TALOUSARVIOALOITE 190/2004 vp

TAA 190/2004 vp - Antti Kaikkonen /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Helsingistä pohjoiseen johtavan pääradan välityskyvyn ja palvelutason parantamiseen

Eduskunnalle

Valtio ja alueen kunnat ovat käyttäneet pääradan perusparantamiseen ja kehittämiseen Helsingin ja Tampereen välillä kymmenen viime vuoden aikana yli 3 miljardia markkaa. Työt ovat valmistuneet vuonna 2003. Niillä on mahdollistettu rataosalla muun muassa nopeiden (160—200 km/h) junien liikennöinti.

Nopean liikenteen alkaessa junien nopeuserot kasvavat, mikä lisää kapasiteettiongelmia. Lähiliikennettä on vaikea sovittaa nopeiden junien väliin. Rakennettava Kerava—Lahti-oikorata ei ole ratkaisu ongelmaan, sillä pendolinojunat syövät pääradalta vapautuvan kapasiteetin. Oikorata ja uusi nopea taajamajunakalusto helpottavat kapasiteettiongelmia. Ratahallintokeskuksen selvitysten mukaan pääradalle voidaan lisätä 1 junapari (= 1 juna/suunta) tunnissa välille (Helsinki—)Kerava—Riihimäki oikoradan valmistuttua.

Pidemmällä aikavälillä maankäytön tehostuessa on toivottavaa lisätä ratakapasiteettia eli ohitusraiteita. Suunnittelutyö tulee aloittaa lähivuosina. Päärata tarvitseekin lisää kapasiteettia junien nopeuksien ja nopeuserojen kasvaessa sekä maankäytön tiivistyessä radan vaikutusalueella. Joustavat ohitukset ovat avainasemassa liikenteen sujuvuuden kannalta. Ratkaisuna nopeiden kaukojunien, hitaampien paikallisjunien ja tavarajunien nopeuseroista aiheutuvien ongelmien poistamiseksi voidaan rakentaa kustannuksiltaan kohtuullisia ohitusraiteita. Junamääriä voitaisiin näin myös lisätä, kaukojunat pääsisivät käyttämään parasta nopeuttaan ja paikallisliikenne kulkisi turvallisesti.

Pääradan varren kunnat tekivät selvityksen pääradan kehittämisestä vuonna 2000. Selvityksessä esitettiin ohitusraiteiden rakentamista radan molemmille puolille Keravan ja Järvenpään välille. Kolmas raide rakennettaisiin radan itäpuolelle Kytömaalta Kyrölään, ja neljäs raide radan länsipuolelle Keravalta Purolaan. Lisäraiteet jatkaisivat neliraiteista Helsinki—Kerava-kaupunkirataa Järvenpään Purolaan. Rakennustöiden kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa.

Toimenpiteet eivät sisälly Ratahallintokeskuksen tämänhetkisiin suunnitelmiin. Junaliikenteen kehittäminen edellyttää kuitenkin radan kapasiteetin kasvattamista myös Keravan pohjoispuolella.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.40.78 lisäyksenä 1 000 000 euroa Keravan ja Järvenpään välisten lisäraiteiden rakentamiseen pääradalla.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Marjo Matikainen-Kallström /kok
  • Juhani Sjöblom /kok
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Lasse Virén /kok
  • Mikaela Nylander /r
  • Seppo Särkiniemi /kesk
  • Heidi Hautala /vihr
  • Sirpa Asko-Seljavaara /kok
  • Irina Krohn /vihr
  • Klaus Hellberg /sd
  • Ulla Anttila /vihr
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Arto Bryggare /sd
  • Raija Vahasalo /kok
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Sari Sarkomaa /kok
  • Astrid Thors /r
  • Kari Uotila /vas
  • Martin Saarikangas /kok
  • Arja Alho /sd
  • Suvi-Anne Siimes /vas
  • Terhi Peltokorpi /kesk
  • Outi Ojala /vas
  • Risto Kuisma /sd