Perustelut
Puolustusvaliokunta toteaa, että Euroopan puolustusviraston
tekemä aloite vapaaehtoisten käytännesääntöjen
(voluntary, non-binding approach)
omaksumisesta koskien Euroopan yhteisön perustamissopimuksen
296 artiklaa on tärkeä ehdotus, jolla voi toteutuessaan
olla huomattavia vaikutuksia EU-maiden puolustusmateriaalihankintojen
kilpailuttamiseen. Euroopan unionin puolustusviraston perustamisen
jälkeen heinäkuussa 2004 tavoite saada myös
puolustusmateriaalihankinnat aidon kilpailun piiriin on saanut uutta
vauhtia. Unionimailla on halu päästä asiassa
eteenpäin marraskuun 2005 yleisten asioiden ja ulkosuhteiden
neuvostossa. Käytännesäännöt
on tarkoitus saada voimaan heinäkuussa 2006. Niiden unionimaiden,
jotka eivät lähde järjestelyyn mukaan,
tulee ilmoittaa siitä viimeistään huhtikuussa
2006.
Puolustusvaliokunta toteaa, että käytännesäännöissä on
kyse ennen kaikkea poliittisesta hankkeesta, jossa vapaaehtoisten
ei-juridisten toimien kautta pyritään tehostamaan
puolustusvälinemarkkinoiden toimintaa. Keskustelua artiklan
296 selvemmästä tulkinnasta on turhaan käyty
vuosikausia. Käytäntö on johtanut siihen, että julkisiin
puolustusmateriaalihankintoihin sovelletaan lähes poikkeuksetta
hyvin laajaa tulkintaa 296 artiklasta; tulkinnassa on ollut merkitystä lähinnä vuonna
1958 tehdyllä ei-julkistetulla sotilastuotteiden listalla.
Euroopan puolustusvirasto tutki tekemällään
tilastokyselyllä jäsenmaiden hankintakäytäntöjä vuodelta
2004. Vuonna 2004 Euroopan unionin jäsenmaiden puolustusmateriaalihankinnoista
hankinta-arvoltaan 41 % oli sellaisia, ettei niitä kilpailutettu
mitenkään. Kansallisesti samana vuonna kilpailutettiin
9 %, kansainvälisesti 10 % ja 19 % hoidettiin
yhteishankintaohjelmien kautta (esim. A 400 M -kuljetuskonehanke).
Artiklan 296 seurauksena tulivat kilpailun piiriin lähinnä ei-sotilaalliset
hankinnat (esim. elintarvikkeet), joiden osuus oli kokonaishankinnoista
21 %.
Puolustusvaliokunta toteaa, että vapaaehtoisten käytännesääntöjen
hyväksymisen jälkeen näiden mukaisesti
kilpailutettavia hankkeita olisivat kaikki sellaiset puolustusmateriaalihankinnat,
joita jäsenmaa ei 296 artiklan perusteella katso EY-hankintadirektiivin
alaisiksi (käytännesääntöjen
soveltamisessa olisi muutama poikkeus kuten ydinaseet, ydinpropulsiotuotteet,
kemialliset, bakterologiset, radiologiset tuotteet ja salaamislaitteet).
Kilpailuttamisen raja-arvoksi on esitetty miljoona euroa. Saadun
selvityksen mukaan tähän kynnysarvoon on päädytty
kompromissina keskusteluissa. Tämän suuruusluokan hankkeita
kannattaa jo alkaa kilpailuttaa Euroopan unionissa.
Puolustusvaliokunta toteaa, että EU-maiden välisen
puolustusmateriaalisektorin yhteistyön ja avoimuuden kehittäminen
on tarpeellista ja Euroopan puolustusvälinemarkkinoiden
(European Defence Equipment Market, EDEM) luominen on pitkällä aikavälillä kannatettavaa.
