Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksen lähtökohtana on ollut apulaisoikeusasiamiehen
kannanotto kesäkuulta 2001. Kannanotossa kiinnitetään
huomiota mm. siihen, että ylioppilastutkinnon rakennekokeilusta
on säädetty vain asetuksen tasolla ja keskeisiä määräyksiä on
annettu opetusministeriön päätöksellä.
Tämä ei täytä myöskään
1.3.2000 voimaan tulleen perustuslain 80 §:n 1 momentin edellytyksiä,
jonka mukaan lailla on säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan. Valtakunnallisen
ylioppilastutkinnon toteutus ja sisältö ovat apulaisoikeusasiamiehen
mukaan opiskelijoiden oikeusasemaan keskeisesti vaikuttavia seikkoja.
Tämän johdosta hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että ylioppilastutkinnon rakennetta ja keskeistä sisältöä koskevat
säännökset otetaan lakiin.
Perustuslakivaliokunta on eduskunnan päätöksen
mukaisesti antanut asiasta lausuntonsa sivistysvaliokunnalle 4.12.2001
(PeVL 58/2001 vp). Lausunnossaan valiokunta edellytti täsmennyksiä ja
muutoksia, jotta lakiehdotus voidaan säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä. Sen
vuoksi valiokunta ehdottaa muutoksia ja täsmennyksiä hallituksen
esitykseen.
Valiokunta viittaa koulutusta koskevan lainsäädännön
käsittelyn yhteydessä lukion tarkoituksesta toteamaansa:
"Lukiokoulutus on koulutusjärjestelmässämme
toisen asteen koulutukseksi luettavaa yleissivistävää opetusta.
Sen päämääränä on
taata laaja yleissivistys, joka antaa opiskelijalle hyvät
mahdollisuudet ja perusteet jatko-opintoja varten sekä selviytymiseen
elämässään. Laaja yleissivistys
käsittää sekä yhteiskunnan humanistisen perustan
että luonnontieteiden tuntemuksen. Yhteiskunnan historian
ja filosofis-eettisten perusarvojen tuntemuksen kautta laaja yleissivistys tukee
opiskelijoiden kasvamista hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja
yhteiskunnan jäseniksi. Yleissivistys on monipuolista,
ihmistä, yhteiskuntaa ja luontoa koskevaa ja selittävää tietoa, jota
tulee jatkuvasti laajentaa ja syventää niin ajallisesti
kuin elämänaloittain. Se on myös tietoihin,
taitoihin ja arvoihin perustuvaa kykyä vastata ajan ja
ympäristön haasteisiin sekä kasvamista
vastuuseen niin itsestään kuin lähimmäisestä ja
ympäristöstä. Yksilölle yleissivistys merkitsee
tietoja, valmiuksia ja arvoja, jotka tukevat hänen elinikäistä henkistä kasvuaan
ja lisäävät hänen itsetuntoaan
ja hänen elämänsä laaja-alaista
merkitystä. Tähän kuuluvat erityisesti myös
psykologia sekä liikunta ja terveystieto, jotka muiden
muassa antavat opiskelijoille jatko-opintojen, työelämän,
harrastusten sekä persoonallisuuden kehittämisen
kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Yleissivistys tekee kansalaiselle
mahdolliseksi vaikuttaa valistuneella tavalla yhteisten asioiden
hoitoon. Yhteisön kannalta yleissivistys tarkoittaa niitä tietoja,
valmiuksia ja arvoja, joiden avulla yhteisön jäsenet
ymmärtävät toisiaan ja kykenevät
tulokselliseen yhteistyöhön." (SiVM 3/1998
vp, s. 35) Ylioppilastutkinnolla on myös keskeinen merkitys
näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Reaalikoe.
Hallituksen esityksen mukaan lukiolain 18 §:ään
otetaan säännös ylioppilastutkintoon
kuuluvista kokeista. Hallituksen esityksen perusteluissa on käsitelty
myös ylioppilastutkintolautakunnan reaalikokeen kehittämistyöryhmän
ehdotuksia. Näin ollen valiokunta on käsitellyt
myös reaalikokeen asemaa tutkinnossa. Valiokunta ei ota
kuitenkaan yksityiskohtaista kantaa siihen malliin, millä reaalikoe
tulee järjestää, mutta painottaa seuraavia
näkökohtia.
Ylioppilastutkinnolla on opiskelijoiden lukio-opiskelua ohjaava
vaikutus. Tavoitteena tulee olla lukiolaissa asetettujen tavoitteiden
mukaisen yleissivistävän lukiokoulun tietoja,
taitoja ja sen tavoitteiden mukaista kypsyyttä mittaava koe.
