Perustelut
Komission energia- ja ilmastopaketti
Lähtökohdat.
Komission mukaan energia- ja ilmastopaketin avulla EU voi edistää tavoitteidensa
mukaisesti ilmastonmuutoksen hillintää, energian
toimitusvarmuutta ja kilpailukykyä. Komissio katsoo, että toimenpidepaketti
muodostaa yhtenäisen ja kattavan etenemissuunnitelman,
jonka eri osat tukevat toisiaan ja jonka avulla Eurooppa voi valmistautua
siirtymään vähäpäästöiseen
talouteen.
Talousvaliokunta toteaa, että lokakuussa 2006 julkaistu
Sternin raporttiSir Nicholas Stern: Stern Review on Economics
of Climate Change kuvaa konkreettisesti niitä merkittäviä ympäristöllisiä ja
taloudellisia seuraamuksia, joita koituu, mikäli ilmastonmuutos
etenee nykyisellä tavalla. Suunnan kääntäminen
edellyttää nopeita ja voimakkaita kansainvälisiä toimia.
Talousvaliokunta viittaa tähän liittyen kansallisesta
energia- ja ilmastostrategiasta antamaansa mietintöön
(TaVM 8/2006 vp), jossa valiokunta on mm. katsonut, että kansainvälisen
ilmastosopimuksen aikaansaaminen on ainoa keino saavuttaa ilmastonmuutoksen
kannalta riittävät vaikutukset.
Komission ehdotukset osoittavat selkeästi EU:n sitoutumisen
ilmastonmuutoksen hillintään. Lisäksi
ehdotukset sisältävät myös EU:n ulkopuolisille
maille suunnattuja insentiivejä kansainvälisen
sopimuksen aikaansaamiseksi. Uutena avauksena tältä osin
on Kioton pöytäkirjan mukaisten joustomekanismien
käytön laajuuden sitominen kansainvälisen
sopimuksen aikaansaamiseen. Komission ehdotukset antavat myös
kimmokkeen uuden ympäristöteknologian kehittämiselle
ja muille mahdollisille innovatiivisille ratkaisuille ja tätä kautta
myös uusille investoinneille ja viennin kasvulle. Ehdotuksilla saattaa
myös olla merkittävä työllisyyttä edistävä vaikutus.
Tältä osin ratkaisevaa kuitenkin on, kuinka hiilivuoto
saadaan estettyä.
Komission ehdottamat toimenpiteet perustuvat pitkälle
jäsenmaille asetettaviin määrällisiin tavoitteisiin.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty periaatteellista
kritiikkiä komission valitsemaa päästöjen
vähentämistapaa kohtaan. Energiatalouden professori
Pekka Pirilä on todennut, että komission valitsemien
määrällisten velvoitetasojen ja tiukan
aikataulun vuoksi, joudutaan ottamaan käyttöön
keskeneräistä teknologiaa, mikä saattaa
johtaa suureen tehottomuuteen. Valiokunta toteaa, että tähän liittyvät
ongelmat ovat jo nyt nähtävissä biopolttoaineiden
osalta. Teknologinen kehitys ei ole ollut riittävän
nopeaa kyetäkseen vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin.
Tavoitetta pyritään täyttämään
vanhan teknologian turvin, mistä on seurauksena vähäiset,
ellei suorastaan negatiiviset, ilmastovaikutukset, biopolttoaineiden
tuonnin lisääntyminen ja raaka-aineiden hinnan
nousu.
Professori Pirilän mukaan tutkijoiden keskuudessa vallitsee
laaja yksimielisyys siitä, että hintaohjaus toimisi
määrällisiä tavoitteita paremmin.
