Perustelut
Eduskunta edellytti aluehallinnon uudistuksen yhteydessä,
että hallitus antaa eduskunnalle seikkaperäisen
selonteon uudistuksen toimeenpanosta ja toteutumisesta. Selonteko
sisältää uudistuksen toimeenpanon ja
toteutumisen kuvauksen ja arvioinnin vaikutukset sekä eräitä aluehallinnon
kehittämisen jatkolinjauksia. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käsittelee selontekoa oman toimialansa
osalta.
Työsuojelu aluehallintouudistuksessa
Aluejako
Aluehallinnon uudistuksessa alueelliset työsuojelupiirit
lakkautettiin ja yhdistettiin osaksi uusina virastoina perustettuja
aluehallintovirastoja. Organisointi toteutettiin perustamalla oma
työsuojelun vastuualue Lapin aluehallintovirastoa lukuun
ottamatta kaikkiin aluehallintovirastoihin. Lapin aluehallintoviraston
alueella työsuojelun tehtävistä vastaa
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työsuojelun vastuualueiden
sijoittuminen aluehallintovirastoon ei ole sujunut täysin
ongelmitta. Työsuojeluvalvonta on luonteeltaan valtion
paikallishallintoa, eivätkä aluehallintoviranomaiselle
tyypilliset ratkaisut ole kaikilta osin olleet työsuojelun
vastuualueilla toimivia. Työsuojelun vastuualueet poikkeavat
valvottavien määrän ja maantieteellisen
alueen laajuuden puolesta huomattavasti toisistaan, mikä vaikeuttaa
tasalaatuisen palvelun tuottamista sekä työsuojelutarkastajien
osaamisen varmistamista ja kehittämistä maan eri
osissa.
Selonteossa epätasapainoisen aluejaon aiheuttamat
ongelmat todetaan ja aluehallintovirastojen määrää ja
aluejakoa on tarkoitus arvioida uudelleen. Valiokunta pitää tätä tarpeellisena ja
tärkeänä. Valiokunta korostaa, että toimialueiltaan
ja henkilöstömääriltään
nykyistä tasapainoisempi aluejako edistää työsuojelun
vastuualueen toiminnan tasalaatuisuutta ja siten kansalaisten yhdenvertaista
kohtelua koko maassa.
Työsuojeluviranomaisen toimivalta
Työsuojeluviranomaisen valtuus työpaikkojen valvontaan
on rajattu aluehallintoviranomaisen maantieteelliseen alueeseen.
Nykyisin työsuojeluviranomaiset valvovat työpaikkojen
lisäksi yritysten toimintaa laajemminkin, erityisesti harmaan
talouden torjunnassa. Tämä edellyttää aluerajoista
riippumatonta toimintavapautta, koska monilla yrityksillä ja
julkisen hallinnon yksiköillä on toimintaa useilla
paikkakunnilla ja eri aluehallintoalueilla. Myös työsuojelun
vastuualueiden erikoistuminen tiettyihin valikoituihin osa-alueisiin,
kuten esimerkiksi kemian alan työsuojeluun, tai valtakunnallisten
valvontaiskujen toteuttaminen edellyttäisivät
aluerajoista riippumatonta toimintavapautta.
Työmarkkinakeskusjärjestöt pitävät 26.10.2012
sosiaali- ja terveysministeriölle luovuttamassa esityksessään
työsuojelutarkastajien toimivallan alueellista rajautumista
ongelmallisena. Järjestöjen yhteinen näkemys
on, että työsuojelutarkastajilla tulisi olla valtakunnallinen toimivalta
siten, että sen käyttö oman alueen
ulkopuolella edellyttää asianomaisen aluejohtajan valtuutusta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työsuojeluvalvonnan toiminta-alueiden ja
toimivallan uudelleen organisoinnin mahdollisuudet sekä työsuojelualueiden
valtakunnalliset erikoistumismahdollisuudet selvitetään.
Työsuojelun riippumattomuus
Työsuojeluhallinnon järjestämistä säätelee
Suomen ratifioima kansainvälisen työjärjestön ILO:n
yleissopimus nro 81. Sopimuksen mukaan työsuojeluviranomaisen
on oltava työssään riippumaton ja itsenäinen
eivätkä työsuojelutarkastajille annetut
muut mahdolliset tehtävät saa häiritä heidän
arvovaltaansa ja puolueettomuuttaan suhteessa työnantajiin
ja työntekijöihin. Selonteossa työsuojelun
riippumattomuuteen ja sen toteutumiseen kiinnitetään
huomiota useassa eri kohdassa. Valiokunta pitää tätä hyvänä ja asianmukaisena.
