TALOUSARVIOALOITE 521/2011
vp
TAA 521/2011
vp - Kaj Turunen /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen henkilöliikenteen aloittamiseen
junaradalla Savonlinna—Pieksämäki
Eduskunnalle
Henkilöliikenne lakkautettiin huonokuntoisella Pieksämäki—Savonlinna-rataosalla
keväällä 1988 ja rata jäi tuolloin
pelkästään tavaraliikenteen käyttöön.
Rataosuutta parannettiin Huutokosken ja Savonlinnan välillä vuonna
2008. Radan nykyinen kunto mahdollistaisikin henkilöjunaliikenteen
käynnistämisen, mikä olisi tehdyn ratainvestoinnin
hyödyntämisen sekä laajemmin ilmastonmuutoksen
hillintää korostavan raideliikenteen suosimisen
kannalta järkevää.
Nopeat Itäradat -neuvottelukunta on yhdessä Etelä-Savon
maakuntaliiton, Savonlinnan ja Pieksämäen kaupunkien
sekä Joroisten, Rantasalmen, Punkaharjun ja Parikkalan
kuntien kanssa selvittänyt henkilöjunaliikenteen
uudelleen käynnistämisen edellytyksiä välillä Pieksämäki—Savonlinna.
Liikennöinnin käynnistämiselle on
olemassa vahvat perustelut. Yhteydet länteen ja pohjoiseen
ovat tällä hetkellä puutteelliset Savonlinnasta
ja laajemminkin uuden liikenteen vaikutusalueelta. Uusi yhteys parantaisi
Savonlinnan seudun saavutettavuutta sekä parantaisi alueen
elinvoimaisuutta. Yhteys tukee Savonlinnan kehittymistä opiskelukaupunkina
ja koko seudun kehittymistä matkailualueena.
Liikennöinnin aloittamisen myötä syntyy myös
uusi henkilöliikenteen yhteys Savon ja Karjalan ratojen
välille, mikä toisi uusia mahdollisuuksia mm.
matkailun kehittämiseen. Savon ja Karjalan ratojen välinen
yhteys avaa uuden poikittaisyhteyden Venäjältä tulevalle
matkailulle koko maan rataverkolle. Pieksämäki—Savonlinna—Parikkala-välin
merkitys tuleekin kasvamaan Parikkalan rajanylityspaikan kehittymisen myötä.
Arvoitu matkustajamäärä, 58 000
matkustajaa vuodessa liikenteen vakiinnuttua, on muihin tuettuihin
junaliikenneyhteyksiin lähellä keskimääräistä.
Myös matkustajaa kohti arvioitu tuen määrä (noin
17 euroa/matka) on keskitasoa verrattuna muihin tuettuihin
yhteysväleihin.
Esitämme henkilöjunaliikenteen käynnistämistä välillä Savonlinna—Pieksämäki
kolmella edestakaisella vuorolla päivässä siten,
että Pieksämäeltä saadaan vaihtoyhteydet
Helsingin, Tampereen, Kuopion ja Joensuun suuntien kaukojuniin.
Liikennöinti esitetään aloitettavaksi
sinisillä vaunuilla, mutta se voidaan myöhemmin vaihtaa
kiskobussikalustoon, kun sellaista vapautuu muilta rataosilta. Liikennöinnin
käynnistämisen edellytyksenä on yhteysvälin
liikenteen saaminen viestintä- ja liikenneministeriön
ostoliikenteeksi ja tarvittavien liikenneturvallisuustoimien sekä uusien
asemien toteuttaminen.
Esitämme, että henkilöliikenteen
toteuttamiseksi välillä Pieksämäki—Savonlinna
liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteen
menoihin varataan 450 000 euroa yhteysvälille
Pieksämäki—Savonlinna vuodelle 2012.
Vuodesta 2013 alkaen tuen tarve on noin 900 000 euroa vuodessa.
Lisäksi haluamme vielä saattaa tiedoksi, että yhteysvälillä Pieksämäki—Savonlinna
tarvittavien liikenneturvallisuustoimien (taulukko) ja asemien toteuttamiseksi
tarvitaan 1,74 miljoonaa euroa. Näihin kustannuksiin haetaan
alueen kuntien ja maakuntaliiton lisäksi muitakin osallistujia.
| Toimenpide |
Kustannus, euroa |
| Asemainfrastruktuuri (laiturit, P-alueet, väylät) |
250 000 |
| Asemien informaatiojärjestelmät |
75 000 |
| Tasoristeykset (11 kpl varoituslaitoksia) |
1 320 000 |
| Kulunvalvonta (JKV-koodaus) |
100 000 |
| Yhteensä |
1 745 000 |
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon
momentille 31.30.63 lisäyksenä 450 000
euroa henkilöliikenteen aloittamiseen junaradalla Savonlinna—Pieksämäki.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta
2011
- Kaj Turunen /ps
- Katri Komi /kesk
- Pauliina Viitamies /sd
- Jari Leppä /kesk
- Lenita Toivakka /kok