Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt
valtioneuvoston selvitystä oman toimialansa osalta.
Vuoden 2004 EU-politiikan keskeisissä tavoitteissa on sosiaali-
ja terveyspolitiikan alaan kuuluvia kysymyksiä sivuttu
Lissabonin strategian seurannassa (kohta 6), kemikaalilainsäädännön
valmistelussa (kohta 7), avoimen koordinaation käytön
selvittämisessä (kohta 8) sekä Pohjoisen
ulottuvuuden toimintaohjelman toimeenpanossa (kohta 11). Valiokunta
pitää viitekohdissa mainittuja tavoitteenasetteluja
kannatettavina. Valiokunta toteaa kuitenkin, että sosiaali-
ja terveyspoliittiset painotukset tavoitteenasettelussa ovat kaiken
kaikkiaan varsin vähäisiä ja valtioneuvoston
kirjelmässä sivutaan niitä ohuesti. Unionissa
on parhaillaan valmistelussa useita asioita, joilla saattaa olla
merkittäviä seurauksia sosiaali- ja terveyspolitiikan
toimeenpanoon Suomessa.
Hallitusten välisessä konferenssissa on avoinna
sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen kannalta
keskeiset kauppapoliittiset sekä kilpailu- ja sisämarkkinaoikeudelliset
sopimusartiklat. Uuden perustuslaillisen sopimuksen
valmistelussa on Suomen tavoitteena selkeyttää sisämarkkinasääntöjä sen
varmistamiseksi, että sosiaali- ja terveyspalvelut säilyvät
jatkossakin kansallisessa päätösvallassa.
Kauppapoliittisten sopimusten osalta Suomi on vaatinut, että sopimusten
teon yksimielisyysvaatimus tulee ulottaa kulttuuri- tai
audiovisuaalisten palvelujen kaupan lisäksi kaikille niille
aloille, jotka unionin sisällä kuuluvat yksimielisyyden
piiriin. Valiokunnan näkemyksen mukaan jatkoneuvotteluissa
on tärkeää varmistaa, että unionin
laajentuneen kauppapoliittisen toimivallan nojalla tehdyt sitoumukset
eivät vaikuta haitallisesti kansallisen politiikan perusperiaatteisiin
tai niiden toimeenpanoon. Suomen kannalta keskeisiä ovat
juuri julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut.
Suomalaisen työeläketurvan kannalta perustuslaillista
sopimusta koskevissa neuvotteluissa on pidetty tärkeänä säilyttää Suomen
työeläkejärjestelmän nykyinen
asema osana lakisääteistä sosiaaliturvaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tavoitteessa on edetty.
Irlannin puheenjohtajuuskaudella on tarkoitus aktiivisesti jatkaa
sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen (1408/1971) uudistamista.
Valiokunta toteaa, että asetuksen merkitys on suuri kansalliselle
sosiaaliturvajärjestelmälle ja sen soveltamiselle
ja Suomi on pitänyt tärkeänä asetuksen
uudistamista. Vanhentuneen ja vaikeaselkoisen lainsäädännön
uudenaikaistaminen on välttämätöntä,
koska tuomioistuinkäytäntö on vanhentuneen
lainsäädännön vuoksi merkittävästi
muokannut sosiaaliturvan koordinaatiota. Asetuksen uusiminen on
erityisen tärkeää unionin laajentuessa,
jolloin asetuksen toimeenpanon sujuvuus tulee varmistaa myös
uusissa jäsenmaissa.
Komission uudella direktiiviehdotuksella, joka koskee palveluita
sisämarkkinoilla, voi olla suuri merkitys terveyspalvelujen
kansallisen järjestämisen kannalta. Direktiivissä säädellään muun
muassa toisesta jäsenvaltiosta saatujen terveyspalvelujen
korvaamista. Sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta direktiiviehdotuksessa
on lähtökohtana periaate, jonka mukaan palvelun tarjoajaan
sovelletaan yksinomaan lähtömaan lainsäädäntöä.
Muun muassa mainitut ehdotukset ovat Suomen kannalta ongelmallisia.
Mikäli terveyspalveluita tarvitseva voisi vapaasti hakea
palvelut toisesta jäsenmaasta, poistuisi kotimaassa tapahtuva
ennakkoarviointi palvelun tarpeesta. Lähtömaa-periaatteen
soveltaminen palvelujen tarjoajaan puolestaan voisi estää Suomen
lainsäädännön mukaisten laatuvaatimusten ja
valvonnan toteuttamisen ja siten heikentää potilasturvallisuutta.
Valiokunta korostaa palveludirektiivin merkityksellisyyttä sosiaali-
ja terveyspalveluiden kannalta.
Valtioneuvoston kirjelmässä mainituista hankkeista
on valiokunnan toimialan kannalta merkittävä erityisesti
kemikaalilainsäädännön uudistus,
jossa tulee varmistua terveydensuojelun korkeasta tasosta.