Perustelut
Yleistä
Tulevaisuusselonteossa esitetään hallituksen
yhteinen näkemys siitä, millaisessa Suomessa haluamme
elää vuonna 2030. Selonteossa ei esitetä valmiita
ratkaisuja, mutta se sisältää kiistattomia
tosiasioita globalisaatiosta ja työelämästä. Teknologia
on muuttanut elämäämme radikaalisti,
ja on ilmeistä, että kehitys tulee kiihtymään.
Selonteossa esitetään neljä tavoitetta,
jotka toteuttamalla haluttu visio voi toteutua. Ne kiinnittyvät
kuitenkin hyvin pitkälti digitaalitalouteen, ja tarkastelu
jää siten kapea-alaiseksi.
Asiakirjan periaatelinjaukset koskettavat suurelta osin sivistysvaliokunnan
toimialaa, ja olisikin ollut toivottavaa, että mm. sivistystä ja
osaamista olisi käsitelty asiakirjassa laajemmin. Osaamista
koskevat tämänhetkiset ja lähiaikojen
päätökset ja valinnat heijastuvat kuitenkin pitkälle
tulevaisuuteen ja ainakin vuoteen 2030 saakka.
Valiokunta yhtyy selonteossa esitettyyn siitä, että kestävän
kasvun ja kansalaisten hyvinvoinnin perustana on sivistys, yhteisöllisyys
ja osallisuus. Yhteisöllisyys takaa, että välitämme
toisistamme ja luotamme toisiimme. Yhteisöllisyyden edellytyksenä on,
että eriarvoistumiskehitys taittuu. Sivistys auttaa arvostamaan
ja ymmärtämään erilaisuutta.
Monimuotoisuuden arvostaminen ja kääntäminen
innostukseksi on kestävän kasvun edellytys.
Vahvaa osaamisperustaa ja yrittäjyysasennetta rakentava
koulutusjärjestelmä, yliopistojen ja tutkimuslaitosten
tutkimus sekä yritysten t&k- ja innovaatiotoiminta
ja työssä oppiminen muodostavat kokonaisuuden,
joka on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki.
Valiokunta yhtyy selonteossa koulutuksen ja osaamisen tulevaisuuden
haasteista todettuun (laatikko 6.1) ja korostaa, että Suomen
poikkeuksellisen nopea nousu tuottavuuden ja teknologian
eturintamaan ei olisi ollut mahdollista ilman pitkäjänteistä panostamista
inhimilliseen pääomaan ja osaamiseen kaikilla
yhteiskunnan tasoilla. Tässä eturintamassa pysyminen
vaatii ponnisteluja jatkossakin. Kasvun ja hyvinvoinnin takaamiseksi
olisi pikaisesti kyettävä tekemään
oikeita strategisia valintoja ja käytettävä olemassa
olevat, vaikka niukatkin voimavarat huolellisesti ja panostettava
toisaalta sinne, mikä ylläpitää henkistä hyvinvointia,
ja toisaalta sinne, missä uusi kasvu versoo.
Valiokunta painottaa, että kasvun edellytykset luodaan
hyvällä koulutuksella ja perustutkimuksella yhdessä vakaan
ja kannustavan talouspolitiikan kanssa. Myös sivistystä ja
koulutusta kohtaa taantumuksellinen eroosio, ellei talous ole kunnossa.
Kasvu on tärkeää, mutta samalla on tärkeää pyrkiä siihen,
että tuottavuuden kasvu saadaan suhteellisesti vähemmillä voimavaroilla.
Valiokunta pitää tärkeänä kestävän
kehityksen ekoresurssitehokkuutta ja irtikytkentä-periaatetta
(de-coupling).
On selkeää, että osaamisen, koulutuksen
ja tieteen merkitys entisestään korostuu tulevaisuudessa.
Tutkimus- ja innovaatiotoiminnalla tulee edelleen olemaan kriittinen
rooli. Suomen innovaatiojärjestelmän rakenteet
ovat kehittyneet ja rahoitus on kasvanut merkittävästi
viime vuosikymmenten aikana. On tärkeää kiinnittää huomiota
kokonaisuuden toimivuuteen monipuolisen osaamispohjan perustana.
Joillakin tieteenaloilla on kyettävä olemaan tutkimuksessa kansainvälisesti
houkutteleva ja huipulla. Tämä edellyttää tulevaisuudessa
yhä vahvempaa kansainvälistä yhteistyötä.
Valtion on jatkettava määrätietoista
panostamista tutkimukseen, vaikka pienen maan panostukset ja osaajat
liikkuvat tulevaisuudessa myös muualle yhä joustavammin.
