Perustelut
Talouskehityksestä
Suomen bruttokansantuote on alkanut kasvaa vuoden 2009 jälkipuoliskolla
sitä edeltäneen syvän taloustaantuman
jälkeen. Kuluvan vuoden aikana talouden elpyminen on voimistunut.
Suomen Pankin ennusteen mukaan bkt kasvaa tänä vuonna
2,6 prosenttia, 3 prosenttia vuonna 2011 ja 2,5 prosenttia vuonna
2012. Ennusteen mukaan taantumaa edeltänyt tuotannon määrä saavutetaan
vasta vuonna 2012. Talouden elpymistä tukee viennin kasvu.
Kuluttajien luottamus omaan talouteen on kohentunut, ja yksityisen kulutuksen
määrä on kasvanut kriisiä edeltäneelle
tasolle. Kuluttajien luottamusta lisää työllisyyden
kohentuminen. Julkinen talous velkaantuu nopeaa vauhtia, kun tulojen
määrä on laskenut voimakkaasti. Suomen
Pankki arvioi, että julkisen talouden velka kasvaa vuoden
2012 loppuun mennessä 55 prosenttiin bkt:stä.
Pankkien ja vakuutusyhtiöiden tilasta
Euroopan suurimmissa pankeissa suoritettiin stressitestit kesällä 2010.
Testillä selvitettiin, miten pankkien vakavaraisuus kestäisi
vakavan kansainvälisen taantuman aiheuttamat luottotappioiden
kasvun ja varallisuusarvojen alentumisen. Mukana oli 91 pankkia,
jotka kattoivat yhteensä 65 prosenttia pankkien taseesta
EU:ssa. Vaikka testin kriteereitä on arvosteltu, testillä pystyttiin
kartoittamaan yksittäisten pankkien riskejä ja
lisäämään luottamusta Euroopan
pankkijärjestelmää kohtaan. Testissä yhden
kreikkalaispankin, yhden saksalaispankin ja viiden espanjalaispankin
vakavaraisuussuhde jäi alle testissä vaaditun
rajan. Täpärästi rajan ylittäneitä pankkeja
oli useita. Kreikan, Portugalin, Irlannin ja Espanjan valtioriskit
alensivat näitä maita rahoittaneiden pankkien
vakavaraisuutta.
Pankkikriisin kokonaiskustannukset ovat ennätyksellisen
suuret Irlannissa, arvioiden mukaan noin 45 miljardia euroa. Pankkisektorin uudelleenjärjestelykustannusten
arvioidaan nousevan 20 prosenttiin bkt:stä. Irlannin valtio
on taannut kaikki talletukset estääkseen talletuspaon.
Finanssivalvonnan mukaan finanssisektorin tila on Suomessa säilynyt
vakaana koko finanssikriisin ajan. Heinäkuussa 2010 julkistettujen stressitestien
mukaan pohjoismaisten pankkien vakavaraisuus on hyvä ja
niiden velkaantuneisiin valtioihin liittyvät riskit ovat
suhteellisen pieniä. Suomalaisten pankkien vakavaraisuus
on vahva. Keskimääräinen vakavaraisuus
oli kesäkuun 2010 lopussa 14,1 prosenttia (minimi 8 prosenttia).
Tappioiden kattamiseen parhaiten soveltuva ensisijainen oma pääoma
pl. pääomalainat (Tier1) oli yli 90 prosenttia
pankkisektorin omista varoista. Luottotappiot olivat alkuvuonna
yli kolmanneksen pienemmät kuin vuotta aiemmin. Vuositasolla
ne olivat 0,3 prosenttia luottokannasta. Pankkisektorin yhteenlaskettu tappionsietokyky
oli 9,1 miljardia euroa. Kokonaisuutena pankkisektorin näkymät
Suomessa ovat myönteiset.
Vakuutussektorin vakavaraisuus on pysynyt hyvällä tasolla.
Työeläkevakuutusyhtiöiden toimintapääoman
suhde markkinariskit huomioon ottavaan vakavaraisuusrajaan oli 2,5-kertainen. Henkivakuutusyhtiöillä
oli
toimintapääomaa 4,3-kertainen määrä lakisääteiseen
vähimmäismäärään
nähden. Vahinkovakuutusyhtiöillä vastaavaa
toimintapääomaa oli nelinkertainen määrä.
