Perustelut
Tarkastusvaliokunnan näkökulma talousarviovalmisteluun
Eduskuntaan perustettiin 1.6.2007 uusi valiokunta: tarkastusvaliokunta.
Valiokunta on yksi niistä viidestä valiokunnasta,
jotka on mainittu Suomen perustuslaissa. Tarkastusvaliokunnan perustamisen
tärkeimpänä tavoitteena oli vahvistaa
eduskunnan budjettivaltaa parantamalla eduskunnan harjoittaman parlamentaarisen
valvonnan toimintamahdollisuuksia.
Tulosbudjetointi ja tulosohjaus ovat lainsäädännön
ohella ne keskeiset menettelytavat, joiden puitteissa eduskunta
ja hallitus pyrkivät määrittämään
talousarvioon otettavien määrärahojen
käytön yhteiskuntapoliittiset tavoitteet. Menettelyllä kytketään
varat määriteltyjen tulosten aikaansaamiseen.
Tulosohjaukseen liittyy olennaisesti tilivelvollisten raportointi
toiminnan tuloksellisuudesta. Eduskunnan näkökulmasta
budjettivallan toteutumisen keskeisiä elementtejä ovat
oikeaan ja riittävään tietoon perustuva
talousarvioesitys (suunnittelu- ja päätösasiakirja)
ja päätösten seurannan ja valvonnan mahdollistava,
valtion tilinpäätöskertomuksen tuloksellisuusinformaatio.
Eduskunnan tulisi voida käyttää sille
perustuslaissa osoitettua budjettivaltaa täysimääräisesti
hallinnon ohjaamiseksi ja valvomiseksi. Tätä tehtävää vahvistamaan
perustettiin eduskuntaan perustuslain 90 §:n mukaisesti
tarkastusvaliokunta, jonka tulee saattaa eduskunnan tietoon merkittävät
valvontahavaintonsa.
Valtion verotulot ovat viime vuosina kasvaneet selvästi
ennakoitua enemmän. Vuonna 2006 valtion budjettitalouden
verotuloja kertyi 34 692 milj. euroa, mikä oli
7,4 % edellisvuotta enemmän ja talousarvioon
verrattuna 1 282 milj. euroa enemmän. Vuoden 2007
varsinaisessa talousarviossa veroja arvioitiin kertyvän
35 092 milj. euroa ja vuodelle 2008 arvio on 38 047 milj.
euroa. Kolmannessa lisätalousarvioehdotuksessa verotuloja
arvioidaan kertyvän tänä vuonna 36 536
milj. euroa, mikä on 1 444 milj. euroa enemmän
kuin varsinaisessa talousarvioesityksessä. Tarkastusvaliokunta
korostaa talousarvion tulopuolen arvioinnin osuvuuden merkitystä eduskunnan
budjettivallan kannalta. Nykyisessä kehysmenettelyssä menot
ovat sidottuja eikä tulojen ennakoitua parempi kehitys oikeuta
menojen tarkistuksiin.
Tarkastusvaliokunnassa käsitellään
parhaillaan valtion tilinpäätöskertomusta
vuodelta 2006 (K 12/2007 vp)
ja Valtiontalouden tarkastusviraston tilintarkastajan ominaisuudessa
siitä antamaa erilliskertomusta (K 13/2007
vp) sekä valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta toiminnastaan
(K 14/2007 vp). Käsittelyssä oleva
tilinpäätöskertomus on kolmas uusimuotoinen
kertomus. Tilinpäätösuudistuksen tavoitteena
oli tarjota eduskunnalle perusteltua ja valvontatoimen kannalta
keskeistä tietoa niin laillisuus- kuin tarkoituksenmukaisuusvalvontaakin varten.
Valtiontalouden tarkastusvirasto tarkastaa vuosittain laajemmin
kahden ministeriön tuloksellisuusraportoinnin eduskunnalle.
Vuonna 2006 tarkastuksen kohteina olivat ulkoasiainministeriö ja
liikenne- ja viestintäministeriö. Kummankin hallinnonalan
osalta ongelmana on, etteivät talousarvioesityksen
perustelussa esitetyt tulostavoitteet ja määrärahat
kytkeydy riittävän selkeästi toiminnan
tuloksellisuuteen ja toisiinsa. Tilinpäätösraportoinnissa
toiminnan ja talouden kuvauksen yhdistämisen tulisi osoittaa,
mitä budjetoiduilla määrärahoilla
on saatu aikaan.