Koulu nykyajassa — sivistystehtävä
Suomalainen koulutusjärjestelmä on rakentunut viime
vuosikymmenien aikana tasa-arvon arvopohjalle. Tämä pohja
uhkaa sortua, ellei sitä pidetä määrätietoisesti
tavoitteena. Tasa-arvoisella ja yhtenäisellä perusopetuksella
on luotu hyvä järjestelmä. Sen täydennykseksi
tarvitaan laadukas varhaiskasvatus ja peruskoulun jälkeiset,
hyvin toimivat koulutusreitit.
Monen lapsen ja nuoren elämässä koulu
on ainoa pysyvä ja vakaa paikka. On tärkeää,
että koulun perustoiminnat ja lapsen normaali arki pystytään
turvaamaan. Riittävästi resursoitu koulu suojaa
lapsen ja nuoren kehitystä ja tasaa terveyseroja. Hyvät
kaverisuhteet ja myönteinen suhde opettajaan voivat turvata
kasvua, vaikka kasvuympäristössä olisi
muita riskejä. Esimerkiksi onnistumisen kokemukset koulussa tai
harrastuksissa ovat lapselle ja nuorelle tärkeitä ja
tukevat heidän kehitystään luomalla arkeen positiivisen
oppimisen kehän.
Valiokunta muistuttaa, että hyvin pienelläkin varhaisella
ja oikea-aikaisella tuella voidaan estää isojen
ongelmien syntyminen.
Selonteossa vedotaan monessa kohtaa luottamuksen merkitykseen
suomalaisessa yhteiskunnassa tulevaisuuden tekijänä.
Luottamuksen ilmapiiri edellyttää koulutusjärjestelmää,
jossa korostuu kaikkien ja myös erilaisten oppilaiden oppiminen
omista lähtökohdistaan, niin heikommin osaavien
kuin lahjakkaiden. Koulu ja koulutusjärjestelmä luovat
merkittävällä tavalla pohjaa luottamusyhteiskunnalle.
Valiokunta korostaa koulutusta koskevan lainsäädännön
lähtökohtia. Nykyinen koululainsäädäntömme
lähtee siitä, että sivistystä ei
rajata vain tiedoksi tai tiedolliseksi valistukseksi vaan nuoren
kokonaispersoonallisuuden kehittämiseen tulee kiinnittää
riittävästi huomiota. Valiokunta korostaa sitä,
että yhä tärkeämpää on kasvattaa
ajattelun, ryhmässä toimimisen, tunteen ja itsensäilmaisun
valmiuksia. Koulun kasvatustavoitteena on kasvattaa tasapainoisen
ja ehyen persoonan omaavia nuoria, jotka mm. ymmärtävät
vastuunsa ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksessa ja jotka huolehtivat
kansallisen kulttuurin edistämisestä ja kansallisista
arvoista, joita ovat mm. humanistinen ja kristillinen perinne, kodin
arvostus, työn kunnioittaminen sekä suvaitsevaisuus
ja kansainvälisyys. Kasvatuksen tulee perustua käsitykseen
ihmisestä kokonaisuutena, jossa ihmisen eri puolet ovat
keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Tämä edellyttää,
että koulussa eettisesti ja moraalisesti kestävät
arvot ovat kunniassa ja yhteiskuntatieteellinen ja luonnontieteellinen
sivistys on tasapainoisessa suhteessa näihin arvoihin.
Sivistyksen pohjana on käsitys ihmisestä, joka
järkensä ja omatuntonsa perusteella tekee persoonallisia ratkaisuja
ja valintoja. Hän on kriittinen, vahvan moraalisen identiteetin
omaava kansalainen, jolla on järjen lisäksi myös
tahto hyvään ja halu parantaa sekä itseään
että yhteiskuntaa. Koulutuksen tehtävä on
kasvattaa ihmiselle sellainen itsetunto, että hänellä on
myös kyky asettaa itselleen rajoja. Kasvatuksenkin tulee
lähteä siitä, että ihminen ei
tavoittele ainoastaan tasapainoa vaan aikaansaamisen ja luomisen
tuomaa jännitettä. Elämä pohjimmiltaan
ei ole ennakoitavissa, eikä ihmisellä ole mahdollisuutta
sitä kaikilta osin hallita. Tällaiseen elämään
kasvatuksen on annettava valmiuksia.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ovat selkeästi
korostuneet taidot, jotka ovat tarpeen suomalaisen yhteiskunnan
tulevaisuudessa. Niitä ovat kyky ymmärtää ja
käsitellä tietoa, vuorovaikutustaidot (esim. kyky
argumentoida, väittelytaito, kuuntelemisen taito, kyky
peilata itseä suhteessa muihin), empatiataito (kyky myötätuntoon)
ja yrittäjyystaidot (laajasti ajateltuna yritteliäisyys)
sekä demokratiataidot.
