Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston kuntoutusselonteossa todetaan, että väestön
ikääntyminen luo merkittäviä haasteita
sosiaaliturvan rahoitukselle. Sosiaaliturvan kestävä rahoitus
edellyttää väestön korkeaa,
vähintään 70 %:n työllisyysastetta.
Hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on kehittää työelämää ja
sosiaaliturvaa niin, että työssä jatketaan
2 — 3 vuotta pidempään kuin nyt. Kuntoutus
on tärkeä keino lisätä väestön
työ- ja toimintakykyä ja antaa ihmisille voimavaroja
oman elämän hallintaan.
Kuntoutuksen ympärille on syntynyt monipuolinen, monitahoinen
ja monimutkainen rakennelma lainsäädäntöä,
palvelujen järjestäjiä, rahoittajia ja
tuottajia. Kuntoutuksen kokonaisuuden hahmottaminen on selonteon
mukaan yhä vaikeampaa sekä kuntoutuksesta päättäville että itse
kuntoutujille. Valiokunta yhtyy selonteon toteamukseen
kuntoutuksen kokonaisuuden hahmottamisen vaikeudesta ja toteaa, että sekavuutta
lisää kuntoutukseen liittyvien käsitteiden
epäselvyys. Jatkossa tulisikin valiokunnan mielestä erotella
nykyistä selkeämmin 1) työkyvyn menetystä ehkäisevät
toimet eli työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen,
2) työ- ja toimintakyvyn menettämisen uhan torjuminen
eli varhaiskuntoutus sekä 3) työkykyä palauttavat
ja korjaavat toimet eli varsinainen kuntoutus.
Kuntoutustoimien vaikuttavuuden arvioinnissa on viime vuosina
päästy hyvään alkuun, mutta
tätä arviointia on edelleen syytä syventää ja tehostaa.
On syytä myös pohtia, ovatko kuntoutuksen nykyinen
toimintamalli ja sisältö oikeita. Valiokunnalle
esitetyissä asiantuntijalausunnoissa on esitetty pohdittavaksi
esimerkiksi sitä, toimivatko nykyiset kuntoutusselvittelyt
oikein, vai voisiko työterveydenhuolto yhdessä erikoissairaanhoidon
kanssa selvittää nykyistä tehokkaammin
heti ongelmien ilmaannuttua niiden lääketieteellisen
puolen ja siihen liittyvät hoitosuunnitelmat, jolloin kuntoutusselvittelyt
voisivat keskittyä henkilön senhetkisen toimintakyvyn
ja työkyvyn arviointiin työn vaatimukset huomioon
ottaen. Myös kuntoutuksen toimintamalleja voisi olla tarpeen
kehittää nykyistä enemmän avokuntoutusta
ja lyhytkestoista kuntoutusta suosivaan suuntaan.
Valiokunta korostaa erityisesti työ- ja toimintakykyä ylläpitävän
toiminnan merkitystä ja katsoo, että työpaikoilla
toteutetuilla TYKY-ohjelmilla on saatu merkittäviä tuloksia
aikaan. Erityisen tärkeää on kannustaa
työntekijöiden omaa aktiivisuutta ja vastuun ottamista
oman hyvinvointinsa parantamisesta.
Jos työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen
eli ehkäisevä toiminta on tehokasta ja laaja-alaista, korjaavan
toiminnan tarve vähenee. Erityisen tärkeää on
toimenpiteiden oikea-aikaisuus. Jotta ehkäisevillä toimilla
pystytään estämään
työkyvyttömyys, on toimenpiteisiin, kuten työtehtävien
muuttamiseen ryhdyttävä riittävän
ajoissa. Ehkäisevä toiminta on aina myös
halvempaa kuin varsinainen kuntoutus. Myös vaikuttavuus on
parempi, jos ollaan ajoissa liikkeellä.
Useissa tapauksissa kuntoutukseen pääsy vie liian
kauan, jolloin työntekijän tilanne ehtii pahentua
samalla kun hänen motivaationsa hoitoon ja kuntoutukseen
sekä työhön palaamiseen vähenee.