Näin ollen reaalikoetta tulee kehittää siihen suuntaan,
että se mahdollisimman laaja-alaisesti mittaa näiden
tavoitteiden toteutumista. Valiokunta yhtyy nykyistä reaalikoetta
koskevaan kritiikkiin siitä, että se ei nykymuodossaan
riittävästi mittaa lukion yleissivistävyyden
toteutumista. Opiskelijoiden koulutuksellinen tasa-arvo edellyttää ylioppilastutkinnon
mahdollisimman suurta yhdenmukaisuutta valtakunnallisesti. Valiokunta
huomauttaa, ettei reaalikoe saa olla sellainen, että se
johtaa alueelliseen epätasa-arvoon. Pienten ja keskisuurten
lukioiden mahdollisuudet järjestää riittävän
laajaa kurssitarjontaa eri reaaliaineissa ovat hyvin rajoitetut.
Niiden toimintaa on vahvistettava muun muassa koulujen verkkoyhteistyöllä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että lukiokoulutuksen riittävän yhtenäisellä valtakunnallisella
sisällöllä ja riittävällä kattavuudella
ja voimavaroilla tulee jatkossa varmistaa lukion yleissivistävän
tehtävän toteutuminen tasa-arvoisesti koko maassa.
Ainereaalimalli olisi osin samankaltainen kuin nykyinen reaalikoe,
koska opiskelijat nyt jo voivat keskittyä lukion opinnoissaan
niihin aineisiin, jotka aikovat reaalikokeessa kirjoittaa. Ainereaalia
voidaan kehittää palvelemaan korkeakoulujen opiskelijavalintoja
nykyistä paremmin. Tämä voisi tapahtua
esimerkiksi jakamalla reaalikoe yksittäisten reaaliaineiden
kokeeksi. Erilliset kokeet myös antaisivat kokelaalle mahdollisuuden
entistä paremmin tuoda esiin syvälliset tietonsa
ja lahjakkuutensa reaaliaineissa.
Edellä todetun perusteella valiokunta katsoo, että reaalikokeen
eri vaihtoehtoja tulee ennen päätöksentekoa
vielä huolellisesti kehittää ja arvioida.
Esimerkiksi voi olla tarkoituksenmukaista mahdollistaa yleisreaalin
ja yhden tai useamman reaaliaineen erillinen suorittaminen. Tällöin
yleisreaalin kysymykset ja tehtävät edellyttävät
ja mittaavat eri aineissa opitun analyyttistä soveltamista
ja ainerajat ylittävää päättelytaitoa sekä mahdollisesti
myös eri tietolähteiden käyttöä.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä myös voimassa
olevien lukio- ja ammatillista koulutusta koskevien lakien mukaisen
yhteistyön kehittämistä nykyistä paremmin
käytännössä toteutuvaksi ja
toteaa, että ylioppilastutkintoa kehitettäessä otetaan
huomioon tämän yhteistyön vaikutukset.
Ylioppilastutkinnon rakennekokeilut.
Opetusministeriön päätöksellä ylioppilastutkinnossa
on vuodesta 1995 kokeiltu aikaisempaa valinnaisempaa rakennetta.
Kokeiluun kuuluu 29 lukiota. Viimeinen rakennekokeilun mukainen
tutkintokerta on syksyllä 2003. Hallituksen esitys mahdollistaa
kokeilun jatkamisen.
Parlamentaarisesti koottu ylioppilastutkinnon kehittämistyöryhmä totesi
muistiossaan (OPM:n työryhmien muistioita 19:2000), että ylioppilastutkintoa
on uudistettava, koska sen nykyinen rakenne on lukio-opintojen ja
yhteiskunnan tarpeiden kannalta epätasapainossa. Työryhmän
enemmistön mukaan tutkintoon tulee edelleen kuulua neljä pakollisena
suoritettavaa koetta, joihin kuuluvat äidinkielen ja toisen kotimaisen
kielen kokeet.
Keskeiseksi kysymykseksi rakennekokeilussa on noussut toisen
kotimaisen kielen asema. Ylioppilasutkinnon rakennekokeilun seurantatyöryhmän
muistion 2 (Opetusministeriön työryhmien muistioita
5:2002) mukaan toisen kotimaisen kielen kokeen poisvalinta on rakennekokeiluun
osallistuvissa kouluissa pienessä kasvussa. Vuonna 1996
toisen kotimaisen kielen kokeen jätti kokonaan suorittamatta
8,16 prosenttia kokelaista, 10,02 prosenttia vuonna 1998 ja 13,26
prosenttia vuonna 2001. Sukupuolten väliset erot matematiikan
ja toisen kotimaisen kielen poisvalinnoissa ovat huomattavat.
Valtioneuvoston asettama kielilakikomitea luovutti mietintönsä 15.6.2001
(KM 2001:3). Komitea ei ottanut mietinnössään
kantaa koulutuspoliittisiin toimiin, mutta se totesi, että perustuslain
säännösten noudattaminen edellyttää, että maassa
on riittävä kielivaranto. Sivistysvaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että komiteanmietinnön
pohjalta valmisteltava yleinen kielilaki olisi tullut säätää ennen nyt
käsiteltäviä koulutusta koskevia säädösmuutoksia.
