TALOUSARVIOALOITE 603/2004 vp

TAA 603/2004 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kevyen liikenteen väylien rakentamiseen valtatien 23 yhteyteen Keuruulla ja Jukojärven paikallistien päällystämiseen

Eduskunnalle

Jukojärven kyläkunta on voimakkaasti kehittyvä Keuruun keskustaajama valtatien 23 läheisyydessä. Jukojärvi tarjoaa erinomaiset asumismahdollisuudet maaseudulla luonnonkauniissa maisemissa vesistöjen äärellä. Kylällä toimii myös peruskoulun ala-aste. Jukojärven paikallistien päällystäminen parantaisi kylän vetovoimaisuutta ja kulkuyhteyksiä. Tien kunnostustyöt olisivat olosuhteiltaan helpot, koska tie kulkee kangasmaastossa.

Keuruun kaupungin halkaisee länsi-itäsuunnassa valtatie 23, joka toimii myös Keuruun kunnan keskustaajaman ja Keuruun toisen taajaman, Haapamäen, välisenä liikenneväylänä. Keuruun keskustaajaman ja Haapamäen välinen etäisyys on 15 kilometriä. Valtatie 23 on varsin vilkkaasti liikennöity, ja 1990-luvulla ko. tieosuudella tapahtui useita kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.

Valtatien 23 nopeusrajoitus Keuruun ja Haapamäen välillä on kesäkautena osittain 100 kilometriä ja osittain 80 kilometriä tunnissa. Tie on varsin kapea, ja päällystetty alue tiellä rajoittuu ajoratoihin.

Haapamäen ja Keuruun välistä tieosuutta käyttävät myös polkupyöräilijät ja rullasuksihiihtoa harrastavat, joskin tien kapeus ja vaarallisuus rajoittavat käyttäjien määrää. Pyöräilijöiden määrää lisäävät koulujen loma-ajat, jolloin julkisten liikennevälineiden käyttömahdollisuus on hyvin rajallinen. Koulujen lomakaudet ovat myös vilkkainta matkailukautta, jolloin mm. valtatien 23 liikennetiheys on varsin suuri, ja pyöräilijöiden onnettomuusriski kasvaa.

Vastaavin perustein kevyen liikenteen väylälle on perusteltu tarve myös Keuruun keskustaajaman ja Kalettoman kyläkeskuksen välille. Tällä tieosuudella kevyen liikenteen väylää tarvittaisiin kolme kilometriä. Kevyen liikenteen väylä ulottuu jo nyt Keuruulta Korkeakosken (Jukojärven) paikallistien liittymään, puoliväliin matkaa Keuruulta Kalettomalle. Pioneerivarikko Kalettomalla työllistää toistasataa henkilöä, joista osa asuu Kalettoman alueella. Kalettomalla toimii myös peruskoulun ala-aste. Työmatkojen, koululaisten ja vapaa-ajan liikenneturvallisuuden vuoksi jo suunniteltu kevyen liikenteen väylä tulisi rakentaa nopeasti valmiiksi nyt vielä puuttuvalta osuudeltaan Korkeakosken liittymästä Kalettomalle.

Pyöräily on nykyisin varsin kannatettava ja terveellinen liikkumismuoto niin työmatkoilla kuin vapaa-aikanakin. Keuruun ja Haapamäen asukkaille pyöräily työmatkoilla on varsin vaarallinen liikkumismuoto, mikäli liikenneolosuhteisiin ei saada pikaisesti parannuksia.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2005 talousarvioon momentin  31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää valtatien 23 liikenneturvallisuuden parantamiseen Keuruun ja Haapamäen sekä Keuruun ja Kalettoman kyläkeskuksien välillä sekä Jukojärven paikallistien päällystämiseen.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Lauri Oinonen /kesk