Terveydentilan huononeminen vaikeuttaa kuntoutusta ja nostaa sitä kautta
kustannuksia. Lisäksi odotusajasta aiheutuu työnantajalle
ja yhteiskunnalle tarpeettomia kustannuksia sairausajan palkan ja
päivärahojen muodossa. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että kuntoutukseen
pääsyä nopeutetaan. Työterveyshuollon
ja kuntoutustahojen yhteistyön tulee toimia mahdollisimman
joustavasti ja tehokkaasti, mikä edellyttää maksajatahojen
työnjaon selkiyttämistä ja byrokratian
vähentämistä.
Työeläkelaitosten kuntoutus on viime vuosina
lisääntynyt. Työeläkelaitosten
osuus kuntoutuksen kokonaismenoista on kuitenkin edelleen varsin
pieni: vuonna 2000 kuntoutukseen käytetyistä 1,2
miljardista eurosta työeläkelaitokset rahoittivat
20,9 miljoonaa euroa. Myönteistä on ollut erityisesti
kansaneläkelaitoksen ja työeläkelaitosten
välisen työnjaon kehittäminen. Sen avulla
on selkiytetty sitä, kumpi ottaa vastuun kuntoutusohjelman
laatimisesta ja toteuttamisesta kussakin tapauksessa, sekä nopeutettu
kuntoutusohjelmien toteuttamista. Kehitys on kuntoutujien kannalta
myönteistä ja yhteisten pelisääntöjen
hiomista on jatkettu muun muassa varhaiskuntoutusoikeutta koskevan
lainsäädännön valmistelun yhteydessä.
Selonteon mukaan eduskunta saa kevätkaudella 2002 kolmikantaisesti
valmistellun esityksen eläkelakeihin sisällytettävästä oikeudesta
ammatilliseen varhaiskuntoutukseen niissä tapauksissa,
joissa henkilöllä on objektiivisesti todettu uhka
tulla työkyvyttömäksi viiden vuoden kuluessa.
Esityksen tarkoituksena on antaa työeläkelaitoksille
nykyistä laajemmin vastuuta työkyvyttömyyden torjunnassa.
Ottaen huomioon kuinka vaikeata on arvioida henkilön työkyvyttömyyttä,
on kuitenkin pelättävissä, että vielä vaikeampaa
tulee olemaan objektiivisesti todeta viiden vuoden kuluessa toteutuvaa
työkyvyttömyyden uhkaa. Näin ollen voidaan
kysyä, missä määrin valmisteltu
esitys tulee parantamaan henkilön todellisia mahdollisuuksia
saada varhaiskuntoutusta.
Asiakkaan aseman parantaminen ja asiakasyhteistyö on
erityisen tärkeätä kuntoutumisen onnistumisen
kannalta. Jos kuntoutus suunnitellaan yhdessä kuntoutettavan
kanssa ja hänen omat toiveensa otetaan huomioon, kuntouttavilla
toimilla on paremmat mahdollisuudet onnistua.
Työterveyshuollon rooli työntekijöiden
terveydentilan sekä työ- ja toimintakyvyn tukemisessa,
selvityttämisessä, arvioinnissa ja seurannassa
on merkittävä työkyvyn ylläpitämiseksi
ja työkyvyttömyysuhan varhaiseksi toteamiseksi. Työterveyshuollossa
tulee entistä enemmän korostaa henkisen rasituksen
ehkäisemistä ja hoitoa. Työterveyshuollon tulee myös pyrkiä yhteistyössä työnjohdon
kanssa huolehtimaan siitä, että esimerkiksi pitkäaikaisen
sairauden jälkeisestä kuntoutuksesta palaavalle
luodaan työolosuhteita kehittämällä mahdollisimman
hyvät edellytykset palata pehmeästi takaisin työelämään.
Mielenterveys- ja päihdekuntoutus
Mielenterveyden häiriöiden osuus työkyvyttömyyden
syynä on selonteon mukaan kasvanut merkittävästi.
Erityisen korkea niiden osuus on nuoremmissa ikäryhmissä.
Alle 55-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeistä yli
puolet perustuu mielenterveyden häiriöihin. Lisääntyneet
eläkkeelle siirtymiset johtuvat pääasiassa
eriasteisista masennus- ja työuupumusoireista.
Tutkimusten mukaan 7 % koko työssäkäyvästä väestöstä eli
150 000 henkilöä kärsii työuupumuksesta.
