TALOUSARVIOALOITE 832/2004
vp
TAA 832/2004
vp - Juhani Sjöblom /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Kehä II:n
ja Kehä IV:n suunnittelun jatkamiseen
Eduskunnalle
Kehä II on pääkaupunkiseudun
sisäinen kehätie, jonka osuus Länsiväylältä Turuntielle
on valmistunut ja otettu käyttöön. Tien
jatketta Hämeenlinnanväylälle on suunniteltu
eri vaiheissa. Yleissuunnitelman laatiminen ja ympäristövaikutusten
arviointi on valmistunut. Hanke sisältyy pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Pääkaupunkiseudun kehämäinen
liikenne on kasvanut voimakkaasti. Asukas- ja työpaikkamäärien
lisääntyminen erityisesti Espoossa ja Vantaalla
kasvattaa liikennemääriä edelleen. Kehä I:n
ja Kehä III:n kapasiteettia voidaan kasvattaa vain rajallisesti,
joten Kehä II:ta tarvitaan. Kehä II parantaa myös
Matinkylän ja Myyrmäen tavoitettavuuksia ja näissä aluekeskuksissa
olevien kauppakeskusten saavutettavuutta.
Kehä II:n suunnittelun jatkaminen on tärkeää, ja
suunnittelulle tulee taata riittävät resurssit.
Kehä IV tulee olemaan seudullinen poikittaistieyhteys,
joka koostuu nykyisestä Kulomäentiestä (maantie
152) ja sen toistaiseksi rakentamattomasta jatkeesta Tuusulanväylän
ja Hämeenlinnanväylän välillä.
Kehä IV:n ympäristövaikutukset on arvioitu
vuonna 1996 ja tältä pohjalta on laadittu yleissuunnitelma.
Kehä IV:n tarve perustuu mm. seuraaviin seikkoihin:
Pääkaupunkiseudun kaupunkirakenne on laajentunut
pohjoiseen, ja maankäyttö radanvarressa, Etelä-Tuusulassa
ja Nurmijärven Klaukkalassa lisääntyy
voimakkaasti. Näiden alueiden välinen liikenne
kasvaa vastaavasti.
Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittäminen edellyttää yhteyksien
parantamista myös pohjoiseen.
Kehä III:n osuus Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä on
jo nyt kuormittunut voimakkaasti ja liikenne kasvaa edelleen. Kehä IV:n
toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Kehä III:lla,
joka on myös tärkeä kansainvälisen
liikenteen reitti E18-tienä.
Keski-Uudellamaalla ja Hyvinkään—Riihimäen
kaupunkiseudulla tehdyn KEHYLI-liikennejärjestelmäsuunnitelman
yhtenä kärkihankkeena pidetään
Kehä IV:n suunnittelun jatkamista. Suunnittelu tuleekin
käynnistää jo lähitulevaisuudessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 31.24.78 lisäyksenä 3 000 000
euroa Kehä II:n ja Kehä IV:n osuuden Tuusulanväylä—Hämeenlinnanväylä suunnittelun
jatkamiseen.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2004
- Juhani Sjöblom /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Lasse Virén /kok
- Antti Kaikkonen /kesk
- Seppo Särkiniemi /kesk
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Irina Krohn /vihr
- Kaarina Dromberg /kok
- Kimmo Kiljunen /sd
- Arto Bryggare /sd
- Raija Vahasalo /kok
- Matti Saarinen /sd
- Risto Kuisma /sd
- Terhi Peltokorpi /kesk
- Martin Saarikangas /kok
- Outi Ojala /vas
- Kari Uotila /vas
- Rakel Hiltunen /sd