Perustelut
Sivistysvaliokunta on tässä lausunnossa keskittynyt
tarkastelemaan perusopetuslakia ja lukiolakia koskevia muutosehdotuksia.
Hallitus ehdottaa enemmistön uskonnon opetuksesta vapautumisesta
koskevia säännöksiä siirrettäviksi uskonnonvapauslaista
perusopetuslakiin ja lukiolakiin. Oppilaiden enemmistön
mukaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton oppilas osallistuisi
oppilaiden enemmistön uskonnonopetukseen vain, jos hän
siihen erikseen ilmoittautuu. Säännöksissä ehdotetaan
tunnustuksellisen uskonnonopetuksen käsite korvattavaksi
oman uskonnon opetuksen käsitteellä. Lisäksi näihin
lakeihin ehdotetaan säännöksiä niistä menettelytavoista,
jotka liittyvät oikeuteen olla osallistumatta uskonnon
harjoittamiseen koulussa. Valiokunta pitää hallituksen
esitykseen sisältyviä ehdotuksia perustuslain
ja uskonnonvapauslain edellyttäminä tarpeellisina
ja tarkoituksenmukaisina muutoksina jäljempänä ilmenevin
painotuksin ja muutosehdotuksin.
Uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetus.
Perusopetuslain 13 §:ssä ja lukiolain 9 §:ssä säädetään
uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksesta.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan muutettu ilmaisu "oman
uskonnon opetus" kuvaa paremmin uskonnonopetuksen nykyistä sisältöä.
Valiokunta korostaa sitä, että tämä muutos
ei edellytä uskonnonopetuksen nykyisten sisältöjen
muuttamista. Se ei muuta myöskään voimassa
olevan lainsäädännön mukaista
oppilaan oikeutta saada oman uskontonsa tai elämänkatsomustiedon
opetusta eikä oppilaan velvollisuutta osallistua mainittuun
opetukseen.
Valiokunta korostaa, ettei uskonnon opetusta kuvaavalla sanamuodon
muutoksella muuteta uskonnon opetuksen nykyisiä tavoitteita
ja sisältöjä. Uskonnon opetukseen sisältyy
olennaisena osana oman uskonnon tuntemus. Uskonnon opetuksen tehtävänä on
tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän
saa aineksia identiteettinsä ja maailmankatsomuksensa rakentamiseen.
Uskontoon perehtymiseen kuuluu myös tutustuminen uskonnonharjoittamisen
muotoihin ja tapoihin. Uskonnon opetukseen voi näin ollen
edelleen sisältyä tutustumista esimerkiksi rukouksiin,
virsiin sekä muihin uskonnollisiin toimituksiin. Esimerkiksi
opetukseen liittyvä vierailukäynti kirkossa tai
moskeijassa ei ole uskonnollinen tilaisuus, mutta jos siellä osallistutaan
jumalanpalvelukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen, tällöin
noudatetaan perusopetuslain 13 a §:n tai lukiolain 9 a §:n
mukaista ilmoitusmenettelyä.
Valiokunta ei pidä perusteltuna määritellä yhden
oppiaineen osalta pykälätasolla opetuksen sisältöön
liittyviä yksityiskohtia vaan viittaa siihen perusopetuslain
ja lukiolain yleiseen lähtökohtaan, että
opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt määritellään
opetussuunnitelman perusteissa (perusopetuslain 14 §:n
2 mom. ja lukiolain 10 §:n 2 mom.). Valiokunta painottaa
sitä, että nykyisissä opetussuunnitelman
perusteissa asetetaan tavoitteeksi uskonnollisen ja katsomuksellisen
yleissivistyksen antaminen. Opetukseen sisältyy mm. omaan
uskontoon perehtymistä ja yläluokilla myös
sen vaikutuksiin perehtymistä, suomalaiseen katsomusperinteeseen tutustumista
ja perehtymistä sekä eettisyyteen kasvamista ja
uskonnon eettisen ulottuvuuden ymmärtämistä.
Valiokunta korostaa pedagogisen näkökulman tärkeyttä kaikessa
oman uskonnon opetuksessa. Uskonnon opettajan hyvä aineen
hallinta ja pedagoginen pätevyys turvaavat uskonnon opetuksen
tavoitteiden saavuttamisen. Tämän tulee koskea
myös muiden kuin enemmistön uskonnon opetusta.
Suomessa tulee myös eri uskontojen opetuksessa opettaa
erityisesti suomalaisen yhteiskunnan perusarvoja ja niiden merkitystä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tulevaisuudessa
katsomusaineiden opetuksen haasteita ovat kansainvälistymisen
mukanaan tuomat monikulttuurisuuden ongelmat ja mahdollisuudet.
Eri yhteiskuntajärjestelmien rakentava vuorovaikutus perustuu
kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen, jossa arvokysymykset ovat
viime kädessä ratkaisevia. Tämä tarkoittaa sitä,
että arvokasvatuksessa ei enää suvaitsevaisuuteen
kasvattaminen riitä vaan syvemmän kulttuurisen
vuoropuhelun edellytyksenä on oman uskonto- ja kulttuuriperinteen
entistä parempi tuntemus. Menestyksellinen monikulttuurinen
vuorovaikutus ei onnistu ilman kansallisen ja kristillisen perinteemme
hyvää tuntemusta ja ymmärtämistä.
