Tupakointi on kehittyneissä maissa yksi suurimpia
ja kehitysmaissa nopeasti kasvava kansanterveydellinen riskitekijä.
Maailman taloudellinen yhdentyminen on luonut suotuisat edellytykset tupakan
markkinoinnille kaikkialla. Kansalliset terveyspoliittiset toimet
eivät ole riittäviä tupakan haittojen
torjumiseksi.
Neuvotteluprosessi alkoi vuonna 1999 Maailman terveysjärjestön
(WHO) 52. yleiskokouksen antamalla päätöslauselmalla
tupakoinnin torjuntaa koskevan puitesopimuksen, jäljempänä sopimus,
laatimisesta (Framework Conven-tion on Tobacco Control, FCTC). Neuvottelut käynnistyivät
lokakuussa 2000 Genevessä kansainvälisen neuvotteluelimen
International Negotiating Body (INB) ensimmäisessä kokouksessa.
Neuvotteluissa olivat mukana lähes kaikki Maailman terveysjärjestön
jäsenmaat sekä Euroopan yhteisöjen komissio.
Suomi on toiminut koko prosessin ajan aktiivisesti vahvan tupakoinnin
torjuntaa koskevan sopimuksen aikaansaamiseksi.
Sopimus hyväksyttiin yksimielisesti 21 päivänä toukokuuta
2003 WHO:n yleiskokouksessa Genevessä. Yleiskokouksessa
pidetyssä Euroopan yhteisön puheenvuorossa todettiin,
että Euroopan yhteisö pyrkii aloittamaan sopimuksen
ratifioinnin valmistelut mahdollisimman nopeasti. Sopimus on ollut
avoinna allekirjoituksia varten Genevessä 16.—22.6.2003
ja New Yorkissa 30.6.2003—29.6.2004. Allekirjoitusten jälkeen
alkaa ratifiointiprosessi. Sopimus astuu voimaan 90. päivänä sen
jälkeen, kun 40 maata on sen ratifioinut. Sopimuksen on
tähän mennessä allekirjoittanut 118 maata,
toistaiseksi vain 16 on ratifioinut sen.
Tupakan terveyshaittojen torjunta perustuu valtioiden kansalliseen
lainsäädäntöön. Euroopan
yhteisöllä on kuitenkin tähän
tähtäävää yhteisölainsäädäntöä.
Sopimus on monenkeskinen kansanterveyteen keskittyvä sopimus.
Se vahvistaa maailmanlaajuista yhteistyötä tupakoinnin
vähentämiseksi. Sopimus on laaja-alainen, ja se
sisältää artikloja, jotka koskevat muun
muassa tupakkatuotteiden mainontaa, myyntiä, pakkausmerkintöjä,
laitonta kauppaa, ympäristön tupakansavulle altistumista
ja verotusta. Eniten sopimuksesta hyötyvät maat,
joilla on vähän tai ei lainkaan omaa kansallista
tupakkalainsäädäntöä.
Sopimuksen asettamat velvoitteet ovat osittain suositusluontoisia
ja osittain vähimmäisehtoja, joita sopimuksen
ratifioineiden maiden tulee noudattaa. Sopimustekstissä valtioita
rohkaistaan toteuttamaan pidemmälle meneviä toimenpiteitä.
Jokaista maata koskeva yleisvelvoite on määräajoin
päivittää ja arvioida kokonaisvaltaisia,
kansallisia tupakoinnin vähentämisstrategioita,
suunnitelmia ja ohjelmia.
Suomen voimassa oleva oikeus täyttää sopimuksessa
sopimusvaltioille asetetut vaatimukset. Tämän
takia esityksessä ei ehdoteta muutoksia Suomen voimassa
olevaan lainsäädäntöön. Ahvenanmaan
maakunnassa sovelletaan maakunnan omaa tupakkalakia (tobakslag för
landskapet Åland ÅFS 64/1997).
Sopimuksen tavoitteena on vähentää tupakointia
pysyvästi ja suojella ihmisiä tupakansavulle altistumiselta.
Sopimus tähtää kansanterveyden edistämiseen
maailmanlaajuisesti, ja siinä käsitellään
monenlaisia tupakoinnin torjuntaan liittyviä kysymyksiä.
Sopimus on luonteeltaan kehyssopimus, jonka pohjalta voidaan hyväksyä lisäpöytäkirjoja
tulevaisuudessa.
Esityksen tavoitteena on hankkia eduskunnan hyväksyminen
sopimukselle. Esitys sisältää myös
ehdotuksen niin sanotuksi blankettilaiksi, jolla saatetaan voimaan
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvat määräykset.