Rakennekokeilun seurantatyöryhmä puolestaan
on ehdottanut, että ylioppilastutkinnon rakennekokeilusta
saatujen kokemusten pohjalta kokeilun mukainen rakenne otettaisiin
käyttöön suomalaisen ylioppilastutkinnon
rakenteeksi. Työryhmä perustelee ehdotustaan muun
muassa sillä, että lisääntyvä kansainvälistyminen
vaatii kansallisen ylioppilastutkintomme rakenteelta lisää joustavuutta.
Valinnaisempi tutkintorakenne helpottaisi vieraskielistä opetusta
saavien opiskelijoiden ja toisen kotimaisen kielen opiskelusta vapautettujen
tutkinnon suorittamista.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sen
ehdottama säännös kokeilujen järjestämisestä on
mahdollista ottaa käyttöön myös
muutoin ylioppilastutkinnon kehittämiseksi kuin nyt olevan
kaltaisena kokeiluna. Kokeilujen tulee olla lukion yleissivistävän
tehtävän ja lukiolain hengen mukaisia.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että kokeilusäännöksille
on asetettava voimassaolorajoitus siten, että ne ovat voimassa vain
kokeiluun tarvittavan lyhyen ajan. Ottaen huomioon, että rakennekokeilu
on ollut nyt jo voimassa vuodesta 1995 lukien, valiokunnan mielestä nykyistä rakennekokeilua
ei tulisi enää pitkään jatkaa,
vaan näiltä osin voitaisiin jo tehdä pysyviä päätöksiä.
Kokeilun jatkamista puoltaa ainoastaan riittävän
edustavan kokeilun järjestäminen. Sen vuoksi valiokunta
ehdottaa, että ylioppilastutkinnon kehittämiseksi
suoritettavia kokeiluja voidaan toimeenpanna vuoden 2007 loppuun
asti.
Sivistysvaliokunta yhtyy lisäksi perustuslakivaliokunnan
kantaan siitä, että hallituksen tulee ryhtyä pikaisesti
toimiin ylioppilastutkintoa koskevan lainsäädännön
saattamiseksi vastaamaan perustuslain vaatimuksia muiltakin kuin nyt
käsiteltävinä olevilta osilta.
Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
kokeiluja koskevaa lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
18 §.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan edellyttänyt
muutoksia ja täsmennyksiä hallituksen esityksen
sisältämään lakiehdotukseen,
jotta se voidaan säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Valiokunta edellytti, että lakiin sisällytetään
sääntely ylioppilastutkinnon rakenteesta ja tutkinnon
sisältöä koskevista seikoista sekä täsmälliset
säännökset siitä, miltä osin
tutkinto voidaan panna toimeen vain yleisistä säännöksistä poiketen.
Laissa tulee myös olla viranomaisen harkintavaltaa ohjaavat
säännökset kokeilukoulujen tai -paikkakuntien
valinnasta. Edelleen valiokunta edellytti, että valtuuksia
asetuksella säädettävistä asioista
on merkittävästi täsmennettävä selkeyttämällä niiden
suhdetta lain aineellisiin säännöksiin
ja toisiinsa. Sivistysvaliokunta on ottanut nämä perustuslakivaliokunnan
edellyttämät valtiosääntöoikeudelliset
huomautukset huomioon ja ehdottaa sen vuoksi muutoksia lakiehdotuksen
18 §:n rakenteeseen ja sisältöön.
Pykälän 1 momenttiin on sisällytetty
säännökset ylioppilastutkinnon rakenteesta
ja sisällöstä. Säännöksen
sanamuoto reaaliaineissa järjestettävän
kokeen suorittamisesta mahdollistaa sekä nykymuotoisen
kokeen että esimerkiksi eri reaaliaineissa suoritettavan
kokeen järjestämisen.
Pykälän 2 momentti vastaa sisällöltään
nykyistä 18 §:n 2 momenttia.
Pykälän 3 momentissa säädetään
ylioppilastutkinnon yleiseksi kehittämiseksi toimeenpantavista
tutkinnoista ja kokeilukoulujen ja -paikkakuntien valinnasta.
Pykälän 4 momentissa säädetään
valtuudesta antaa valtioneuvoston asetuksella tarkempia säännöksiä ja
määräyksiä ylioppilastutkinnon järjestämisestä.
Pykälän 5 momentti vastaa sisällöltään
voimassa olevan pykälän 3 momenttia.
Voimaantulo- ja soveltamissäännös.
Perustuslakivaliokunta edellytti lausunnossaan, että kokeilusäännöksille
on asetettava laissa voimassaolorajoitus siten, että ne
ovat voimassa vain kokeiluun tarvittavan lyhyen ajan. Sen vuoksi
valiokunta on lisännyt voimaantulosäännökseen
uuden 2 momentin. Lisäksi valiokunta on harkinnut kokeiluun
tarvittavaksi ajaksi neljä vuotta, jolloin kokeiluja voidaan
panna toimeen vuoden 2007 loppuun asti.