Suomalaisen yhteiskunnan vaurastumista ja onnellisuutta ei ratkaise
teknologia, vaan lasten sisäinen psyykkinen turvallisuus,
terve minäkuva ja usko siihen, että elämä on
hyvä. Yksi selonteon puute on se, että ihmisen
kasvurytmiä lapsesta aikuiseksi ja kunkin kehitysvaiheen merkitystä ei
ymmärretä.
Koulujen ja perheiden välinen eriarvoistuminen on lisääntynyt
ja suomalainen perhekulttuuri on muuttunut. Toisella asteella esimerkiksi
on yhä enemmän opiskelijoita, joilta puuttuvat
arkielämän perustaidot. Lisäksi lapset
voivat eristäytyä jopa toisistaan peliruutujen ääreen.
Yhteiskunnan väline lasten eriarvoistumisen estämiseksi
ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien luojaksi on koulu, joka tukee
oppilaiden kehitystä monipuolisesti. Tähän
kokonaisuuteen kuuluu se, että meillä huolehditaan
syrjäytymisvaarassa olevista. Koulutyössä tulee
oppijan omista edellytyksistä lähtevän
oppimisen olla lähtökohta. Oppimisvaikeuksissa
oleville tulee varmistaa riittävä tuki eriarvoitumisen
ehkäisemiseksi.
Oppimisen ja ajattelun uudistaminen
Valiokunnan mielestä selonteko aivan oikein lähtee
siitä, että opetusta, opiskelua ja oppimista koskevaa
ajattelua on uudistettava. Selonteon ilmaisut osoittavat, että kyse
useissa pohdinnoissa on ihmisen ja tiedon välisestä suhteesta.
Valiokunta yhtyy asiantuntijoiden huomioon, että tämä suhde
ei ole pelkästään yksilöllinen,
vaan erityisesti osaamisen kehittämisen näkökulmasta
ryhmäperustainen. Eli miten opimme yksilöinä,
ryhminä ja yhteisöinä (henkilö-
ja virtuaaliyhteisöinä) oppimaan ja ajattelemaan
uudella tavalla.
Valiokunta katsoo, että tavoite osaamisen korkeasta
tasosta tarkoittaa etenkin osaamisen ja ajattelun laatua eikä niinkään
omaksutun tiedon määrää. Perinteiset
tietosisällöt ovat raaka-ainetta, joista oppimisen
prosessien kautta kyetään kehittämään
entistä "jalostuneempaa” ajattelua koko
väestön omaisuudeksi. Vain tässä menestyminen
tuottaa kilpailukykyä ja sitä kautta yhteistä jaettavaa
hyvinvointia. Valiokunnan mielestä tämän
sisäistäminen koulutusjärjestelmän
kehittämisen dynamoksi on todella vaativa mutta ilmeisen
välttämätön tehtävä.
Selonteko ei ota huomioon sitä tosiasiaa, että käytännöt muuttuvat
hyvin jäyhästi ja hitaasti. Etenkin koulutuksessa
ollaan todella vaativassa tilanteessa, jotta pystytään
riittävään joustavuuteen nopeiden muutosten
aikana.
Varhaiskasvatuksen merkitys
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on korostettu varhaiskasvatuksen
merkitystä lapsen oppimisen kannalta. Puutteet oppimisvalmiuksissa ovat
pääasiassa tunnistettavissa jo paljon ennen kouluikää.
Varhaiskasvatuksen ja sen tukitoimien avulla voidaan ennaltaehkäistä merkittävässä
määrin
kouluiässä kasautuvia ongelmia ja oppimisessa
epäonnistumisen kierteitä. Valiokunta painottaa
tässäkin yhteydessä eri paikallistason
toimijoiden sektorirajat ylittävää yhteistyötä.
Varhaiskasvatuksen ja sosiaali- ja terveyssektorin yhteistyöllä pystytään
tunnistamaan riskitekijät mahdollisimman varhain ja tarjoamaan perheille
sekä heidän sosiaalisille verkostoilleen tukea
ja välineitä lasten kehityksen tukemiseen.
Niitä lapsia, joilla on kouluiässä oppimisvaikeuksiin
johtavia pulmia kognitiivisissa toiminnoissa, pitää pystyä tukemaan
osana varhaiskasvatusta ennaltaehkäisevästi tutkituin
ja toimiviksi osoitetuin keinoin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että aivotutkimus
etenee vauhdilla. Ymmärryksemme oppimisen aivotoimintojen
mekanismeista on muuttamassa käsityksiämme siitä,
mitkä tekijät edesauttavat ja mitkä tekijät
heikentävät oppimisen mahdollisuuksia. Valiokunta
katsoo, että aivotutkimusten tuloksia tulisi ottaa huomioon myös
jo varhaiskasvatusta koskevassa päätöksenteossa.