Työsuojelun riippumattomuus on selonteon mukaan pystytty
turvaamaan uudistuksessa.
Saadun selvityksen mukaan yksittäisten hallintopäätösten
osalta riippumattomuus onkin ilmeisesti kyetty takaamaan. Sen sijaan
aluehallintoviraston yhteiseen kehittämis- ja johtamistoimintaan
käytettyjen valvontaresurssien määrästä ja
niiden merkityksestä työsuojelun riippumattomuuteen
ei ole saavutettu yksimielisyyttä. Työsuojelun
vastuualueet ovat arvioineet, että valvonnan voimavaroja
on vuosittain käytetty noin 10 henkilötyövuotta
sellaisiin aluehallintoviraston yhteisiin johtamis- ja kehittämistehtäviin,
joista ei työsuojelun näkökulmasta ole
juurikaan hyötyä. Sosiaali- ja terveysministeriön työsuojeluosaston
laskelmien mukaan yhteisiin tehtäviin on käytetty
enintään 3 henkilötyövuotta.
Valiokunta korosti aluehallintouudistuksesta antamassaan lausunnossa
(TyVL 12/2009 vp), että aluehallintoviraston
vastuualueiden yhteistyön luominen ei saa käytännössä merkitä työsuojelupiirien
omiin tehtäviin käytettävien voimavarojen
vähenemistä edes määräaikaisesti. Valiokunta
toistaa aiemmin esittämänsä ja pitää tärkeänä,
että aluehallintoviraston yhteiseen toimintaan käytetyt
työsuojelun valvontaresurssit selvitetään
pikaisesti.
Ohjaus
Työsuojelutoiminnan ohjaus ei muuttunut uudistuksessa,
vaan työsuojelun vastuualueita ohjaa edelleenkin sosiaali-
ja terveysministeriön työsuojeluosasto, jonka
kanssa vastuualueet tekevät toiminnallisen tulossopimuksen.
Työsuojelun vastuualueilla tätä menettelyä pidetään
hyvänä. Ongelmalliseksi vastuualueella on sen
sijaan koettu valtiovarainministeriön yleishallinnollinen
ohjaus. Kahdelta taholta tuleva ohjaus aiheuttaa rajanveto-ongelmia
ohjaavien tahojen välillä, ja ajoittain työsuojeluvalvonnan
sisältöönkin vaikuttava yleishallinnollinen
ohjaus on ollut ristiriitaista työsuojeluosaston ohjauksen
kanssa.
Työsuojelun vastuualueet poikkeavat aluehallintoviraston
muista vastuualueista toiminnan kohteen ja työn luonteen
vuoksi. Valvonnan painopiste on työpaikoilla tapahtuvissa
tarkastuksissa, kun muilla vastuualueilla työ tapahtuu pääasiassa
omalla toimipaikalla. Viraston yhteiset työmatkojen ja
työajanseurannan käytännöt eivät
tämän vuoksi kaikilta osin sovellu työsuojelun
vastuualueelle. Tästä on aiheutunut ongelmia mm.
tarkastusmatkojen toteuttamisessa. Vastuualueiden erilaisuuden vuoksi
uudistuksella tavoiteltua synergiaetua ei myöskään
ole toistaiseksi saavutettu.
Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat yhteisessä esityksessään
korostaneet sosiaali- ja terveysministeriölle kuuluvan
työsuojeluvalvonnan ja valtiovarainministeriölle
kuuluvan yleisen tulosohjauksen suhteen selkiyttämistä.
Valiokunta yhtyy keskusjärjestöjen näkemykseen
ja pitää tärkeänä ja
tarpeellisena, että työsuojelun vastuualueen ohjausta
selkeytetään.
Asiakaslähtöisyys
Työsuojelun tavoitettavuus ja tunnettuus heikentyivät
aluehallintovirastoon siirtymisen jälkeen. Asiakasyhteydenottojen
määrässä tapahtui selkeä lasku
vuonna 2009. Tähän on arvioitu olevan
syynä paitsi uusi organisaatio, nimien monimutkaisuus ja
tilastollinen virhe, myös ongelmat puhelinvaihteissa ja
internet-sivustoissa. Nyttemmin asiakasyhteydenottojen määrä on noussut.
