TALOUSARVIOALOITE 891/2007
vp
TAA 891/2007
vp - Pentti Tiusanen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Rantaradan
suunnittelun aloittamiseen
Eduskunnalle
Kaakkoisen Suomen tulevaisuuden kannalta rataverkon
toteuttaminen pääkaupunkiseudulta suoraan itään
on ensiarvoisen tärkeää. Logistiikan, ilmastonmuutoksen
hillinnän ja Suomen öljyriippuvuuden vähentämispyrkimyksien
näkökulmasta moottoriteiden rakentaminen ei ole
kiskoliikenteen vaihtoehto. Itä on ainut ilmansuunta mahdollisista,
jonne pääkaupunkiseudulta ei ole kiskoja.
Ratahallintokeskuksen visiossa 2050 Rantarata pääkaupunkiseudulta
Porvoon, Loviisan, Kotkan ja Haminan kautta valtakunnan rajalle
ja edelleen Pietariin on Suomen vilkkaimmin liikennöity
rataosuus sekä tavara- että matkustajaliikenteen
osalta.
Ratavaraus pääkaupunkiseudulta suoraan itään
on sisällytetty sekä Itä-Uudenmaan että Kymenlaakson
maakuntakaavaehdotuksiin.
Rantaradan (Helirata) kustannusarvio on päivitettävä 1990-luvun
alun tilanteesta, ja hankkeen yhteiskuntataloudelliset hyödyt
on selvitettävä ottaen samalla huomioon itäisen
Uudenmaan ja Kymenlaakson kehittäminen. Ratahanke on aluetaloudellisesti
merkittävä, ja se on tulevaisuudessa kahden väestökeskittymän,
Helsingin seudun ja Pietarin, yhdistäjä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
momentille 31.40.21 lisäyksenä 1 500 000
euroa pääkaupunkiseudulta suoraan itään
kulkevan Rantaradan suunnitteluun.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
2007
- Pentti Tiusanen /vas
- Sirpa Paatero /sd
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
- Satu Taiveaho /sd
- Esa Lahtela /sd
- Martti Korhonen /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Paavo Arhinmäki /vas
- Matti Kauppila /vas
- Matti Kangas /vas
- Minna Sirnö /vas
- Anneli Kiljunen /sd
- Claes Andersson /vas
- Markku Pakkanen /kesk
- Maria Guzenina-Richardson /sd
- Mikaela Nylander /r
- Veijo Puhjo /vas
- Erkki Virtanen /vas
- Annika Lapintie /vas
- Markus Mustajärvi /vas
- Markku Laukkanen /kesk
- Merja Kyllönen /vas