Lasten ja nuorten peruspalveluihin, kuten varhaiskasvatukseen
ja kouluun, panostaminen on kannattava investointi, joka tuottaa
hyvinvointia ja säästää julkisia
varoja. Valiokunta korostaa tämän huomioon ottamista
varhaiskasvatuslainsäädäntöä valmisteltaessa.
Uudistus tulee toteuttaa niin, että se turvaa kaikille
lapsille laadukkaan varhaiskasvatuksen.
Yrittäjyysilmapiirin luominen
Selonteossa painotetaan yrittäjyyden ja monipuolisen
yritystoiminnan merkitystä Suomen tulevaisuuden kannalta
keskeisenä. Selonteossa todetaan, että työtehtävien
globaali uusjako vaikuttaa syvällisesti yritystoiminnan
arvoketjuihin. Muutokset vaikuttavat työelämään
monin tavoin, ja osaamisvaatimukset muuttavat muotoaan.
Yhdeksi kestävän kasvun mallin rakentamisen
kannalta ratkaisevaksi tekijäksi määritellään
kyllä luovuuden kulttuuri tai luovan yrittäjyyden
kulttuuri, mutta selonteosta puuttuu yrittäjämäisten
elementtien tuominen koulutukseen. Selonteossa arvostellaan Suomen
yrittäjyyskulttuuria häpeän ja kateuden
kulttuuriksi. Valiokunnan mielestä se pitää edelleen
osittain paikkansa, vaikka yhteiskunnan suhtautuminen varsinkin
epäonnistumisiin ja osin jopa onnistumisiin on muuttunut
myönteisempään suuntaan. Yritystoiminta
osaltaan kasvattaa henkistä mobiliteettia, ja meillä pitää olla
hyväksyttävää vaihtaa ammattia
ja kuljettaa osaamista sektorirajojen yli. Valiokunta pitää välttämättömänä tuoda
koulutukseen nykyistä vahvemmin yrittäjyyskasvatusajattelua.
Suomen Yrittäjien tekemän selvityksen mukaan
peruskoulupohjaisten yrittäjien osuus on vuosina 2004—2013
pudonnut 20 prosentista 12 prosenttiin. Suuntana on ammatillisen
koulutuksen, ammattikorkeakoulutuksen ja yliopistotasoisen koulutuksen
osuuden selvä lisääntyminen. Tämä osaltaan
tarkoittaa, että koko koulutusjärjestelmän
tulee kyetä kannustamaan yrittäjämäisiä toimintatapoja
sekä uuden yrittäjyyden syntymistä ja
yrittäjien edellytyksiä kehittää omaa
osaamistaan. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kaikilla koulutusasteilla kiinnitetään
huomiota siihen, että oppilaat ja opiskelijat voivat omaksua
sisäisen yrittäjyysasenteen.
Opettajien tukeminen
Korkeasti koulutetut opettajat ovat merkittävä tekijä koko
koulutuksemme onnistumisessa. Korkea taso tulee säilyttää,
ja opettajilla tulee siten olla työkalut, joilla pystyy
kouluttamaan itseään. Koko tässä lausunnossa
esitetyt näkökohdat ja muuttuva oppiminen vaativat
muutosta myös opettajankoulutukseen. Valiokunta pitää välttämättömänä huolehtia
opettajien mahdollisuuksista ammatilliseen kehitykseen. Opettajankoulutus
ei panosta riittävästi tulevaisuudessa vaadittavaan
oppimisen joustavuuteen, eriyttämisen taidot nousevat yhä tärkeämmiksi
jne. Myös täydennyskoulutusta tulee lisätä niin,
että kaikilla opettajilla on mahdollisuus saada riittävästi
osaamisen päivitystä.
Liikunnalliseen elämäntapaan
Valiokunta yhtyy selonteossa todettuun siitä, että erityinen
tulevaisuuden huoli on liikkumaton elämäntapa,
joka heikentää työelämän
tuottavuutta ja kilpailukykyä ja on voimakkaasti yhteydessä väestöryhmien
välisiin terveys- ja hyvinvointieroihin sekä syrjäytymiskehitykseen. Valitettavaa
kuitenkin on, että selonteko ei tarkastele liikuntaa myös
yksilön hyvinvointitekijänä, jolla on
itseisarvo sinänsä, vaan ainoastaan hyvinvointia
työntekijänä.
Terveelliset elintavat ja terveyden ylläpito ovat olennaisia
hyvinvoinnin edellytyksiä. Siinä tärkeänä osana
on liikunta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tuoreen ATH-tutkimuksen tulokset
tukevat tulevaisuusselontekoa vapaa-ajan liikuntaharrastuksen ja
istumisen osalta, sillä molempien terveysongelmien osalta
havaitaan keskittymistä eri tavoin huono-osaiseen väestöön.
