Yleisperustelut
Maatalouden työtapaturmat ja ammattitaudit
Maataloudessa on korkea ammattitautien ilmaantuvuus ja tapaturmat
ovat keskimääräistä vakavampia.
Maatalousyrittäjille sattuu vuosittain noin 6 000 työtapaturmaa
ja noin 450 maatalousyrittäjää sairastuu
ammattitautiin. Tapaturmat ja ammattitaudit ovat merkittävä terveysvaara
ja huomattava työkyvyttömyyden syy maataloudessa.
Kuluvana vuonna ilmestyneen tutkimuksen mukaan maatalousyrittäjissä oli
itsensä ainakin osittain työkyvyttömiksi
kokevia kaksinkertainen määrä muihin
ammattiryhmiin verrattuna.
MYEL-vakuutettuja oli vuoden 2005 lopussa noin 90 000 ja aktiivitiloja
noin 68 000. Ennusteiden mukaan tilojen koko kasvaa edelleen ja vuonna
2012 on enää 55 000 aktiivitilaa. Ne panostavat
uusimpaan teknologiaan ja lisäävät tuotantomääriä.
Samalla työn määrä työntekijää ja yrittäjää kohden
kasvaa. Jaksamisongelmat ovat lisääntyneet tilakoon
ja tuotantomäärien kasvun myötä etenkin
kotieläintiloilla.
Työterveyshuolto ja työpaikkaselvitykset ovat
erityisen keskeisessä asemassa huolehdittaessa
maatalousyrittäjän työkyvyn säilymisestä sekä työtapaturmien
ja ammattitautien torjunnasta. Tapaturma- ja ammattitautitilanteeseen voidaan
vaikuttaa työoloja kehittämällä ja
opastamalla oikeiden työtapojen käyttöön.
Valiokunta painottaa työsuojelun ja ennalta ehkäisevän
terveydenhuollon merkitystä ja katsoo, että näihin
panostaminen on yhteiskunnan kokonaisedun ja yksilöiden
hyvinvoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Valiokunta pitää maatalousyrittäjien
korkeita tapaturma- ja ammattitautilukuja ja lisääntyviä jaksamisongelmia
huolestuttavina. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin maatalouden työsuojelun
ja ennalta ehkäisevän terveydenhuollon tehostamiseksi.
Maatalousyrittäjien työterveyshuolto
Työterveyshuoltoon kuuluminen on maatalousyrittäjille
vapaaehtoista. Vuoden 1999 alusta maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslakiin
sisällytettiin säännös 20 prosentin
alennuksen myöntämisestä tapaturmavakuutusmaksusta
työterveyshuoltoon kuuluvalle maatalousyrittäjälle edellyttäen,
että tilalle tehdään työpaikkakäynti hyvän
työterveyshuoltokäytännön mukaisesti vähintään
neljän vuoden välein. Maksualennuksen tavoitteena
on vähentää tapaturmia ja ammattitauteja
kartoittamalla tilakäyntien avulla maatalousyrittäjien
työolosuhteita ja niissä olevia terveysvaaroja.
Työterveyshuoltoon on liittynyt kaikista MYEL-vakuutetuista
41 % ja päätoimisista noin puolet.
Vuonna 2005 tehtiin yhteensä 3 121 tilakäyntiä,
joista 7 %:ssa oli mukana lääkäri
ja 98 %:ssa työterveyshoitaja. Maatalouden
asiantuntija oli mukana 75 %:ssa ja työfysioterapeutti
24 %:ssa tilakäynneistä.
Maatalousyrittäjien työterveyshuoltopalvelut tuotetaan
pääosin terveyskeskuksissa. Terveyskeskuksilla
on kansanterveyslain mukaan velvollisuus järjestää alueellaan
toimiville yrityksille ja yrittäjille työterveyshuoltopalvelut.
Suomessa on noin 130 kuntaa, joissa terveyskeskus on ainoa työterveyshuoltopalvelujen
tuottaja.