Stressin oireista kärsii joka viides. Kyseessä voidaan
siis katsoa olevan todellinen kansansairaus. Varsinainen ongelma
ei kuitenkaan läheskään aina ole oireileva
työntekijä, vaan sairas työyhteisö.
Työuupumukseen sairastuvat tutkimusten mukaan useimmiten
ahkerat, tunnolliset ja vastuuntuntoiset työntekijät.
Työuupumuksen syntyyn vaikuttavat jatkuva kiire, stressi,
riittämättömyyden tunne ja puutteet osaamisessa.
Useissa tapauksissa oireiden puhkeaminen liittyy kuitenkin myös
työnjohtamisen ongelmiin, kuten huonoon ja epäoikeudenmukaiseen
johtamiseen, työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien
puutteeseen ja turhautumiseen.
Työuupumuksesta kärsivän auttamisessa
keskeisessä asemassa on työterveyshuolto, jonka
tulee tunnistaa tilanne ja ryhtyä nopeasti toimenpiteisiin
paitsi uupuneen saamiseksi hoitoon ja kuntoutukseen, myös
työyhteisöön ja työolosuhteisiin
liittyvien ongelmien selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi
yhteistyössä oireilevan työntekijän,
työnjohdon ja muun työyhteisön kanssa. Hyvälläkään
hoidolla ja kuntoutuksella ei ole mahdollista saada pysyviä tuloksia,
jos henkilö palaa kuntoutuksen jälkeen takaisin
niihin olosuhteisiin, jotka työuupumuksen aiheuttivat.
Useissa tapauksissa työuupumuksen syntyyn voivat
olla myötävaikuttamassa myös työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamiseen liittyvät ongelmat,
jolloin niiden helpottaminen esimerkiksi työaikojen joustavuutta
lisäämällä voi edesauttaa työntekijän
palaamista kuntoutuksesta takaisin töihin.
Selonteon mukaan mielenterveysongelmaisten osuus kuntoutujista
on viime vuosina kasvanut. Valiokunta pitää tärkeänä,
että mielenterveysongelmista kärsivien kuntoutuksen
voimavaroja lisätään tarvetta vastaavasti.
Samalla valiokunta korostaa erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyskuntoutuksen
ja ehkäisevien toimien tärkeyttä. Puuttumalla
ajoissa ja riittävän tehokkaasti lasten ja nuorten
ongelmiin parannetaan heidän mahdollisuuksiaan osallistua
työelämään ja elää täysipainoinen
elämä.
Päihdehuollon määrärahat
ja palvelut joutuivat 1990-luvun alun laman yhteydessä karsinnan
kohteiksi useissa kunnissa. Tämän seurauksena
päihdeongelmaisten mahdollisuudet päästä hoitoon
huonontuivat ja jonot hoitopaikkoihin ovat edelleen pitkät.
Päihdehuollon palvelujen puuttuessa päihdeongelmaiset
ohjataan usein epätarkoituksenmukaisesti muille tarkoitettujen palvelujen
piiriin, mikä vähentää toimenpiteiden
tehokkuutta ja tuloksellisuutta. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että voimavaroja päihdekuntoutukseen
lisätään niin, että asianmukaiseen hoitoon
pääsy voi tapahtua mahdollisimman nopeasti.
Yrittäjien ja omaa työtään
tekevien kuntoutus
Selonteossa asetetaan tärkeäksi tavoitteeksi
työkykyä ylläpitävän
toiminnan ulottaminen kaikentyyppisiin työpaikkoihin ja
työsuhteisiin. Kun samalla toiminnan varsinaiseksi puutteeksi tunnustetaan
pienten työpaikkojen ja omaa työtään
tekevien työkyvyn ylläpitäminen, tulisi
toimintaa valiokunnan käsityksen mukaan selkeästi
painottaa pienten yritysten ja yrittäjien tarpeiden täyttämiseen.
Uuden työterveyshuoltolain säätämisen
yh-teydessä todettiin, että työterveyshuollon
järjestämisessä on puutteita ennen kaikkea
pienissä, alle kymmenen henkilön työpaikoissa
sekä asennus-, rakennus- ja kuljetusaloilla, alihankkijoilla
ja kolmannella sektorilla, omaa työtään
tekevien keskuudessa sekä epätyypillisissä,
määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa
työskentelevien osalta. Vain hyvin pieni osa yrittäjistä, maatalousyrittäjiä lukuun
ottamatta, on työterveyshuollon piirissä. Uuden
työterveyshuoltolain myötä työterveyshuollon
kattavuuden odotetaan parantuvan myös yrittäjien
osalta.