Runsas istuminen ja terveysliikuntasuosituksen mukaan liikkuminen
eivät ole toisiaan poissulkevia elintapoja. Erityisesti
istumatyötä tekevien, korkeasti koulutettujen
henkilöiden ja opiskelijoiden työaikaisen istumisen
tauottaminen
ja kokonaisistumisen vähentäminen kaipaavat toimenpiteitä.
Myös matalasti koulutettujen, iäkkäiden
ja toisaalta työttömien ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi tarvitaan
kohdennettuja toimenpiteitä. Keskeinen toimija yksilötasolla
elintapaohjauksessa on terveyskeskus ja laajemmin koko sosiaali-
ja terveyssektori. Liikunnan lisääminen ja istumisen
vähentäminen tulisikin saada keskeiseksi osaksi
kansallista ja kunnallista terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa. Näiden
liikunta-aktiivisuuden lisäämisen ja istumisen
vähentämisen kohderyhmäspesifisten toimenpiteiden
ohella tarvitaan kuntatasolla hallintorajat ylittäviä toimenpiteitä (esim.
kaavoituksessa, koulutoimessa, työelämän
kehittämisessä), jotta väestötasolla
fyysistä aktiivisuutta saadaan lisää ja
istumista voidaan vähentää. Sen vuoksi
valiokunta pitää välttämättömänä,
että liikunnan edistäminen integroidaan osaksi
yhteiskunnallista terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa.
Taidekasvatus ja kulttuurin merkitys hyvinvointitekijänä
Selonteossa tarkastellaan eri hyvinvoinnin mittareita ja määrittelyä.
Todetaan mm., että työ, yhteisöllisyys,
terveys ja luontosuhde ovat merkittäviä yksilön
hyvinvoinnin lähteitä. Valiokunta pitää valitettavana,
että tarkastelussa ei ole huomioitu lainkaan taiteen ja
muun kulttuurin tärkeää ellei jopa keskeistä merkitystä ihmisen hyvinvoinnille.
Valiokunta korostaa myös taidekasvatuksen merkitystä lasten
ja nuorten kehityksessä. Nopeasti teknistyvässä maailmassa
tulee huolehtia henkisestä hyvinvoinnista. Sitä voidaan
merkittävästi tukea taidekasvatuksella ja kulttuurielämysten
tarjoamisella mahdollisimman varhain kaikille lapsille.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
tulevaisuudessa, että kansalaisilla on mahdollisuuksia
saada hyvinvointipalveluja ja kehittää itseään
mm. asuinpaikasta riippumatta. Julkisen vallan tulee luoda edellytyksiä yksilön
mahdollisuuksille kehittää itseään
monipuolisesti ja monimuotoisesti. Tämä tarkoittaa
sitä, että tulisi ylläpitää ja
tukea mm. kirjastoja, museolaitosta, ns. yleissivistäviä tarpeita
varten perustettuja oppilaitoksia ja mahdollisuuksia nuorisotyöhön
sekä kulttuurin ja liikunnan harrastamiseen.
Aktiiviseen kansalaisyhteiskuntaan
Valiokunta pitää tärkeänä selonteossa
todettua siitä, että vaikuttamismahdollisuuksia
on tulevaisuudessa enemmän ja kansalaisyhteiskunta toimii
yhä enemmän myös virtuaaliyhteisöissä. Toisaalta
myös erilaiset lähidemokratian muodot ja paikallisvaikuttaminen
kasvattavat merkitystään. Kolmannen sektorin merkitys
tulee yleisesti kasvamaan. Vapaaehtoistoiminnan merkitys on tulevaisuuden
kansalaisyhteiskunnassa entistäkin tärkeämpi.
Erilaiset vaikuttamisen ja osallisuuden muodot monipuolistuvat,
jos niille annetaan tilaa ja uusia vaikuttamisen muotoja myös
hyödynnetään. Avoimuus, läpinäkyvyys, vuorovaikutteisuus
ja kaikkien mahdollisuus osallistua aktiivisesti ovat olennaisia
kriteerejä määriteltäessä tulevaisuuden
vaikutuskanavia. Nämä voivat tukea demokratiaa
tulevaisuuden yhteiskunnassa. Koulun tehtävä on
kasvattaa kansalaisia toimimaan demokratian pelisääntöjen
mukaan.
