TALOUSARVIOALOITE 219/2007 vp

TAA 219/2007 vp - Matti Kauppila /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Lahti—Heinola—Mikkeli-radan oikaisun suunnitteluun

Eduskunnalle

Lahteen Helsingistä ulottuva oikorata on osoittanut tarpeellisuutensa. Oikoradan ansiosta koko itäisen Suomen henkilörautatieliikenne on kasvanut hyvin merkittävästi ja ylittänyt ennakkoarviot. Junavuoroja on jouduttu lisäämään. Helsingistä Lahden kautta Heinolan Lusiin on hyvä moottoritieyhteys, mutta Lusista eteenpäin sekä valtatiellä 4 (Lusi—Jyväskylä) että valtatiellä 5 (Lusi—Mikkeli) on jatkuvasti viikonloppuisin pahoja ruuhkia. Näiden teiden parannukset ohituskaistoin eivät tuo lopullista ratkaisua ruuhkaongelmiin. On huomattava, että maantieliikenne kasvaa Heinolan kohdalla kaksinkertaiseksi valtateiden keskimääriin nähden.

Lahti—Heinola-rataosuus on nyt ja tulevaisuudessa erittäin tärkeä vientiteollisuuden kuljetustarpeiden kannalta. Henkilöliikennettä tällä osuudella ei ole, sillä profiililtaan vanhanaikaisena ratana se ei ole nopeudeltaan kilpailukykyinen. Ratahallintokeskuksen selvitysten perusteella rataosa on kuitenkin säilytettävä ja kehitettävä rataosuus. Tehtäessä rataoikaisua Lahti—Heinola—Mikkeli joutuu myös Lahti—Heinola-rataosuus oikaistavaksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 5 000 000 euroa Lahti—Heinola—Mikkeli-radan oikaisun suunnitteluun.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007

  • Matti Kauppila /vas
  • Jouko Skinnari /sd
  • Satu Taiveaho /sd
  • Timo Heinonen /kok
  • Päivi Räsänen /kd
  • Risto Autio /kesk
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Tarja Filatov /sd
  • Jari Koskinen /kok
  • Juha Rehula /kesk
  • Johannes Koskinen /sd
  • Tuija Nurmi /kok
  • Ilkka Viljanen /kok