TALOUSARVIOALOITE 67/2011
vp
TAA 67/2011
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Maaseutuviraston toimintamenoihin ehdotetun määrärahan
vähentäminen
Eduskunnalle
Maataloushallintoon liittyvää byrokratia-
ja ohjeviidakkoa on ehdottomasti yksinkertaistettava. Hyvä suunnittelu
on toki järkevää ja välttämätöntä.
Nykyisillä tavoilla toimien viljelijät kuitenkin
joutuvat käyttämään kohtuuttoman
paljon aikaa erilaisten lomakkeitten täyttämiseen
ja niihin liittyvien ohjeitten lukemiseen. Monet eivät enää itse
selviä lomakkeiden täyttämisestä,
vaan joutuvat turvautumaan "ammattiauttajiin". Nykyisen järjestelmän
pyörittämiseen liittyvät maataloushallinnonkin
kulut ovat liian suuret ja jatkuvasti vain kasvavat. Tällä hetkellä käytössä olevat
erilaiset valvonta- ja seurantatavat ovat monilta osin myös
epätarkoituksenmukaisia. Valvontaan menee enemmän
rahaa ja aikaa kuin sen avulla voidaan saavuttaa hyötyjä.
Valvonnan tasossa tulisi löytää järkevä ja
tarkoituksenmukainen tasapaino saavutettavan hyödyn ja
panostusten välille. Suomalaiset viljelijät ovat
vastuuntuntoisia ja ammattitaitoisia yrittäjiä,
joita ei tarvitsisi valvoa ja vahtia ollenkaan niin tarkkaan kuin
nykyisin tapahtuu.
Maanviljelijän on täytynyt sopeutua EU:n suoranaiseen
tukiviidakkoon ja sen mukanaan tuomaan paperisotaan sekä mukautua
valvonnan alaisena olemiseen. Tukihakemusten ja viljelysuunnitelmien
teko on vuosi vuodelta viljelijöille vaikeampaa. Hallitusohjelmassa
luvataan, että tukijärjestelmää yksinkertaistetaan
ja valvontaa kehitetään hyvän hallintotavan
suuntaan sekä korostetaan palvelulähtöisyyttä.
Hyvänä osoituksena hallinnon paisumisesta on
Maaseutuviraston toimintakulujen moninkertaistuminen. Virastoa perustettaessa
perusteluissa lisäkuluiksi arvioitiin maksimissaan 1,5
miljoonaa euroa. Todellisuudessa Maaseutuvirasto on itse arvioinut
lisäkuluiksi 17 miljoonaa euroa. Maaseutuviraston toimintamenot
ovat kasvaneet vuodesta toiseen. Vuonna 2007 menot olivat noin
11,7 miljoonaa euroa. Vuoden 2011 toimintamenot olivat jo 24,3 miljoonaa
euroa, jossa kasvua oli vuodesta 2010 kolme miljoonaa euroa. Ensi
vuodelle toimintamenoihin esitetään jo 25,5 miljoonaa
euroa.
Samaan aikaan kun Maaseutuviraston hallinnon määrärahoja
on kasvatettu, on viljelijöiden tuista jatkuvasti leikattu.
Vaikka hallitukset ovat sitoutuneet byrokratian vähentämiseen,
ovat hallinnon määrärahat kaiken aikaa
kasvaneet. Kaikkiaan maataloustuotantoon liittyvät hallinnon
kulut ovat nousseet kohtuuttomasti. Maaseutuviraston perustaminen
ei ole myöskään vähentänyt hallintokuluja
vastaavasti maa- ja metsätalousministeriön hallinnon
kuluista.
EU:ssa on tehty monta maatalousuudistusta, jotka olisivat mahdollistaneet
Suomessa siirtymisen huomattavasti yksinkertaisempaan tukijärjestelmään.
Suomessa kuitenkin maatalousjärjestelmä on erittäin
monimutkainen. Suomessa tukijärjestelmää on
yksinkertaistettava, byrokratiaa ja hallintoa kevennettävä sekä turvattava
viljelijöiden nykyistä oikeudenmukaisempi ja tasapuolisempi
kohtelu. Täysin kohtuuton maaseutuviraston kulujen nousu
on nyt saatava loppumaan. Viraston ylläpitämiseen
suunniteltuja varoja tulee suunnata varsinaiseen tuotantoon eli
maa- ja metsätalouteen eikä hallinnon ja byrokratian pyörittämiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta vähentää valtion
vuoden 2012 talousarvion momentilta 30.01.03 4 000 000
euroa Maaseutuviraston toimintamenoihin ehdotetusta määrärahasta.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta
2011