Maahanmuuttajat voimavarana
Tulevaisuusselonteko korostaa useissa kohdin maahanmuuttajien
osaamista suomalaisen hyvinvoinnin yhtenä peruskivenä tulevaisuudessa. Väestön
ikääntyessä osaamispotentiaalimme uhkaa
supistua, ellei maahanmuuttajien myötä sitä kyetä rikastuttamaan
ja laajentamaan. Koulutuksen kannalta olennainen kysymys on se,
kuinka hyvin tämä uusi osaaminen onnistutaan realisoimaan
osaksi koko suomalaista osaamista. PISA-tutkimusten valossa erityisen
vahva maahanmuuttajien mukanaan tuoma voimavara on heidän
motivaationsa ja halunsa oppia. Tämä on todettu
toistuvasti kaikkialla tutkimuksen toteuttaneissa maissa. Ongelmat
näyttävät liittyvän siihen,
ettei heidän uusi kotimaansa koulutuksen kautta kykene
hyödyntämään riittävän
tehokkaasti näiden nuorten mahdollisuuksia. Valiokunta
pitää tärkeänä, että näkökulma
maahanmuuttajiin tulisi uudistaa ja kotouttamisen lisäksi
toimenpiteitä tulisi kohdistaa tästä näkökulmasta.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä kielen
oppimisen ensisijaisuutta kotouttamisessa.
Aikuiskoulutukseen herkkyyttä
Valiokunta ei ole tässä lausunnossa ottanut
yksityiskohtaisesti kantaa eri kouluasteisiin. Valiokunta kuitenkin
toteaa, että kautta linjan tulevaisuudessa korostuu aikuiskoulutuksen
kehittäminen entistäkin herkemmin reagoivaan suuntaan ja
myös omaehtoiseen kouluttautumiseen. Vapaa sivistystyö on
tulevaisuudessakin tärkeä osa kansallista ja alueellista
sivistysjärjestelmää.
Digitaalisuuden haasteita
Tulevaisuusselonteossa perusteellisimmin käsitelty
teema on digitaalitalous. Sen vuoksi valiokunta käsittelee
tässä lausunnossa digitaalisuutta koulutyössä yksityiskohtaisemmin.
Tulevaisuudessa digitaalisuuden merkitys tulee selonteonkin korostamalla
tavalla vääjäämättä lisääntymään
koko yhteiskunnassa. Sivistysvaliokunta korostaa, että koulutusjärjestelmämme
tulee omalta osaltaan kasvattaa osaajia digitaalista tulevaisuutta
ja toimivaa tietoyhteiskuntaa varten. Sivistysvaliokunta korostaa
kuitenkin myös, että meillä on vielä riittämättömästi
tutkimustietoa siitä, miten syvällisesti digitaalinen
kumous vaikuttaa ihmisten tietojen, taitojen ja asenteiden muodostumiseen,
maailmankuvaan ja yhteiskunnalliseen toimintaan. Digitaalisuus ei
itsessään ratkaise oppimiseen ja sosiaalistumiseen kytkeytyviä monimutkaisia
ongelmia, vaikka voikin helpottaa niitä. Digitaalisuutta
enemmän valiokunta korostaa tässäkin
yhteydessä oppimisen ja ajattelun uudistamisen tärkeyttä.
Pahimmillaan digitaalisuus voi jopa uhata yhteiskunnan sosiaalista
kiinteyttä ja lisätä yhteiskunnallista
vieraantumista.
Kansainvälisessä työnjaossa Suomi
on erikoistumassa toimintoihin ja työtehtäviin,
joissa tarvitaan hyvää koulutusta, osaamista ja
luovuutta. Sivistysvaliokunta korostaa, että jatkossa joudumme
ratkaisemaan muun muassa sen, mitkä ovat ne avaintaidot,
jotka kaikki kansalaiset tarvitsevat pärjätäkseen
globaalissa digitaalitaloudessa. Meneillään olevat
työn ja työmarkkinoiden muutokset pitää ottaa
huomioon koulujen opetusohjelmissa sekä työvoima-
ja koulutustarpeen ennakoinneissa.
Myös tieto- ja viestintätekniikan kehityksen myötä oppimisprosesseihin
ennakoidaan merkittäviä muutoksia tulevaisuudessa.
Valiokunta korostaa, että Suomen tulee panostaa voimakkaasti
digitaalisen oppimisen kehittämiseen ja samalla koko oppimiskulttuurin
uudistamiseen. Selvää on, että digitaalisuuden
pedagoginen optimaalinen käyttö tulee edellyttämään
onnistuakseen tieto- ja viestintätekniikan taitavaan käyttöön
tähtäävän pedagogiikan kehittämistä ja
sen myötä opetushenkilöstön
systemaattista ja kattavaa kouluttamista. Samalla on huomattava,
että digitaalisuus koulutyössä on laaja
ja moni-ilmeinen kysymys.
Koulu digiajassa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan koulujen hallinto on jo
hyvin pitkälle digitalisoitunut ja muuttanut käytänteitä osin
joustavammiksi ja helpommin hallittaviksi. Informaation määrä on
lisääntynyt, mutta kouluyhteisöjen jäsenillä on
vaivaton pääsy paikasta riippumatta erilaisiin
aineistoihin muun muassa pilvitallenteiden ansiosta. Digitaalisuus
on nopeasti muuttamassa perinteisiä työnkuvia,
ja työn suorittamispaikan fyysiset ehdot ovat muuttumassa
virtuaalisiksi.
