Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 670/2007 vp - Veijo Puhjo /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Rautatieliikennettä Turun ja Porin välillä puoltaa ympäristönäkökohtien entistä vakavampi huomioonottaminen. Samalla toteutuisivat teollisuuden tuotteiden sujuvampi kulkeminen maakuntien välillä sekä Uudestakaupungista Sisä-Suomeen. Myös matkustajaliikenteen siirtyminen kumipyöriltä rautateille lisäisi ympäristöystävällisyyttä.
Ratayhteyden toteutuessa varsinkin teollisuuden tuotteiden kuljetuksissa tapahtuisi runsasta säästöä. Oikealla ratalinjauksella tähän on yhdistettävissä myös edullinen ratkaisu matkustajaliikenteen suhteen.
Nykyisen rataverkon kehittämisessä ongelmaksi tulisi siten Uudenkaupungin ja Satakunnan yhteys. Kartalta katsoen uuden ratapohjan rakentamisessa ei tarvita kovin suuria lisäpanostuksia. Ottaen huomioon Satakunnan raskaan teollisuuden sijoittuminen ja matkustajaliikenne edullisimmat ratalinjaukset olisivat uuden ratapohjan rakentaminen väleille Harjavalta—Eurajoki sekä Rauma—Uusikaupunki. Tällöin uutta ratapohjaa Turun ja Porin välillä tarvittaisiin vain noin 65 kilometriä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 200 000 euroa Turku—Pori-rautatien suunnitteluun.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007