TALOUSARVIOALOITE 80/2010
vp
TAA 80/2010
vp - Pertti Hemmilä /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen kantatien
52 Salon itäisen ohikulkutien rakentamisen aloittamiseen
Eduskunnalle
Kantatie 52 on Tammisaaresta Salon ja Someron kautta
Jokioisiin kulkeva kantatie. Tien pituus on 111 kilometriä.
Kantatie 52 on Tammisaaren ja Salon välissä valtatietasoinen
väylä, jossa tavaraliikenteen määrä on
varsin suuri. Tie kulkee Salon kaupungin halki, mutta Turun suuntaan
kuljettaessa kaupunki on ohitettavissa lounaispuolelta teollisuusalueita
kierrellen.
Liikennemäärät kantatiellä 52
vaihtelevat eri osuuksilla. Eniten liikennemäärät
ovat kasvaneet tieosuudella Salo—Somero sekä kokonaisliikenteen
että raskaan liikenteen osalta. Määrällisesti liikenne
on suurinta Salon ja Perniön välisellä tieosuudella.
Kantatiellä 52 on useita merkityksiä. Se välittää muun
muassa Hangon satamasta tulevaa liikennettä erityisesti
lounaiseen Suomeen. Se on osa laajaa eteläistä rannikkoaluetta, joka
muodostaa osan itä-länsi-yhteydestä.
Kantatie 52 on myös osa E18-kehityskäytävää Salon kaupunkiseudulla
ja osa Turusta Helsinkiin ja sieltä valtakunnan rajalle
ulottuvaa suurkehityskäytävää.
Salon elinkeinorakenne on voimakkaasti muuttunut vuosikymmenien
saatossa. Voimakkaasti kasvanut elektroniikkateollisuus on vaikuttanut
seudun teollisuuden ja palveluiden muutokseen. Salon palvelut ovat
monipuoliset, ja suurin osa on perinteisesti sijainnut keskusta-alueella.
Suuret vähittäiskaupan yksiköt ovat yhä enemmän
keskittyneet keskustan ulkopuolelle. Meriniityn alue on lounaisen
Suomen merkittävin työpaikkakeskittymä,
jossa on noin 8 000 työpaikkaa.
E18-moottoritien rakentaminen Salon seudulla on johtanut pitkän
matkan työliikenteen siirtymiseen pois vanhalta valtatieltä 1,
mikä on jonkin verran vähentänyt liikennettä Salon
keskustassa. Ongelmia aiheuttaa kuitenkin kantatien 52 kulku kaupungin
keskustan läpi ja kantatieltä ohjatun raskaan
liikenteen kulku Meriniityn työpaikka-alueen länsipuolelta.
Erityisesti näistä syistä Salon itäisen
ohikulkutien rakentamiselle on erittäin selkeä perustelu.
E18-moottoritien valmistuminen on lisännyt jo aiemmin ongelmallisiksi
koettujen liikenneväylien ja liittymien kuormitusta Salon
alueella. Salon itäinen ohikulkutie on aluevarauksineen
sisältynyt kaupunginvaltuuston vuonna 1998 hyväksymään
yleiskaavaan. Ohikulkutien rakentaminen on ollut oletuksena myös
moottoritien rakentamiselle. Itä-länsisuuntaiset
yhteydet eivät Salon seudulla ratkaise pohjois-eteläsuuntaisen
liikenteen ongelmia, joita on erityisesti kantatien 52 Hangon satamasta tuleva
raskas liikenne. Tämän lisäksi rannikon
ja Salon seudun välinen liikenne on varsin vilkasta henkilöautoliikennettä ja
liittyy mm. loma- ja kesämökkiliikenteeseen. Ongelma
on myös kantatien 52 kulkeminen mutkitellen Salon keskustan läpi.
Salon itäisen ohikulkutien rakentaminen siirtäisi
kantatien 52 raskaan liikenteen ja suuremmat liikennemäärät
pois keskustan alueelta. Se vahvistaisi E18-kehityskäytävän
alueellista vaikuttavuutta. Tiehanke vahvistaisi uuden Salon kehittymismahdollisuuksia
ja parantaisi maankäytön suunnittelua Salon yleiskaavan
2020 tarkoittamalla tavalla. Salo ja Salon seutu tarvitsevat nykytilanteessa
elinkeinoelämää ja sen kehittymistä tukevia
väyläratkaisujakin. Ohikulkutie parantaisi osaltaan
myös alueen liikenneturvallisuutta ja tukisi työmatkaliikennettä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon
momentille 31.10.78 lisäyksenä 1 000 000
euroa kantatien 52 Salon itäisen ohikulkutien rakentamisen aloittamiseen.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
2010