Pirilä viittaa tältä osin muun muassa
Yhdysvaltojen kongressin tutkimusyksikön (Congressional
Budget Office, CBO) julkaisemaan raporttiin (Policy Options for
reducing CO2 Emissions), jossa on esitetty keskimääräisenä arviona,
että hintaohjaus tuottaa viisinkertaisen hyödyn
verrattuna määräohjaukseen. Hintaohjauksen
käyttö edellyttäisi kansainvälisesti
harmonisoitua päästöveroa. Talousvaliokunta
yhtyy näihin näkemyksiin ja katsoo, että kansainvälisen ilmastosopimuksen
valmisteluihin liittyen tulisi tarkoin selvittää myös
hintaohjaukseen perustuvan mallin käyttökelpoisuus
ja toteutettavuus.
Suomi.
Ehdotusten Suomelle asettamien kokonaisvelvoitteiden täyttäminen
tulee olemaan haasteellista. Kokonaistaakan arvioiminen on kuitenkin
vielä vaikeaa puutteellisten tietojen vuoksi. Useat sääntelyn
kannalta keskeiset direktiivien kohdat ovat vailla ratkaisua. Kansalliset
laskelmamme ovat vasta vireillä ja tulevat käsiteltäväksi
syksyllä eduskunnalle annettavan ilmasto- ja energiastrategian
yhteydessä. Tällä hetkellä arviot
vaikutuksista ovat hyvin hajanaisia ja osin keskenään
ristiriitaisia. Erilaisia näkemyksiä on esitetty
energian kokonaiskysynnän kehityksestä sekä uusiutuvien
energialähteiden lisäyspotentiaalista, lisäämisen
kustannuksista ja lisäyksen vaikutuksista päästöihin.
Komission jäsenmaakohtaisista vaikutusarviolaskelmista
ja niiden taustalla olevista luvuista on saatu niukasti tietoa julkisuuteen.Valtion
taloudellinen tutkimuslaitos VATT on arvioinut, että komission
ehdotusten kokonaisvaikutus tulee kohdistumaan Suomen kansantalouteen
EU:n keskimääräistä voimakkaampana
siten, että päästökaupan ja
uusiutuvia energialähteitä koskevan nk. RES-direktiivin
vaikutus kansantuotteeseemme on noin -1,5 prosenttia. Pellervon
taloudellisen tutkimuslaitoksen laskelmat ovat saman suuntaisia.
Valiokunta on käsitellyt niitä päästökauppadirektiivistä antamassaan
lausunnossa (TaVL 13/2008 vp).
Puutteellisenkin tiedon perusteella on selvää, ettei
Suomi kykene täyttämään velvoitteitaan
ilman merkittävää lisäpanostusta
kansalliseen tukeen. Valiokunta ei tässä vaiheessa
ota kantaa mahdollisiin tuki- ja edistämistoimiin, vaan
palaa niihin kansallisen ilmasto- ja energiastrate-gian käsittelyn
yhteydessä. Yleisenä periaatteena valiokunta kuitenkin
toteaa, että tuen tulee olla mahdollisimman markkinaehtoista,
teknologianeutraalia ja uuden teknologian kehittämistä edistävää.
Tuki-instrumentteja ja tuen tasoa harkittaessa on myös
otettava huomioon muiden jäsenmaiden vastaavat hankkeet.
Ilmeistä on, että jäsenmaiden välinen
tukikilpailu saattaa uuden sääntelyn myötä lisääntyä.
Jatkovalmistelu.
Komission ehdotusten käsittelyn yhteydessä on
tullut esille useita periaatteellisia vielä selvitystä edellyttäviä kysymyksiä, joista
keskeisimpänä on ehdotusten yhteisvaikutuksen
selvittäminen. Miten ratkaistaan ongelma, joka syntyy osin
ristiriitaisista velvoitteista eli toisaalta päästöjen
vähentämisvelvoitteesta ja toisaalta uusiutuvien
energialähteiden lisäämisvelvoitteesta.
Nykyiset uusiutuvat energialähteet eivät välttämättä ole
tehokkaita päästöjen vähentäjiä.