Aluehallintovirastojen asiakaskyselyn mukaan asiakkaat ovat
löytäneet ja tavoittaneet työsuojeluviranomaiset
hyvin ja työsuojelun vastuualueet ovat saaneet asiakkailtaan
erittäin korkean arvion toiminnastaan. Valiokunta pitää tätä erittäin
hyvänä kehityksenä. Valiokunta korostaa,
että työsuojelun tulee olla helposti kansalaisten
ja eri sidosryhmien tavoitettavissa, ja edellyttää,
että työsuojeluviranomaisen tavoitettavuudesta
huolehditaan jatkossakin. Valiokunta kannattaa työsuojelun
aluehallinnon puhelinneuvonnan järjestämistä vastuualueiden
yhteiseksi toiminnaksi.
Vastuualueen tekemien työsuojelutarkastusten määrä on
kasvanut suunnitellusti sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa tehtyjen tulossopimusten mukaisesti. Selonteosta ei käy
ilmi, ovatko työpaikkatarkastusten kriteerit muuttuneet
uudessa järjestelmässä.
Lopuksi
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että saaduissa
selvityksissä aluetason ja ministeriötason arviot
uudistuksen vaikutuksista ja työsuojelun vastuualueen toimintaedellytyksistä poikkeavat
huomattavasti
toisistaan. Valiokunnassa työsuojelun vastuualueet ovat
tuoneet esiin useita uudistuksen kielteisiä vaikutuksia
ja esittäneet kehittämiskohteita. Myös
työsuojelun vastuualueen johdolle ja muulle henkilöstölle
vuonna 2012 tehdystä kyselystä käy ilmi
vastuualueen johdon kielteinen arvio uudistuksen vaikutuksista.
Esimiehistä 70 % arvioi, että uudistus
on vaikuttanut kielteisesti heidän henkilökohtaisiin edellytyksiinsä tehdä omaa
työtään. Sosiaali- ja terveysministeriön
työsuojeluosasto taas pitää uudistusta
onnistuneena ja katsoo, että kielteiset arviot johtuvat
osittain esimiesten asenteista ja ovat aluehallintoviraston sisäisiä ongelmia. Myös
selonteossa viitataan siihen, että johdon kielteinen asenne
aluehallintomallia kohtaan on vaikuttanut siihen, että toimintamallin
kaikkia mahdollisuuksia ei ole käytetty hyväksi.
Valiokunnan mielestä on ilmeistä, että työsuojelun
vastuualueella on organisoinnista johtuvia toiminnallisia ongelmia
ja kehittämiskohteita. Valiokunta kuitenkin toteaa,
että aluehallintouudistuksesta on kulunut verraten lyhyt
aika, joten ei voida sanoa, johtuvatko ongelmat aluehallintouudistuksesta,
kulttuurimuutoksesta johtuvasta epätietoisuudesta vai ovatko
ne esimerkiksi puutteellisen ohjauksen ja johtamisen tulosta. Valiokunta
katsoo, että esiin tulleisiin työsuojelun vastuualueiden
ongelmiin on niiden syystä riippumatta joka tapauksessa
syytä pikaisesti etsiä ratkaisuja.
Työ- ja elinkeinotoimistot
Aluehallintouudistuksessa TE-toimistot siirtyivät lakkautettavien
TE-keskusten alaisuudesta uusien perustettujen ELY-keskusten alaisiksi. TE-toimistojen
ohjaussuhde sekä yhteistyö jatkuivat TE-keskusten
kanssa muotoutuneella mallilla myös ELY-keskusten alaisuudessa. Vuoden
2013 alusta lukien TE-toimistojen määrä väheni
runsaasta 70 toimistosta 15 toimistoon, joiden toimialueet vastaavat
pääosin 15 ELY-keskuksen toimialueita.
TE-toimistouudistuksella ja toimistojen määrän
merkittävällä vähennyksellä on
väistämättä vaikutusta ELY-keskuksen
ja TE-toimistojen väliseen yhteistyöhön
ja ohjaukseen. Kun alueella on vain yksi ohjattava, heikkenee
ELY-keskuksen rooli valtakunnallisten yhdenmukaisten toimintatapojen
varmistajana ja TE-toimistojen suora yhteistyö työ-
ja elinkeinoministeriön kanssa lisääntyy.
Selvitysmies Rauno Saari ehdotti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten
sekä työ- ja elinkeinotoimistojen toiminnan sopeuttamista koskeneessa
selvityksessään TE-toimistojen liittämistä osaksi
ELY-keskuksia omana vastuualueenaan. Eri toimijoiden roolia,
työnjakoa ja vastuita työpoliittisten palvelujen
tuottamisessa arvioidaan keväällä 2013
käynnistyvässä työpolitiikan
palvelurakennearvioinnissa. Valiokunta pitää tarpeellisena
ja tärkeänä, että TE-toimistojen
ja ELY-keskusten ohjaus- ja yhteistyösuhdetta tarkastellaan
uudelleen, ja huomauttaa, että tarkastelussa tulee selvittää myös
mahdollisuus työpolitiikan toiminnan ja ohjauksen keskittämisestä TE-toimistoille
ELY-keskusten sijaan.
