Perustelut
Yleistä
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on vakiinnuttaa kolmansista
maista tulleiden työntekijöiden tasavertainen
kohtelu kaikkialla EU:n alueella, tehostaa EU:n työmarkkinoiden
toimintaa ja suojata unionin kansalaisia vilpilliseltä kilpailulta
työmarkkinoilla. Valiokunta pitää näitä tavoitteita
tärkeinä ja kannatettavina.
Tavoitteisiin pyritään säätämällä puitedirektiivi
kolmansien maiden kansalaisille jäsenvaltion
alueella oleskelua ja työskentelyä varten myönnettävää yhdistelmälupaa
koskevasta yhden hakemuksen menettelystä sekä jäsenvaltiossa
laillisesti oleskelevien kolmansista maista tulleiden työntekijöiden
yhtäläisistä oikeuksista.
Direktiiviehdotuksella pyritään lupakäytäntöjen
yksinkertaistamiseen ja nopeuttamiseen ottamalla kaikissa jäsenmaissa
käyttöön yhdistetty oleskelu- ja työlupa.
Tämä lupa myönnetään keskitetyssä hakumenettelyssä,
nk. yhden luukun periaatteen mukaisesti. Yli puolella EU:n jäsenmaista,
mm. Suomella, on jo käytössään
yhden hakemuksen menettely. Erillisiä oleskelu- ja työlupia
käytettäessä käsittelyajat ovat
pidemmät, hallinnollista työtä on enemmän
ja työnantajalle ja siirtotyöläiseksi
haluavalle aiheutuu enemmän kustannuksia. EU:n työmarkkinoiden toiminnan
tehostamiseksi ja maahanmuuttopolitiikan kehittämiseksi
valiokunta pitää perusteltuna yhteen hakemukseen
perustuvaan yhdistelmälupaan siirtymistä koko
unionin alueella.
Valiokunta on lausunnossaan (TyVL 2/2008 vp)
todennut, että yhden luvan periaate ei kuitenkaan direktiiviehdotuksessa
täysin toteudu, vaan direktiivin soveltamisen ulkopuolelle
on rajattu monia suuria ulkomaalaisryhmiä. Valiokunta toistaa
näkemyksensä, jonka mukaan järjestelmän
selkiyttämistä ja lupahallinnon yksinkertaistamista
on syytä jatkaa.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan direktiivi
ei saa jäykistää kansallista oleskelulupajärjestelmää,
kuten ulkomaalaislain 81 §:n mukaista mahdollisuutta
työskennellä enintään 3 kuukautta
ilman oleskelulupaa esimerkiksi marjojen poimijana.
Direktiiviehdotus ei vaikuta jäsenvaltioiden harkintaan
oleskelulupia myönnettäessä ja jatkettaessa.
Lupia voi edelleen olla usean tyyppisiä. Direktiivi vaatii
ainoastaan sitä, että samassa asiakirjassa on
sekä oleskelua että työntekoa koskeva
päätös.
Ulkomaalaislain mukaan ulkomaalaiselle voidaan myöntää jatkuva,
määräaikainen tai tilapäinen
oleskelulupa. Pysyvä oleskelulupa voidaan myöntää jatkuvalla
oleskeluluvalla tapahtuneen 4 vuoden yhtäjaksoisen oleskelun
jälkeen. Ulkomaalaislain 58 §:n mukaan
oleskelulupa voidaan peruuttaa, jos luvan myöntämisen
peruste, esimerkiksi työnteko, lakkaa. Tilanne harkitaan tapauskohtaisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä, että oleskelulupien
peruuttamista harkittaessa suhtaudutaan ymmärtäväisesti
tämän hetkisestä talouskriisistä johtuvien
lomautusten ja irtisanomisten ulkomaalaisille työntekijöille
aiheuttamiin vaikeuksiin eikä ryhdytä tarpeettomasti poistamaan
maasta sellaista työvoimaa, jota arvioidaan tarvittavan
taantuman helpottaessa.
Valiokunta painottaa direktiivin 12 artiklan vaatimusta turvata
kolmansista maista tuleville työntekijöille yhdistymisvapaus
ja ammatillinen järjestäytymisoikeus sekä tasavertainen kohtelu
maan kansalaisten kanssa muun muassa työolojen ja työehtojen,
kuten palkkauksen, irtisanomisen ja työterveyden ja -turvallisuuden osalta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kolmansista maista tulevien työntekijöiden
työolojen ja työsuhteen ehtojen valvontaa tehostetaan
Suomessa ja koko unionin alueella niin, että direktiivin
tavoitteet yhtäältä turvata ulkomaisille
työntekijöille tasavertainen kohtelu ja toisaalta
suojata unionin kansalaisia työehtoja polkemalla tapahtuvalta
vilpilliseltä kilpailulta toteutuvat myös käytännössä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi
vaikuttaa aktiivisesti siihen, että EU:n lainsäädäntöä kehitetään
niin, että säännökset tukevat
valvonnan tehostamista ja helpottavat viranomaisten tiedonsaantia
ja -vaihtoa niin valtioiden sisällä kuin valtioiden
välilläkin.