Epäselvää on myös, jakautuuko
kokonaistaakka oikeudenmukaisesti ja riittävätkö käytettävissä olevat
joustomekanismit tasoittamaan mahdollisia vääristymiä.
Komission mukaan kaikki jäsenmaat eivät kykene
täyttämään nykyisiäkään
velvoitteitaan, joita ovat vuoteen 2010 mennessä toteutettavaksi
asetetut tavoitteet nostaa uusiutuvista energialähteistä tuotetun
sähkön osuus 21 prosenttiin yhteisön
kokonaissähkön kulutuksesta ja biopolttoaineiden
osuus 5,75 prosenttiin kaikesta EU:n markkinoille saatetusta liikenteen
polttoaineesta. Perusteltua on siten myös kysyä,
miten kohdellaan niitä jäsenmaita, jotka eivät
saavuta uusia, vielä tiukempia, tavoitteita.
Talousvaliokunta katsoo, että EU:n toimien keskeisimpänä tavoitteena
tulee olla ilmastonmuutoksen hillitseminen ja näin ollen
päästöjen vähentäminen.
Tehokkaasti toimivan päästökaupan pitäisi
jo yksinään riittää tähän
instrumentiksi. Komissio ehdottaa kuitenkin nyt useita, osin päällekkäisiä toimia,
joiden kokonaisvaikutuksista ei ole selvyyttä.
Päästöjen vähentämiseen
parhaiten sopivien kustannustehokkaiden keinojen löytäminen edellyttää maltillista
harkintaa, jossa on tarkasteltava tasapuolisesti kaikkia uusiutuvia
ja päästöttömiä energialähteitä sekä energiatehokkuuden
ja energian säästön lisäämiskeinoja.
Nopeat ja hätiköidyt ratkaisut voivat johtaa tehottomiin ja
kokonaistavoitteen kannalta jopa vahingollisiin ratkaisuihin. Toisaalta
valiokunta painottaa, että markkinoille tulee antaa voimakas
singnaali jäsenmaiden sitoutumisesta ilmastonmuutoksen hillintään.
Näin voidaan ainakin osittain lievittää nyt
vallalla olevaa epävarmuuden tilaa ja edistää t&k-toimintaa.
Osaltaan tätä työtä tukevat
jo vireillä olevat uudet hankkeet, kuten kansallinen energia-
ja ympäristöalan SHOK eli strategisen huippuosaamisen
keskittymä. Ilmastonmuutoksen hillintä tulee olemaan
myös Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin työohjelmassa.
Komission ehdotuksiin sisältyy keskeisenä osana
myös hiilen talteenottoa ja varastointia koskeva direktiiviehdotus,
jota koskeva valtioneuvoston kirjelmä ei ole vielä tullut
eduskunnan käsiteltäväksi.
Uusiutuvien energialähteiden käytön
lisäämisen tavoitteet
Komission uusiutuvia energialähteitä koskevan nk.
RES-direktiivin (Renewable Energy Sources) tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
lisätä omavaraisuutta hyödyntämällä paikallista
ja hajautettua energiantuotantoa sekä edistää uuden
ympäristöystävällisen teknologian
kehittämistä ja markkinoillepääsyä.
Ehdotuksessa asetetaan maakohtaiset sitovat tavoitteet uusiutuvan
energian osuudelle energian loppukulutuksesta vuonna 2020.
Suomelle asetettu kokonaisvelvoite on 38 prosenttia. Nykytasoon
verrattuna tämä merkitsee 9,5 prosenttiyksikön
lisäystä. Suomen velvoite on 2 prosenttiyksikköä EU:n
keskimääräistä velvoitetta alempi
ja ottaa näin ollen jossain määrin huomioon
Suomen jo tekemät nk. varhaiset toimet. Hieman tasoitusta
tarjoaa Suomelle myös kansallisten velvoitteiden laskentatatapa. Velvoitteet
lasketaan energian loppukulutuksesta, jossa ei ole mukana sähkön
ja kaukolämmön tuotannon, siirron ja jakelun hävikkiä.
