Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksessä kohderyhmänä ovat vammaispalvelulain
2 §:n mukaisesti vammaiset henkilöt, joilla vamman
tai sairauden johdosta on pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia
suoriutua tavanomaisista elämäntoiminnoista. Kohderyhmää on
sosiaalihuoltolakia koskevassa muutosehdotuksessa laajennettu lisäämällä vamman ja
sairauden lisäksi muu vastaava syy vammaisten henkilöiden
työllistymistä tukevan toiminnan järjestämisen
kriteeriksi, jotta voidaan varmistaa toiminnan piiriin kaikki nykyisinkin
toiminnan piirissä olevat henkilöt. Työllisyyslainsäädännössä vajaakuntoisella
tarkoitetaan pääsääntöisesti
työvoima-asetuksen 10 §:n 2 momentin mukaan henkilöä,
jonka mahdollisuudet saada sopivaa työtä, säilyttää työ tai
edetä työssä ovat huomattavasti vähentyneet
asianmukaisesti todetun vamman, sairauden tai vajavuuden takia.
Valiokunta toteaa, että esityksen tarkoittamat vammaisen
ja vajaakuntoisen määritelmät ovat jossain
määrin vakiintumattomia ja lainsäädännössä niitä käytetään
myös rinnasteisesti.
Vajaakuntoisten työllistämisen edistäminen työhallinnon
toimenpitein
Hallituksen esityksessä lähdetään
siitä, että vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta
ja vammaisten henkilöiden työtoiminta kuuluisivat
nykyiseen tapaan kunnan tehtäviin. Vaikka hallituksen esityksen
perusteluissa todetaan, että kuntien velvollisuus työvoimaviranomaisiin
nähden on toissijainen, ei esityksessä ole ehdotusta
työllisyyslain (275/1987) muuttamisesta. Valiokunta yhtyy työ-
ja tasa-arvo-asiainvaliokunnan lausunnossaan esittämään
toteamukseen, että työllisyyspolitiikan yhdeksi keskeiseksi
päämääräksi on laajasti
hyväksytty vammaisten ja vajaakuntoisten henkilöiden
yhtäläinen oikeus työhön. Kun
työvoimahallinto vastaa kaikkien kansalaisten työllistämispalveluista,
on työvoimaviranomaisilla päävastuu myös
vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisen edistämisestä.
Valiokunta katsoo työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan esittämin
tavoin, että tämän esityksen yhteydessä on
muutettava myös työllisyyslakia siten, että vammaiset
ja vajaakuntoiset henkilöt rinnastetaan työvoimahallinnon
palvelujen käyttäjinä ja tukitoimien
saajina nuoriin ja pitkäaikaistyöttömiin.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että sosiaali- ja terveydenhuollon
tukitoimenpiteiden ja työvoimahallinnon palveluiden yhteen
nivominen on palvelujärjestelmän saumattoman toiminnan
näkökulmasta tärkeä tavoite.
Sosiaalihuollon panos palveluiden järjestämisessä on
tarpeen riittävän yhteistyön aikaansaamiseksi
hallinnonalojen välille vammaisten työllistämistoimenpiteiden
yhteensovittamisessa.
Valiokunta painottaa, että vammaisten ja vajaakuntoisten
työllistämistoimintaan tulee aina liittyä mahdollisuus
sosiaali- ja terveydenhuollon tukitoimiin ja muuhun kuntoutukseen.
Valiokunta toteaa, että kunkin työllistettävän
kohdalla tulee valita hänen henkilökohtaisiin
ja muihin olosuhteisiinsa parhaiten soveltuva työllistämismuoto.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000)
7 §:n mukaisella palvelusuunnitelmalla on tärkeä merkitys
myös työllistämistoimia toteutettaessa.
Sosiaalivakuutusta koskevat ehdotukset
Vajaakuntoisen henkilön työllistämisessä on
tutkimusten mukaan keskeinen este ollut puuttuva ammatillinen koulutus.