Lakisääteisen työeläketurvan
kattamiseksi tarkoitettujen rahastojen sijoituskanta syyskuun lopussa
2010 oli 133,8 miljardia euroa. Siitä oli sijoitettuna
osakkeisiin 58,8 miljardia euroa, joukkovelkakirjoihin 46,7 miljardia
euroa, kiinteistöihin 13,9 miljardia euroa ja lainoihin
9,7 miljardia euroa. Sijoitusten kokonaismäärästä oli
sijoitettu Suomeen 44,3 miljardia euroa ja Suomen ulkopuolelle 89,5
miljardia euroa. Ulkomaisista sijoituksista Suomen ulkopuolisen euroalueen
osuus oli 26,9 miljardia euroa.
Pankkisääntelystä ja EU-tason toimenpiteistä
Pankeilta vaaditaan vastaisuudessa huomattavasti nykyistä enemmän
osakepääomaa ja muita korkealaatuisia omia varoja.
Pankkien nykyistä vakavaraisuussääntelyä uudistetaan
Baselin pankkivalvontakomitean hyväksymällä ns. Basel
III -sopimuksella, jolla poistetaan finanssikriisin paljastamia
puutteita kansainvälisessä rahoitussääntelyssä.
Uudistuksen kaksi keskeistä tavoitetta ovat pankkien kriisinsietokyvyn
parantaminen ja järjestelmäriskien (systeemisten riskien)
pienentäminen. Tärkeänä selviteltävänä on
myös, tulisiko systeemisesti merkittäville pankeille
asettaa vielä ylimääräinen lisäpääomavaatimus
tai muita lisävaatimuksia.
EU:ssa on tehty tai valmisteilla useita yksityisen finanssisektorin
vakauteen liittyviä toimenpiteitä. Vuoden 2011
alussa toimintansa aloittava Euroopan järjestelmäriskineuvosto
antaa jäsenvaltioille, valvontaviranomaisille ja EU:n instituutioille
finanssimarkkinoiden kokonaisvakautta koskevia suosituksia ja varoituksia.
Samaan aikaan aloittavat EU-tason valvontaviranomaiset (3), joiden
tehtävänä on koordinoida kansallisten
valvontaviranomaisten toimintaa, antaa teknisiä soveltamismääräyksiä EU-lainsäädännön
soveltamisesta ja sovitella kansallisten valvontaviranomaisten erimielisyyksiä. EU:ssa
valmistellaan pankkien vakavaraisuus- ja maksuvalmiusvaatimuksien
kiristämistä tulevien kriisien ehkäisemiseksi.
Lisäksi EU:ssa on valmisteilla useita muita yksityisen
finanssisektorin vakauteen liittyviä toimenpiteitä.
Euroalueen julkisen talouden vakauden turvaamiseksi on jo käytettävissä Euroopan
rahoitusvakausmekanismi ja Euroopan rahoitusvakausväline.
Muita toimenpiteitä valmistellaan.
Kuulemisissa esille tulleita ajatuksia
Talousvaliokunnan kuulema professori Matti Virén arvioi,
että pankkien nykyinen vakavaraisuussääntely
on johtanut siihen, että useiden pankkien oma pääoma
on kovin alhaisella tasolla. Eikö riskipainotettujen pääomavaatimusten sijasta
olisi yksinkertaisempaa vaatia vain selkeästi
suurempia omia pääomia? Pankkisektori on vastustanut
ajatusta kalleuteen vedoten. Virénin mukaan mahdolliset
lisäkustannukset olisivat vain hyvä asia, koska
korkeammat kustannukset johtaisivat marginaalisesti korkeampiin korkoihin
ja siten alhaisempaan velkaantumiseen. Jos pankkien vakavaraisuus
olisi korkeampi, se tekisi rahapolitiikan harjoittamisen helpommaksi.
Lisäksi vältyttäisiin maiden rajojen yli
meneviltä finanssikriiseiltä.
Virénin mukaan yksi keskeisistä kysymyksistä on,
miten vältetään liiallinen riskinotto.
Jos valtiot turvaavat pankit ja tallettajille on vakuutettu heidän
talletustensa olevan turvattuja, se saattaa johtaa moraalikatoon
ja liialliseen riskinottoon. Rahoitusmarkkinoiden sääntelyllä ja
valvonnalla sitä ei pystytä kokonaan estämään,
jos kiihokkeet riskinottoon ovat tarpeeksi suuret.
