Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 351/2008 vp - Lauri Kähkönen /sd
Tarkistettu versio 2.0
Porokylä—Vuokatti rataosuuden perusparantamiseen ollaan osoittamassa tänä ja ensi vuonna yhteensä 27 miljoonaa euroa. Tällä investoinnilla turvataan osaltaan puukuljetukset, sillä vuoden alussa puuntuonti Venäjältä käytännössä loppuu puutullien vuoksi.
Raakapuun keskeisin ja samalla taloudellisen kuljetusmuoto on rautatiekuljetus. Radan käyttöä lisäävät kaivoshankkeet Sotkamossa ja sillä on suuri merkitys metsäteollisuuden Pielisen Karjalan ja Enon Uimaharjun tuotantolaitoksille mm. yhteytenä merisatamiin. Jos määrärahaa ei nosteta, akselipaino kunnostettavalla ratavälillä jää 22,5 tonniin. Muulla rataosuudella välillä Joensuu—Kontiomäki—Oulu akselipaino on 25 tonnia. Jotta nopeus voidaan säilyttää samana koko ratavälillä ja taata samalla kuljetusten mahdollisimman suuri taloudellisuus ja tehokkuus, tarvitaan 13 miljoonaa euroa lisää. Alkuperäinen kustannusarvio tälle korjausinvestoinnille oli 40 miljoonaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon momentille 31.10.22 lisäyksenä 13 000 000 euroa rataosuuden Porokylä—Vuokatti peruspantamiseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008