Kiristyneessä kilpailutilanteessa työmarkkinoilla
monen vajaakuntoisen nuoren aikuisen koulutustaso on riittämätön.
Ehdotettu kuntoutusrahalain uudistus on tarpeellinen, jotta eläkkeen
sijasta voitaisiin nuorille turvata riittävä koulutus
ja kuntoutus. Lakimuutos selkeyttää kuntoutusrahan
myöntämisedellytyksiä ja lieventää niitä jossain
määrin nykyisestään. Ehdotus
on kannatettava, koska sen taustalla on tavoite aktivoida vajaakuntoisia nuoria
nykyistä enemmän ammatilliseen kuntoutukseen passiivisuuden
sijaan, mikä on merkityksellistä paitsi yksilön
myös yhteiskunnan kannalta.
Kuntoutusrahalakia ehdotetaan muutettavaksi myös siten,
että vajaakuntoiselle nuorelle maksettavan kuntoutusrahan
maksukautta pidennetään nykyisestä kahdella
vuodella 20 ikävuoteen saakka. Ehdotus on kannatettava,
koska toteutuessaan se takaa sen, että vajaakuntoisen nuoren
työelämään tähtäävä ammatillinen
kuntoutus voidaan saattaa loppuun nykyistä varmemmin yhden
etuuden eli nuoren kuntoutusrahan turvin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kansaneläkelain
mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen lepäämään
jättämistä koskevan säännöksen
selkeyttämistä siten, että ansiotuloille
säädettäisiin euromääräinen
raja, jonka ylittymisen jälkeen eläke jätetään
lepäämään. Säännös
selkeyttää tähän asti harkinnanvaraisuuteen
perustunutta käytäntöä ja parantaa
eläkkeensaajan oikeusturvaa. Laissa säädettävää ansiorajaa
ei ehdoteta tarkistettavaksi kansaneläkeindeksin muutosten johdosta.
Valiokunta katsoo, että kiinteän rahamäärän
tarkistus tulee tehdä eläkkeen lepäämäänjättämistä koskevien
säädösten toimeenpanosta saatavien kokemusten
perusteella. Tulorajan tulisi olla eläkkeen lepäämäänjättämiseen kannustava.
Kansaneläkettä koskevaan lakiehdotukseen sisältyy
myös muutos eläkkeen lepäämisajan
pituuteen. Lepäämisajan pidentämistä viiteen
vuoteen voidaan pitää kannatettavana, koska pidennetty
viiden vuoden lepäämisaika antaa järjestelmälle
enemmän joustavuutta ja myös mahdollisuuden kokeilla
työssä nykyistä pidempään.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eläkkeen
lepäämäänjättämistä koskevien
säännösten kehittämistarpeet
tulisi ottaa tarkasteluun myös työeläkkeiden
osalta.
Esityksen mukaan kansaneläkkeen lepäämisajalta
suoritetaan erityisvammaistuen suuruista vammaistukea. Vaikka eläkkeen
lepäämisen enimmäisaikaa esitetään
pidennettäväksi kahdesta vuodesta viiteen vuoteen,
erityisvammaistuen suuruista vammaistukea esitetään
edelleen maksettavaksi enintään kaksi vuotta.
Erityisvammaistuen lakkaamisen johdosta useimpien työssäkäyvien
tulotaso tällöin laskee, vaikka useimmissa tapauksissa
erityisvammaistukea korvaa kahden vuoden jälkeen eläkkeensaajan hoitotuki
tai "tavanomainen vammaistuki". Valiokunta toteaa, että uudistuksen
seurannassa tulee erityistä huomiota kiinnittää siihen,
missä määrin vammaistuen lakkaaminen
johtaa henkilön palaamiseen eläkkeelle.