Henkilöstön asema
Aluehallintouudistuksella yhdistettiin samoihin virastoihin
useilla eri hallinnonaloilla toimineita viranomaisia, joilla kaikilla
oli omat palkkausjärjestelmänsä. Tavoitteena
oli saada aikaan koko aluehallintouudistuksessa mukana olevaa henkilöstöä koskeva,
oikeudenmukainen ja kannustava palkkausjärjestelmä.
Aluehallintovirastojen uusi palkkausjärjestelmä hyväksyttiin
tarkentavalla virkaehtosopimuksella 24.11.2011 ja sen mukainen uusi
palkkausjärjestelmä otettiin käyttöön
takautuvasti 1.2.2011 lukien. Palkkausjärjestelmän
käyttöönotto rahoitetaan tulevista virastoeristä,
minkä vuoksi nykyisten palkkojen harmonisointi tullee kestämään
useita vuosia.
Työtyytyväisyyskyselyn mukaan henkilöstön palkkausta
koskeva indeksi vuonna 2012 oli aluehallintovirastoissa 2,72 ja
ELY-keskuksissa 2,60, mikä on valtion yleistä keskiarvoa
2,86:tta pienempi. Valiokunta korostaa, että oikeudenmukaiseksi
koettu palkkaus ja kannustava palkkausjärjestelmä ovat
olennainen osa henkilöstön motivointia. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että palkkauksen harmonisointi aluehallintoviranomaisissa
toteutetaan mahdollisimman pikaisesti.
Määräaikaisen henkilöstön
osuus on ELY-keskuksissa suuri. Vuonna 2010 määräaikaisia oli
yhteensä 27 % ja vuonna 2011 yhteensä 28 %.
Kokonaisosuus on vaihdellut ELY-keskuksittain 16 %:n ja
58 %:n välillä. Muualla valtionhallinnossa
määräaikaisia oli vuonna 2011 keskimäärin
13,9 %. Valiokunta pitää määräaikaisen
henkilöstön määrää erittäin
suurena ja edellyttää, että niissä palvelussuhteissa,
joissa oikeudellisesti tarkastellen ei löydy määräaikaisuuden
perustetta, henkilöstö vakinaistetaan pikaisesti.
Henkilöstöresurssit
Aluehallintoon on ennen uudistusta ja sen jälkeen kohdistunut
tuottavuustavoitteet, jotka merkitsevät henkilöstömäärän
vähentämistä kaikkiaan noin 19 %:lla.
Vähennyksistä huolimatta sekä aluehallintovirastot
että ELY-keskukset ovat toteuttaneet lakisääteiset
tehtävänsä ja saavuttaneet pääosin
palvelu- ja suoritemäärätavoitteensa.
Tulevien vuosien kehystason mahdollistamilla henkilöstöresursseilla
on kuitenkin olemassa riski, että aluehallintoviranomaiset
eivät jatkossa pysty hoitamaan tehtäviään
lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Mittavat vähennykset asettavat virastot ja henkilöstön
vaikeaan tilanteeseen. Kireä henkilöstökehys
heikentää henkilöstön työhyvinvointia
ja on lisännyt myös määräaikaisen
henkilöstön käyttöä.
Vaativaan muutostilanteeseen ajoittuneet vähennykset ovat
vaikeuttaneet myös toiminnan kehittämistä.
Valiokunta katsoo, että aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten
tehtävien hoitamisen vaatimat henkilöresurssit
tulee turvata siinäkin tapauksessa, että se merkitsisi luopumista
kehyspäätöksen henkilötyövuositavoitteista.
Rauno Saari on selvityksessään tarkastellut eläköitymistä ja
todennut, että ELY-keskusten toimintamenokehyksen suppeneminen
ja täyden eläkeiän saavuttavien määrä on
tarkastelujaksolla samaa suuruusluokkaa henkilötyövuosina
tarkasteltuna. Ajallisesti nämä muutokset eivät
kuitenkaan täysin kohtaa. Suuret toimintamenoleikkaukset
osuvat vuosille 2014 ja 2015, kun taas täyden eläkeiän
saavuttavien piikki osuu vuodelle 2017. Saari esitti ELY-keskusten
menokehysten uudelleen arvointia siten, että säästöt
toteutetaan osaksi jälkipainotteisina vuosi 2017 mukaan
lukien. Valiokunta puoltaa selvitysmies Saaren esitystä tältä osin.