Professori Timo Korkeamäki totesi talousvaliokunnassa
eräistä muista asioista kuultaessa, että monet
taloustieteilijät pitävät talouskriisejä vapaan
markkinatalouden välttämättömänä lieveilmiönä ja
niiden esiintyminen on joidenkin tutkijoiden mukaan jopa optimaalista.
Kriisien syvyyttä ja vaikutuksia reaalitalouteen voidaan ehkäistä parhaiten,
jos niiden uhasta ja synnystä saadaan ajanmukaista tietoa
ja jos tuohon tietoon reagoidaan ripeästi.
Korkeamäen mukaan rahoitusmarkkinoiden sääntelyssä tulee
pitää mielessä, että ylisääntelyllä riskeerataan
talouskasvu ja että ylisääntelyn seurauksena
rahoitusmarkkinat saattavat siirtyä kevyemmin säänneltyihin
maihin. Lisähaasteen aiheuttaa rahoitusmarkkinoiden innovatiivinen
luonne. Markkinat tuottavat jatkuvasti uusia rahoitustuotteita ja
rakenteita, joiden yhtenä päätavoitteena
on sääntelyn ja verotuksen minimointi. Sen vuoksi
kaikessa rahoitusmarkkinoiden sääntelyssä tulisi
välttää lainsäädäntöä,
joka perustuu tiukasti nykyisiin rahoitustuotteisiin ja niiden markkinoihin.
Sen sijaan tulisi pyrkiä mukautuvaan (Korkeamäki:
adaptiiviseen) lainsäädäntöön,
jolla säädellään markkinarakenteita
ja -prosesseja. Kriisitilanteessa tiukka lainsäädäntö voi
myös rajoittaa viranomaisten kriisinhallintaa. Esimerkkinä Korkeamäki
viittasi pääjohtaja Ben Bernanken toteamukseen,
että Lehman Brothersin pelastaminen ei ollut lain puitteissa
mahdollista.
Talousvaliokunta pitää tarpeellisena, että edellä mainituista
taloustieteilijöiden näkemyksistä käydään
julkista keskustelua ja että niitä pohditaan finanssialan
sääntelyä kehitettäessä.
Laina- ja talletustietoja
Suomen Pankin ennakkotietojen mukaan kotitalouksille myönnettyjen
lainojen kanta oli elokuun lopussa 2010 yhteensä runsaat
102 miljardia euroa. Tästä oli asuntolainoja noin
75 miljardia euroa. Lainojen kokonaismäärä oli
kohonnut 12 kuukauden ajanjaksolla 5,7 prosenttia ja asuntolainojen
määrä 6,7 prosenttia. Asuntolainojen
keskikorko oli 1,96 prosenttia. Elokuussa nostettujen uusien asuntolainojen
keskikorko oli 2,08 prosenttia, kun se oli heinäkuussa
2,03 prosenttia. Tyypillinen elokuussa nostettu asuntolaina sidottiin
12 kuukauden euriborkorkoon, ja sen takaisinmaksuaika on noin 20
vuotta.
Yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli elokuun
lopussa 57 miljardia euroa. Lainojen määrä oli
kasvanut 12 kuukauden jaksolla 1,8 prosenttia. Yrityslainojen keskikorko
oli 2,34 prosenttia.
Euriborsidonnaisten asuntolainojen osuus kannasta on kasvanut
tasaisesti vuoden 2009 alusta lähtien ja oli elokuun lopussa
noin 73 prosenttia. Primekorkoihin sidottujen lainojen osuus kannasta
oli yhä runsas 20 prosenttia. Kiinteäkorkoisten
ja muihin korkoihin sidottujen lainojen osuus on pysynyt vuodesta
toiseen lähes muuttumattomana 6 prosentin tuntumassa.
Uusista asuntolainoista on sidottu euriborkorkoihin noin 90
prosenttia. Kesä—elokuussa nostetuista uusista
euriborsidonnaisista asuntolainoista runsaat 60 prosenttia sidottiin
6 tai 12 kuukauden euriboriin, vajaat 25 prosenttia 3 kuukauden
euriboriin ja runsaat 10 prosenttia yhden kuukauden euriboriin.