Laskentatapa tasoittaa primäärienergian kulutuksessa
tapahtuvia muutoksia, jotka ovat tyypillisiä pohjoismaisille
sähkömarkkinoille ja nostaa uusiutuvien energialähteiden
osuutta Suomessa vuositasolla noin 3—5 prosenttiyksikköä korkeammalle
kuin primäärienergiasta laskettuna.
RES-direktiivissä asetetaan lisäksi liikennepolttoaineille
oma vuotta 2020 koskeva velvoite, jonka mukaisesti uusiutuvista
energialähteistä peräisin olevan energian
tulee olla vähintään 10 prosenttia liikenteen
energian loppukulutuksesta. Ehdotuksessa ovat keskeisessä asemassa biopolttoaineille
ja muille bionesteille asetettavat kestävän kehityksen
kriteerit. Talousvaliokunta pitää kriteerien laatimista
sinänsä perusteltuna, mutta painottaa, että niissä tulee
ottaa huomioon jäsenmaiden erityisolosuhteet. Talousvaliokunta
katsoo lisäksi, että tämänkaltaiset
standardit on tarkoituksenmukaista pyrkiä sopimaan kansainvälisesti.
EU:n tuleekin edistää kriteerien laajempaa kansainvälistä käyttöä kahden-
ja monenvälisissä neuvotteluissaan.
Tavoitteiden saavutettavuus Suomessa
Suomelle ehdotettu velvoite merkitsee asiantuntijoiden mukaan,
että uusiutuvaa energiaa tulee saada lisää,
energian loppukulutuksen kokonaiskehityksestä riippuen,
arviolta noin 35—44 TWh vuoteen 2020 mennessä.
Asiantuntijakuulemisen perusteella saadut arviot lisäyspotentiaalista
vaihtelevat osin merkittävästi. Selkeää kuvaa
ei myöskään ole saatavissa lisäyksen
edellyttämän kansallisen tuen kokonaistasosta
eikä kaikkien energiamuotojen osalta myöskään
siitä, minkälainen ilmastovaikutus asianomaisen energialähteen
käytöllä olisi. Lisäselvitystä saadaan
tältä osin parhaillaan valmisteltavasta ilmasto-
ja energiastrategiasta. Valiokunnan saama selvitys antaa kuitenkin
viitteitä siitä, ettei tarvittavaa 9,5 prosenttiyksikön
lisäystä kyetä täyttämään
ilman uusiutuvan energian tuontia.
Talousvaliokunta on käsitellyt laajasti kansallisten
energialähteiden hyödyntämismahdollisuuksia
energia- ja ilmastostrategiasta antamassaan mietinnössä.
Jäljempänä on kuvattu nyt saadun selvityksen
perusteella eri energialähteiden käytön
lisäysmahdollisuuksia sekä siihen liittyviä huomioita.
Puu.
Noin 80 prosenttia uusiutuvasta energiastamme perustuu biomassaan,
josta puuperäinen energia muodostaa suurimman osan. Asiantuntijat
ovat katsoneet, että erityisesti energiapuun hyödyntämistä voidaan
lisätä merkittävästi. Arviot
puun energiakäytön lisäämisestä vaihtelevat
14—26 TWh:n välillä. Puuperäisen
energian lisäämisen osalta olennaisena edellytyksenä on, ettei
venäläisen puun tuonti tyrehdy. Tähänkin tilanteeseen
tulee varautua, minkä vuoksi on ehdottomasti varmistettava,
että direktiiviehdotuksen force majeure -säännön
sisältävää 5 artiklan 3 kohtaa
voidaan soveltaa tuonnin mahdollisesti tyrehtyessä tai
huomattavasti vähentyessä. Säännöstä on
aiheellista täsmentää myös siten,
että kokonaistavoitteen muutos vaikuttaa vastaavasti myös
välitavoitteiden tasoon.