Terveyskeskusten työterveyshuollon toimivuuden ongelmana
ovat muun muassa pienet yksiköt ja vain osa-aikaisesti
maatalouden työterveyshuoltoon keskittyvä henkilöstö,
mistä syystä palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelevat.
Kolmasosa terveyskeskuksista pystyy yli 80 prosenttisesti toteuttamaan
tilakäynnit neljän vuoden välein, kolmasosa
pystyy 50—79-prosenttiseen toteutumaan ja kolmasosassa
jäädään alle puoleen tavoitteesta.Työterveyslaitoksen
selvitysten mukaan liian vähäiset henkilöresurssit suhteessa
asiakasmäärään ovat työterveyshenkilöstön
mielestä suurin syy palveluongelmiin. Pienissä yksiköissä,
joissa on vain yksi työterveyshoitaja, koetaan ongelmaksi
kollegatuen ja työterveyshuoltoon perehtyneen lääkärin
puuttuminen.
Yksikkökoon kasvattaminen yli kunta- ja kuntayhtymärajojen
menevällä yhteistyöllä on keskeinen
ratkaisukeino pienten työterveysyksiköiden ongelmiin.
Vuonna 2004 tehdyn tutkimuksen mukaan yli puolet terveyskeskusten
työterveysyksiköistä oli mukana tällaisissa
kehittämishankkeissa, ja kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
uskotaan vauhdittavan kehitystä. Yksikkökoon kasvattamisella
luodaan mahdollisuudet yhden tai useamman terveydenhoitajan erikoistumiseen
maatalousyrittäjien työterveyshuoltoon.
Esityksessä ehdotetaan, että Maatalousyrittäjien
eläkelaitos voisi niissä tilanteissa, joissa työterveyshuollon
työpaikkakäynti on jäänyt toteuttamatta,
olla yhteydessä työterveyshuollon palvelujen tuottajaan
ja huolehtia työpaikkakäynnin toteuttamisesta
maatalouden asiantuntijan suorittamana työpaikkakäyntinä.
Menettely edellyttäisi työterveyshuollon palvelujen
tuottajan antamaa toimeksiantoa. Perustelujen mukaan kyseessä on
väliaikaiseksi tarkoitettu järjestely, jolla pyritään
täydentämään puutteellisia palveluja.
Lakimuutokset ehdotetaan kuitenkin säädettäviksi
pysyvinä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työterveyshoitaja käy tilalla henkilökohtaisesti.Tilakäynneiltä saatujen
tietojen perusteella työterveyshenkilöstö pystyy
paremmin arvioimaan työn vaikutusta terveyteen ja tunnistamaan
työperäisten sairauksien oireita sekä ryhtymään
toimenpiteisiin maatalousyrittäjän terveyden ja
työkyvyn säilyttämiseksi. Tilakäynnillä saatu
tieto on ensiarvoisen tärkeä pohja terveystarkastukselle
ja jatkotoimille, kuten kuntoutukselle. Maatalouden asiantuntija
on tarpeellinen ja hyvä tuki tilakäynnillä,
yhdessä työterveyshoitajan kanssa he ovat hyvä työpari.
Maatalouden asiantuntijan tilakäynnistä työterveyshuollolle
kirjallisesti toimittama tieto ei välttämättä anna
riittävää kuvaa työolosuhteista
ja niiden vaikutuksesta terveyteen. Jos työterveyshenkilöstö ei
ole käynyt tilalla ja nähnyt työskentelytapoja,
on työolosuhteiden vaikutusta terveyteen vaikea arvioida. Toisaalta
työterveyshenkilöstö saa tilakäynneillä oikean
kuvan työterveyden ajankohtaisista kehittämistarpeista
maataloudessa. Valiokunta katsoo, että työterveyshuollon
mahdollisuudet huolehtia maatalousyrittäjän terveyden
ja työkyvyn ylläpitämisestä kärsivät,
jos tilakäynniltä puuttuu työterveyshoitaja.
Valiokunta katsoo, että maatalouden asiantuntijan tilakäynti
on tarpeellinen hätäratkaisu tilanteessa, jossa
noin 5 000 maatilan tilakäynti on myöhässä.
