TALOUSARVIOALOITE 849/2008
vp
TAA 849/2008
vp - Minna Sirnö /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen vankiloiden
toimintaedellytysten turvaamiseen
Eduskunnalle
Uusi vankeuslaki edellyttää selkeitä lisäpanoksia
henkilöstöresursointiin vankeinhoidon osalta.
Ilman uuden lain vaateitakin vankiloiden henkilöstöä on
vuosikausia aliresursoitu. Lopputuloksena on ollut noin 100 työntekijän
vaje. Tästä huolimatta vuoden 2009 talousarvioesitys
sisältää jälleen 30 työntekijän
vähennyksen rangaistusten täytäntöönpanosta
ensi vuoden aikana. Tuottavuusohjelmallaan pääministeri
Vanhasen hallitus pakottaa valtiotyönantajan vähentämään entisestäänkin
liian vähäisiä käsiä julkisissa
palveluissa.
Vankiloidemme henkilöstön sairaspoissaolot ovat
kasvaneet hälyttävästi. Samaan aikaan
vankiloissa ylitöiden määrä on
noussut yli 50 prosentilla. Laittomia ylityövuoroja teetetään
lähes kaikissa vankiloissa lähes koko ajan. Pahimmillaan
ylityövuorot tarkoittavat vuorokauden mittaisia työrupeamia,
joilla yritetään paikata niitä puutteita,
mitä riittämätön rahoitus vankiloille
on aiheuttanut. Kyseessä on selkeä työaikalakirikkomus,
jota hallitus lupauksistaan huolimatta ei aio ratkaista.
Talousarviopohja lähtee siitä, että vankien määrä pysyy
edelleen korkeana. Samaan aikaan talousarvio edellyttää,
että uuden lainsäädännön hengen
mukaisesti vankien osallistuminen toiminta- ja päihdeohjelmiin
lisääntyisi nykyisestä. Valitettavasti
nämä talousarvion perusteet eivät kuitenkaan
näy riittävässä määrin
taloudellisessa resursoinnissa: vaikka aktivointitoimet edellyttävät
onnistuakseen riittävää lisäresursointia,
vankikohtaiset kustannukset päinvastaisesta tarpeesta huolimatta
eivät nousisi edes vuoden 2004 tasolle.
Vuoden 2006 lokakuussa voimaan tulleen uuden lainsäädännön
tarkoitus oli muuttaa nykyisiä toimintatapoja ja -resursseja
siihen suuntaan, että ennaltaehkäistään
uusintarikollisuutta ja erilaisin aktivointitoimin kannustetaan
rikoksettomaan elämään. Lain hengen mukainen
lisäpanos alkuvaiheessa tuottaisi pysyviä säästöjä yhteiskunnalle
pitemmällä aikavälillä. Nyt
annettu talousarvioesitys kuitenkin uhkaa vaarantaa lakiuudistuksen
keskeisimmät tavoitteet.
Hallituksen esityksen lisäpanos ei riitä myöskään
kattamaan niitä kustannuksia, jotka aiheutuvat siitä,
että vankiloiden osalta on luvassa myös suuria
organisatorisia muutoksia.
Jo pitkään vankien terveydenhuollossa on selviä puutteita,
muun muassa oikeusministeriö on ollut huolissaan tilanteesta.
Vankien määrä on viime vuosina lisääntynyt
ja vankiloiden täyttöaste on ylittänyt
reilusti normit, mutta samaan aikaan terveydenhuoltopalveluita tai
vankien kuntouttamispalveluita ei ole pystytty lisäämään
tarvetta vastaavasti.
Lisämäärärahan tarkoituksena
on parantaa tuomittujen valmiuksia rikoksettomaan elämään lisäämällä rangaistusten
täytäntöönpanon suunnitelmallisuutta
ja tehostamalla siihen liittyviä tavoitteellisia toimintoja.
Lisämäärärahan tarkoituksena
on myös turvata riittävät työvoimaresurssit
vankiloihin sekä resurssit vankien terveydenhuollon asianmukaiseen
järjestämiseen, toiminta- ja päihdeohjelmiin,
sopimushoitoihin, nuorisorangaistuksiin ja sekä vankien
että vankeinhoidon henkilökunnan turvallisuuden
lisäämiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2009 talousarvioon
momentille 25.40.01 lisäyksenä 2 000 000
euroa vankien terveydenhuoltopalveluihin ja 3 000 000 euroa
henkilöstön lisäresursointiin sekä vankien
aktivointitoimiin.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2008
- Minna Sirnö /vas
- Merja Kyllönen /vas