Puun energiakäyttöön vaikuttaa myös
päästöoikeuden hintakehitys. Vaarana
on, että jalostettavaksi kelpaavaa raaka-ainetta ryhdytään
polttamaan. Asiantuntija-arviona on, että noin 20 euron
päästöoikeushinnalla kuitupuuta on nykytilanteessa
edullisinta polttaa. Valiokunta katsoo, että luonnonvarojen
käytössä tulee noudattaa järjestystä,
jossa raaka-aine pyritään ensisijaisesti jalostamaan,
toissijaisesti kierrättämään ja
vasta viimeisenä vaihtoehtona on sen energiakäyttö.
Sääntelyn tulee tukea EU:n luonnonvarojen järkevää hyödyntämistä.
Sähkön ja lämmön yhteistuotanto
(CHP, Combined Heat and Power) on tehokas energian tuotantomuoto,
jossa käytetyn bioraaka-aineen osuutta on pyrittävä nostamaan
merkittävästi. Tämä, komissionkin
puoltama, tuotantotapa on Suomelle erittäin keskeinen,
sillä noin 35 prosenttia sähköntuotannostamme
ja lähes 75 prosenttia kaukolämmöstä perustuu
yhteistuotantoon. Suomi on tällä sektorilla edelläkävijä, mikä tarjoaa
myös hyvät mahdollisuudet teknologian viennin
lisäämiseen.
Pelto.
Peltoenergiaa on arvioitu voitavan tuottaa lisää 3—8
TWh. Tärkeimpänä raaka-aineena on ruokohelpi,
jota tukevat olki, viljaetanoli, biokaasu sekä rypsi ja
rapsi.
Turve.
Turvetta arvioidaan tarvittavan tukipolttoaineeksi 35 TWh vuodessa
vuoteen 2020 mennessä, jotta sähkön ja
lämmön yhteistuotannon tarve sekä 2.
sukupolven liikennepolttoainelaitoksiin liittyvät investoinnit
voitaisiin toteuttaa. Tämä edellyttää turpeen
käytön lisäämistä noin 10
TWh:lla.
Komission ehdotuksen perusteella turvetta ei voida hyödyntää kansallisen
velvoitteen täyttämisessä. Se ei sisälly
direktiiviehdotuksen 2.b artiklassa olevaan biomassan määritelmään
eikä 3.3 artiklassa olevaan uusiutuvia liikennepolttoaineita
koskevaan määritelmään. Valtioneuvosto
katsoo, että liikennepolttoaineiden osalta määritelmää tulee
pyrkiä muuttamaan sertifioidun turpeen sisällyttämiseksi
sallittujen polttoaineiden joukkoon. Tämän lisäksi
valiokunta toteaa, että öljyn ja kivihiilen osittain
korvaavana polttoaineena turpeella on merkittävä asema Suomen
energiaomavaraisuuden lisääjänä ja alueellisena
työllistäjänä. Yhteiskäytössä turve on
olennainen muiden biopolttoaineiden tuki- ja seospolttoaine, joka
voi osittain korvata kivihiilen käyttöä.
Valiokunta viittaa turpeen osalta päästökauppalaista
antamassaan mietinnössä (TaVM 12/2007
vp) esittämiinsä näkemyksiin sekä mietintöön
perustuvaan edukunnan lausumaan (EV 142/2007 vp), jonka
mukaisesti kiirehditään hallituksen toimenpiteitä turpeen
päästökertoimen tarkistamiseksi ottaen
huomioon kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tieteelliset
selvitykset.
Vesi.
Vesivoiman lisäyspotentiaalin on arvioitu olevan 1,5—2
TWh. Tästä Kollajan ja Vuotoksen altaan osuus
olisi noin 0,6 TWh. Lisäksi nk. minivesivoimaa on arvioitu
voitavan lisätä jopa yhden terawattitunnin verran.
