TALOUSARVIOALOITE 832/2004 vp

TAA 832/2004 vp - Juhani Sjöblom /kok  ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Kehä II:n ja Kehä IV:n suunnittelun jatkamiseen

Eduskunnalle

Kehä II on pääkaupunkiseudun sisäinen kehätie, jonka osuus Länsiväylältä Turuntielle on valmistunut ja otettu käyttöön. Tien jatketta Hämeenlinnanväylälle on suunniteltu eri vaiheissa. Yleissuunnitelman laatiminen ja ympäristövaikutusten arviointi on valmistunut. Hanke sisältyy pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.

Pääkaupunkiseudun kehämäinen liikenne on kasvanut voimakkaasti. Asukas- ja työpaikkamäärien lisääntyminen erityisesti Espoossa ja Vantaalla kasvattaa liikennemääriä edelleen. Kehä I:n ja Kehä III:n kapasiteettia voidaan kasvattaa vain rajallisesti, joten Kehä II:ta tarvitaan. Kehä II parantaa myös Matinkylän ja Myyrmäen tavoitettavuuksia ja näissä aluekeskuksissa olevien kauppakeskusten saavutettavuutta.

Kehä II:n suunnittelun jatkaminen on tärkeää, ja suunnittelulle tulee taata riittävät resurssit.

Kehä IV tulee olemaan seudullinen poikittaistieyhteys, joka koostuu nykyisestä Kulomäentiestä (maantie 152) ja sen toistaiseksi rakentamattomasta jatkeesta Tuusulanväylän ja Hämeenlinnanväylän välillä. Kehä IV:n ympäristövaikutukset on arvioitu vuonna 1996 ja tältä pohjalta on laadittu yleissuunnitelma.

Kehä IV:n tarve perustuu mm. seuraaviin seikkoihin:

Pääkaupunkiseudun kaupunkirakenne on laajentunut pohjoiseen, ja maankäyttö radanvarressa, Etelä-Tuusulassa ja Nurmijärven Klaukkalassa lisääntyy voimakkaasti. Näiden alueiden välinen liikenne kasvaa vastaavasti.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittäminen edellyttää yhteyksien parantamista myös pohjoiseen.

Kehä III:n osuus Hämeenlinnanväylä—Tuusulanväylä on jo nyt kuormittunut voimakkaasti ja liikenne kasvaa edelleen. Kehä IV:n toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta Kehä III:lla, joka on myös tärkeä kansainvälisen liikenteen reitti E18-tienä.

Keski-Uudellamaalla ja Hyvinkään—Riihimäen kaupunkiseudulla tehdyn KEHYLI-liikennejärjestelmäsuunnitelman yhtenä kärkihankkeena pidetään Kehä IV:n suunnittelun jatkamista. Suunnittelu tuleekin käynnistää jo lähitulevaisuudessa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.24.78 lisäyksenä 3 000 000 euroa Kehä II:n ja Kehä IV:n osuuden Tuusulanväylä—Hämeenlinnanväylä suunnittelun jatkamiseen.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Juhani Sjöblom /kok
  • Marjo Matikainen-Kallström /kok
  • Eero Akaan-Penttilä /kok
  • Lasse Virén /kok
  • Antti Kaikkonen /kesk
  • Seppo Särkiniemi /kesk
  • Sirpa Asko-Seljavaara /kok
  • Irina Krohn /vihr
  • Kaarina Dromberg /kok
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Arto Bryggare /sd
  • Raija Vahasalo /kok
  • Matti Saarinen /sd
  • Risto Kuisma /sd
  • Terhi Peltokorpi /kesk
  • Martin Saarikangas /kok
  • Outi Ojala /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Rakel Hiltunen /sd