Tilinpäätöskertomuksen käyttökelpoisuutta talousarviokäsittelyssä tulisikin
tarkastusvaliokunnan mielestä lisätä.
Myönteistä on, että valtiovarainministeriössä on
meneillä kehittämishanke, jonka tavoitteena on
muun ohella tukea talousarvion rakenteen ja perustelujen uudistamista.
Tällä kehittämistyöllä voidaan
myös vahvistaa eduskunnan budjettivaltaa. Kehittämistyössä on
tärkeää kiinnittää huomiota
talousarviossa esitettyjen tavoitteiden selkeyttämiseen ja
talousarvion ja tilinpäätöskertomuksen
yhteyden tiivistämiseen.
Tilinpäätöksen valmistumisajankohta
Tarkastusvaliokunnan tehtävänä on
arvioida ja analysoida mietinnössään
tilinpäätöskertomuksen sisältämien
tietojen riittävyys ja oikeellisuus noudattaen sellaista
aikataulua, että eduskunta voi hyödyntää tarkastusvaliokunnan
käsityksiä käsitellessään
seuraavan vuoden talousarvioesitystä.
Valtion tilinpäätöskertomus vuodelta
2006 annettiin eduskunnalle 29.6.2007. Eduskunta kävi siitä lähetekeskustelun
syysistuntokauden alussa 25.9.2007 ja lähetti sen tarkastusvaliokuntaan,
jolle valtiovarainvaliokunnan on annettava lausunto. Edellisellä viikolla
eduskunta puolestaan jo käsitteli lähetekeskustelussaan hallituksen
esitystä seuraavan vuoden talousarvioksi. Tarkastusvaliokunnan
mielestä valtiontalouden päätöksenteko-
ja ohjausjärjestelmän kehittäminen vaatisi
sitä, että hallitus ja hallinto olisivat aidosti
tilivelvollisia tuloksistaan. Jotta tähän päästäisiin,
tulee eduskunnan voida käydä tilinpäätöstä koskevat
täysistuntokeskustelut loppuun jo kevätistuntokaudella.
Tämä menettely mahdollistaisi sen, että eduskunta
voisi saamansa tilinpäätösinformaation
perusteella antaa hallitukselle palautetietoa, jota hallitus voi
hyödyntää valmistellessaan seuraavan
vuoden talousarviota ja jota eduskunta voi käyttää hyväkseen
syyskauden aikana tapahtuvassa talousarviovalmistelussaan. Tarkastusvaliokunnan
perustamista koskevassa valmistelutyössä pidettiin
myös hyvin keskeisenä parlamentaarisen valvontatoimen
kytkemistä eduskunnan talousarvioprosessia palvelevaksi.
Tarkastusvaliokunta on asiantuntijakuulemisissaan pyrkinyt selvittämään
hallinnon mahdollisuuksia aikaistaa tilinpäätöskertomuksen
valmistumisajankohtaa. Aikaistamisen yhdeksi suurimmaksi esteeksi
on valtiovarainministeriön taholta esitetty käännöstyön
vaatima aika, joka on n. 1,5 kk suomenkielisen
kertomuksen valmistumisesta. Tarkastusvaliokunta tulee palaamaan
vielä tähän asiaan valmistellessaan tilinpäätöskertomusta
koskevaa mietintöä. Valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta sisällyttäisi mietintöönsä ehdotuksen
lausumaksi, jossa hallituksen edellytetään ryhtyvän
toimenpiteisiin tilinpäätöskertomuksen
valmistumisajankohdan aikaistamiseksi tarkastusvaliokunnan yllä esittämän
aikataulun mukaisesti.
