TALOUSARVIOALOITE 603/2004
vp
TAA 603/2004
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kevyen
liikenteen väylien rakentamiseen valtatien 23 yhteyteen Keuruulla
ja Jukojärven paikallistien päällystämiseen
Eduskunnalle
Jukojärven kyläkunta on voimakkaasti
kehittyvä Keuruun keskustaajama valtatien 23 läheisyydessä.
Jukojärvi tarjoaa erinomaiset asumismahdollisuudet maaseudulla
luonnonkauniissa maisemissa vesistöjen äärellä.
Kylällä toimii myös peruskoulun ala-aste.
Jukojärven paikallistien päällystäminen
parantaisi kylän vetovoimaisuutta ja kulkuyhteyksiä.
Tien kunnostustyöt olisivat olosuhteiltaan helpot, koska
tie kulkee kangasmaastossa.
Keuruun kaupungin halkaisee länsi-itäsuunnassa
valtatie 23, joka toimii myös Keuruun kunnan keskustaajaman
ja Keuruun toisen taajaman, Haapamäen, välisenä liikenneväylänä.
Keuruun keskustaajaman ja Haapamäen välinen etäisyys on
15 kilometriä. Valtatie 23 on varsin vilkkaasti liikennöity,
ja 1990-luvulla ko. tieosuudella tapahtui useita kuolemaan johtaneita
liikenneonnettomuuksia.
Valtatien 23 nopeusrajoitus Keuruun ja Haapamäen välillä on
kesäkautena osittain 100 kilometriä ja osittain
80 kilometriä tunnissa. Tie on varsin kapea, ja päällystetty
alue tiellä rajoittuu ajoratoihin.
Haapamäen ja Keuruun välistä tieosuutta käyttävät
myös polkupyöräilijät ja rullasuksihiihtoa
harrastavat, joskin tien kapeus ja vaarallisuus rajoittavat käyttäjien
määrää. Pyöräilijöiden
määrää lisäävät
koulujen loma-ajat, jolloin julkisten liikennevälineiden
käyttömahdollisuus on hyvin rajallinen. Koulujen
lomakaudet ovat myös vilkkainta matkailukautta, jolloin
mm. valtatien 23 liikennetiheys on varsin suuri, ja pyöräilijöiden
onnettomuusriski kasvaa.
Vastaavin perustein kevyen liikenteen väylälle
on perusteltu tarve myös Keuruun keskustaajaman ja Kalettoman
kyläkeskuksen välille. Tällä tieosuudella
kevyen liikenteen väylää tarvittaisiin
kolme kilometriä. Kevyen liikenteen väylä ulottuu
jo nyt Keuruulta Korkeakosken (Jukojärven) paikallistien
liittymään, puoliväliin matkaa Keuruulta
Kalettomalle. Pioneerivarikko Kalettomalla työllistää toistasataa
henkilöä, joista osa asuu Kalettoman alueella.
Kalettomalla toimii myös peruskoulun ala-aste. Työmatkojen,
koululaisten ja vapaa-ajan liikenneturvallisuuden vuoksi jo suunniteltu
kevyen liikenteen väylä tulisi rakentaa nopeasti
valmiiksi nyt vielä puuttuvalta osuudeltaan Korkeakosken
liittymästä Kalettomalle.
Pyöräily on nykyisin varsin kannatettava ja terveellinen
liikkumismuoto niin työmatkoilla kuin vapaa-aikanakin.
Keuruun ja Haapamäen asukkaille pyöräily
työmatkoilla on varsin vaarallinen liikkumismuoto, mikäli
liikenneolosuhteisiin ei saada pikaisesti parannuksia.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2005
talousarvioon momentin 31.24.21 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää valtatien 23 liikenneturvallisuuden
parantamiseen Keuruun ja Haapamäen sekä Keuruun
ja Kalettoman kyläkeskuksien välillä sekä Jukojärven
paikallistien päällystämiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004