Perustelut
Laaja-alainen innovaatiopolitiikka
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää innovaatiopoliittista selontekoa tarpeellisena
ja katsoo, että selonteossa on nostettu esiin innovaatiopolitiikan
kehittämisen keskeisiä haasteita.
Valiokunta kannattaa laaja-alaisen innovaatiopolitiikan omaksumista.
Valiokunta katsoo, että laaja-alaisen innovaatiopolitiikan
puitteissa on mahdollista kehittää teknologia-,
koulutus- ja työpolitiikkaa yhdessä tavalla, josta
voi globaalissa kilpailutilanteessa muodostua pienen kansakunnan
menestyksen avain.
Innovaatiopolitiikassa ei kyse ole vain teknologia- tai tutkimuspolitiikasta
taikka yksittäisistä keksinnöistä ja
tuotekehityksestä, vaan uusista tuotteista ja palvelu-
ja tuotantoprosessien ja organisaatiotapojen muuttamisesta. Erilaiset
innovaatiot ovat usein riippuvaisia toisistaan — teknologisten
innovaatioiden hyödyntäminen edellyttää myös
toiminnallisia muutoksia. Suomen menestyksen kannalta on tärkeää,
että jatkossa yhä enemmän huomiota kiinnitetään
nimenomaan sosiaalisiin ja toiminnallisiin innovaatioihin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työpaikkataso ja työntekijöiden
osallistuminen innovaatioiden kehittämiseen kytketään
vahvasti mukaan laajaan ja systeemiseen innovaatiopolitiikkaan. Työntekijöiden
kokemustieto on keskeisessä asemassa luotaessa sosiaalisia
ja organisatorisia innovaatioita työpaikkatasolla. Koska
toiminnalliset innovaatiot ovat harvoin suoraan siirrettävissä toisiin
yrityksiin tai organisaatioihin, ne tarvitsevat työntekijöiden
kokemustiedon tuekseen myös uudessa organisaatiossa.
Luovuuden edellytysten turvaaminen
Innovaatiopolitiikan tulee kannustaa luovuutta ja kehittää toimintaympäristöä luovuutta
tukevaan suuntaan. Työolosuhteet ja työilmapiiri ovat
toimintaympäristöä kehitettäessä keskeisessä asemassa.
Riittävä tietopohja, turvallisuuden tunne ja riittävä väljyys
luovat pohjaa luovuudelle. Myös työaikoja, etätyötä,
työtehtävien määrää ja
työympäristöä koskevilla yksilöllisillä ratkaisuilla
voidaan työpaikoilla luoda otollisia olosuhteita innovaatioiden
synnylle.
Tutkimusten mukaan reilulla kolmasosalla suomalaisista on unettomuusoireita
vähintään kolmena yönä viikossa.
Joka kymmenennellä on unihäiriö. Syyt
unettomuuteen voivat olla yksilöllisiä. Univaje
lisää työtapaturman vaaraa ja väsyneenä luovuus
ja tehokkuus kärsivät. Useimmissa vaativaa tiedonkäsittelyä vaativissa
töissä virkeä ihminen saa enemmän
aikaan kahdeksassa tunnissa kuin väsynyt kahdessatoista.
Haasteellisessa työelämässä onkin
voimavarojen riitettävä työelämän
lisäksi paitsi riittävään lepoon
ja palautumiseen myös sosiaalisten suhteiden hoitoon ja
omasta terveydestä huolehtimiseen.
Luovuus on nykyaikaisen työelämän
elinehto — ilman sitä Suomi ei pärjää kovenevassa
kilpailussa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jo koulussa ja työelämässä kiinnitetään
nykyistä enemmän huomiota luovuuden edellytysten
turvaamiseen parantamalla stressin ja kiireen hallintaa ja lisäämällä työntekijöiden
mahdollisuuksia vaikuttaa työtahtiinsa ja työolosuhteisiinsa.
Työelämän laadullinen kehittäminen
Työ- ja elinkeinoministeriön perustamisen
yhteydessä työelämän
kehittämistä koskevat asiat (Työelämän
kehittämisohjelma Tykes 2004—2009) siirrettiin
Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskukselle Tekesille.
Siirto avaa mahdollisuuden tarkastella erillään
olleita innovaatiotoiminnan ulottuvuuksia toisiaan täydentävinä elementteinä ja
saavuttaa näin synergiaetuja.
Valiokunta pitää tärkeänä Tekesin
voimavarojen ja laajan kontaktiverkoston saamista työelämän
kehittämistoiminnan käyttöön.
Valiokunta painottaa selonteon linjausta työelämän kehittämisen
näkökulman sisällyttämisestä osaksi
rahoitus- ja asiantuntijapalveluita ja pitää tärkeänä,
että Tekesin ja TE-keskusten rahoitus- ja asiantuntijapalveluja
kehitetään niin, että tämä näkyy
mahdollisimman pian myös käytännön
toiminnassa.
Sosiaalisilla innovaatioilla ja työelämän
toimintatapojen kehittämisellä voidaan monin tavoin
lisätä kilpailukykyä ja tuottavuutta
ja samalla parantaa työelämän laatua.
