Perustelut
Komission tiedonanto yleishyödyllisistä palveluista
on annettu osana isompaa tiedonantopakettia, liittyen yhtenäismarkkinatarkasteluun
EU:n
sisämarkkinoiden nykyaikaistamiseksi. Tiedonanto on jatkoa
komission vuonna 2003 julkaisemalle vihreälle kirjalle
ja vuonna 2004 julkaisemalle valkoiselle kirjalle yleishyödyllisistä palveluista
sekä vuonna 2006 antamalle tiedonannolle yleishyödyllisistä sosiaalipalveluista.
Valtion- ja hallitusten päämiesten allekirjoittama
Lissabonin sopimus sisältää artiklan,
jossa luodaan uusi oikeusperusta EU:n toimille yleishyödyllisten
palveluiden osalta. Valiokunta pitää myönteisenä,
että tässä tilanteessa komissio pyrkii tiedonannollaan selventämään
niihin sovellettavia periaatteita. On myös hyvä,
että komissio jatkaa valkoisessa kirjassa luvattua prosessia
sosiaalipalveluiden luonteen selvittämisestä.
Komissio katsoo Lissabonin sopimuksen olevan ratkaiseva askel
kohti selkeiden ja luotettavien puitteiden luomista yleishyödyllisille
palveluille. Sopimuksen voimaantulo antaa yhteisölle laillisen
mahdollisuuden uusien toimien käyttöön.
Siihen asti komissio tukeutuu yleishyödyllisistä palveluista
laadittuun pöytäkirjaan.
Lissabonin sopimukseen vuoden 2007 HVK:ssa liitetyssä pöytäkirjassa
yleistä etua koskevista palveluista pyritään
korostamaan näiden palveluiden merkitystä ja sopimaan
niiden tulkintaa koskevista määräyksistä.
Pöytäkirjan mukaan perussopimusten määräykset
eivät millään tavoin rajoita jäsenvaltioiden
toimivaltaa tarjota, tilata ja järjestää yleistä,
muuta kuin taloudellista etua koskevia palveluja. Pöytäkirjassa
luetellaan unionin yhteisiä arvoja, jotka liittyvät yleistä taloudellista
etua koskeviin palveluihin ja jotka tulee ottaa huomioon niitä tarjottaessa.
Valiokunta katsoo, että vaikka tiedonannolla selkeytetään
yleishyödyllisiin palveluihin sovellettavia periaatteita,
keskustelua sosiaali- ja terveyspalveluihin vaikuttavista päätöksistä sekä säädöksistä
vaikeuttaa
edelleen huomattavasti käsitteistön tulkinnanvaraisuus
ja epäselvyys. Riippuen siitä, miten käytettyä käsitteistöä ja erityisesti
taloudellisten ja ei-taloudellisten palveluiden rajaa tulkitaan,
sillä saattaa olla merkittäviä seurauksia
myös Suomen sosiaaliturva- ja -palvelujärjestelmälle.
Erityisen tärkeäksi muodostuu rajanveto yleishyödyllisten
palveluiden ja yleistä taloudellista etua koskevien palveluiden
välillä, koska niihin sovellettavat yhteisösäädökset
eroavat toisistaan. Esimerkiksi palveludirektiivin soveltamisalan
ulkopuolella ovat yleishyödylliset palvelut, kun se sen
sijaan tulee sovellettavaksi yleistä taloudellista etua
koskeviin palveluihin. Myös sosiaalipalvelut voivat olla
sekä taloudellisia että ei-taloudellisia palveluja.
Taloudellisen ja ei-taloudellisen palvelun erottamiseen ei komission
mukaan voida antaa yksiselitteisiä ohjeita ja siksi palvelun
luonnetta on tarkasteltava tapaus tapaukselta. Komission asiakirja
jättääkin edelleen käsitteelle
paljon tulkinnanvaraa. Myös EY:n oikeuskäytäntö on
palveluiden osalta käytännössä osoittautunut
vaikeasti tulkittavaksi.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin hyvänä tiedonannon
lähtökohtaa, jonka mukaan yleishyödyllisten palvelujen organisointi ja rahoitus
kuuluvat kansallisen
määräysvallan piiriin. On myös
myönteistä, että tiedonanto tunnustaa
sosiaalipalveluiden olevan eurooppalaisen yhteiskunnan ja talouden
tukipylväitä, että ne edistävät
useita yhteisölle keskeisiä tavoitteita ja arvoja
ja että niillä taataan ihmisten perusoikeuksien
toteutumista.
Valiokunta korostaa, että viranomaistehtävistä samoin
kuin asiakkaan oikeusturvasta on säädettävä kansallisessa
laissa. Kilpailun rinnalla on tärkeää kyetä takaamaan
asiakkaan sosiaalisten, kulttuuristen ja kielellisten perusoikeuksien toteutuminen.
Tiedonannossa mainittu sosiaalipalveluiden laadun parantaminen on
tärkeä yhteinen tavoite, mutta siinä on
otettava huomioon järjestelmien ja perinteiden erot. Suomen
kannalta on myös olennaista korostaa kansallisena erityispiirteenä itsehallinnollisten
kuntien vastuuta palveluista ja kolmannen sektorin toimijoiden merkittävää roolia
yleishyödyllisten palvelujen tuottajina.
Valiokunta pitää sosiaalipalveluiden osalta tärkeänä painottaa,
että palveluiden yhteiskunnallisten tehtävien
toteutuminen tulee varmistaa silloinkin, kun kilpailuttaminen tai
markkinat toimivat puutteellisesti. Tästä syystä on
tarpeen korostaa, että kilpailu- ja sisämarkkinakysymysten
yhteydessä on kunnioitettava julkisen sektorin hyvinvointitehtäviä,
joihin Suomessa kuuluu muun muassa tasa-arvoa ja universaalisuutta
korostavia selkeitä velvoitteita. Myös kilpailutetuilla
markkinoilla tulee taata palveluiden laatu ja tasapuolisuus, minkä vuoksi
sääntelyn tulee mahdollistaa joustavuus niin,
että paikallisille päätöksentekijöille
jää reagointimahdollisuus silloin, kun sosiaalipalvelumarkkinoilla
ilmenee epäkohtia.
Valtioneuvosto katsoo, että tässä vaiheessa ei
ole tarpeellista luoda uutta yleishyödyllisiä sosiaalipalveluja
koskevaa EU-tason lainsäädäntöä tai
sääntelyä. Sen sijaan Suomi pitää tärkeänä jatkaa
yleishyödyllisistä sosiaalipalveluista käytävää vuoropuhelua
EU:ssa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Uutta sääntelyä ei
tässä vaiheessa ole tarpeellista luoda, koska
yhteisen lainsäädännön vaikutuksia
erilaisiin järjestelmiin ei ole kyetty vielä selvittämään. Myöskään
siitä, mikä olisi sääntelyn
sisältö, ei ole selvyyttä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta totesi palveludirektiivistä antamassaan
lausunnossa (StVL 12/2006 vp), että Suomessa
tarvitaan pikaisesti yleishyödyllisten palveluiden ja yleiseen
taloudelliseen etuun liittyvien palveluiden kansallinen määrittely
ja niihin liittyvä kansallinen strategia. Palveludirektiivin
kansallisen implementoinnin yhteydessä on tarpeen saada
selvyys siitä, mitkä sosiaalipalvelut kuuluvat
palveludirektiivin soveltamisalaan. Tästä syystä valiokunta kiirehtii
valtioneuvostossa tehtävää selvitystyötä.