Ilmastonmuutoksen aiheuttama sateisuuden lisääntyminen
vaikuttaa olennaisesti vesivoimatuotantoon pohjoismaisilla energiamarkkinoilla.
Tuulivoima.
Arviot tuulivoiman lisäyspotentiaalista vaihtelevat
huomattavasti aina 2 TWh:sta 10 TWh:iin. Parhaillaan valmisteilla
oleva tuuliatlaksen päivitys selventää osaltaan
lisäysmahdollisuuksia. Tuulivoiman laajamittaisemman käytön
edellytyksien selvittämistä tukisi laajemman demonstraatiohankkeen,
eli lähinnä suuren merituulipuiston, rakentaminen.
Lämpöpumput.
Kuten tuulivoimankin osalta lisäyspotentiaalilaskelmissa
on huomattavia eroja (2—10 TWh). Direktiivi edellyttää tältä osin myös
tarkennusta, sillä ilmalämpöpumput eivät sisälly
ehdotuksessa olevaan uusiutuvan ener-gian määritelmään
(2 art. a-kohta).
Kierrätyspolttoaineet.
Lisäyspotentiaaliksi on arvioitu 3—4 TWh.
Suurin osa raaka-aineesta tulee yhdyskuntien, kaupan ja teollisuuden
biojätejakeista ja jätekaasuista. Tältäkin
osin CHP-laitokset olisivat merkittävässä asemassa
bio-raaka-aineen käytön lisääjinä.
Jalostukseen ja kierrätykseen kelpaamatonta energiaksi
soveltuvaa biojätettä menee yhä huomattavat
määrät kaatopaikoille.
Hybridiratkaisut.
Vähähiiliseen energiaan siirtyminen ei tapahdu
hetkessä, eikä esimerkiksi öljyn käytöstä voida
luopua nopeasti. Tämän vuoksi on aiheellista kehittää erilaisia
yhdistelmä- eli hybridiratkaisuja. Öljylämmitteisten omakotitalojen
osalta tämä voi merkitä esimerkiksi maalämmön
tai puu- tai pellettilämmityksen rinnakkaiskäyttöä öljylämmityksen
ohessa.
Edellä oleva kuvaa selkeästi, että pelkästään uusiutuvan
energian lisäyspotentiaalista vallitsee hyvin erilaisia
näkemyksiä. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
arviona on, että jo 7 prosenttiyksikön lisäys
uusiutuvien energialähteiden käytössä edellyttää tuontia.
Vajeen suuruutta kuvastaa, että yhden prosenttiyksikön
lisäys uusiutuvan energian osuuteen edellyttää viittäsataa
3 MW:n tuulimyllyä tai sellutehtaan vuosikäytön
verran eli noin 2,5 miljoonan kuutiometrin puumäärää.
Nyt saatavilla olevan tiedon perusteella ei ole mahdollista arvioida
kansallisen velvoitteemme taloudellisia vaikutuksia muutoin kuin
toteamalla, että niiden täyttäminen tulee
olemaan haastavaa. Olennaista on, että energian säästöön
ja energiatehokkuuteen panostetaan voimakkaasti. Kaikki kansalliset
kustannustehokkaat päästöttömät
tai vähäpäästöiset energiantuotantomuodot
ovat tarpeen velvoitteiden täyttämiseksi.
Alkuperätakuujärjestelmä
Alkuperätakuita käytetään
tällä hetkellä lähinnä osoittamaan,
että sähkö on tuotettu uusiutuvista energialähteistä.
Määritelmät ovat nykyisin jäsenmaakohtaisia.