Sosiaalisista innovaatioista voi myös itsessään
muodostua markkinoilla myytäviä vientituotteita.
Yhdistämällä tekniset ja sosiaaliset
innovaatiot voidaan saada yhtaikaisesti sekä tehoa
että uutta mielekkyyttä työhön.
Tämä ei kuitenkaan ole yksinkertaista, sillä sosiaalisten
innovaatioiden hallinta on monesti teknologisia vaikeampaa. Jotta
teknologisista ja sosiaalisista innovaatioista saataisiin työpaikoilla
mahdollisimman suuri hyöty, on tärkeää saada
työpaikkojen käyttöön kaikki
se kokemus ja osaaminen, joka Tykes-ohjelman piirissä on
kertynyt.
Selonteossa tuodaan esille innovaatioiden ja työelämän
laadun välinen positiivinen yhteys, mutta innovaatioilla
voi olla myös negatiivisia vaikutuksia työelämän
laatuun. Tästä syystä erityistä huomiota
tulee kiinnittää keinoihin, joilla varmistetaan,
että uudet innovaatiot eivät heikennä työelämän
laatua ja siten myös henkilöstön motivaatiota
osallistua kehittämistoimintaan. Hyväksi havaittu
keino varmistaa työpaikalla tehtävien innovaatioiden
ja työelämän laadun välinen
positiivien yhteys on ns. osallistavien kehittämismenetelmien
käyttäminen. Organisatoristen innovaatioiden tukemisen
kannalta onkin tärkeää saada vahvistettua
ja levitettyä osallistaviin toimintatapoihin liittyvää osaamis- ja
tietämyspohjaa Suomessa.
Henkilöstön innovatiivisuus syntyy työmotivaatiosta,
sitoutumisesta, osaamisesta ja sen jatkuvasta kehittämisestä,
oikeanlaisesta palkitsemisesta sekä mahdollisuudesta osallistua
omaa työtä koskevaan päätöksentekoon.
Valiokunta korostaa työhyvinvoinnin ja hyvän johtamisen merkitystä.
Työntekijällä on oikeus odottaa reilua
ja oikeudenmukaista kohtelua sekä työolojen ja
tehtävien järjestämistä siten,
että niistä voi uupumatta selviytyä.
Tärkeää on, että myös
esimiehille asetetut tulostavoitteet ovat kohtuullisia ja esimiehet
saavat tarvitsemaansa koulutusta ja tukea esimiestyölleen.
Molempien sukupuolten osaamisen täysimääräinen
hyödyntäminen
Valiokunta pitää tärkeänä,
että innovaatiopoliittisista toimista päätettäessä arvioidaan
aina myös niiden sukupuolivaikutukset. Selonteossa kiinnitetään
huomiota osaamisperustasta huolehtimiseen, mutta ei selvitetä,
onko osaamisen hyödyntämisessä sukupuolen
mukaan eriytyneitä käytäntöjä ja
hyödynnetäänkö naisten ja miesten
osaamista innovaatiotoiminnassa yhtä kattavasti. Valiokunta
pitää tärkeänä, että innovaatiotoiminnassa
tietoisesti huolehditaan naisten ja miesten osaamisen yhtäläisestä huomioon
ottamisesta.
Selonteossa peräänkuulutetaan erityisesti
palvelualojen ja sosiaali- ja terveyssektorin innovaatioita. Nämä ovat
hyvin naisvaltaisia aloja, mikä korostaa naisten osaamisen
ja voimavarojen saamista täysimääräisesti
mukaan kehittämistoimintaan.
Julkisen sektorin kehittäminen
Selonteon mukaan julkisen sektorin innovaatiotoiminnalle luodaan
valtion tulosohjaukseen ja kuntien valtionosuusjärjestelmään
kytketyt kannusteet. Valiokunta toteaa, että julkisen sektorin tuottavuuden
mittaaminen ja eri sektoreiden vertailu on vaikeaa, koska aineistot
ovat puutteellisia eikä mittareilla aina pystytä mittaamaan
vaikuttavuutta. Väärin ymmärrettynä pelkkä tuottavuuden
korostaminen saattaa johtaa myös laadun heikkenemiseen.
Innovaatioiden kannalta on tärkeää,
että akateemisessa tutkimusmaailmassa on riittävästi
aikaa ja resursseja keskittyä tutkimukseen ja opetukseen
eivätkä erilaiset byrokraattiset velvoitteet ja
rahoituksen hankinta syö liikaa työaikaa. Liiallinen
kontrolli heikentää luovuuden edellytyksiä.
Julkisten palveluiden perimmäinen tavoite on suoritteiden
avulla saada aikaan haluttuja vaikutuksia. Siksi toiminnan tuloksellisuutta
tulee arvioida sen vaikuttavuuden kautta. Tuottavuusmittarit perustuvat
yleensä erityyppisten suoritteiden määrään,
jolloin organisaatiolle syntyy houkutus keskittyä tuottamaan
yhä enemmän ja tehokkaammin niitä suoritteita,
jotka ovat mittauksen kohteena. Vaikeammin mitattavat
tehtävät sekä toiminnan laatu ja vaikutukset
jäävät helposti entistä vähemmälle
huomiolle.