Euroopan sosiaalisesta peruskirjasta antamassaan lausunnossa
(TyVL 2/2002 vp) valiokunta kiinnitti huomiota viime vuosina
tapahtuneeseen toimintojen ulkoistamiseen, jonka seurauksena monet
työsuhteessa olleet työntekijät joutuvat
nykyisin suorittamaan työtehtäviään
muodollisesti itsenäisinä yrittäjinä.
Valiokunta katsoi tämän kehityksen korostavan
tarvetta laajentaa työturvallisuus- ja terveysmääräysten
soveltamisalaa myös itsenäisiin ammatinharjoittajiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työterveyshuoltoa, työsuojelua
ja kuntoutusta kehitetään siten, että yrittäjät
ja omaa työtään tekevät saadaan
nykyistä paremmin näiden toimintojen piiriin.
Myös toimintojen sisällössä tulee
ottaa heidän tilanteeseensa ja työolosuhteisiinsa
liittyvät erityispiirteet entistä paremmin huomioon.
Työttömien kuntoutus
Paras osoitus kuntoutuksen onnistumisesta on kuntoutujan pääsy
takaisin työelämään. Kokemukset
esimerkiksi eläkelaitosten toteuttamasta kuntoutuksesta
osoittavat, että paluu työelämään
onnistuu parhaiten silloin, kun kuntoutujan työsuhde on
voimassa ja työnantajalla on valmiudet terveydentilalle
paremmin sopivin työjärjestelyin tukea työssä jatkamista.
Ennaltaehkäisyllä ja varhaiskuntoutuksella voidaan
valiokunnan käsityksen mukaan saada aikaan parhaita tuloksia
myös työttömien kohdalla. Useissa tapauksissa
mahdollisimman nopeasti osoitetulla työpaikalla voitaisiin
ehkäistä ongelmien synty ja päästä paitsi
yksilön myös yhteiskunnan kannalta edullisimmalla
tavalla parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Kuntoutusselonteossa
onkin viitattu kansainvälisissä tutkimuksissa
tuetusta työllistämisestä sekä kotimaisissa
tutkimuksissa vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisestä työkeskuksiin
ja sosiaalisiin yrityksiin saatuihin myönteisiin tuloksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä työttömyydestä aiheutuvien
terveydellisten ja sosiaalisten haittojen ennaltaehkäisyä tukityöllistämistä lisäämällä
ja
kiirehtii sosiaalisia yrityksiä koskevan lainsäädännön
aikaansaamista. Työeläkelaitosten, kansaneläkelaitoksen
ja työhallinnon työnjakoa työttömien kuntouksessa tulee
selkiyttää. Tärkeää on,
että myös työeläkelaitokset ottavat
nykyistä enemmän vastuuta varsinkin pitkään
työelämässä olleiden henkilöiden
kuntoutuksesta takaisin työelämään.
Pitkään työttömänä olleiden
on todettu sairastavan muuta väestöä enemmän.
Työttömillä on sairastuessaan oikeus
perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluihin. Sen sijaan kuntoa
ja työkykyä ylläpitäviä palveluja
tarjoava työterveyshuolto ei koske heitä. Pitkäaikaistyöttömien
työ- ja työllistymiskyvyn ylläpitäminen
edellyttää kuitenkin samantyyppisiä työkykyä ylläpitäviä,
ehkäisevästi painottuneita palveluja kuin työterveyshuolto
tarjoaa työsuhteessa oleville. Tällaisia palveluja
ovat esimerkiksi terveystarkastukset, ohjaus hoitoon ja kuntoutukseen
sekä terveyttä ja kuntoa ylläpitävä toiminta.
Valiokunnan uudesta työterveyshuoltolaista antamassa lausunnossa
(TyVL 9/2001 vp) viitattiin projektirahoituksen turvin
kehiteltyihin malleihin työttömien työterveyshuollon
järjestämisestä työvoimaviranomaisten
ja perusterveydenhuollon yhteistyönä ja katsottiin,
että näiden pohjalta tulee ryhtyä toimenpiteisiin
työterveyspalvelujen järjestämiseksi
työttömille koko maassa.