Perustelut
Puolustusmateriaalialan kansainvälinen yhteistyö on
välttämätöntä alan
kilpailukyvyn ja elinkelpoisuuden säilyttämiseksi
tilanteessa, jossa sekä koti- että maailmanmarkkinat
supistuvat ja kilpailutilanne kiristyy. Puolustusmateriaalialan
kansainvälinen yhteistyö on keskeinen osa Suomen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Eduskunta on korostanut Suomen
puolustusmateriaalialan teollisuuden kilpailukyvyn parantamisen
sekä sen toiminnan pitkäjänteisen suunnittelun
turvaamisen tärkeyttä viimeksi mietinnössään PuVM
2/2001 vp. Pohjoismaat ovat Suomen luontainen
viiteryhmä tässä yhteistyössä,
jota on tiivistetty koko 1990-luvun ajan. Käsiteltävänä oleva
sopimus Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin hallitusten välillä tukee
ja vahvistaa tätä yhteistyötä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sopimus tulee olemaan erityisen
merkityksellinen niiden yritysten osalta, joilla on tuotantoa ennestään
kahdessa tai kolmessa sopimusmaassa, mutta se antaa hyvät puitteet
myös uusille yhteistyöhankkeille. Sopimus luo
myös puitteet Pohjoismaiden välisille huoltovarmuusjärjestelyille,
vientivalvonnalle ja vastakauppasäädösten
soveltamiselle.
Suomi on perinteisesti ollut aktiivinen kansainvälisessä yhteistyössä puolustusmateriaalialalla
sekä vientivalvonnassa. Suomi on jäsen Länsi-Euroopan
puolustusmateriaaliryhmässä (WEAG) vuodesta 2000.
Jäsenyyden myötä Suomella on ollut paremmat
mahdollisuudet osallistua eurooppalaiseen puolustusmateriaaliyhteistyöhön.
Euroopan unionissa puolustusmateriaaliyhteistyötä on
kehitetty Amsterdamin sopimuksen 17 artiklan puitteissa. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan Pohjoismaat eivät sinänsä muodosta
yhtenäistä perinteistä kaupallista yhteistyöaluetta
puolustusmateriaalialalla. Euroopan unionin sisäinen rakennemuutos
ja turvallisuuspoliittiset tavoitteet ovat viime vuosina antaneet
virikkeitä myös laajempiin yhteistyöhankkeisiin.
Käsiteltävänä oleva pohjoismaisen
yhteistyön vahvistaminen ei kuitenkaan ole ristiriidassa
EU:n puitteissa tapahtuvan yhteistyön kanssa, jossa Suomi
on ollut aktiivinen erityisesti huoltovarmuuden kehittämisessä.
Hallituksen esityksessä todetaan, että huoltovarmuus
on pystyttävä turvaamaan myös tilanteessa,
jossa kotimaista alan teollisuutta uudelleenjärjestelyjen
vuoksi siirretään ulkomaille. Myös em.
puolustusselonteossa todettiin, että mahdollisuudet turvata
maamme huoltovarmuutta pelkästään kansallisin
toimenpitein ovat heikentyneet. Kriisitilanteissa Suomi voi selonteon
mukaan olla vain rajoitetusti omavarainen.
Hallituksen esityksessä on todettu, että ampumatarvike-
ja räjähdealan huoltovarmuus pyritään
tässä tilanteessa turvaamaan yhteisin valtiosopimustasoisin
järjestelyin. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy puolustusvaliokunnan
kantaan, että kyse on huoltovarmuuden kannalta erittäin
keskeisestä teollisuudenalasta, jolla on tällä hetkellä vakavia
tilausten pienenemisestä johtuvia kannattavuusongelmia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rakennekehityksessä otetaan teollisuuden
tarpeiden ohella keskeisesti huomioon myös Suomen puolustuksen
tarpeet.