Valiokunta on lausunnossaan (TyVL 2/2008 vp)
kiinnittänyt huomiota ulkomaalaislaissa säädettyyn
toimeentuloedellytykseen, joka on lain tulkintakäytännössä määritelty
niin korkeaksi suhteessa maahanmuuttajien palkkatasoon, että monien
Suomessa työssä olevien ulkomaalaisten on vaikea
saada oleskelulupia perheenjäsenilleen, vaikka asuinpaikan
kustannustaso huomioon ottaen toimeentulo olisikin turvattu. Valiokunta
kiirehtii toimenpiteitä tämän ongelman ratkaisemiseksi.
Puheenjohtajamaan kompromissiesitys
Puheenjohtajamaan tekemässä kompromissiesityksessä 2
ja 3 artiklan säännöksiä on
muutettu siten, että direktiiviä sovellettaisiin
yhdistelmäluvan haltijoihin, joita ovat kolmannen maan kansalaiset,
joille on myönnetty yhdistelmälupa. Nämä säännökset
korvaisivat työntekijän käsitteeseen
liittyviä rajausongelmia aiheuttaneet säännökset.
Valiokunta pitää puheenjohtajamaan esitystä perusteltuna
ja kannattaa sen hyväksymistä.
Puheenjohtajamaan kompromissiesityksessä rajataan myös
12 artiklan sosiaaliturvaan ja koulutukseen liittyvät oikeudet
koskemaan vain yhdistelmäluvan haltijoita. Alkuperäisessä ehdotuksessa
oikeudet olisi suotu myös muille kolmansien valtioiden
kansalaisille, joilla on oikeus tehdä työtä,
vaikka varsinainen maassa oleskelun tarkoitus ei olisikaan työnteko.
Valiokunta pitää puheenjohtajamaan esittämää rajausta
alkuperäistä ehdotusta selkeämpänä ja
paremmin Suomen sosiaaliturvajärjestelmään
sopivana.
Puheenjohtajamaan esittämällä tavalla
supistettunakin direktiiviehdotus aiheuttaa muutoksia Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöön.
Se laajentaa asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin tulevien määrää ja
edellyttää myös EU-maista tulevilta nykyisin
vaadittavan neljän kuukauden työskentelyvaatimuksen
uudelleentarkastelua. Nykyisin maassa lyhyen aikaa asuvat työntekijät
jäävät sosiaaliturvan ulkopuolelle. Direktiivin
mukaan työntekijät olisivat yhdenvertaisessa asemassa
alusta alkaen. Kansalliset vaikutukset jäävät
kuitenkin pienemmiksi kuin alkuperäisessä ehdotuksessa,
joka olisi tuonut oikeudet myös kaikille niille, joilla
on oikeus työntekoon.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan (StVL
7/2009 vp) puoltanut sosiaaliturvaa koskevan
artiklan osalta komission ehdotuksen hyväksymistä tarkennettuna
siten, että yhdenvertainen oikeus sosiaaliturvaan rajataan
koskemaan yhdistelmäluvan haltijoita. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemykseen.
Direktiiviehdotuksen 12 artiklan mukaan kolmansista maista tulevia
työntekijöitä on kohdeltava tasavertaisesti
maan kansalaisten kanssa muun muassa työvoimatoimistojen
tarjoaman avun saamisessa. Puheenjohtajamaan kompromissiesityksessä säännös
on rajattu koskemaan vain työvoimatoimistojen neuvontapalveluja. Näin
ollen säännöksen vaikutukset Suomen työ- ja
elinkeinotoimistojen toimintaan jäänevät
vähäisiksi. Samalla valiokunta kuitenkin painottaa,
että vaikka direktiivi ei sitä suoranaisesti vaadikaan,
on tärkeää, että maassa työssä olevien
kolmannen maan kansalaisten palveluja parannetaan ja heille pyritään
järjestämään esimerkiksi kielikoulutusta
ja ammatillista osaamista edistävää koulutusta.
Direktiiviehdotuksen koulutusta koskevaan kohtaan Suomen neuvottelijat
ovat neuvotelleet lisäystä, joka mahdollistaisi
korkeakoulujen lukukausimaksukokeilun. Tämä muutos
ei näy vielä puheenjohtajamaan esityksessä,
mutta siitä on saadun selvityksen mukaan alustavasti päästy
yhteisymmärrykseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kyseinen lisäys sisällytetään
direktiiviin.