Valiokunta pitää välttämättömänä näiden
haasteiden huomioon ottamista niin opetussuunnitelman perusteissa
kuin opetussuunnitelmatyössä.
Lukiolain 9 §:n 5 momentin osalta valiokunta vielä toteaa,
että sen viimeisessä virkkeessä käytetty
termi "oppilas" on virheellinen, koska lainsäädännössä lukiossa
opiskelevista käytetään termiä "opiskelija".
Perusopetuslain 13 a § ja lukiolain
9 a §.
Hallitus ehdottaa lisättäväksi
perusopetuslakiin uuden 13 a §:n ja lukiolakiin 9 a §:n.
Nämä sisältävät säännökset
menettelytavoista koulussa, niin ettei kukaan ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa
vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Valiokunta painottaa hallituksen
esityksen perusteluissa todettua siitä, että säännösten
tarkoituksena ei ole muuttaa koulun nykyisiä käytäntöjä erilaisten
suomalaisen koulun perinteeseen kuuluvien tilaisuuksien, esimerkiksi
lukukauden päättäjäisten, osalta
tai eri oppiaineiden opetuksen järjestämisessä ja
sisällöissä. Valiokunta korostaa sitä,
että perusopetuslain 13 a §:ssä ja
lukiolain 9 a §:ssä on kysymys menettelyllisestä toiminnasta
eikä säännöksen tarkoituksena
ole määritellä perustuslain 11 §:n
tarkoittamaa uskonnon harjoittamista vaan ne uskonnolliset tilaisuudet,
joista koululla olisi ilmoitusvelvollisuus. Sen vuoksi valiokunta
pitää selkeämpänä muuttaa
pykälien otsikot kuulumaan "Uskonnollisista tilaisuuksista
tiedottaminen".
Valiokunta toteaa myös, että omantunnonvastaisuus
on hyvin subjektiivinen käsite eikä sitä lainsäädännöllä voida
edes tarkasti määritellä.
Valiokunnalle on esitetty huoli mm. siitä, miten koulut
voivat täyttää näiden säännösten
edellyttämän ilmoitusvelvollisuuden. Valiokunta viittaa
hallituksen esityksen perusteluihin, joissa todetaan mm., että ilmoitus
voidaan antaa pidemmäksi ajaksi kerrallaan. Tämä tarkoittaa
esimerkiksi sitä, että seurakunnan pitämistä aamunavauksista
voidaan ilmoittaa koko lukuvuodeksi kerrallaan.
Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että perusopetuslain 13 a § muutetaan seuraavasti
ja että vastaavat muutokset tehdään lukiolain
9 a §:ään:
13 a §
Uskonnollisista tilaisuuksista tiedottaminen
Perusopetuksen järjestäjän
tulee etukäteen tiedottaa oppilaiden huoltajille koulun
toimintaan sisältyvistä jumalanpalveluksista ja
muista uskonnollisista tilaisuuksista. Lisäksi huoltajille
tulee kertoa, miten huoltaja voi ilmoittaa, että oppilas
ei omantunnon syistä osallistu kyseisiin tilaisuuksiin.
Oppilaalle, joka ei osallistu 1 momentissa tarkoitettuun
tilaisuuteen, tulee järjestää sen
sijasta muuta toimintaa.
Muuta.
Sivistysvaliokunta on mietinnössään
SiVM 18/1982 vp ottanut sen tulkinnan, että uskontokuntina
voidaan pitää myös oman uskontunnustuksen
omaavia suomalaisia uskonnollisia yhdistyksiä. Tämän
johdosta opetusviranomaiset ovat katsoneet, että esimerkiksi
Herran Kansa ry. on tällainen uskontokuntaan verrattava
yhdistys. Hallituksen esityksen mukaan tämä ei
ole enää mahdollista. Jotta tällaisen
uskonnollisen yhdistyksen kohtelu ei uudistuksen johdosta muutu,
sivistysvaliokunta esittää, että
perusopetuslain ja lukiolain siirtymäsäännöksiin
otetaan säännös siitä, että se,
mitä uskonnonopetusta koskevissa säännöksissä säädetään
uskonnollisesta yhdyskunnasta, koskee myös sellaista lainmuutosten
voimaan tullessa toiminnassa olevaa uskonnollista yhdistystä,
jota perusopetuksen järjestäjä on pitänyt
lainmuutosten voimaan tullessa voimassa olleissa säännöksissä tarkoitettuna
uskontokuntana.
Hallitus ei ehdota muutosta siihen, että vähintään
kolmelle samaan uskontokuntaan kuuluvalle tulee järjestää heidän
oman tunnustuksensa mukaista uskonnonopetusta, jos heidän
huoltajansa sitä vaativat. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että monikulttuurisuuden myötä yhä useammalla
paikkakunnalla lisääntyvät eri uskontokuntiin
kuuluvien ryhmät. Tämä lisää kuntien
menoja koulutuksen järjestämisessä, ja
vaarana on, että nämä määrärahat
ovat muusta koulutuksesta pois.
Lakialoite.
Koska sivistysvaliokunta hyväksyy hallituksen esittämän
järjestelmän uskonnonopetuksen järjestämiseksi,
valiokunta esittää lakialoitteen hylkäämistä.