Perustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana ja että toimenpidealoite hylätään.
Hallituksen esitys
Yleistä
Esityksen tavoitteena on vähentää tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja
parantaa kansallista polttoaineomavaraisuutta. Tavoitteisiin pyritään luomalla
kysyntää biopolttoaineille siten, että jakelijoille
asetetaan biopolttoaineiden markkinoille toimittamista koskeva,
asteittaisesti voimaan tuleva vähimmäisvelvoite.
Asetetut velvoitteet vastaavat voimassa olevan biopolttoainedirektiivin
viitearvoja.
Talousvaliokunta yhtyy esityksen tavoitteisiin ja valittuihin
keinoihin. Valiokunta on valtioneuvoston energia- ja ilmastostrategiasta (VNS
5/2005 vp) antamassaan mietinnössä (TaVM
8/2006 vp) korostanut tarvetta jakaa päästöjen
vähentämisestä aiheutuvaa taakkaa myös
ei-päästökauppasektorille. Nyt käsillä oleva
esitys vastaa myös eduskunnassa strategian käsittelyn
yhteydessä yksimielisesti hyväksyttyä lausumaa
(EK 17/2006 vp), jonka mukaisesti eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla edistetään
biopolttoaineiden käytön lisäämistä asteittain
EU:n tavoitteiden mukaisesti ajoneuvoliikenteessä.
Esitys on selkeä viesti markkinoille valtion sitoutumisesta
vähentämään liikenteen päästöjä, ja
se antaa näin myös hyvän pohjan uusille
investoinneille sekä tutkimus- ja kehitystyölle. Biopolttoaineiden
edistäminen tulee nähdä pitkäjänteisenä prosessina,
jossa käytettävissä olevaa teknologiaa
hyödynnetään mahdollisimman kustannus-
ja energiatehokkaasti ottaen huomioon biomassan hyödyntäminen
myös muussa toiminnassa.
Esityksellä täytäntöönpantavan
biopolttoainedirektiivin tavoitteena on osaltaan tukea ilmastonmuutoksen
torjuntaa. Tämä edellyttää, että valittavat
toimenpiteet vähentävät kasvihuonekaasupäästöjen
absoluuttista määrää. Arvioinnissa
on otettava huomioon tuotteen koko elinkaari ja tarkasteltava sääntelyn
vaikutuksia globaalilla tasolla. Tämän toteuttamiseksi
tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä,
jota EU:n tulee osaltaan lisätä.
Esityksen tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
mutta siinä ei ole arvioitu, missä määrin
päästöt tulevat uuden sääntelyn
vaikutuksesta vähenemään. Kasvihuonekaasupäästöjen
vähenemä jääneekin ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineilla vielä vähäiseksi.Toisen
sukupolven biopolttoaineiden arvioidaan olevan huomattavasti vähäpäästöisempiä johtuen
niiden erilaisesta ja laajemmasta energiapohjasta. Biopolttoaineiden
käytön mittavampi lisääminen
onkin suurelta osin riippuvainen toisen sukupolven polttoaineiden
kehittämisestä ja markkinoillesaattamisesta. Tähän
liittyen on kuitenkin otettava huomioon, että toisen sukupolven biopolttoaineet
ovat pääosin dieselpolttoaineita, joten niiden
laajamittaisempi käyttöönotto edellyttää myös
merkittävää muutosta autokannassamme.
Biopolttoaineiden käyttö on perustunut Suomessa
lähinnä määräaikaisiin
käyttökokeiluihin, joita valtio on tukenut valmisteverotuslakiin
(1469/1994) perustuvin verohelpotuksin. Kokeilujen aikana
Suomessa saavutettiin biopolttoaineille noin 0,1 prosentin osuus
tieliikenteen polttoaineista. Tämä jää alle
EU:n keskiarvon, joka vuonna 2004 oli 0,6 prosenttia. Edellä oleva
antaa selkeän kuvan siitä, ettei biopolttoaineiden
käyttö ole edennyt vapaaehtoisin toimin. Direktiivin
täytäntöönpano, jonka osalta
komissio on antanut Suomelle jo virallisen huomautuksen ja perustellun
lausunnon, edellyttää nopeaa etenemistä.