Historiallinen kehitys on osoittanut, että kotitaloudet
reagoivat herkästi korkojen muutoksiin ja suosivat yleensä sopimustekohetken
alinta korkoa. (Suomen Pankin Rahoitusmarkkinaraportti 3/12.10.2010)
Kotitalouksilla oli talletuksia elokuun lopussa 76 miljardia
euroa. Talletusten määrä oli kasvanut
12 kuukauden aikana 3,9 prosenttia. Talletusten keskikorko oli 0,84
prosenttia.
Finanssivalvonnan tietojen mukaan Suomessa on muihin Pohjoismaihin
nähden asuntokauppojen rahoituksessa korkea luototusaste.
Toukokuussa 2010 noin 28 prosenttia uusista asuntolainoista myönnettiin
yli 90 prosentin luototusasteella. Suomessa on euroalueen alhaisimmat asuntolainojen
korot. Alhaiset korot ja kuluttajien optimistinen luottamus
omaan ja koko maan talouteen pitävät korkealla
asuntojen kysyntää, joka puolestaan nostaa asuntojen
hintaa koko maassa ja pääkaupunkiseudulla vielä keskimääräistä enemmän.
Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan asuntojen hinnat nousivat
vuoden kuluessa pääkaupunkiseudulla 13,6 prosenttia
ja muualla maassa 7,0 prosenttia.
Nykyisessä tilanteessa asuntojen ostajat ovat alttiita
korko- ja hintariskeille. Talousvaliokunta pitää perusteltuna,
että Finanssivalvonta on varoitellut riskeistä julkisesti
ja suositellut pankkeja suhtautumaan pidättyvästi
yli 90 prosentin luototukseen asunnon arvosta. Finanssivalvonta on
kehottanut soveltamaan asiakkaan maksukykyä arvioitaessa
6 prosentin korkoa ja 25 vuoden laina-aikaa. Kun elämäntilanteet
muuttuvat esimerkiksi työttömyyden, sairauden
tai perhesuhteiden muutosten johdosta, riski saattaa realisoitua
niiden kohdalla, jotka ovat ottaneet maksukykyynsä nähden
liian suuria luottoja. Kotitalouksien velat käytettävistä tuloista,
velkaantumisaste, on nykyisin noin 113 prosenttia. Velkaantumisaste
on kasvanut 1990-luvun puolivälistä lähtien,
jolloin se oli alhaisimmillaan alle 60 prosenttia. Korkeasta velkaantumisasteesta
huolimatta korkomenot ovat laskeneet kolmena viime vuonna noin 5
prosentista noin 2 prosenttiin käytettävissä olevista
tuloista.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että pankit ottavat vakavasti Finanssivalvonnan suositukset.
Korot ovat olleet pitkän aikaa matalalla tasolla. Kun laina-ajat
ovat pitkiä, korot saattavat nousta laina-aikana huomattavasti
ja sen seurauksena lainanhoitokustannukset kasvavat ja laina-ajat
pitenevät. Korkea luototus ei ehkä ole ongelma
pankkien näkökulmasta, koska pankit arvioivat
reaalivakuuden kauppahintaa alhaisempaan arvoon ja vaativat lainan
täydeksi katteeksi lisävakuuksia, lähinnä takauksia.
Asiakkaan joutuessa maksuvaikeuksiin pankit saavat omansa pois,
mutta vaikeudet kasaantuvat asiakkaalle ja häntä hyväntahtoisesti
auttaneille muille osapuolille.
Finanssivalvonta on kertonut talousvaliokunnalle, että se
on tutkinut pankkien luotto-ohjeistuksen muutokset antamiensa suositusten
jälkeen ja tekee syksyllä 2010 asuntorahoituksesta erillisen
otantatarkastuksen.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että Finanssivalvonta julkistaa tutkimuksensa ja tarkastuksensa
tulokset ja omat johtopäätöksensä.
Kansalaisten tietoisuus on olennainen elementti oman taloudenhallinnan
kannalta. Talousvaliokunta varoittaa kuluttajia odotuksista, että asuntojen arvo
jatkuvasti nousee ja korot pysyvät matalalla. Jos valtaosa
käytettävissä olevista tuloista menee
lainanhoitokuluihin, varoja ei enää riitä yksityisiin
investointeihin ja kulutukseen. Laajassa mitassa se heijastuu negatiivisesti
koko kansantalouden aktiviteettiin.