Komissio ehdottaa, että järjestelmää kehitetään
yhtenäistämällä alkuperätakuun
antoedellytykset sekä mahdollistamalla, tietyin edellytyksin,
alkuperätakuiden siirto jäsenmaiden tai toiminnanharjoittajien
välillä. Jäsenmaiden välinen
siirto on mahdollinen, jos viejämaa on direktiivin mukaisella
kehityspolulla eli se on saavuttanut direktiivissä asetetut
välitavoitteet. Toiminnanharjoittajien välinen
siirto on puolestaan mahdollinen direktiivin voimaantulon jälkeen
valmistuneista laitoksista tai laajennuksista. Jäsenmailla
olisi oikeus asettaa toiminnanharjoittajien väliset siirrot
ennakkoluvan alaisiksi ja rajoittaa näin siirtoja, jos
vakaan ja tasapainoisen energiansaannin varmistaminen, tukijärjestelmien
perustana olevien ympäristötavoitteiden saavuttaminen
tai direktiivin tavoitteiden saavuttaminen sellaista edellyttää.
Talousvaliokunta pitää uutta joustoinstrumenttia
sinänsä tarpeellisena. Ottaen kuitenkin huomioon,
ettei alkuperätakuiden siirroista koituvia vaikutuksia
ole vielä riittävästi selvitetty, valiokunta
suhtautuu tässä vaiheessa kriittisesti toiminnanharjoittajien
välisten siirtojen mahdollistamiseen. Järjestely
ei saa johtaa tilanteeseen, joka on omiaan lisäämään
jäsenmaiden välistä tukikilpailua, nostamaan
raaka-aineiden hintoja ja vaarantamaan jäsenmaiden kansallisten
luonnonvarojen tehokkaan hyödyntämisen.
Liikennepolttoaineet
Direktiiviehdotuksessa määritellään
sitovan biopolttoainevelvoitteen lisäksi liikenteen biopolttoaineiden
ja bionesteiden ympäristökestävyyskriteerit.
Niiden täyttäminen on edellytyksenä, että biopolttoaine
tai bioneste voidaan ottaa huomioon 10 prosentin velvoitetta laskettaessa.
Kriteerien täyttäminen on myös tuensaannin
edellytyksenä.
Myös biopolttoainevelvoitteen täyttäminen tulee
olemaan erittäin haasteellista. Kuten edellä on
jo todettu, yhtenä olennaisena edellytyksenä on
direktiivin määritelmien muuttaminen siten, että sertifioidun
turpeen käyttäminen on mahdollista.
Asiantuntijat ovat arvioineet, ettei Suomen peltobiomassoihin
perustuvat ensimmäisen sukupolven biopolttonesteet välttämättä täytä laatukriteereitä.
Valiokunta katsoo, että sitovan 10 prosentin velvoitteen
asettaminen tilanteessa, jossa 2. sukupolven biopolttoaineet eivät
ole vielä laajamittaisemmin hyödynnettävissä,
saattaa johtaa biopolttoaineen laajamittaiseen tuontiin. Tämä ei
ole omiaan edistämään sääntelyn yhtenä keskeisenä tavoitteena
ollutta omavaraisuuden lisäämistä. Samoin
on kyseenalaista, onko biopolttoaineiden laajamittaisempi tuonti elinkaaritarkastelua
käyttäen kestävää maapallon
ympäristön tilaa ajatellen. Valiokunta on tähän
liittyen edellä jo viitannut kansainvälisen sertifioinnin
tarpeeseen. Biopolttoaineiden osalta tätä on jo
jonkin verran tehtykin yritysten itsesääntelyn
avulla.
Biopolttoaineita säädellään
jo tällä hetkellä nk. polttoainedirektiivissä.
Nyt ehdotettu sääntely on esimerkiksi laatuvaatimusten
osalta päällekkäistä jo voimassa
olevan sääntelyn kanssa. Valiokunta katsoo, että paremman
sääntelyn periaatteita noudattaen päällekkäisestä sääntelystä tulee
luopua. Selvennystä edellyttää myös
nyt esillä olevan direktiiviehdotuksen suhde polttoainedirektiiviehdotuksen
vaatimukseen vähentää liikennepolttoaineiden
kasvihuonekaasupäästöjä 10 prosenttia
vuosien 2011—2020 aikana.