sen näkemyksen kanssa, että mahdollisuus
avun saamiseen muilta unionimailta nostaa hyökkäyskynnystä ja
parantaa Suomen kykyjä mahdollisen hyökkäyksen
ennaltaehkäisemiseksi.
Valiokunta toteaa saamaansa selvitykseen perustuen, ettei unioni
pyri luomaan unionimaiden kesken vastaavaa kollektiivisen puolustuksen rakennetta
kuin mitä Natolla on. Tähän ei unionimailla
ole poliittista halua eikä taloudellisia resursseja. Naton
esikuntarakenteessa työskentelee noin 13 000 henkeä,
unionin Brysselissä toimivassa sotilasesikunnassa on tällä hetkellä noin
200 henkeä.
Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen siitä,
että Ranskan paluu Naton sotilaalliseen komentorakenteeseen
parantaa EU:n ja Naton yhteistyömahdollisuuksia.
Pysyvä rakenteellinen yhteistyö
Pysyvän rakenteellisen yhteistyön keskeinen ajatus
on, että halukkaat unionimaat voivat syventää keskinäistä yhteistyötään
ilman, että kaikki unionimaat ovat työssä mukana.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lähtökohtaisesti kaikki unionimaat
voivat osallistua EU:n voimavaratyön edistämiseen.
EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisvahvuus on kaikkien
jäsenmaiden sitouttaminen unionin kriisinhallintakyvyn
kehittämiseen.
Lissabonin sopimukseen sisältyy pöytäkirja pysyvän
rakenteellisen yhteistyön vaatimuksista ja niihin liittyvistä sitoumuksista.
Valiokunta huomauttaa, että pöytäkirjassa
kuvatut kriteerit ovat siinä määrin yleisiä,
ettei niiden perusteella voida vielä valikoida yhteistyömuotoon
osallistuvia maita. Valiokunta korostaa, että tarkempien
kriteerien määrittelytyössä on
välttämätöntä olla
aktiivisesti mukana, sillä käynnistysvaiheessa
yhteistyöhön mukaan tulevat maat sovitaan määräenemmistöllä.
Käytettävien kriteerien tulee valiokunnan mielestä olla
lähtökohtaisesti laadullisia. Esimerkiksi puolustusmenojen osuus
bruttokansantuotteesta on valiokunnan mielestä kriteeri,
jonka avulla sotilaallista suorituskykyä ei voida mitata
muun muassa ammattiarmeijoiden huomattavan korkeiden palkkakustannusten
vuoksi.
Saadun selvityksen perusteella EU:n voimavaratyön kehittyessä yhä pidemmälle
ei kaikissa unionimaissa välttämättä ole
halua eikä kykyä osallistua kaikkeen unionin sotilaallisen
kriisinhallintakyvyn alla tapahtuvaan toimintaan. Tästä konkreettinen
esimerkki ovat jo nyt Euroopan puolustusviraston hallinnoimat projektit,
joihin voivat osallistua vain halukkaat ja kyvykkäät unionimaat.
Valiokunta korostaa, että Suomen tulee arvioida erittäin
huolellisesti, mihin EU:n voimavarahankkeisiin sen kannattaa panostaa rakenneyhteistyössä
rajallisia
resurssejaan.
Euroopan puolustusvirasto ja EU-yhteistyö puolustusmateriaalikysymyksissä
Valiokunta toteaa, että globaalilla finanssi- ja talouskriisillä tulee
vääjäämättä olemaan
vaikutuksia eurooppalaiseen yhteistyöhön myös
puolustusmateriaalikysymyksissä. Valiokunta huomauttaa,
että kriisin vaikutukset eivät välttämättä ole
positiivisia unionimaiden pyrkiessä turvaamaan kansallisen
puolustusvälineteollisuutensa kohdistamalla hankintoja
entistä enemmän vain kotimaahan.
Valiokunta toteaa, että puolustusmateriaali on unionimaissa
perinteisesti hankittu valtaosin kotimarkkinoilta. Kotimaisen teollisuuden
suosiminen on ollut mahdollista, koska EY:n perustamissopimuksen
artiklan 296 pohjalta jäsenmaat ovat voineet jättää puolustushankinnat
kilpailun ulkopuolelle.
Euroopan puolustusvirasto on valiokunnan mielestä jatkossakin
keskeinen toimintakanava unionitason puolustusmateriaaliyhteistyössä. Suomi
on alusta lähtien ollut yksi viraston voimakkaimpia tukijoita,
mikä on huomioitu positiivisesti muiden unionimaiden taholta
muun muassa Suomen saamien merkittävien puolustusvirastotehtävien
kautta.
Euroopan puolustusvirasto on omalla toiminnallaan pyrkinyt avaamaan
eurooppalaisia puolustusvälinemarkkinoita. Konkreettinen
esimerkki tästä ovat puolustusvälinehankintojen käytännesäännöt,
jotka astuivat voimaan heinäkuussa 2006. Käytännesäännöt
perustuvat vapaaehtoisuuteen. Perusajatus on, että kaikki
yli miljoonan euron kynnysarvon ylittävät hankkeet — tiettyjä sensitiivisiä hankkeita
lukuun ottamatta — kilpailutettaisiin. Valiokunta huomauttaa,
että vapaaehtoisuuteen perustuva käytännesääntöregiimi
on mielekäs ainoastaan sitä kautta, että siinä ovat
kaikki unionimaat aktiivisesti mukana.
