Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 92/2007 vp - Pertti Hemmilä /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Rantaradan heikkenevän kunnon ja ongelmallisten pohjaolosuhteiden edellyttämät rakenteelliset parantamistoimet tulee toteuttaa junaliikenteen kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Jo nyt radan heikko kunto estää huippunopeuksien käytön. Perusparannustoimien yhteydessä on edullista toteuttaa myös kiireellisimmät välityskykyä parantavat toimenpiteet, joilla mahdollistetaan kaukojunien lisätarjonta ja varaudutaan paikallisjunaliikenteen vaatimaan kapasiteettitarpeeseen. Palvelutason selvä nosto rantaradalla voi muuttaa liikkumistottumuksia paljon ennakoitua enemmän, kuten Lahden oikoradan suuret matkustajamäärät osoittavat.
Helsingin ja Turun seutujen kytkeminen yhtenäiseksi työssäkäyntialueeksi vaatii matka-ajan lyhentämistä runsaaseen tuntiin, mikä edellyttää uutta suorampaa ja nopeampaa ratayhteyttä välille Salo—Lohja—Helsinki. Tämän uuden ratalinjauksen suunnittelu tulee käynnistää välittömästi, jotta maankäytön suunnittelussa voidaan varautua ratalinjaukseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 4 000 000 euroa junaliikenteen kilpailukyvyn säilyttämiseen ja tehostamiseen välillä Turku—Helsinki.
Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2007