Sopimuspuolet sitoutuvat varmistamaan sopimuksen soveltamisalaan
kuuluvien tuotteiden saatavuuden rauhan, kriisitilanteen ja sodan
aikana kansallisten puolustusvoimien käyttöön. Puolustusvaliokunnan
tavoin valiokunta kiinnittää huomiota sopimukseen
sisältyvään neuvottelumenettelyyn kriisitilanteessa.
Mikäli tällainen tilanne vaikuttaa yhteen tai
useampaan sopimuspuoleen, osapuolet neuvottelevat välittömästi keskenään
ratkaistakseen mahdolliset ongelmat, joita liittyy soveltamisalaan
kuuluvien tuotteiden toimitukseen niiden omille puolustusvoimille.
Toimitusten järjestämiseen ja avustamiseen liittyen
sopimus sisältää valiokunnan mielestä tärkeän
ja välttämättömän poikkeuksen
kansainvälisten velvoitteiden ja kansallisten näkökohtien
perusteella. Tämä pitää sisällään
käytännössä niin Naton jäsenmaiden
velvoitteita kuin Suomen ja Ruotsin sotilaallisesta liittoutumattomuudesta
aiheutuvia velvoitteita.
Valiokunta katsoo tarkoituksenmukaiseksi sopimuksen toteuttamisen
ja myös yritysten viennin kehittämisen kannalta,
että vientivalvontaa yhdenmukaistetaan ja luodaan yhteisiä sääntöjä sopimuspuolten
välille. Valiokunta toteaa, että sopimus täydentää olemassa
olevaa vientivalvontasäännöstöä.
Soveltaminen on kuitenkin alisteinen sopimuspuolten muille kansainvälisille
sitoumuksille ja velvoitteille, kuten esityksessäkin todetaan.
Vientivalvonnassa sopimus tuo yhteistyöhön osallistuville
yrityksille uuden velvoitteen toimittaa viranomaiselle tietoja vientiin
liittyvistä markkinointisuunnitelmista. Vastaavasti sopimus
edellyttää Suomessa myös uutta hallinnollista
menettelyä eli ennakkotietoa yrityksille markkinointia
varten. Yritysten kannalta ennakkotietomenettely parantaa toiminnan,
tuotannon ja viennin pitkäjänteistä suunnittelua.
Menettely muistuttaa kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnassa
jo käytössä olevaa menettelyä.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että ennakkotietomenettelyssä viejälle
annettu tieto hyväksyttävistä markkinointikohteista
ei ole viranomaista sitova, eikä se poista vientiluvan
tarvetta varsinaisen vientitapahtuman ajankohtaistuessa. Puolustusvaliokunta
on lausunnossaan korostanut, että tämä menettely
ei muuta tai kumoa sopimuspuolten kansallista vientivalvontalainsäädäntöä eikä kansallinen
päätösvalta vientivalvonnassa muutu.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy puolustusvaliokunnan kantaan ja korostaa
tässä yhteydessä erityisesti julkisuusperiaatteen
noudattamista vientilupapäätöksien käsittelyssä myös
vastaisuudessa.
Sopimuspuolet luopuvat kansallisia vastakauppoja koskevien vaatimusten
tiukasta soveltamisesta. Nykyiset vastakauppoihin liittyvät vaatimukset
korvataan ylläpitämällä maakohtaisia
vastakauppatilejä ja laatimalla viiden vuoden välein
arviointiraportteja vastakauppataseen toteutumisesta. Puolustusvaliokunta
on perustellusti kiinnittänyt huomiota siihen, että etenkin
alkuvaiheessa on tärkeää seurata, miten tasapaino
käytännössä sopimuspuolten välillä toteutuu.
Sopimuksen soveltamista varten perustetaan hallitustenvälinen
konsultatiivinen ryhmä. Valiokunta pitää tätä konsultatiivista
menettelyä tarpeellisena sopimuksen käytännön
toteutumisen seurannassa. Ryhmän puitteisssa on myös mahdollista
selvittää, miten alan teollisuus on pystynyt käytännössä hyödyntämään
sopimusta.