Merkittävä uusi avaus EU-tason puolustusmateriaaliyhteistyössä on
komission aktivoituminen näiden markkinoiden avaamisessa.
Komissio julkaisi joulukuussa 2007 puolustuspaketin, joka sisälsi
tiedonannon puolustusteollisuudesta sekä kaksi säädösehdotusta
(puolustus- ja turvallisuushankintojen direktiiviehdotus sekä yhteisön
sisäiset puolustustarvikesiirrot). Puolustusvaliokunta
on käsitellyt tätä asiakokonaisuutta
lausunnoissaan vuonna 2008 (PuVL 5/2008
vp ja PuVL 6/2008 vp).
Komission päätavoite on saada puolustusvälinehankinnat
yhä enenevässä määrin
aidon kilpailun piiriin ja osaksi EU:n sisämarkkinoita. Direktiivit
tulevat voimaan keväällä 2009, ja niiden
täytäntöönpanoaika on kaksi
vuotta. Valiokunta toteaa, että Suomen näkemykset
direktiivien sisällön valmistelussa tulivat varsin
hyvin huomioiduksi. Valiokunnan mielestä keskeisimpänä ongelmana
hyväksytyssä puolustuspaketissa on se, että vastakauppavelvoitteen
käyttöalue voi kaventua. Tällä on
taas valiokunnan näkemyksen mukaan kielteisiä vaikutuksia
muun muassa kotimaisen puolustusvälineteollisuuden elinmahdollisuuksiin
sekä huoltovarmuuskysymyksiin. Vastakauppoihin liittyvistä kysymyksistä keskustellaan
myös Euroopan puolustusviraston piirissä, minne
vastakauppakysymykset valiokunnan mielestä ensisijaisesti
kuuluvatkin.
Yhteenvetona valiokunta toteaa, että Suomen puolustusteollisuus
on pienuudestaan huolimatta kilpailukykyinen tietyissä keihäänkärkihankkeissa,
joten vapaamman kilpailun toteutuminen voi tuoda uusia markkinoita
myös suomalaisyrityksille. Erityisen tärkeää tämä on
pienten ja keskisuurten yritysten osalta. Markkinoiden avaamisen
tulee perustua kuitenkin vastavuoroisuuteen. Valiokunta korostaa,
että kilpailutuksen piiriin tulevien puolustushankintojen listan
tulee olla kaikissa unionimaissa mahdollisimman yhdenmukainen tasavertaisen
kilpailuasetelman takaamiseksi.
EU:n taisteluosastokonsepti
Unionin sotilaallisen kriisinhallintakyvyn kehittämisessä on
viime vuosina pyritty luomaan unionille kyky nopeaan reagointiin
niin sanotun taisteluosastokonseptin kautta. Suomi on ollut konseptin
kehittämisessä aktiivisesti mukana ja osallistunut
kahteen eri osastoon vuosina 2007 ja 2008. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan kokemukset osallistumisesta Saksa—Hollanti—Suomi-taisteluosastoon
vuonna 2007 sekä Suomen osallistuminen Ruotsin johtamaan Pohjoismaiseen
taisteluosastoon vuonna 2008 ovat olleet pääosin
hyviä.
Taisteluosaosastokonsepti ei ole kuitenkaan ongelmaton. Unionitasolla
ei ole tähän mennessä pystytty tekemään
päätöksiä taisteluosastojen käyttämisestä.
Osaston lähettäminen vaatii kaikkien unionimaiden
hyväksynnän. Valiokunta pitää merkittävänä riskinä sitä,
että unionimaiden halu ja kyky luovuttaa joukkojaan taisteluosastoihin
tulee vähitellen hiipumaan. Ongelma on erityisen suuri
Suomen kohdalla, joka rekrytoi merkittävän osan
taisteluosastoihin osallistuvasta henkilöstöstä reservistä.
Saadun selvityksen mukaan puolustusvoimat on onnistuneesti pystynyt
kierrättämään taisteluosastoissa
palvelleita reserviläisiä muissa kriisinhallintaoperaatioissa
taisteluosastojen päivystysvuoron päättymisen
jälkeen. Järjestely ei ole kuitenkaan ongelmaton
muun muassa perhesyiden ja siviilityön kannalta, sillä taisteluosastositoumuksen jälkeen
osallistuminen muuhun kiisinhallintatoimintaan vie kokonaisuudessaan
2—2,5 vuotta.
Suomen seuraavat taisteluosastositoumukset ovat kahdessa osastossa
vuoden 2011 alkupuolella. Sitä ennen taisteluosastokonseptista
olisi valiokunnan näkemyksen mukaan hyödyllistä saada
käyttökokemuksia.