Tämä on parhaiten toteutettavissa esityksen mukaisena
jakeluvelvoitteena.
Ehdotettu sääntely pohjautuu joustavaan markkinaohjautuvaan
järjestelmään, jossa jakelija voi hyvin
pitkälle itse päättää,
miten velvoitteensa täyttää. Valiokunta
pitää valittua linjausta sinänsä perusteltuna.
Biopolttoaineiden hintojen pitäminen kohtuullisella tasolla
edellyttää, että velvoite voidaan hoitaa
mahdollisimman kustannustehokkaasti. Annettu jousto saattaa kuitenkin
johtaa siihen, etteivät kustannukset jakaudu niiden maksajien
eli autoilijoiden kesken tasapuolisesti.
Käyttöönotettava järjestely
luo markkinoille uuden mekanismin, jonka kaikkia vaikutuksia ei voida
täysin ennakoida. Talousvaliokunta painottaakin sääntelyn
kokonaisvaikutusten tarkkaa seurantaa. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää taakanjaon tasapuoliseen toteutumiseen.
Mikäli asetetut tavoitteet uhkaavat jäädä täyttymättä,
on harkittava muiden edistämistoimenpiteiden käyttöönottoa.
Jakelija
Velvoite ehdotetaan asetettavaksi jakelijalle eli yritykselle,
joka on valmisteverotuslain verovelvollisuutta koskevan säännöksen
mukaisesti verovelvollinen Suomessa kulutukseen luovuttamastaan
tai vastaanottamastaan moottoribensiinistä tai dieselöljystä.
Tällaisia yrityksiä on Suomessa noin 10. Jakelija
voi ehdotuksen mukaisesti harkita, mihin tuotteeseen (bensiini ja/tai dieselöljy)
se lisää biopolttoaineita, mihin aikaan vuodesta
ja millä alueella. Jakelija voi myös sopia velvoitteensa
siirtämisestä osittain tai kokonaan toiselle jakelijalle.
Näin pyritään mahdollistamaan velvoitteen
mahdollisimman kustannustehokas täytäntöönpano.
On arvioitu, että Suomessa biopolttoaineet tulevat
maksamaan noin 2—3 senttiä litralta tavanomaisia
polttoaineita enemmän. Asian käsittelyn yhteydessä on
kiinnitetty huomiota siihen, että jakelijat voivat vapaavalintaisesti
kohdentaa biokomponentin haluaamansa polttoaineeseen. Jos valinnat
painottuvat esimerkiksi biodieselin valmistukseen, on vaarana, että lisäkustannukset
kohdentuvat pääosin vain tämän
polttonestelajin käyttäjille ja että kustannukset
kohdentuvat eri tavoin myös eri puolilla maata. Esimerkiksi
metsäteollisuus on arvioinut, että dieselpolttoaineen
3 sentin hinnannousu litralta aiheuttaa alalle noin 7 miljoonan
euron vuosittaisen lisäkustannuksen. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että markkinoiden
kehitystä seurataan tarkoin ja tarvittaessa ryhdytään
toimenpiteisiin mahdollisten vääristymien korjaamiseksi.
Markkinoiden toimivuutta tarkasteltaessa tulee kiinnittää huomiota
myös kotimaisten kuljetusyritysten kilpailukykyyn EU:n
ulkopuolelta tuleviin kilpailijoihin verrattuna.
Velvoitteen ulkopuolelle on rajattu pienet toimijat, joiksi
luetaan vuosittain alle miljoona litraa moottoribensiiniä,
dieselöljyä ja biopolttoainetta kulutukseen toimittavat
tuottajat. Valiokunta haluaa selventää, ettei
rajauksen tarkoituksena ole estää pienimuotoisen
tuotannon pääsyä biopolttoainemarkkinoille,
vaan paremminkin helpottaa sitä poistamalla nämä toimijat
lain velvoitteiden piiristä. Nämä tuottajat
voivat edelleen vapaasti myydä tuotteitaan myös
lain soveltamisalaan kuuluvalle jakelijalle. Soveltamisalan rajaus
on tarkoituksenmukainen mm. sääntelystä aiheutuvan
hallinnollisen taakan vuoksi. Lain hallinnolliset menettelyt rasittaisivat
pieniä toimijoita suhteettomasti saatavaan hyötyyn
verrattuna.
Lakiehdotuksen 10 §:n mukaisesti jakelijalla on mahdollisuus
vapautua velvoitteesta ylivoimaisen esteen vuoksi. Tällaisena
mainitaan lain yksityiskohtaisissa perusteluissa täysin
poikkeuksellinen ja ennalta arvaamaton tapahtuma tai tilanne kuten
tuotantolaitoksessa tapahtuva onnettomuus, joka aiheuttaa tuotannon
pitempiaikaisen keskeytymisen. Valiokunta katsoo, että säännös
on tarpeellinen ja saattaa tulla sovellettavaksi myös esimerkiksi
tilanteissa, joissa raaka-aineesta syntyy vakavaa ja yllättävää niukkuutta.
Biopolttoaineet
Biopolttoaineiden tuotantokustannukset ovat vielä merkittävästi
fossiilisten polttoaineiden jalostuskustannuksia korkeammat. Taloudellisesti edullisimmat
vaihtoehtoiset polttoaineet ovat tällä hetkellä palmuöljystä valmistettava
biodiesel sekä sokeriruokopohjainen etanoli.
Biopolttoaineiden laatuun liityviä kysymyksiä on
käsitelty liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnossa
(LiVL 28/2006 vp), jossa on nostettu esille erityisesti
biopolttoaineiden kylmäkesto-ominaisuuksien takaamisen
tärkeys. Talousvaliokunta yhtyy näihin näkemyksiin
ja katsoo, että tältä osin on edelleen
tarvetta tutkimus- ja kehitystyöhön.
Valiokunta nostaa tässä yhteydessä esille myös
biokaasun, jonka energia- ja kasvihuonekaasutase on erittäin
positiivinen. Jäteperäistä biokaasua
käyttävien ajoneuvojen kasvihuonekaasupäästöt
ovat 80—90 prosenttia pienemmät kuin bensiiniä käyttävien
ajoneuvojen. Biokaasun laajempi käyttöönotto
edellyttää kuitenkin mm. kaasun käyttöön
soveltuvien ajoneuvojen hinnan laskua ja jakeluverkon merkittävää jatkokehittämistä.
Maa- ja metsätalousvaliokunta esittää lausunnossaan
(MmVL 22/2006 vp), että lakiehdotuksen biopolttoainemääritelmään
tulee sisällyttää myös turve,
jota voidaan käyttää toisen sukupolven
biopolttonesteiden raaka-aineena. Talousvaliokunta pitää turvetta
yhtenä varteenotettavana tulevaisuuden biopolttoaineraaka-aineena.
Turve soveltuu teknisesti kehitteillä olevien uusien teknologioiden
raaka-aineeksi esimerkiksi puun ja ruokohelven tavoin. EU:n biopolttoainedirektiivin
määritelmiin ei kuitenkaan ole sisällytetty turvetta,
eikä turpeella tehdyllä vaihtoehtoisella polttoaineella
näin ollen voida täyttää direktiivin
velvoitteita. Direktiivin sääntely noudattaa kansainvälistä linjausta,
jonka mukaisesti turvetta ei pidetä uusiutuvana energialähteenä.
Talousvaliokunta on viimeksi energia- ja ilmastostrategiasta antamassaan
mietinnössä kiinnittänyt turpeen luokitteluun
liittyvään epäkohtaan huomiota ja todennut,
että Suomen tulee edelleen aktiivisesti toimia turpeen
luokituksen muuttamiseksi niin, että se ottaa huomioon
turpeen koko elinkaaren hitaasti uusiutuvana bioenergialähteenä.
Kotimainen tuotanto
Liikenteen biopolttoaineiden valmistus Suomelle luontaisimmista
bioraaka-aineista, kuten puusta ja jätteestä,
on vasta kehitysvaiheessa. Tällä hetkellä kotimainen
biopolttoainetuotanto perustuu suurimmalta osin vilja- ja öljykasveihin
eli lähinnä ohraan ja rypsiin. Raaka-ainetarjonta
ei kata kotimaista kysyntää. Liikenteen biopolttoaineet
-työryhmä (KTM Julkaisuja 11/2006) on
arvioinut, että vuonna 2010 kotimaisista raaka-aineista
voidaan nykytekniikalla valmistaa peltopohjaisia biopolttoaineita
siten, että ne kattavat noin 2—3 prosentin osuuden polttoaineiden
kokonaiskulutuksesta. Uuden teknologian käyttöönoton
myötä kotimaisuusaste voitaneen vuoteen 2020 mennessä nostaa
7—8 prosenttiin.
Peltokasveihin perustuvan tuotannon kasvihuonekaasutaseesta
ja energiataseesta tehdyt tutkimukset viittaavat siihen, ettei kokonaistase ole
kovin hyvä. Tutkimuksiin liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä.
Monilla viljelyyn, logistiikkaan, tuotantoprosessiin, prosessin
vaatiman energian tuottamiseen ja sivutuotteiden hyödyntämiseen
liittyvillä ratkaisuilla voidaan merkittävästi
parantaa sekä kasvihuonekaasu- että energiatasetta
ja varmistaa niiden positiivisuus.
Kuten edellä on todettu, talousvaliokunta pitää erityisen
tärkeänä panostaa toisen sukupolven polttoaineiden
kehittämiseen ja markkinoillesaattamiseen. Tutkimustulosten
perusteella toisen sukupolven biopolttoaineilla on mahdollista saavuttaa
huomattavasti suurempia päästövähenemiä.
Metsätähteestä paperi- tai sellutehtaaseen
integroidussa laitoksessa tuotetulla synteettisellä dieselillä on
arvioitu mahdolliseksi saavuttaa noin 80 prosentin kasvihuonekaasuvähenemä.
Jos raaka-aineena on ruokohelpi, vähenemäksi arvioidaan
noin 70 prosenttia.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa on käsitelty
niitä mahdollisuuksia, joita biopolttoaineiden kasvava
käyttö tarjoaa maatalouselinkeinollemme ja huoltovarmuudellemme.
Talousvaliokunta yhtyy näihin näkemyksiin.
Tuonti
Direktiivin viitearvojen mukaiset biopolttoaineiden vähimmäisosuudet
bensiinin ja dieselöljyn liikennekäytöstä johtavat
Euroopassa erittäin suurin käyttömääriin.
Yhteisön tasolla biopolttoaineiden kokonaistarpeen arvioidaan
olevan vuonna 2010 noin 17—18 miljoonaa öljyekvivalenttitonnia.
EU:n oma biopolttoainetuotanto oli vuonna 2004 yhteensä noin
2 miljoonaa tonnia. Arviona on esitetty, että EU-tasolla
biopolttoaineiden valmistukseen liittyvät investoinnit
tulevat olemaan yhteensä lähes 30 miljardia euroa.
Ala tarjoaa näin myös merkittävät
vientimarkkinat suomalaisille yrityksille.
Edellä olevasta käy ilmi, ettei EU kykene
tällä hetkellä täyttämään
biopolttoaineiden kysyntää, vaan sen on turvauduttava
tuontiin. Tilanne on sama Suomen osalta. Etanoli on maailmalla nopeimmin
osuuttaan kasvattava vaihtoehtoinen polttoaine. Sen suurimmat tuottajat
ja käyttäjät ovat Brasilia ja Yhdysvallat.
Vuoteen 2010 ulottuvien arvioiden (Trindade, S. 2005. Global Biofuels
Trade) mukaan etanolin kokonaistuotanto maailmassa kattaisi juuri
ja juuri kysynnän, jonka arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan nykyiseen
tilanteeseen verrattuna. EU ja USA pysyisivät etanolin
nettotuojina ja Brasilia suurimpana viejänä.
Alhaisten maailmanmarkkinahintojen vuoksi Euroopassa tuotetut
biopolttoaineet eivät ole kyenneet kilpailemaan
Euroopan ulkopuolella tuotettujen biopolttoaineiden kanssa. Kysynnän ja
tarjonnan muutokset sekä öljyn hinnan kehitys
voivat kuitenkin nopeastikin vaikuttaa kansainvälisten
biopolttoainemarkkinoiden hintakehitykseen.
Biopolttoaineiden tuontiin liittyen on esityksen käsittelyn
yhteydessä esitetty tarve säännellä biopolttoaineiden
raaka-aineena käytettävien tuotteiden valmistustapaa
mm. viittaamalla EU:n yhteisen maatalouspolitiikan asettamien ympäristösääntöjen
mukaisiin menettelyihin. Säännön yhtenä tavoitteena
olisi estää sellaisen raaka-aineen tuonti, jonka
tuotanto ei täytä EU:n sisäisiä kriteerejä.
Kohteena olisi erityisesti öljypalmu ja sokeriruoko, joiden
tuotantoon liittyy ympäristöongelmia sekä sosiaalisesti
että eettisesti kielteisiä vaikutuksia. Ympäristön kannalta
huolena on erityisesti viljelyn aiheuttama trooppisten metsien hakkaaminen.
Tähän liittyvää kokonaisuutta
on käsitelty tarkoin ympäristövaliokunnan
lausunnossa (YmVL 47/2006 vp), johon talousvaliokunta tältä osin viittaa.
Valiokunta katsoo, että esille tuotu huoli biopolttoainesääntelyn
mahdollisista välillisistä ympäristövaikutuksista
on hyvin perusteltu. Yhteisön biopolttoainesääntelyn
tavoitteena on kestävän kehityksen edistämiseksi
vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Ratkaisuna ei voi olla se, että yhteisöön
tämän vuoksi tuodaan tuotteita, joiden tuotannolla
vastaava tavoite vaarannetaan. Valiokunta ei kuitenkaan katso, että ratkaisuna
voi olla lakiin kirjattava vaatimus tietyn tuotantotavan edellyttämisestä tuontituotteelta.
Tämänkaltaisen vaatimuksen täyttämistä olisi
nykyisten järjestelmien puitteissa käytännössä mahdotonta
valvoa ja sen asettamista voidaan myös pitää Maailman
kauppajärjestö WTO:n sääntöjen
vastaisena. WTO:n kaupan teknisiä esteitä koskevan
TBT-sopimuksen (Technical Barriers to Trade) mukaisesti WTO:n jäsenmaat voivat
tietyin edellytyksin asettaa tuotteen ominaisuuksiin liittyviä rajoituksia,
jotka koskevat myös tuontituotteita. Sen sijaan rajoitusta,
joka koskee tuotteen valmistustapaa ilman, että valmistustavalla
on vaikutusta tuotteen laatuun, pidetään GATT
1994 -sopimuksen kohdan III:4 mukaisesti kiellettynä toista
jäsenmaata syrjivänä kaupan esteenä.
Talousvaliokunta katsoo, ettei voimassa oleva kansainvälinen
sääntely ota riittävästi huomioon
nyt esillä olevan kaltaisia tilanteita. Vaikka
lakiin ei nykytilanteessa voida kirjata ehdotetunkaltaista tuotteen
tuotantotapaan liittyvää vaatimusta, valiokunta
pitää tärkeänä, että vastaavaan
päämäärään
pyritään yritysten vapaaehtoisin toimin. Lisäksi
tavoitetta voidaan edistää kehitysavun yhteydessä samoin
kuin EU:n ja kolmansien maiden välisen yhteistyön puitteissa
sekä mahdollisesti kestävän kehityksen
tuotantotavoista solmittavan kansainvälisen sopimuksen
avulla.
Edistämistoimenpiteet
Toisen sukupolven kotimaisten teknologioiden kehittäminen,
kaupallistaminen ja käyttöönotto tulee
edellyttämään sekä valtion että yksityisen sektorin
taholta merkittävää lisäpanostusta.
Valiokunta katsoo, että jatkotyön tehostamiseksi
ja koordinoimiseksi tarvitaan liikenteen biopolttoaineiden kehitysohjelma.
Tähän tarpeeseen viitataan myös liikenteen
biopolttoaineet -työryhmän mietinnössä (luku
6.6). Ohjelma kattaisi uuden kilpailukykyisemmän teknologian
kehittämisen, pilotti- ja demonstraatiolaitoksien sekä biopolttoaineiden
käytön edistämisen sekä uusien
yhteistyömuotojen luomisen eri sektoreiden välille.
Eduskunnan 24.11.2006 hyväksymässä vuoden
2006 toisessa lisätalousarviossa osoitettiin 9 miljoonan
euron määräraha biopolttoaineiden uusien
tuotantoteknologioiden kehittämiseen. Uusien teknologioiden
kaupallistaminen edellyttää kuitenkin vielä suurempaa
julkista rahoitusta. Liikenteen biopolttoaineet -työryhmä arvioi,
että rahoitusta tarvitaan vuoteen 2010 mennessä yhteensä 30—40
miljoonaa euroa ja vuoteen 2015 mennessä, suurien kaupallisten
demonstraatiolaitosten kehitystyöhön, noin 30—50
miljoonaa euroa. Lisäksi arvioidaan tarvittavan riskipitoisiin
investointeihin enimmillään 40 prosentin investointiavustuksena
yhteensä 60—100 miljoonaa euroa. Osa rahoituksesta
on mahdollista saada EU:n tutkimuksen 7. puiteohjelman rahoituksesta.
Useat tahot ovat käsittelyn aikana nostaneet esille
tarpeen poistaa tai alentaa biopolttoaineiden valmisteveroa. Tämä on
katsottu tarpeelliseksi lähinnä kuljetusalan kustannusten
nousun estämiseksi tai siitä syystä,
että näin saataisiin lisättyä biopolttoaineiden
käyttöä enemmän kuin mihin pelkällä velvoitteella
päästään. Verotukseen liittyviä kysymyksiä on
käsitelty yksityiskohtaisesti liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnossa,
johon talousvaliokunta tältä osin viittaa. Talousvaliokunta
katsoo, että mikäli edellä edellytetyssä lain
vaikutusten seurannassa tulee selkeästi ilmi, että kustannusrasite
kasvaa kohtuuttoman suureksi tai että lisärasite kohdistuu
vain rajoitettuun osaan käyttäjistä,
tulee harkita esimerkiksi verotuksen käyttämistä apuna
tasapuolisemman taakanjaon takaamiseksi. Pidemmällä aikavälillä on
myös aiheellista selvittää mahdollisuudet
porrastaa biopolttoaineiden verotus ja edistämistoimet
ilmastotaseen mukaan. Veroporrastuksen tulisi perustua yleiseurooppalaisiin
laatuvaatimuksiin.
Asian käsittelyn yhteydessä on myös
viitattu erilaisiin hallinnollisiin esteisiin, jotka hidastavat
biopolttoaineiden käyttöönottoa. Tällaisia esteitä on
arvioitu olevan mm. tieliikennelaissa ja ajoneuvoasetuksessa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että turhat
esteet selvitetään ja poistetaan.
Talousvaliokunta painottaa, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämistä tulee tarkastella kokonaisuutena.
Biopolttoaineiden käytön lisäksi päästöihin
voidaan vaikuttaa myös hillitsemällä liikenteen
kasvua, edistämällä joukko- ja kevyen
liikenteen käyttöä sekä vähentämällä kulkuneuvojen
ominaispäästöjä ja -kulutusta.
Toimenpidealoite
Valiokunta katsoo, että hallituksen esitys vastaa niitä tavoitteita,
joihin toimenpidealoitteella on pyritty. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että toimenpidealoite hylätään.