Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 101/2004 vp - Klaus Hellberg /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Uudenmaan tiepiirin perustienpidon määrärahojen taso on laskenut huomattavasti 1990-luvun alun tasosta, vaikka väestö ja liikenne ovat kasvaneet ja kustannustaso on noussut samana aikana huomattavasti. Alemman tieverkon ja kevyen liikenteen kehittämishankkeet ovat jatkuvasti lykkääntyneet, ja alemman tieverkon taso on monin paikoin huono. Keskikokoisille tiehankkeille ei ole viime vuosina ollut lainkaan rahoitusta. Suuri osa maan väestönkasvusta kohdistuu Uudenmaan tiepiirin alueelle, jonne on tarpeen rakentaa uusia kevyen liikenteen väyliä yleisen tieverkon yhteyteen sekä parantaa myös alempaa tieverkkoa sekä liikenneympäristöä liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi. Uudenmaan alemman tieverkon liikennemäärät ovat huomattavasti suurempia kuin muualla maassa, minkä takia investointitarpeet ja investoinneista saatavat hyödyt ovat keskimääräistä suurempia.
Esimerkiksi Itä-Uudellamaalla on useita alemman tieverkon ja kevyen liikenteen hankkeita vailla rahoitusta. Alemman tieverkon liikennejärjestelytarpeita on erityisesti nopeasti kasvavissa keskuksissa, kuten Nikkilässä, Söderkullassa ja Porvoossa, mutta myös pienemmissä kirkonkylissä. Kiireellisiä kevyen liikenteen hankkeita on mm. Askolan, Pukkilan ja Ruotsinpyhtään kirkonkylissä ja Loviisan kaupungissa. Porvoossa ja Sipoossa on useita kevyen liikenteen hankkeita, joilla voitaisiin parantaa liikenneturvallisuutta etenkin koulujen läheisyydessä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 10 000 000 euroa Uudenmaan alemman tieverkon parantamiseen ja kevyen liikenteen väylien rakentamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004