Digitaalisuus on myötävaikuttanut siihen,
että koti ja koulu ovat voineet esimerkiksi sähköisten
reissuvihkojen avulla jakaa kasvatusvastuuta. Digitaalisuus on tältä osin
muuttanut jonkin verran opettajien työnkuvaa ja vahvistanut
kodin ja koulun sidettä. Lisäksi jatkuva informointi
on luonut uutta yhteisöllisyyttä, jonka kaikkia ulottuvuuksia
ei vielä tunnisteta.
Koulujen tieto- ja viestintätekniikan infrastruktuurissa
on puutteita, mutta toisaalta valtaosassa kouluja laitekanta on
saadun selvityksen mukaan riittävä ja antaa mahdollisuuden
tieto- ja viestintätekniikan arkikäytölle.
Ongelma on laitekannan elinkaaren lyhyys (3—4 vuotta) ja
käytettävissä olevan ohjelmiston miltei
jatkuva uudistuminen sekä markkinatilanteesta johtuva laite-
ja ohjelmatuotannon hintojen nousu. Suomalaiset koulut on vuonna
2013 toteutetussa, EU:n komission tilaamassa tutkimuksessa luokiteltu parhaiten
varusteltujen joukkoon. Tutkimuksen mukaan tieto- ja viestintätekniikan
aktiivinen opetuskäyttö ja osaamisen kehittäminen
ovat valitettavasti kuitenkin jääneet muista maista
jälkeen.
Asiantuntijaselvityksen mukaan digitaalisuuden pedagogiseen
hyötykäyttöön tarkoitetut tukipalvelut
ovat osoittautuneet liian niukoiksi. Hyödyllisiä sovelluksia
on liian vähän tai niiden pedagoginen mielekkyys
on kyseenalainen. Ns. e-kirjojen tuotanto on vasta alkuvaiheessa,
mutta niihin liittyy kuitenkin varteenotettavia lupauksia ja taloudellisia
etuja. Asiantuntija-arvion mukaan digitaalisuuden ansiosta koulu
perinteisenä oppimisympäristönä tulee
muuttumaan. Etäopetus myös lisääntyy.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että koulujen tieto-
ja viestintätekninen infrastruktuuri, laitekanta, ohjelmistot
ja koulutetut opettajat ja tietotekniikan erityisosaajat tarjoavat
digitaalisen yhteiskuntakehityksen edellyttämät osaamis-
ja oppimismahdollisuudet tasavertaisesti kaikille oppilaille asuinkunnasta
ja koulutuksen järjestäjästä riippumatta.
Tieto- ja viestintätekniikan kasvaviin kustannuksiin ja
soveltuvan digitaalisen opetusmateriaalin saatavuuteen on kiinnitettävä erityistä
huomiota.
Ns. e-kirjojen ja vastaavan sähköisen oppimateriaalin tuottamista
on syytä tukea muun muassa verotuksen keinoin. Tärkeintä on
kuitenkin, että asennetasolla opettajat ja oppilaat oivaltavat
tieto- ja viestintätekniikan kasvavan merkityksen kaiken
nykyaikaisen oppimisen tukena.
Tieto- ja viestintätekniikka oppimisessa.
Vuoden 2009 PISA-tutkimuksen mukaan Suomessa kaikki oppilaat
ilmoittavat käyttäneensä tietokoneita
ja tietokoneiden ja internetyhteyksien peitto kotitalouksissa oli
erittäin hyvä riippumatta sosioekonomisesta taustasta.
Suomessa tietokoneiden käyttö kotona profiloitui
vahvasti vapaa-aikaan eikä koulutehtäviin. Kun
Suomessa vain 10 prosenttia ilmoitti käyttävänsä tietokonetta kotitehtävien
tekemiseen, esimerkiksi Tanskassa, Norjassa ja Australiassa vastaava
luku on 70 prosenttia.
Vuonna 2013 toteutetun Euroopan koulujen tieto- ja viestintätekniikan
käyttöä koskeneen tutkimuksen mukaan
suomalaiset koulut luokiteltiin tutkimuksessa parhaiten varusteltujen joukkoon.
Laitteiden käyttömäärissä suomalaiskoulut
kuitenkin olivat viimeisten joukossa, kun asiaa kysyttiin oppilailta
itseltään. Oppilailla ei ole riittäviä mahdollisuuksia
hyödyntää tieto- ja viestintäteknisiä välineitä kouluissa
oppimisensa tukena.
Opettajat hyödyntävät jonkin verran
uutta tekniikkaa oppituntien ja tehtävien valmistelussa
lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa, peruskouluissa vähemmän.