Pitkäaikaisia tuottavuusvaikutuksia saadaan julkisissa
palveluissa aikaan vain rakenteiden ja toimintatapojen uudistuksilla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että julkisen sektorin toimintaa uudistettaessa kiinnitetään
huomiota kansalais-, kuntalais- ja asiakaslähtöisyyteen
sekä palveluiden tehokkaaseen tuottamiseen.
Erityyppisten osaamisverkostojen kautta voidaan yrityksille
luoda luonteva mahdollisuus hyödyntää huippuosaamisen
lähteitä kaikkialla Suomessa. Osaamisverkostoissa
merkittävä asema on eri puolilla maata sijaitsevilla
pienillä erikoistuneilla valtion tutkimusyksiköillä.
Ne ovat kansainvälisessä kilpailussa joustavia
ja nopeasti muutoksiin reagoivia toimijoita ja omalla alueellaan
tärkeitä innovaatioiden lähteitä.
Esimerkiksi ilmastonmuutos korostaa metsänrajatutkimuksen,
kylmätestauksen, tulvaennustamisen, eläinten ja
kasvien sopeutumisen sekä meteorologisen tutkimuksen merkitystä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että valtion
tuottavuusohjelmaa toimeenpantaessa huolehditaan myös pienimpien
ja syrjäisimpien tutkimusyksiköiden toimintaedellytyksistä.
Toimintaympäristön muutoksen vaikutukset
Ilmastonmuutos, finanssikriisi, globalisaatio ja väestörakenteen
muutokset asettavat uusia haasteita Suomen innovaatiopolitiikalle.
Innovaatiopolitiikassa tulee kiinnittää erityistä huomiota sellaisten
hankkeiden tukemiseen, joilla pyritään löytämään
keinoja vastata maapallon kestokykyä ja ihmiskunnan hyvinvointia
koskettaviin polttaviin ongelmiin.
Innovaatiopolitiikasta päätettäessä tulee
pohtia, millaisia innovaatioita tällaisena murrosaikana
tarvitaan — millaiset innovaatiot tukevat muutosten hallintaa
ja auttavat sopeutumisessa uuteen tilanteeseen. Innovaatiopolitiikan
tulee tähdätä paitsi osaamislähtöisen
kilpailuedun hyödyntämiseen myös yleisen
hyvinvoinnin lisäämiseen.
Valiokunta korostaa, että Suomen menestys voi pohjautua
vain koko väestön korkealle koulutustasolle. Valiokunta
pitää tärkeänä koulutukseen
panostamista myös taloudellisen taantuman oloissa. Valiokunta
painottaa erityisesti korkeatasoisen perus- ja ammatillisen koulutuksen
antamista koko ikäluokalle ja aikuiskoulutuksen kehittämistä työikäisen
väestön osaamisen parantamiseksi ja ajantasalla
pitämiseksi. Tiedollisen aineksen ohella tulee panostaa
myös sosiaalisessa kanssakäymisessä tarvittavien
taitojen kehittämiseen. Sosiaaliset taidot ovat avainasemassa
pyrittäessä kehittämään
johtamista ja ottamaan käyttöön osallistavia
johtamisjärjestelmiä.
Innovaatiotoimintaa tukeva työelämän
kehittämistyö ja tähän liittyvät
hyvät käytännöt tulee saada
ulottumaan myös pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, joita
tulee nykyistä enemmän tukea myös innovaatioiden
kaupallistamisessa. Taloudellisesti haastavana aikana pk-yrityksillä on tarve
madaltaa vientitoiminnan riskejä, ja ne hakeutuvat entistä voimakkaammin
kansainvälistymistä edistävien yhteisvientihankkeiden
piiriin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että elvytystoimien yhteydessä huolehditaan näiden
yhteisvientihankkeiden rahoituksen turvaamisesta.
Valiokunta korostaa, että myös meneillään olevan
taantuman aikana tulee huolehtia innovaatiopolitiikan voimavaroista
sekä työelämän laadun ja työhyvinvoinnin
parantamisesta. Laaja innovaatiopotentiaali syntyy koko väestön
kykyjen täysimääräisestä hyödyntämisestä.
Tässä hyödyntämisessä keskeinen
merkitys on työpaikoilla, joissa tulee rohkaista ja kannustaa
kaikkia työntekijöitä kehittämään
työtään ja ideoimaan toiminnallisia uudistuksia.
Yhteiskunta ja yritykset toimivat viisaasti panostamalla erityisesti
lama-aikana työntekijöiden kouluttamiseen ja työhyvinvoinnin
kehittämiseen sekä tukemalla kehittämisideoiden
työstämistä yrityksissä yhdessä henkilöstön
kanssa. Näin yritykset ja työntekijät
pystyvät entistä paremmassa ja kilpailukykyisemmässä kunnossa
kohtaamaan muuttuneen tilanteen haasteet ja hyödyntämään tehokkaasti
uudenlaisessa toimintaympäristössä avautuvat
mahdollisuudet.