Valiokunta toteaa, että niiden henkilöiden osalta,
jotka ovat vammansa perusteella oikeutettuja erityisvammaistukeen,
ei esitykseen sisältyvällä ehdotuksella
vammaistuen maksamisesta työssäoloajalta ole esityksessä tavoiteltua kannustavuusvaikutusta.
Tästä syystä täytäntöönpanosta
saatavien kokemusten perusteella tulee harkita mahdollisuutta maksaa
muutakin vammaistukea työntekijälle sen suuruisena
kuin hänen sairautensa tai vammansa edellyttää.
Sairausvakuutuslakiin ehdotetaan muutosta siten, että kansaneläkelain
mukaista työkyvyttömyyseläkettä saavalla
vammaisella tai vajaakuntoisella työntekijällä olisi
oikeus saada sairauspäivärahaa. Päiväraha
maksettaisiin työnantajalle sairausvakuutuslain mukaisena
ajalta, jolta työnantaja maksaa työntekijälle
sairausajan palkkaa. Muutos edistää vammaisten
ja vajaakuntoisten henkilöiden yhdenvertaista kohtelua
työelämässä ja siten on omiaan
edistämään heidän työllistymismahdollisuuksiaan.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki sosiaalihuoltolain muuttamisesta.
Valiokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen 27 d ja 27
e §:ssä olevasta suojatyö-termistä luovutaan.
Suojatyöjärjestelmä perustuu vuodelta 1978
oleviin säännöksiin invalidihuoltolaissa (907/1946),
joka on muilta osilta kumottu vuoden 1988 alusta lukien, jolloin
laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista (380/1987) tuli voimaan. Valiokunta katsoo,
että termi on vanhentunut ja leimaava ja sen säilyttäminen
laissa on tarpeetonta. Termin poistamisella voi osaltaan olla vaikutusta
esityksen tavoitteen mukaiseen työkeskusten toiminnan monipuolistamiseen.
Valiokunta ehdottaa lisäksi työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausunnossa esitetyin tavoin 27 d §:n 4 momenttiin lakiteknistä täsmennystä ja
5 momenttiin kielellistä korjausta.
Valiokunta kiinnittää huomiota 27 d §:n
5 momentissa säänneltyyn työsopimuksen
irtisanomiseen siinä tapauksessa, että työntekijän
työkyky on parantunut suojatyön aikana siinä määrin, että hän
ei ole suojatyön tarpeessa eikä suojatyön
perustetta siten enää ole. Lakiehdotuksen mukaan
suojatyön tarpeellisuuden harkitsee suojatyön
järjestäjä eli pääsääntöisesti
kunta. Valiokunta korostaa, että suojatyön tarpeellisuuden päättyminen
tulee arvioida kuntoutuksen ammattihenkilöstön
voimin ja niissä tapauksissa, joissa irtisanomisoikeutta
käytetään, olisi aina selvitettävä työntekijän
työllistymis-, kuntoutus-, koulutus- tai eläkevaihtoehdot.
Laki kansaneläkelain muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausunnossa esitetyin tavoin lakiehdotuksen 22 §:n 5 momenttia
sanamuodoltaan selkeytettäväksi siten, että se
vastaa paremmin säännöksen perusteluissa
esitettyä tarkoitusta.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 77 §:n 1 momenttia
tarkistettavaksi sen johdosta, että siinä tulee
ottaa huomioon kyseiseen säännökseen hallituksen
esityksen HE 149/2001 vp johdosta hyväksytty muutos.
Laki vammaistukilain 2 §:n muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa lain johtolauseeseen muutosta, jotta lakiin
hallituksen esityksen 149/2001 vp johdosta hyväksytty
muutos tulee huomioon otetuksi.
Laki työllisyyslain 16 §:n muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
uuden hallituksen esitykseen sisältymättömän
lakiehdotuksen, jolla työllisyyslain 16 §:n 2
momentti muutetaan siten, että vajaakuntoiset rinnastetaan
nuoriin ja pitkäaikaistyöttömiin työllistämistukia
myönnettäessä.