Talousvaliokunnan mielestä Finanssivalvonnan tulisi
saada säännöllisin väliajoin,
mielellään neljännesvuosittain, rahoituslaitoksilta
riittävän yksilöidyt tiedot koneellisessa
muodossa, jotta Finanssivalvonnan tiloissa ja valvonnassa voidaan
muodostaa kattava kuva siitä, miten velat ja varallisuus
Suomessa henkilö-, yritys-, yhteisö-, tms. tasolla
ovat jakautuneet. Lisäksi materiaalista tulee olla saatavilla
lainojen vakuutena olevista vakuuksista riittävän
tarkat erittelyt lainakannan vakuustilanteen kokonaistarkastelua
varten.
Luottoluokittajista
Luottoluokituslaitokset antavat arvion yritysten, valtioiden
ja muiden rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskijoiden luottoriskistä tietyllä hetkellä.
Luottoluokituksella hinnoitellaan riskejä ja vaikutetaan
lainattavan rahan hintaan. Yleisölle tarkoitetulla julkisella
luottoluokituksella velallinen antaa informaatiota sijoituspäätösten
tekoon.
Luottoluokitukset ovat keskittyneet pääasiassa
muutamalle yhdysvaltalaiselle globaaleilla markkinoilla toimivalle
yritykselle. Luottoluokituslaitoksia on kritisoitu eturistiriitaongelmista,
kun luokituksen kohteet maksavat liikkeelle laskemiensa tuotteiden
luokittelusta. Eturistiriita saattaa vaikuttaa luokituksen laatuun.
Luottoluokituslaitosten tekemiä virheitä on pidetty
yhtenä syynä finanssikriisin laukeamiseen. Julkisessa
keskustelussa on katsottu, että eräiden luottoluokituslaitosten
liian myöhään tekemät, äkilliset
päätökset alentaa Kreikan, Espanjan ja Portugalin
luottoluokitusta vaikuttivat merkittävästi euroaluetta
koetelleen kriisin kärjistymiseen.
EU:n komissio on antanut ehdotuksen luottoluokituslaitoksista
annetun asetuksen muuttamiseksi. Ehdotuksen mukaan vuoden 2011 alussa toimintansa
aloittavalle Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle siirrettäisiin
yksinomainen toimivalta vastata luottoluokituslaitosten rekisteröinnistä ja
valvonnasta unionissa. Viranomaiselle annettaisiin laajat tutkintavaltuudet
sekä valtuudet määrätä tehokkaat
sanktiot rikkomusten varalta.
Talousvaliokunta on antanut asetusehdotuksesta lausunnon (U
24/2010 vp — TaVL 16/2010 vp).
Valtioneuvoston kantaan yhtyen talousvaliokunta kannatti luottoluokituslaitosten
valvonnan siirtämistä Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle
ja sille annettavia valtuuksia. Talousvaliokunta suhtautui kuitenkin
kriittisesti komissiolle ja valvontaviranomaiselle ehdotettuun päätösvallan
delegointiin ja eräisiin viranomaiselle ehdotettuihin laajoihin
toimivaltuuksiin.
Valtioneuvosto suhtautui varauksellisesti ajatukseen sääntelyn
antamasta laatutakuusta tai ajatukseen perustaa itsenäinen
eurooppalainen luottoluokittaja.
Talousvaliokunta piti valtioneuvoston linjauksia perusteltuina.
Valiokunta katsoi myös, että eturistiriitatilanteiden
ehkäisemiseksi ja objektiivisen luottoluokituksen turvaamiseksi
tulisi harkita uusia keinoja. Valiokunnan mukaan luottoluokitukseen
on tärkeää löytää sääntelyn oikea
taso, kun finanssikriisi osoitti, ettei alan itsesääntely
ole toiminut.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että luottoluokituksessa saavutetaan objektiivinen luotettavuus,
jotta niillä osaltaan luodaan vakautta rahoitusmarkkinoille
ja ennalta ehkäistään finanssikriisejä tai
niiden syvenemistä.
Luottoluokitusten kansainvälisellä luotettavuudella
on tärkeä merkitys mm. suomalaisten työeläkevarojen
turvaamisessa, kun työeläkevaroista on sijoitettu
ulkomaille lähes 90 miljardia euroa (n. 67 %)
ja siitä Suomen ulkopuoliselle euroalueelle noin 27 miljardia
euroa.