Eduskunnan tahdon huomioiminen
Kun eduskunta käsittelee asiaa ratkaisevassa käsittelyssä,
voi se samanaikaisesti TJ 53.5 §:n mukaan päättää mahdollisista
eduskunnan lausumista asian johdosta. Lausuma on asian ratkaisevassa
käsittelyssä hyväksytty hallitukseen kohdistuva
eduskunnan tahdonilmaus. Tarkastusvaliokunnan toimesta on alustavasti
selvitetty mm. voimassaolevia lausumia, niiden jakautumista hyväksymisajankohdan
perusteella, lausumien toteutumisen seurantaa ja lausumaprosessin
tarkoituksenmukaisuutta. Tuloksista voidaan tiivistetysti todeta,
että vuoden 2006 hallituksen toimenpidekertomukseen sisältyy
yhteensä 218 sellaista asiaa, johon eduskunta on liittänyt
lausuman tai lausumia vaalikaudella 2003—2006 tai sitä ennen
ja jotka ovat edelleen voimassa. Näistä 16 on
hyväksytty ennen vaalikautta 1999—2002, 61 vaalikaudella
1999—2002 ja 141 vaalikaudella 2003—2006. Useilla lausumilla
on vaikutuksia myös valtion talouteen. Tätä tarkastusvaliokunnan
omaehtoista selvitystyötä on tarkoitus jatkaa
ja syventää kuluvan syksyn aikana. Seuraavassa
tarkastusvaliokunta nostaa esille aihealueen, josta eduskunta on
toistuvasti mm. talousarviomenettelyn yhteydessä esittänyt
lausumia.
Veikkausvoittovarojen käyttö
Talousarvioesityksessä on momentille 29.80.52 (Veikkauksen
ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen) kirjattu
3 816 000 euron määräraha
avustuksen maksamiseen Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen
lainanhoitokuluihin ja 17 542 000 euron määräraha
avustuksen maksamiseen kulttuurilaitosten ja -yhteisöjen
Senaattikiinteistöille tai muille valtion kiinteistöhaltijavirastoille
maksettaviin vuokriin. Aiemmin mainitut menot on maksettu yleisistä budjettivaroista
momenteilta 29.80.53 (Valtionavustus tilakustannuksiin) ja 29.80.54 (Suomen
Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin). Sama muutos
on tehty myös valtiontalouden tarkistettuihin kehyksiin
vuosille 2008—2011. Mainittujen määrärahojen
siirto yleisistä budjettivaroista veikkausvoittovaroihin
on pienentänyt valtiontalouden kehyksiä 21 358 000
eurolla, sillä veikkausvoittovarat eivät kuulu
kehyksiin.
Aiemmassa budjetointikäytännössä oli
vuonna 2003 poikkeus, sillä tuolloin valtionavustus Suomen
Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin kirjattiin
veikkausvoittovaroihin, kuten vuoden 2008 talousarvioesityksessäkin
on tehty. Valtiovarainvaliokunta totesi tuolloin mietinnössään
(VaVM 40/2002 vp) muun ohella, että "valiokunta
ei voi hyväksyä sitä, että kansallisen
kulttuurilaitoksen peruskorjaus rahoitetaan veikkausvoittovaroista
rahoitettavien kohteiden toimintaan tarkoitetuilla varoilla. Valiokunta
piti välttämättömänä,
että Kansallisteatterin lainanhoitokulut siirretään
rahoitettavaksi yleisestä budjetista vuodesta 2004 alkaen."
Arpajaislain (1047/2001) mukaan raha-arpajaisten sekä veikkaus-
ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään
urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön
edistämiseen. Tuoton jakamisesta näiden käyttötarkoitusten
kesken säädetään lailla raha-arpajaisten
sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä (1054/2001;
2 § muut. 1191/2005). Koska veikkausvoittovarat
on tarkoitettu nimenomaan edunsaajien toiminnan edistämiseen,
ei tarkastusvaliokunta pidä perusteltuna, että veikkausvaroja
kohdennetaan kulttuurilaitosten peruskorjausten ja tilakustannusten
kattamiseen. Määrärahojen siirtoa ei
voida pitää eduskunnan tahdon mukaisena. Valiokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta sisällyttäisi mietintöönsä ehdotuksen
lausumaksi siitä, että avustukset Suomen Kansallisteatterin
peruskorjauksen lainanhoitokuluihin ja kulttuurilaitosten ja -yhteisöjen
tilojen vuokriin siirretään yleisestä budjetista
katettaviksi.