Perustelut
Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi vakuutusyhtiölakia,
työeläkevakuutusyhtiöistä annettua lakia,
ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annettua lakia
ja vakuutusyhdistyslakia siten, että kuluttajille myönnettävissä vakuutuksissa
ei saa käyttää sukupuolta vakuutusmaksujen
tai vakuutuksesta saatavien etuuksien laskennassa eikä tehdä sukupuoleen
perustuvia eroja maksuissa tai etuuksissa.
Muutostarve johtuu Euroopan unionin tuomioistuimen 1.3.2011
antamasta tuomiosta. Tuomion mukaan tasa-arvodirektiivin säännös, jolla
jäsenvaltiot voivat pitää ilman ajallista
rajoitusta voimassa sukupuolen käyttämisen maksujen
ja etuuksien laskennassa mahdollistavaa poikkeussäännöstä,
on vastoin tasa-arvodirektiivillä tavoiteltavaa
miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun päämäärää eikä se
ole yhteensopiva Euroopan unionin perusoikeuskirjan 21 ja 23 artiklan
kanssa. Tuomion mukaan kyseinen säännös
on pätemätön 21.12.2012 alkaen. Sen jälkeen
tehdyt uudet vakuutussopimukset on hinnoiteltava sukupuolineutraalisti.
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä ja
pitää naisten ja miesten yhdenvertaisen kohtelun
kannalta tärkeänä, että naisten
ja miesten vakuutusmaksut ja vakuutuksesta saatavat etuudet määräytyvät
samoin perustein.
Työnantajan ottamat vakuutukset
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vakuutusmaksujen
määräytymisperusteita vain kuluttajavakuutusten
osalta. Sukupuolesta riippuvat vakuutusmatemaattiset tekijät
voidaan siis edelleen ottaa huomioon esimerkiksi työnantajan henkilöstölleen
ottamissa ryhmävakuutuksissa kuten lisäeläke-,
sairaus- ja ryhmähenkivakuutuksissa.
Euroopan unionin perusoikeuskirjan 21 ja 23 artiklan mukaan
kaikenlainen sukupuoleen perustuva syrjintä on kiellettyä ja
tasa-arvo naisten ja miesten välillä on varmistettava
kaikilla aloilla. Esityksessä ei ole perusteltu sitä,
miksi perusoikeuskirjan velvoitteista halutaan poiketa muiden kuin
kuluttajavakuutusten osalta. Esityksen perusteluissa todetaan vain,
että nyt ehdotetut muutokset riittävät
täyttämään EU-tuomioistuimen
antaman tuomion velvoitteet.
Valiokunta pitää ongelmallisena, että osaan vakuutuksista
voidaan jatkossakin soveltaa erilaisia hinnoitteluperusteita miehille
ja naisille. Valiokunta katsoo sen olevan ristiriidassa tasa-arvodirektiivien
tavoitteiden ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan säännösten
kanssa. Erilainen hinnoittelu voi aiheuttaa myös käytännön ongelmia
esimerkiksi tilanteissa, joissa vakuutus siirretään
työnantajalta työntekijälle. Valiokunta
pitää tärkeänä, että kaikissa
vakuutuksissa siirrytään mahdollisimman pian sukupuolineutraaliin
hinnoitteluun.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että säännökset riskinarvioinnin
toimittamisesta Finanssivalvonnalle ja julkaisemisesta vakuutusyhtiön
internetverkkosivulla ehdotetaan kumottaviksi. Tämä merkitsee
läpinäkyvyyden heikkenemistä niiden vakuutusten
osalta, joissa sukupuoleen perustuva riskinarviointi säilyy.
Vakuutusmaksujen muutokset
Henkivakuutuksissa ja vapaaehtoisissa tapaturmavakuutuksissa
ovat tällä hetkellä naisten vakuutusmaksut
keskimäärin halvempia kuin miesten, kun taas miesten
vakuutusmaksut ovat halvempia sairauskuluvakuutuksissa ja vapaaehtoisissa
eläkevakuutuksissa.
Valiokunnan vakuutusyhtiöiltä saaman selvityksen
mukaan hinnoitteluperusteiden muuttaminen sukupuolineutraaleiksi
johtaa siihen, että osa naisten ja miesten vakuutusten
hinnoista nousee tai laskee nykyisestä. Prosentuaalisesti merkittäviä hintojen
nostopaineita kohdistuu esimerkiksi naisten tapaturmavakuutuksiin
ja nuorten naisten ajoneuvovakuutuksiin.
Valiokunta on huolissaan ehdotettujen lainmuutosten vaikutuksista
vakuutusten hintatasoon. Asiantuntijakuulemisessa kävi
ilmi, että lainmuutoksilla voi olla vaikutuksia hintoihin sekä ylös-
että alaspäin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainmuutoksilla perustellaan vain sukupuolineutraalista
hinnoittelusta johtuvia vakuutusten hintojen muutoksia.
Uusissa sopimuksissa yhtiöt voivat hinnoitella vakuutukset
vapaasti kilpailutilanteen mukaan. Vanhoissa vakuutuksissa voi olla
vakuutusehto, joka rajoittaa yhtiön vapaata hinnoitteluoikeutta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaiset seuraavat yleisesti hintatasossa tapahtuvia
muutoksia ja ryhtyvät tarvittaessa toimenpiteisiin kuluttajien
informoimiseksi ja kilpailun toimivuuden varmistamiseksi. Niiden
vanhojen sopimusten osalta, joissa on rajoitettu vapaata hinnoitteluoikeutta,
viranomaisten tulee valvoa, että hintojen muutokset perustuvat
sukupuolesta riippuvan riskin uudelleenhinnoittelusta johtuviin
kustannuksiin. Erityisen tärkeää valvonta on
tilanteissa, joissa kilpailu ei toimi, koska vakuutetulla
ei sairauden tai työkyvyttömyyden vuoksi ole mahdollisuutta
saada vanhan vakuutuksen tilalle vastaavaa uutta vakuutusta.