On parempi, että tilalla käy maatalouden asiantuntija
yksin kuin että siellä ei käy ketään.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että lakimuutokset tulee säätää määräaikaisina,
jotta varmistetaan, että järjestely jää tilapäiseksi
ja normaaliin tilanteeseen palataan mahdollisimman pian. Valiokunta
korostaa lisäksi, että yksinään tilakäyntejä tekevien
maatalouden asiantuntijoiden tulee saada koulutusta maatalouteen
liittyvien terveysriskien kartoittamisesta.
Valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä nykyisen
lain mukaista moniammatillista yhteistyötä, jossa
työterveyshuollon ja maatalouden asiantuntijat toimivat
työparina tilakäynneillä. Valiokunta
korostaa, että ehdotettu lainmuutos ei saa millään
alueella vähentää työterveysasiantuntijoiden
osallistumista työpaikkakäynneille. Se on tarkoitettu
vain paikkaamaan väliaikaisesti tilannetta niillä alueilla,
joilla tilakäyntejä ei saataisi muuten toteutettua
ollenkaan. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa edellytetään hallituksen seuraavan
lainsäädännön toteutumista ja
huolehtivan siitä, että työterveyshuollon
asiantuntijat ovat mukana tilakäynneillä vähintään
nykyisessä laajuudessa ja että vuoden 2009 loppuun
mennessä työterveyshuoltoa kehitetään
siten, että tilakäynnit voidaan kaikilla alueilla
tehdä moniammatillisena yhteistyönä hyvän
työterveyshuoltokäytännön mukaisesti
(Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
Valiokunta katsoo, että maatalouden asiantuntijan yksin
toteuttama tilakäynti voi olla vain hätäratkaisu,
jolla väliaikaisesti paikataan tilannetta niin, että neljän
vuoden välein tapahtuvat tilakäynnit pystytään
toteuttamaan. Jotta järjestelystä ei pääse
muodostumaan pysyvää, valiokunta ehdottaa, että muutokset
säädetään määräaikaisina
vuosiksi 2007—2009. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa 1. lakiehdotuksen nimikkeeseen, johtolauseeseen ja voimaantulosäännökseen
tätä tarkoittavia muutoksia.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan esitys
maatalousyrittäjäin eläkelain kokonaisuudistukseksi
(HE 196/2006 vp). Uusi maatalousyrittäjän
eläkelaki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2007. Tästä syystä ehdotetaan,
että lakiehdotukset yhteensovitetaan eduskuntakäsittelyn yhteydessä siten,
että tämän esityksen 1. lakiehdotukseen
sisältyvät viittaukset muutetaan koskemaan uutta
maatalousyrittäjän eläkelakia. Vastaavasti HE
196/2006 vp:n käsittelyn yhteydessä otetaan
1. lakiehdotuksen (Maatalousyrittäjän eläkelaki)
114 §:n 1 momentin 10 kohdassa huomioon se, että tämän
esityksen lakimuutokset ehdotetaan hyväksyttäviksi
väliaikaisina.
Tämän esityksen 2. lakiehdotus ehdotetaan hylättäväksi
ja siihen sisältyvä sääntely
otettavaksi HE 196/2006 vp:n 2. lakiehdotuksen
(Laki maatalousyrittäjän eläkelain voimaanpanosta) 1 §:ää,
johon lisättävän säännöksen
mukaan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tulee
kalenterivuosina 2007—2009 huolehtia myös niistä maatalousyrittäjien
työterveyshuoltoon liittyvistä tehtävistä,
joista säädetään maatalousyrittäjien
tapaturmavakuutuslaissa.
Lisäksi tämän esityksen 1. lakiehdotuksesta ehdotetaan
poistettavaksi 17 §:n 4 momentti. Siihen sisältyvä sääntely
otetaan HE 196/2006 vp:n 8. lakiehdotukseen
(Laki maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslain
muuttamisesta). Muutokset koskevat työterveyshuoltolain
säädösnumeron ja pykäläviittauksen
korjaamista, joten ne on perusteltua tehdä pysyvään
lakiin.