TALOUSARVIOALOITE 103/2004 vp

TAA 103/2004 vp - Klaus Hellberg /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen saariston yhteysalusliikennepalveluihin Itä-Uudellamaalla

Eduskunnalle

Laissa saariston kehityksen edistämisestä (494/1981) todetaan, että valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin kannalta tarpeelliset liikennepalvelut, sekä siitä, että ne ovat mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset. Suomenlahden merenkulkupiirin alueella Merenkulkulaitos ei itse hoida liikennettä, vaan valtio avustaa sitä. Porvoon Pirttisaaresta, Bodöstä ja Kalvöstä ei ole toistaiseksi järjestetty liikennettä tyydyttävällä tavalla. Porvoon ja Sipoon saariston vakinaisen väestön liikennetarpeiden saattaminen lain mukaiselle tasolle edellyttää liikenteen hoidon kehittämistä sekä valtion avustuksen lisäämistä kustannuksia vastaavasti.

Viime vuosina valtion talousarvioissa on avustus saaristoliikenteeseen ollut Kotkan, Porvoon ja Tammisaaren osalta yhteensä 286 000 euroa. Porvoon Pirttisaaressa ja Bodössä on yhteensä 15 ja Kalvössä 3 vakinaista asukasta. Kalvöstä ei ole kelirikkokautta lukuun ottamatta järjestetty kuljetuksia ollenkaan. Pirttisaaren ja mantereen välissä on talvella auki pidettävä meriväylä, joka aiheuttaa erillisjärjestelyjä ja ylimääräisiä kustannuksia jäätien käyttäjille, mutta valtio ei ole viime vuosina huolehtinut saariston vakinaiselle väestölle aiheuttamistaan ylimääräisistä kustannuksista. Porvoon kaupunki on tehnyt v. 2002 erillisselvityksen saariston vakinaisen väestön liikenteen järjestämisestä.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.60.64 lisäyksenä 200 000 euroa Itä-Uudenmaan saariston yhteysalusliikennepalveluihin.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Klaus Hellberg /sd
  • Matti Saarinen /sd