Toimivat puolustusvälinemarkkinat ovat keskeinen tekijä Euroopan
unionin jäsenmaiden puolustusteollisuuden kilpailukyvyn
vahvistamisessa. Valiokunta haluaa tuoda esiin, että Suomi
noudattaa jo nyt monesta muusta unionimaasta poiketen varsin avointa
puolustushankintojen kansainvälistä kilpailutusta,
joten suomalainen puolustusvälineteollisuus voi vain hyötyä käytännesääntöaloitteesta,
jossa unionimaat ovat maksimaalisesti mukana.
Unionimaiden puolustusmateriaalituotanto on pitkälti
keskittynyt kuuteen suureen tuottajamaahan: Ranska, Italia, Saksa,
Espanja, Britannia ja Ruotsi vastaavat noin 80 %:sta EU:n
puolustusmateriaaliteollisuudesta ja 97 %:sta tutkimus-
ja kehitystoiminnasta. Näiden keskeisten materiaalituottajamaiden
mukaantulo vapaaehtoiseen käytännesääntöregiimiin
alusta lähtien ja todellinen läpinäkyvyys
materiaalihankinnoissa on edellytys sille, että Suomen kannattaa
lähteä järjestelyyn mukaan. Puolustusvaliokunta
toteaa, että poliittisesti käytännesääntöjärjestelyn
ulkopuolelle jättäytyminen on vaikeaa. Järjestelyn
ulkopuolelle jäävät maat antavat selvän
indikaation siitä, etteivät ne ole halukkaita
avaamaan puolustusmateriaalihankintojaan aidolle kilpailulle. Puolustusvaliokunta
korostaa, että Suomen on voitava hankkeen osalta ottaa
huomioon myös kansallisen puolustuksen näkökohdat,
jotka voivat vaikuttaa käytännesääntöjen
soveltamiseen. Saadun selvityksen mukaan puolustusmateriaalihankintojen osalta
asetettu 50 prosentin kotimaisuusastetavoite voidaan jatkossakin
saavuttaa mm. sitä kautta, että suomalaisyritykset
ylläpitävät ja huoltavat ulkomailta hankittuja
asejärjestelmiä.
Käytännesääntökeskustelussa
nousevat esiin myös valtiontukien jakaminen puolustusmateriaalia
tuottaville yrityksille. Puolustusvaliokunta pitää tervetulleena
sitä, että osana käytännesääntöhanketta
näihin kilpailua vääristäviin
tukiin voitaisiin aiempaa paremmin puuttua.
Hankkeen ilmeisiä etuja Suomen kannalta ovat myös
siihen liittyvät huoltovarmuusnäkökulmat.
Suomi on varsin huonolla menestyksellä pyrkinyt tuomaan
huoltovarmuuskysymyksiä EU-keskusteluun jäsenyytensä aikana.
Puolustusmateriaalihankintoja koskevien käytännesääntöjen
laadinnassa otettaisiin huomioon mukana olevien unionimaiden keskinäisen
huoltovarmuudellisen tuen periaate, jolla parannettaisiin keskinäistä luottamusta
huoltovarmuuskysymyksissä ja saataisiin tarvittaessa tukea
toisilta osallistujamailta. Tämän periaatteen
hyväksyminen nostaisi huoltovarmuuskysymykset uuteen tarkasteluun
unionissa, mitä on pidettävä Suomen kannalta
erittäin tervetulleena askeleena. Positiivista ehdotetuissa
käytännesäännöissä on
niin ikään se, että järjestely
mahdollistaa teollisen yhteistyön ehdon eli vastakauppavelvoitteen
säilyttämisen myös jatkossa. Vastakauppavelvoitteita
voidaan soveltaa hankkeisiin, joiden arvo on yli 10 miljoonaa euroa.
Käytännesääntöregiimi
vauhdittaa myös vastaostosäännösten
harmonisointia, joka on saadun selvityksen mukaan myös
kotimaisen teollisuuden kannalta toivottava kehityssuunta.