Lisäksi suomalaiset peruskoulujen rehtorit uskoivat tieto-
ja viestintätekniikan hyötyihin vähemmän
kuin eurooppalaiset kollegansa. Lukion ja ammatillisten oppilaitosten
rehtorien luottamus oli keskitasoa parempaa. Kahdeksannen luokan
opettajien luottamus omiin tietoteknisiin taitoihinsa oli vertailumaihin
verrattuna heikoimpien joukossa. Myös lukion ja ammatillisten
opettajien luottamus oli alle keskitason.
Suurimpana esteenä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytölle suomalaiset opettajat pitivät pedagogisia
syitä, kuten hyvien mallien puuttumista, vähäistä täydennyskoulutusta
ja digitaalisten oppimateriaalien puutetta. Täydennyskoulutukseen
osallistuneiden opettajien määrä kahden
edellisen vuoden aikana olikin Suomessa Euroopan alhaisimpia.
Kotimaisen vuodelta 2013 olevan tutkimuksen mukaan suomalaisnuoret
hankkivat tieto- ja viestintäteknologiset taitonsa pääosin
koulun ulkopuolella itse opiskellen, kavereiden ja perheenjäsenten
tuella. Vain kolmasosa nuorista piti koulua pääasiallisena
teknologiataitojen oppimisympäristönä.
Vastaavasti Turun yliopiston vuoden 2012 julkaistun tutkimuksen
yhteydessä peruskoulun yhdeksännen luokan oppilailta
kerätyn kyselyaineiston mukaan valtaosa Suomen koulujen
opetuksesta annetaan edelleen perinteisten opetus- ja havainnointivälineiden
avulla. Tietotekniikan käyttöön positiivisesti
suhtautuvat opettajat kehittävät kuitenkin itse
omia tieto- ja viestintäteknologisia taitojaan ja uskovat
niiden vaikuttavan positiivisesti oppimistuloksiin. Tällaisia opettajia
on eniten kouluissa, joissa henkilöstöllä on
yhteinen visio tieto- ja viestintäteknologioiden käytöstä opetuksessa.
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että tieto-
ja viestintätekniikan käyttöä ja
hyödynnettävyyttä opetuksessa ja uusien
oppimistapojen käyttöönotossa edistetään
kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen on panostettava
ja on laajemmin tartuttava käytännössä hyviksi
havaittuihin uusiin digitalisoituvan oppimisen ja opetuksen kehittämiskäytäntöihin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kouluissa annettava erityinen tieto- ja viestintätekniikkaan
keskittyvä opetus antaa oppilaille vankan pohjan hyödyntää digitaalista
opetusta ja oppimista ja laajemmin riittävät eväät
toimimiseen tulevaisuuden tietoyhteiskunnassa ja digitalisoituvassa
työelämässä.
Eräät kehittämishankkeet.
Laajin vireillä oleva uudistus digitaalisen koulutyön
saralla on tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto
ylioppilastutkinnon suorittamisessa. Ensimmäiset kokeet
tullaan suorittamaan tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
syksyn 2016 tutkinnossa.
Opetus- ja kulttuuriministeriössä on aloitettu syksyllä 2013
myös Koulutuksen Pilviväylä
-projekti,
jonka tavoitteena on helpottaa pilvipalveluiden syntymistä,
hankintaa, käyttöönottoa ja tiedon jakamista
oppimisympäristöissä ja näin
uudistaa ja monipuolistaa oppimisen ja opettamisen tapoja sekä antaa
opettajille paremmat ja monipuolisemmat työvälineet
opetukseen. Pilviväylän rakentaminen etenee vuonna 2014
pilottihankkeella.
Niin sanotussa Oppijan palvelukokonaisuudessa rakennetaan puolestaan
koulutuksen sähköistä sivistyskeskusta,
josta löytyvät sekä kansalaisten että koulutuksen
ja opetuksen järjestäjien palvelut esiopetukseen
ilmoittautumisesta aikuiskoulutukseen asti. Oppijan verkkopalvelu on
osa valtiovarainministeriön koordinoimaa Sähköisen
asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma). Täydessä laajuudessaan
palvelut ovat vuoden 2015 loppuun mennessä.
Osana Oppijan verkkopalveluhanketta on käynnissä ePerusteet-projekti,
jossa rakenteistetaan ja sähköistetään
yleissivistävän koulutuksen opetussuunnitelmien
perusteet ja ammatillisen koulutuksen tutkintojen perusteet sekä tuotetaan
ePerusteet-palvelu. Sivistysvaliokunta korostaa edellä mainittujen
hankkeiden merkitystä opetusmenetelmien kehittämiselle
nykyajan tarpeita vastaavasti. Opetusmateriaalin laadusta ja pedagogisesta
soveltuvuudesta on uudenkin teknologian ja uudenlaisten oppimisresurssien
käytössä voitava varmistua. Oppilaiden
oikeusturva ja tietosuoja tulee myös ottaa huomioon erityisesti
varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteydessä.