TOIMENPIDEALOITE 11/2007 vp

TPA 11/2007 vp - Esa Lahtela /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Käyttövoimaveron poistaminen

Eduskunnalle

Dieselkäyttöisistä ajoneuvoista kannettavan vuotuisen käyttövoimaveron perintä tässä ajassa ei ole enää perusteltua. Yhtenä tarkoituksena lienee aikanaan ollut pelkän verotuoton ohella tasapainottaa bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen välisiä käyttökustannuseroja, jotka aiheutuvat dieselöljyn bensiiniä lievemmästä verotuskohtelusta.

Viime aikoina yhä enemmän on noussut esiin kysymys siitä, miten ihmisten toiminta saataisiin kaikilta osin ympäristöystävällisempään suuntaan. Myös solmimamme kansainväliset sopimukset edellyttävät sitä. Selvästi onkin osoitettu, että myynnissä olevat dieselmoottorilla varustetut automallit ovat hiilidioksidipäästöjen kannalta keskimäärin noin 15—20 prosenttia parempia kuin bensiinikäyttöiset automallit. Toisaalta, kun ottaa vielä huomioon kulutuksen määrän ajettua kilometriä kohden, on kiistatta ympäristöystävällisempää suosia dieselmoottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Saman kuutiotilavuuden bensiini- ja dieselmoottorin ero sataa kilometriä kohden on 2—3 litraa dieselmoottorin eduksi, joka kokonaisuutenakin siten säästää hupenevia luonnonvaroja.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin nykyisestä käyttövoimaverosta luopumiseksi, jotta tieliikenteessä suositaan vähemmän hiilidioksidipäästöistä liikennettä.

Helsingissä 3 päivänä toukokuuta 2007

  • Esa Lahtela /sd
  • Merja Kuusisto /sd
  • Tero Rönni /sd
  • Pauliina Viitamies /sd
  • Pertti Virtanen /ps
  • Pentti Oinonen /ps
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Unto Valpas /vas
  • Valto Koski /sd
  • Krista Kiuru /sd
  • Antti Vuolanne /sd
  • Jyrki Yrttiaho /vas